- Ensimmäinen ongelmani koskee hunajarihmakaloja. Niiden piti olla 1 koiras ja 2 naarasta mutta ovatkin näköjään 2 koirasta ja 1 naaras. Oli aika vaikeaa erottaa niitä toisistaan kun kalpenivat kauhusta haavin nähdessään, mutta nyt kotiuduttuaan erottaa kyllä helposti. Pitäisikö toinen koiraista viedä pois ja ottaa tilalle naaras, vai olisiko parempi että altaaseen jäisi vain 1k+1n?
- Mikä kasvi tämä on? Tuo pitkä siis. Ainakin se kasvaa kauheaa vauhtia.
- Kuinka usein pohjaa tarvitsee lapota vai tarvitseeko ollenkaan? Miten lappoamisen tarvetta pystyy seuraamaan/arvioimaan? Toistaiseksi olen vaihtanut vettä kerran viikossa kolmasosan mutta tosiaan pohjan laponnut vain kerran. Tein äsken NO3-testin kun vedenvaihdosta ja samalla lappouksesta on kulunut 9 päivää (en ehtinyt vaihtaa vettä lauantaina kuten olin ajatellut, joten se on tiedossa tänään) ja pitoisuus oli <5. Ei siis kaiketi mikään paha vaihtoväli olisi tämä 9 päivääkään.
- Vesiarvot oli siis tänään: No3 <5, KH 4, pH 7,5 Ovatko ihan ok? (ja vertailun vuoksi liuskatestillä nämä arvot olivat No3 0, KH 3 ja pH 6,8, sekä NO2 0 ja GH jotain >4 ja >7 väliltä). Minulla ei ole GH-testiä tippatestinä, mutta ei tuosta liuskatestistä näytä olevan mihinkään kun näyttää ihan mitä sattuu. Onko siitä jotain haittaa että KH on noin matala?
- Haluaisin vielä jotain pohjakaloja. Olen ajatellut riikinkukkotorkkujia mutta en ole nähnyt niitä missään. Sopisivatko ne joukkoon ja tietääkö kukaan mistä niitä saisi? Onko mitään muita kalaehdotuksia?
- Onko noin pienessä altaassa mitään mahdollisuutta vaikuttaa vedenvirtaukseen? Hunajarihmakalathan haluaisivat olla seisovassa vedessä. Suodattimena tuossa on Eheimin PickUp jonka olen sijoittanut altaan yläreunaan ja ainakin korkeat kasvit näyttävät heiluvan virran mukana melkoisesti. Pohjassa olevat neulaheinät yms. huojuvat vain ihan vähän. Kalat heiluttelevat eviään oikeastaan koko ajan, tekevätkö ne niin myös suvannossa vai onko tuolla nyt liikaa virtausta? Ja miten sitä voisi vähentää kun suodatin on jo pienimmilleen säädetty (ja oikean "tehoinen" altaan kokoon nähden)
- Altaan takaseinällä olevat kasvit ovat alkaneet kasvaa tosi hyvin, mutta pari pikkurasvalehteä etureunassa eivät kasva ollenkaan, vaikka niitä ei varjosta siinä mikään. Valaisinkotelo on altaan takareunassa niin saavatko ne sitten kuitenkin liian vähän valoa? Rasvalehtiä on siis takareunassakin ja siellä ne kasvavat hyvin, edessä eivät.
- Minkälaista lannoitusta suosittelette näille kasveille? Nyt olen käyttänyt vain pohjaan työnnettäviä tabletteja ja niitäkin kai aika niukasti. Minulla on rautatesti mutten ole mitannut, mutta jos se auttaa lannoituksen arvioimisessa niin voin ne arvot mitata.
- Kun laitoin suodattimeen sen hapetusletkunpätkän, allas vain täyttyi kuplista ja kalat vaikuttivat apaattisilta (silloin oli pelkkiä raitanuolimonneja vasta). Ilmeisesti parempi olla ilman lisähappea, koska ei liene tarkoitus että vesi on täynnä kuplia?
- Kuinka usein suodatin pitäisi putsata? Toistaiseksi en ole tehnyt sille mitään ja tosiaan vesi näkyy virtaavan kuten yllä selostin.
- Niin ja miksi hunajarihmakalat eivät tunnu syövän mitään? Luin että niiden pitäisi syödä suunnilleen mitä vain. Minulla on semmoisia pikkurakeita, joita ne ottavat suuhun ja sylkevät sitten pois ja pohjatabletteja, joita käyvät tositosi vähän nyppimässä ja joskus vain hengailevat tabletin luona. Saavatko ne tabletin läheltä vedestä jotain siitä liukenevaa näkymätöntä ravintoa vai miksi ne kokoontuvat tabletille mutteivät koske siihen? Pinnalle jääviä ruokia en ole laittanut koska kalat ovat aika arkoja eivätkä käy pinnassa tai huomaa niitä rakeitakaan pinnalta (ne kelluvat hetken ja uppoavat sitten).
Tuli pitkä selostus, mutta olen eläinasioissa pahinta laatua oleva nipo ja haluan tehdä kaiken kerralla "oikein"