Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
airam
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja airam »

aquamarina kirjoitti:Miten te muut säilytätte mielenrauhanne noiden vanhempien omppujen kanssa ? Meidän ompuilla ikää alkaa oleen se kaksi vuotta ja tuntuu, että järki pakenee niiden kanssa, eilenkin toinen nukkui tuolla pohjassa, kyljellään ja kokonaan kuoren sisällä. No mitä tein minä, otin sen tietenkin sieltä pois, koitin nuuskutella (nuhaisena) ja pistin sen haaveineen sitten "varalta" tuohon tyhjennystä odottavaan altaaseen, en onneksi roskikseen. Siellä se sitten alkoi kurkkimaan kuorensa sisältä, no ei muuta kuin takaisin omaan altaaseen. Tuli idioottimainen olo, kun eivät saa enää nukkuakaan ja toisen kerran olin taas ihan sata varma, että tuo kyllä kuoli, kun toinen vain antoi itsensä mennä virran mukana, onneksi lähti liikkeelle heti.
Sama vika täällä. Meidän vanhimmat omput on kanssa jo reilut puolitoista vuotiaita, ja osa on jo kovin hitaita liikkeissään. En ole oikein varma, että onko parempi antaa kuolla rauhassa vanhuuteen vai lopettaa ennen kuin kuolevat itse. Kun mikään lukemani tai kuulemani ompun lopettamistapa ei tunnu hyvältä.

Tuossa aikaisemmassa viestissäni kirjoitin siitä, että varsinkin juuri näille vanhoille ompuille jää hiekkaa kannen väliin ja ovat pohjalla köllöttäessään kovin kuolleen näköisiä. Aina niitä täytyy nostella pois ja haistella. Mies sattui kerran näkemään mun touhun ja hyvin hölmistyneenä kysyi, että "Mitä sä oikeen teet? Siis haisteletko sä niitä?" En luultavasti ollut koskaan kertonut, että niinkin tehdään.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

jos on tuommonen kotilo mikä makaa paikallaan pitemmän aikaa niin kyllä sen hengissä olon voi parhaiten kokeilla silleen että kattoo reagoiko se kosketukseen,
eli jos siihen kotilon kuoren sulkevaan luukkuun koskee niin elävän kotilon pitäs kyllä vetää se tiukasti kiinni. :)
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No omenakotilot eivät aina reagoi yhtään mitenkään, olen niitä sen verran monta siirrellyt, eikä tämä "vanhuskaan" mitenkään reagoinut. Pyörittelin sitä veden yläpuolella ja nuuskuttelin, olen yhtä jo edesmennyttä jopa koputellut varovasti, että onko hengissä, ei reagoinut mitenkään, muttei haissutkaan ja oli täysin elossa, eli vielä puolisen vuotta tuon koputtelun jälkeen.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

No niitä on sittten vaan säännöllisesti haisteltava. :mrgreen:
stitches
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stitches »

miljoonakala84 kirjoitti:No niitä on sittten vaan säännöllisesti haisteltava. :mrgreen:
Valitettavasti.Jotkut tuppaavat mököttämään helposti.Tosin toiset eivät ole haisseet vaikka ovatkin veivinsä heittäneet.
Veden vaihdoin ja nyt murjotetaan.Arvot testin perusteella ovat ok.Samassa altaassa sukaravut voivat hyvin.
Nestemäistä hiilidioksidiahan noiden tulisi kestää.
Ovatko teidän omput alkaneet murjottamaan jos laittaa Aqua Safea vähän vedenvaihdon yhteydessä?
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä nuo vanhukset väliin murjottavat, siksipä niitä haistelenkin. Vedenvaihdon jälkeen aina murjottavat, saattavat päivänkin tuolla kolistella laseja vasten, virran mukana, kun tulevat eteen ja niitä pitää siirrellä, siitä ottavat nokkiinsa. Mikä ihme siinä on, että aina pitää just siihen ängetä mihin ei tarvitse ?
Yksi iso vajaa parivuotias omenakotilo kuoli omia aikojaan, oli vain kutistunut kuoren sisään, se oli auki, ei haissut.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Auttakaa tietävät. Mistä tietää onko munarypäs hedelmöitetty? Mulla on neljä isoa omppua, jotka ovat samassa altaassa, jossa on väliseiniä. Kolme on samassa lokerossa ja yksi ihan toisella puollella allasta. Nyt on tämä yksinäinen väkertänyt kaksi isoa munarypästä omaan nurkkaansa. Onkohan hedelmöittynyt? En muista, että tämä kotilo olisi ollut muiden kanssa ihan viime kuukausina. Voivat tietysti kulkea seinien ylikin, mutta kun ovat fyysisesti näkyvissä siellä missä aina ovat olleet. :?

Voiko munaryppään siirtää toiseen altaaseen? Miten? Tässä nykyisessä ei olisi hyvä saada lisää omppuja, kun olen altaasta pian luopumassa.

