Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jos asuisin yksin, niin todennäköisesti vanha 700 litrainen akvaario ei todellakaan menisi myyntiin vaan yrittäisin keksiä sille tästä huushollista jonkin paikan. Toisaalta, parempi vaan että menee yhdellä tuhatlitraisella. Sekin syö sähköä ja vettäkin ihan siihen malliin että se tuntuu muutenkin ohuessa lompakossa :) Lajien hankintaahan se lähinnä rajoittaa, että on vain yksi allas.

Olen hieman taipuvainen alemmuuskomplekseihin, ja välillä tulee sellainen fiilis että en ole "oikea harrastaja", kun minulla on "vain yksi tuhatlitrainen seura-akvaario". :roll:
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Niin, vain yksi tuhat litrainen akvaario. Monet harrastajat tekisivät mitä tahansa, jotta saisivat edes joskus hankittua samanlaisen. Kyllä sä nyt enemmän harrastaja olet kuin minä, jolla vain kaksi 100 litraista akvaa. :)
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

They2 kirjoitti:Niin, vain yksi tuhat litrainen akvaario. Monet harrastajat tekisivät mitä tahansa, jotta saisivat edes joskus hankittua samanlaisen. Kyllä sä nyt enemmän harrastaja olet kuin minä, jolla vain kaksi 100 litraista akvaa. :)
Näissä niin helposti mittasuhteet karkaa käsistä...

80-luvun alussa minulla oli 30 litrainen muoviallas, kun ei minulle raaskittu isompaa ostaa, ja tietysti kaksi kultakalaa. jotka kuolivat kuukaudessa tai parissa :( Oli sitten vuosi -98 kun seuraavankerran akvaariokipinä iski. 350 litraisella alkoi ja se päivittyi vuodessa 700 litraiseen ja nyt tämä tonninen, joka onkin ollut varmaan kallein akvaarioinvestointi. Muutamat kaverini lyövät heti luurin korvaan jos sanon sanan akvaario... Eivät halua siirtotalkoisiin enää ikinä :D

350 litraiseen silloin -98 ostin silloin 6-7 senttiä pitkän tummaleväplekon tarkkaan harkittuani, ja sen kasvamista on ollut ilo seurata. Ihme kyllä myös ensimmäinen kala, partamonni, on vielä hengissä. Iäkkäitä epeleitä. En tiedä miten raskas paukku se on, kun näistä vanhimmista kaloista joskus aika jättää. Ainakin tummaleväplekolla pitäisi olla vielä runsaasti vuosia edessä, eli ehtii kiintyä siihen vaan enemmän ja enemmän. :cry: ...mutta se on sen ajan murhe.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Piia85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Nestehukka, kyllä se harmittaa kun kaloja kuolee, varsinkin jos on tosi kiintynyt niihin. Minulta kuoli keväällä molemmat taistelukalat, ne olivat olleet minulla ihan alusta asti ja tuntui tosi oudolta alkuun kun ei yhtäkkiä ollut enää kumpaakaan. Ja ne olivat vain pari vuotiaita, mutta kuitenkin tuntui pahalle..
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

NesteHukka kirjoitti:Jos asuisin yksin, niin todennäköisesti vanha 700 litrainen akvaario ei todellakaan menisi myyntiin vaan yrittäisin keksiä sille tästä huushollista jonkin paikan.
Jos asuisin yksin, niin en millään jaksaisi hoitaa kaikkia altaita! [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Deicide kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Jos asuisin yksin, niin todennäköisesti vanha 700 litrainen akvaario ei todellakaan menisi myyntiin vaan yrittäisin keksiä sille tästä huushollista jonkin paikan.
Jos asuisin yksin, mulla olis semmonen 700 litranen varmaan jo. :roll:
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Jos asuisin yksin, asuisin yksin.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Deicide
Elite Member
Elite Member

Jos asuisin yksin, niin en asuisi yksin, sillä seuranani olisi lähes parisataa monnista! :mrgreen:
They2
Advanced Member
Advanced Member

^^ toi oli hyvä. :mrgreen:
Muuten, nyt kun sulle Deicide tule se räkki ja mukana kymmeniä akvoja(?), niin etkö pelkää vesivahinkojen vaaraa?
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

They2 kirjoitti:^^ toi oli hyvä. :mrgreen:
Muuten, nyt kun sulle Deicide tule se räkki ja mukana kymmeniä akvoja(?), niin etkö pelkää vesivahinkojen vaaraa?
Pelkurit ei akvaarioita haali, tunnustan olen pelkuri (johtuu varmaan siitä kun tuo 250 litrainen lorautti vedet lattialle). Jos meille joku kantaisi räkin, en yhtään yötä enää ilman lääkkeitä nukkuisi.

