Miljoonakaloja oirehdinta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
-mouse-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakaloja oirehdinta

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Pelastin Ystäväni lapselta n. 20 kpl miljoonakaloja.

Luopumisen syy oli että kaloja kuolee n. kpl per vuorokausi.

Ovat nyt mulla karanteenissa.

Oireet: Kalat uivat virkeinä, kidukset normaalit, väritys samoin. Mutta yht´äkkiä joku milliksista alkaa uida pyrstö ikäänkuin "liimantuunena" ja kappas n.24 tunnin sisällä kala on kuollut.

siis korostan että kalat ovat virkeitä touhukkaita, ja väritys on kirkas. Eli päälle päin terveen näköisiä. Mikä mahtaisi olla kyseessä? Bakteeri, loinen?

Uloste on normaali.

Apuva!
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Re: Miljoonakaloja oirehdinta

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Millaiset vesiarvot, hoitorutiinit jne kaloilla on? Etenkin GH olisi miljoonakalojen ollessa kyseessä tärkeä tietää. Kuinka kauan tuosta pelastusoperaatiosta on nyt? Millaiset olot milliksillä oli vanhassa paikassa, sekin vielä vaikuttanee?
-mouse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

JBL testejen mukaan arvot mun karanteenissa on:
NO3-10
NO2-0

KH-6
PH-7,2

Eli nää rescue millikset oli 9 vuotiaan neidin hoidossa, n. 50 litran purkissa.

Mittasin siitäkin vesi arvot noilla samoilla testeillä ja kaikki oli ok. vettä oli kovetettu ja vaihdettu viikottain..

eli mä olen nyt aivan öönä

veden lämpötila oli siella 24, sama kuin mulla.
En ymmärrä... nyt ovat olleet 2 vrk mulla ja virkeinä porskuttaavat...

en vaan halua laittaa niitä tohon 300-litran purkkiin ennenkuin tähän hommaan tulee joku selvyys.
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Onks tilanne rauhoittunut tässä yhtään, kun päiviä on kulunut?

GH eli kokonaiskovuuden arvo olis tärkeä tietää millisten ollessa kyseessä. KH jonka olet mitannut tarkoittaa karbonaattikovuutta, jonka tehtävä on puskuroida pH-arvojen heilahteluja ja on toki tärkeä, mutta miljoonakalojen yleisin sairastumisen ja tipahtelun syy lienee just se GH:n väärä tilanne.

Toivotaan että kalasilla on kuitenkin jo parempi olo eikä noita outoja pika-oireiluja ole enää näkynyt :)

(Täällä aika selkeästi noista hämmentävistä kovuusjutuista: http://www.akvaariokalat.net/sekalainen.htm )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”