Edittiä vielä: Miten omppujen "jalkojen väri" periytyy. Mulla on kaksi tummajalkaista ja kaksi vaaleajalkaista. Tämän ryppään tekijä oli vaaleajalkainen.
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Re:

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

marinum kirjoitti:Kiinnostaa tuo, että mitkä kalat ovat nyppineet omppujen tuntosarvia? Platyjen ja miljoonakalojen ainakin olen kuullut näin tehneen?
Meillä eivät miljoonakalat ole nyppineet ollenkaan omppujen tuntosarvia. Aivan rauhassa ovat omput saaneet olla.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Kupari:
Omppunaras pystyy säilömään spermaa ja saataa tosiaankin tehdä munia vaikka ei oliskaan lähiaikoina ollu koiraan kanssa samassa altaassa.
Kovan ryppään voi siirtää vaikka levämagneetin päälle tai erillisen purkkiin jonkin ritilän päälle jossa hieman kosteutta (kansi) ja vettä pohjalla jonne pienet voi
pudottautua kun ja jos kuoriutuvat.
Jos ryppäitä alkaa olla liikaa, niin poista ne ja pakastimeen pariksi päiväksi ja sitten bioon tai joku akvaristikin sattaa haluta sen.
Väreinä saattaa tulla minkä väriiä vaan jos ei saman väriset ole pariutuneet muutaman sukupolven ajan.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

Onko pilkullisia omppuja olemassa? Kun osalla omppujeni poikasista näyttäisi olevan violetilla pohjalla tummia pilkkuja. Vai muuttuvatkohan nuo pilkut myöhemmin raidoiksi?
Jalat vaaleita, mutta niissäkin näkyy tummia pilkkuja (vai ovatko muuttumassa tumma jalkaisiksi?). Osa poikasista taas on yksivärisiä liloja tai vaaleanpunaisia. Vanhemmista ei ole varmaa tietoa.
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Jähän repesin kun poikakaveri tuli meille ja sit se oli silleen "vähä siistii ko noi etanat hyppää free jumppii" sit sitä kyyli et millon seuraava hyppää:D Ja mun pitäis kuulemma opettaa et ne hyppää käskystä :) mitenköhän seki onnistuis :D
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
kiinnostunut
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Mikähän on vikana, kun omenakotiloni ovat munineet useita munaryppäitä (5-7 kpl), mutta yhdestäkään ei ole kuoriutunut mitään. Olen odotellut noin kuukauden aina ryppään ilmestymisestä, ennen kuin olen poistanut sen tuloksettomana kokonaan. Munien sisällä ei ole näkynyt mitään elämää. Voisikohan olla niin, että kaikki 7 kotiloani ovat naaraita ja munat ovat siten hedelmöittymättömiä. Olen yrittänyt kotilojen sukupuoliakin vilkuilla, mutten saa niistä oikein selvää. Vai olisiko kuoriutumattomuuden syy joissain hoitovirheissä? Miten munaryppäitä pitäisi hoitaa. Nyt en ole tehnyt yhtään mitään.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Jos ne on päässeet kuivamaan? Onko vedenpinnasta pitkä matka ryppääseen?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
kiinnostunut
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

iomeron kirjoitti:Jos ne on päässeet kuivamaan? Onko vedenpinnasta pitkä matka ryppääseen?
No osa ryppäistä on ollut noin 5 cm päässä vesirajasta ja osa ylempänä. Munaryppäät ovat kyllä olleet kuivan näköisiä, mutta olen ymmärtänyt, että munat kuolee ja homehtuu jos niitä kastelee. Akvaariolaseihin tiivistyy vesihöyryä kun pidän akvaarion kantta kiinni, mutta olen sitä aina välillä pitänyt raollaan, jotta haihtuva vesi pääsisi altaasta ulos, eikä kastelisi jatkuvasti munaryppäitä. Ilmeisesti tätä ei ehkä kannattaisi tehdä? [:I]
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Pidä vaan kansilasit kiinni koko ajan niin pysyy kosteina munat.

Osaako kukaan sanoa, mikä minulla mättää, kun kaikki kuoriutuneet ompun poikaset ovat kuolleet? Varmaan viikko pari menee niin tyhjiä kuoria on pohja täynnä. Voiko sukaravut syödä poikaset? Haluaisin niin kovin poikasista aikuisia. Olen pitänyt extrahuolen veden ja sisäsuodattimen puhtaudesta ja ruokkinut monipuolisesti. Veden kovetan kipsillä ja ph:n nostan soodalla ja pyrin pitämään vakaana arvot. Lämpöä on nyt noin 23 astetta.
Viimeksi muokannut Mervi*, 12:13, 07.10.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ne munat on varmaan kuivaneet. Mulla on niitten onnistuneiden ryppäitten alaosat tosi lähellä vettä. Muutenkin kosteutta kansilasien takia. Jotkuhan sumuttavatkin ryppäitä suihkepullon avulla.