Muuten voisin lähteä Deicidea auttamaan tuossa kokoamisessa, mutta kun, autossa on kesärenkaat, mieluummin istun vieressä neuvomassa miten homma etenee, eli tuskin työnjohtajaa kaipaa.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Deicide kirjoitti:
Pakko sanoa, että näin kävisi myös mun kohdalla - valitettavasti! :roll:
Jos asuisin yksin, niin en asuisi yksin, sillä seuranani olisi lähes parisataa monnista! :mrgreen:
:mrgreen: Positive thinking.

----

Takana jälleen kerran askartelua altaiden parissa. Tuli vaihdettua vedet altaisiin sekä pöyhyttelin tukkeutunutta pohjaa isossa altaassa (ja sain tukittua lapon perusteellisesti [:I] ) sekä laitettua uusia kasveja. Isosta altaasta tuli pienen pimppauksen jälkeen KAUNIS :D Koko tausta ja päädyt on nyt peitetty tuuheilla köynnöstävillä kasveja, piilopaikkoja on nyt reilusti, sekä punaiset rusolehti ja hentorotala antavat punaisella värillä särmää. Olen tyytyväinen käden työhöni :D

63-litraiseen on nyt hankinnan alla kääpiöaffenpari. Affenten tulevaa kotia sisustettiin myös. Odotellaan, että uudet kasvit (pensasojakaali sekä rasvalehti) kasvavat vähän pituutta ja tuuheutta, ja tuonne hankitaan vielä joku kookosluola piilopaikaksi. Hankin tuonne varmaan vielä vesiruttoa tai tammenlehväruohoa ennen kalojen hankintaa.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
stompy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stompy »

mc82 kirjoitti:
... Isosta altaasta tuli pienen pimppauksen jälkeen KAUNIS :D Koko tausta ja päädyt on nyt peitetty tuuheilla köynnöstävillä kasveja, piilopaikkoja on nyt reilusti, sekä punaiset rusolehti ja hentorotala antavat punaisella värillä särmää. Olen tyytyväinen käden työhöni :D
Mites mites, ei valokuvia näy, ei edes tuolla kuvapuolella? (tietenkin heti tarkistin :P )
Tahtoo nähdä, jo pelkkä kuvailukin kuullostaa niin kauniilta :mrgreen:
They2
Advanced Member
Advanced Member

stompy kirjoitti:Mites mites, ei valokuvia näy, ei edes tuolla kuvapuolella? (tietenkin heti tarkistin :P )
Tahtoo nähdä, jo pelkkä kuvailukin kuullostaa niin kauniilta :mrgreen:
Samaa mieltä, kuvat esiin sieltä albumista niin pääsee raati arvostelemaan. 8-)
Deicide
Elite Member
Elite Member

They2 kirjoitti:^^ toi oli hyvä. :mrgreen:
No en oikeastaan. Ei tää paljoa muuta- Vettä on kuitenkin ollut kämpässä yli 2000ltr. aiemminkin. Ovatpahan melkein yhdessä paikassa, ja vakuutukset kunnossa. Eikä noita uusia ole kuin 12...
thank
Advanced Member
Advanced Member

Jos pelkäis vettä, ei varmaan harrastais akvaarioita.
stompy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stompy »

Deicide kirjoitti: No en oikeastaan. Ei tää paljoa muuta- Vettä on kuitenkin ollut kämpässä yli 2000ltr. aiemminkin. Ovatpahan melkein yhdessä paikassa, ja vakuutukset kunnossa. Eikä noita uusia ole kuin 12...
Paljonkos niitä vanhoja oli? Että mikä on tankkien summa summarum? Toki vain tällä hetkellä ;)
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Akvaariokuume sen kun yltyy, ja ehkä haave saada malawiallas toteutuukin! :)
Kääpiöpalloakvaario paisui sen verran, että innostuin hankkimaan sen sijaan 160-litraisen malawaarion noiden kolmen lisäksi. Suostuttelu on vielä hieman kesken, mutta tulevaisuus näyttää näin akvaarioharrastajan silmin melko valoisalta. :mrgreen:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Jennika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jennika »

