Mistä saa hiekkapuhallushiekkaa?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä saa hiekkapuhallushiekkaa?
Tietääkö kuka, mistä saa Jyväskylän seudulta hiekkapuhallushiekkaa? Olen kysynyt Biltemasta ja tuolta sanottiin, että niillä ei ole sellaista hiekkaa. Jos joku tiedä, voisi ilmoittaa ystävällisesti.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Mistä saa hiekkapuhallushiekkaa?
Rautakaupasta, mutta sitä saa sitten pestä urakalla, ainakin k-raudasta saa ja maksaa 4-5 euroo säkki.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Advanced Member
Kävitkö katsomassa itse siellä Biltemassa vai kysyitkö vain? Saattaa olla myös huonoa asiakaspalvelua
Luulisi että tuo hiekkapuhallusaine kuuluisi kaikkien Biltemoiden perusvalikoimaan.

Luulisi että tuo hiekkapuhallusaine kuuluisi kaikkien Biltemoiden perusvalikoimaan.
-
- Starting Member
Jep ja nykyäänhän Biltemassa se akvaarioihin käytettävä hiekka on ihan perus hiekkaa, hiekkapuhallusaine (=ei sovi akvaarioon, sisältää öljynjämiä) erikseen
Kyllä sitä hienoa hiekkaa pitäisi olla jokaisessa Biltemassa.

-
- Senior Member
Mulla on K-raudan hiekkapuhallushiekkaa molemmissa altaissa. Pesua se vaatii, mutta hyvää tavaraa on.
40 kg säkki maksoi hiukan vajaa 6e
40 kg säkki maksoi hiukan vajaa 6e
En käynyt kaupassa katsomassa, mutta soitin. Täyttyy itse joku päivä käydä siellä.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Ammattikoululta ite sain puoli-ilmaseks. Pesemisessä vaan on todella kova homma (saavi+painepesuri).
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Meillä on Bauhauksesta ostettua Maxitin hienoa hiekkaa (0,1-0,6mm). Tosi kivan näköistä, pohjakalat tykkäävät, mutta on ongelmainen esim. allasta putsatessa, kun pöllyää niin helposti
Lisäksi pohja menee helposti tukkoon, saattaa olla, että meillä on kierteisistä huolimatta pohja tukossa, kun pohjasta ravinteita ottavat kasvit (miekat, hiukan myös vallu) ei viihdy lainkaan ja syanobakteereja on päässyt muodostumaan pohjan onteloihin... Sen sijaan karkeammassa hiekkapohjassa ovat viihtyneet.
Maxitin hiekat joutuu tosin pesemään ennen altaaseen laittoa. Meillä meni periaatteella sangot, suodatinkangas ja letku. Vierähti useampi tunti, kun 50kg hiekkaa pestiin...

Maxitin hiekat joutuu tosin pesemään ennen altaaseen laittoa. Meillä meni periaatteella sangot, suodatinkangas ja letku. Vierähti useampi tunti, kun 50kg hiekkaa pestiin...

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Tekisi mieli hienoa hiekkaa ( lue aavikkoa
) tylsän soran tilalle,
Onko se Bilteman paras vaihtoehto ?
Pohjan tukkeutumisesta lähinnä olen huolissani, kasvit laittaisin juurakoihin kiinni.
Suositteluja hiekan puolesta vastaan tai linkkiä parhaaseen keskusteluun ?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onko se Bilteman paras vaihtoehto ?
Pohjan tukkeutumisesta lähinnä olen huolissani, kasvit laittaisin juurakoihin kiinni.
Suositteluja hiekan puolesta vastaan tai linkkiä parhaaseen keskusteluun ?

Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
-
- Senior Member
kävin biltemassa tässä eräänä päivänä ja siellä hiekka makso 16 kilon säkiltä 6 e kun se 40kg säkki oli saman hintainen k-raudassa
-
- Advanced Member
^Biltema on laiskan hiekka. Mä ainakin maksan mielelläni siitä ettei sitä pesurumbaa tarvii käydä enää ikinä läpi 

-
- Starting Member
Itse ostin K-Raudasta säkin hiekkaa, hintaa en muista. Pesemisessä meni kyllä oma aikansa, mutta lopputulos miellyttää silmää ja mieltä. 

110L Seurala
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Hops lukemaan.pop-up kirjoitti:Suositteluja hiekan puolesta vastaan tai linkkiä parhaaseen keskusteluun ?

Hiekkapohjan plussat ja miinukset
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
Itsehän olen hakenut hiekkaa läheisen hiekkapohjaisen järven rannalta. Pestä sai ihan huolella. Kantapään kautta pääsin myöskin toteamaan (silloin ensimmäistä akvaariota perustaessani), ettei hiekanpesuun kannata käyttää Fairyä 

-
- Senior Member
Minä hain hiekkakuopalta sellaista vaaleaa tosihienoa hiekkaa, on nyt ollut muutaman viikon tossa pikkuakvassa, saa nähdä tukkeutuuko, ainakin pestynä oli ämpärissä niin tiukassa että sai kynsin hampain raapia hiekan akvaan. Pesin hiekan kolmeen kertaan ja akvan vesi oli ensin ihan maitokahvin väristä mutta kirkastui ihan parissa tunnissa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Käviskö tämmöiset hiekkapuhallushiekan sijaan 
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... aq5m3cPdR4

Käyhän ne. Molemmat kun ovat akvaariokäyttöön tarkoitettuja.
Tarkoitus oli kyllä vähän mainostaa noita hiekkoja hiekkapuhallushiekan tilalle....
Itselle tulossa toista piakkoin.... *odottaa sormet syyhyten*

Hyvä ! Itseäni kiinnostaa tuossa alimmassa hiekassa bakteerikanta, sitä ei edes liene tarkoitus pestä ennen akvaarioon laittoa ?
Seeprapleko <3 Kiinnostus monnisiin ja siimapyrstöihin kasvamassa...
Ei tarvitse pestä ennen käyttöä.
Tilasin juurikin tuota jungle sugar sandia, ihan malttamaton... Ensi viikolla pitäisi saada käsiini kun veli tuo aquaristikin paketin Saksan maalta.. Tilasin isomman missä tulee pöpöt mukana, mielenkiinnolla niitäkin odotan.. täytyy tutustua mutta en tiedä onko käyttöä tähän hätään..
^ onko jo kokemuksia ?
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Itse ostin 4 säkkiä bilteman "karkeampi" rakeista hiekkaa juurikin Jyväskylän biltemasta tässä pari kuukautta takaperin.
Joten eiköhän sitä siellä ole, jos ei niin eiköhän sitä ainakin tule
Joten eiköhän sitä siellä ole, jos ei niin eiköhän sitä ainakin tule

Tällaista tuli hankittua, pitäisi aloittaa pesurumba kun vaan jaksaisi. Kellään kokemuksia tuosta rivierzandista ?
Ei ole ostettu tuolta linkistä mutta pussi näyttää olevan sama http://www.aquarium-winkel.nl/rivierzan ... -1201.html
Ei ole ostettu tuolta linkistä mutta pussi näyttää olevan sama http://www.aquarium-winkel.nl/rivierzan ... -1201.html
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