Ompa mervi harmi, jos ne pikkuset kuolee. Mulla on kuollut jotain satunnaisia, mutta ei kyllä monikaan. Onko sulla millanen se pohja ja onko siellä jotain lannotetta, joka vois haitata. Vaikea kyllä keksiä syitä kuolemille äkkiseltään. Mulla ei ainakaan sukikset tee ompuille mitään.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viime talvena perustaessa laitoin pohjalle lannoituskuulia, ei kai ne voi olla syyllisiä? Askaltaakohan niitä kaivaa pois,kun ne pöllähtää veteen sitten? Kauankohan ne kuulat kestää oikeen? Täältä kyselin silloin, että pohjalannoitetta voi käyttää, mutta veteen laitettavaa ei... Vaihtelin kasveja hetki sitten ja samallahan se pohja mylläytyy niin voiko tää aiheuttaa kuolemia? Nyt on yks munarypäs tulossa jospa nyt selviää hengissä...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mervi* kirjoitti:Viime talvena perustaessa laitoin pohjalle lannoituskuulia, ei kai ne voi olla syyllisiä? Askaltaakohan niitä kaivaa pois,kun ne pöllähtää veteen sitten? Kauankohan ne kuulat kestää oikeen? Täältä kyselin silloin, että pohjalannoitetta voi käyttää, mutta veteen laitettavaa ei... Vaihtelin kasveja hetki sitten ja samallahan se pohja mylläytyy niin voiko tää aiheuttaa kuolemia? Nyt on yks munarypäs tulossa jospa nyt selviää hengissä...
Mullakin on hiekan alla noita kuulia. En usko että ne on syypäitä. Anna olla vaan.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Olenkin ehkäpä muuttamassa omppuja isompaan altaaseen, mutta mietin jos siellä saisin poikaset elämään niin onko 55cm matka liian pitkä pikkuisille hakemaan happea? Siis altaan korkeus on 55cm. Tuossa altaassa olisi litrojakin enemmän (160) niin sinne saa enemmän omppusia :)
Fisu_S
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisu_S »

Mervi* kirjoitti:
Osaako kukaan sanoa, mikä minulla mättää, kun kaikki kuoriutuneet ompun poikaset ovat kuolleet? Varmaan viikko pari menee niin tyhjiä kuoria on pohja täynnä. Voiko sukaravut syödä poikaset? Haluaisin niin kovin poikasista aikuisia. Olen pitänyt extrahuolen veden ja sisäsuodattimen puhtaudesta ja ruokkinut monipuolisesti. Veden kovetan kipsillä ja ph:n nostan soodalla ja pyrin pitämään vakaana arvot. Lämpöä on nyt noin 23 astetta.
Minulla sama juttu! Koko rypäs oli kuoriutunut ja meni viikko tai kaks niin kaikki kuolivat! Pelkkiä tyhjiä kuoria.
Mulla samassa altaassa kardinaalikaloja, voisiko ne nyppiä pienet kotilot pois kuoristaan ja syödä ne?
240 litrainen seurala.
Tuliliskoja sekä niiden poikasten kasvatus.
Vahakoin toukkaa myynnissä kokoajan.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kardinaalikalat ei kyllä noita omppunpoikasia syö, itellä on kanssa omppuja ja kardinaalikaloja samassa akvaariossa ja kardinaalit anto ihan vastakuoriutuneiden ompunpoikasten olla ihan rauhassa.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Mulla ainakin sukaravut aiheuttivat omppuvauvojen kuolemisia jatkuvalla sukimisellaan.
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Miten saisi ison omenakotilon putkesta pois? Putki on n. 3 senttiä halkaisialtaan ja kotilo melkein saman, pääsee putkessa liikkumaan muttei hoksaa tulla pois :? Putken toinen pää on umpinainen, ja silikoonattu styroksipenkereeseen, eli putkea ei saa pois, eikä käsi mahdu ottamaan kotiloa pois.. Koittanut olen jo imeä vedenvaihdon yhteydessä ja uuden veden virtauksella pois, mutta ei vain tule :(
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
zirppu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zirppu »

Oisko kellään tietoa onko mitään akvaariokasveja, mitä omenakotilot EI syö?! Kaksi omppua on tuhonnut mun kasviston kolmessa viikossa lähes kokonaan. :roll: Ei mulla mitään kummosempaa puutarhaa ollut, mutta jatkossa en viitsi pistää tuonne oikein mitään. Kääpiökeihäslehti, jaavansaniainen, vedensuosikki ja pari erilaista rusolehteä koki ikävän kohtalon. :?
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Meillä juuri omppulassa on parhaimman kuntoiset kasvit(johtunee ruokasoodan lisäyksestä). Että meillä ainakin saa kasvit olla rauhassa.
zirppu, annatko ompuillesi kasvisruokaa, kurkkua, salaattia yms? Yleensähän nämä ei kasveja syö jos saavat muuta sopivaa ruokaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”