Vuoden akvaristi tässä hei! Haavimpa tuossa aikani kuluksi limaskaa pois altaasta.. aikani siinä riehuttuani päätin putsata haavin pöntön yllä käsisuihkulla suihkutellen. Onnellisena suksin verkkaisin askelin vessaan ja humpsautin haavin ympäri. Arvatkaa mun ilme ja huuto kun huomasin että pöntössä makaa yksi mun huulirihmoista 8O . Luojalle kiitos (tässä tapauksessa mies), että pöntössä oli pari palaa paperia, eikä kala päässy uiskentelemaan. Tein varmaan maailman ennätyksen haavimisessa ja kalan juoksuttamisessa takasin akvaan. Pöntössä nyt on tietenki kaikki kerpeleen peuaineet yms. raikastimet.. Kala näyttää hitusen järkyttyneeltä, mutta muuten ok.Toivottavasti pysyyki ihan kunnossa. Saatan jättää ton haavimisen tältä erää :).
Rakkaus on ku lankakerä, se alkaa ja sit se loppuu...
-Matti Nykänen-
They2
Advanced Member
Advanced Member

:mrgreen: Miksi pöntössä oli paperia? Ei kai kukaan ole tehnyt sinne mitään? Arvaa jos kalan mukana olisi akvaarioon mennyt pari salamatkustajaa... :mrgreen:
Jennika
Junior Member
Junior Member

They2 kirjoitti::mrgreen: Miksi pöntössä oli paperia? Ei kai kukaan ole tehnyt sinne mitään? Arvaa jos kalan mukana olisi akvaarioon mennyt pari salamatkustajaa... :mrgreen:
Mies pyyhkäs mein tyttären nokan just ennenku hyökkäsin vessaan :). En ymmärrä miten oon näin puusilmä etten huomannu sitä kalaa. Vissii vähä turhan ronskit otteet :P.
-Matti Nykänen-
mc82
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mc82 »

They2 kirjoitti::mrgreen: Miksi pöntössä oli paperia? Ei kai kukaan ole tehnyt sinne mitään? Arvaa jos kalan mukana olisi akvaarioon mennyt pari salamatkustajaa... :mrgreen:
No hyi helkkari :mrgreen: Pari kääpiösuklaamonnia pääsee livahtamaan kalojen sekaan pelastetun huulirihman kylkiäisinä...

Stompy ja They2: Neuvokaas blondia, missä täällä on joku Kuvia akvaarioistanne -topiikki, tyhmä kun ei löydä [:I] Ja kauneushan on katsojan silmässä, kun nyt meillä oikeastaan kaikki kasvit on köynnöstäviä. Jonkun tosi esteetikon silmään meidän allas näyttää varmaan rikkaruohofarmilta, mutta MINÄ tykkään - ja se on varmaan pääasia ;)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
They2
Advanced Member
Advanced Member

Eihän tossa mitään, harva erottaa kaloja limaskasta. Yllättävän paljon samaa näköä. :mrgreen:

mc82, Täällä!

Edit. Itsekin pidän köynnöstävistä kasveista. [;)]
Viimeksi muokannut They2, 19:29, 24.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

Jennika kirjoitti:Haavimpa tuossa aikani kuluksi limaskaa pois altaasta.. aikani siinä riehuttuani päätin putsata haavin pöntön yllä käsisuihkulla suihkutellen. Onnellisena suksin verkkaisin askelin vessaan ja humpsautin haavin ympäri. Arvatkaa mun ilme ja huuto kun huomasin että pöntössä makaa yksi mun huulirihmoista 8O
Minulla on limaskan haavimiseen ihan oma haavinsa (ei tosin ole alunperin siihen tarkoitukseen hankittu), se on kooltaan noin 6 x 5 cm. Sillä ei liene mahdollista saada kalaa kiinni edes vahingossa :) Omat kalani eivät oikein edes mahtuisi tuon kokoiseen haaviin. Eikä niistä kyllä yksikään edes uiskentele ihan pintavesissä.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Jennika
Junior Member
Junior Member

Pitänee lähteä haaviostoksille, etten tosiaan joku päivä ihastele noita suklaamonneja akvaariossani :D. Eipä toi munkaan haavi mikään jätti ole, mut noi uudet huulirihmat on vielä tosi snadeja ja jostain syystä rakastavat haaveja.
-Matti Nykänen-
thank
Advanced Member
Advanced Member

Hyi hitto mä varmaan oon pilannu mun grindalviljelmän. Laitoin eilen sinne kaurahiutaleita ja kalan poikasruokaa, tänään lähti sellainen aromi viljelmästä kun kannen avasi, että oksat pois! YÖK!
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”