Kalastopohdintaa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Kalastopohdintaa

Viesti Kirjoittaja Kimmi-Kommi »

Ensimmäinen malawi-akvaarioni on perusteilla ja odottelen vielä puuttuvien tarvikkeiden saapumista. Odottavan aika on pitkä ja kalastoa on tullut pohdittua paljon (ja suunnitelmat vaihtuvat lähes päivittäin). Toiveena olisi helpohkoja ja ei niin herkkiä kaloja, jottei tällainen aloittelija saisi niitä hengiltä ihan saman tein...

Tällä hetkellä mietinnässä olisi 3 eri lajin kalasoppa ja hankintalistalla olisi ainakin Metriaclima estherae (pun./pun.) ja Pseudotropheus socolofi. Kolmanneksi lajiksi haaveilisin jotain vähän kirjavampaa esim. Labeotropheus trewasae tai Melanochromis cyanorhabdos. Kuulostaako ok:lta ja olisko muita hyviä ehdotuksia? Kuinka monta yksilöä per laji olis hyvä?

Joitakin monneja haluaisin myös pohjalle. Ripsimonnit houkuttelisivat, mutta saatavuus taitaa olla huonoa??? Entäs voinko ottaa ripsimonnien ohella vielä yhden partamonnin talonmieheksi?

:D
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalastopohdintaa

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Mä kääntyisin kyllä tuon Melanochromis cyaneorhabdoksen puoleen. Labeotropheus trewavasaet kasvavat melko kookkaiksi, joten siksi itsekin niistä 250 litraisessa luovuin. Ne ovat myös herkempiä kuin nuo muut valitsemasi lajit. Noilla 3 lajilla mä laittaisin fisuja 2u+6-7n per laji.

Jotkut pitävät partamonnia malawilassa kyllä, mutta itse en partamonnia malawaarioon laittaisi. Toki partamonnihan pärjää kunhan on märkää, mutta malawijärvi on melko kaukana partamonnin alkuperäisestä asuinsijasta. Myöskään vesiarvot eivät malawilassa ihan ole partamonnille passelit.

OT:nä: Mua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt tämä keskustelu pehmeän ja kovan veden kaloista ja aina ollaan tarkkana noista arvoista, esim. miljoonakaloille/platyille/molleille/jne kovetettua vettä, kardinaalitetroille/rihmakaloille/taistelukalalle/jne pehmeää vettä. Mutta partamonnin saa sitten laittaa kippoon kuin kippoon, kunhan on yli satalitrainen. Millä tavoin partamonni eroaa noista muista kaloista?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”