KH-arvot päin prinkkalaa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-mouse-
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

KH-arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja -mouse- »

Nonniin.
Aloittelija riivaa taas idiotismillaan.

300 litran ph (JBL:n liuskatestejen mukaan) on 7,2. Muut arvot ovat myos ok.
Mutta KH 0n 0-3 dh !!!!

Kalastona on 3 levistä (vanhusparvi, etsin lisää kaverita jos löytyisi täyskasvuisia) partamonni ja miljoonakaloja n.25 kpl.
Apuva Miten minä saan ton KH nousemaan :cry:
Ja missä on on mahdollinen vika... vettä olen kovettanut ruokasoodalla sopivaksi, koska paikkakuntamma vesi on extra pehmyttä.

Lämpötila altaassa on 24.
300, 60, 80. Ja aina olen tyrkyttymässä miljoonakaloja ;) Ja vastaanotan/ostan täyskasvuisia leväbarbeja parven jatkoksi.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: KH-arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Luulenpa että vika on siinä liuskatestissä. Tekstistäsi päätellen olet jo kovettanut vettä soodalla, mutta testi antaa aina vaan saman tuloksen.
Suurelle osalle akvaarion asukeista Kh 0-3 on vallan sopiva. Miljoonakalat kaipaavat kuitenkin hieman kovempaa vettä, mutta partikset taas eivät.
Valitse ensin kalat joita aiot pitää ja säätelet sitten vesiarvot niille sopiviksi. Soodan lisäys nostaa aina myös ph-arvoa emäksiseen suuntaan.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: KH-arvot päin prinkkalaa

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Oikeastaan KH eli karbonaattikovuus ei vaikuta suoraan kalojen hyvinvointiin. Jos KH on kovin alhainen, voi pH vaihdella, joka sitten on kaloille vaarallista. Tippatestillä saisi tarkemman tuloksen.

GH eli kokonaiskovuus on se kovuus, jolla on merkitystä eri lajien hyvinvoinnille. Vielä hiukan luettavaa:
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.php
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”