Vetääkö ulkosuodatin hiekkaa sisäänsä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

SJ_10
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Vetääkö ulkosuodatin hiekkaa sisäänsä?

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Hei!

Kertokaapas viisaammat hiekkapohjan ja ulkosuodattimen omistajat, olen ajatellut laittaa akvaariooni hiekan pohjalle, vetääkö ulkosuodatin tuota hiekkaa sisäänsä? Tarkoitus olisi käyttää esimerkiksi (Bilteman hiekka, saako sitä enää? Olikos se 0.2-1,0mm?) eli lähteekö tuo nyt ulkosuodattimen mukana, ja kuinkas suodattimelle sitten käy? Tuo hiekka vain miellyttäisi silmää enemmän kuin sora ja olisi ehkä kaloillekkin parempi vaihtoehto. Suodattimen virkaa siis hoitaa tällä hetkellä tetratec ex700.
villimilli
Member
Member

Re: Vetääkö ulkosuodatin hiekkaa sisäänsä?

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Ei ongelmaa, kun suodattimen sisäänottoputki on tarpeeksi ylhäällä, eikä hiekkapinnassa kiinni. :) Itselläni on noin 5cm hiekan yläpuolella tuo putki.

Biltemasta saa sekä hiekkaa että hiekkapuhallusainetta, joista ensiksi mainittu sopii akvaarioon. Hiekkapuhallusaineessa on öljyjäämiä seassa, joten se ei sovi akvaarioon. Noista raekoista (miten tämä kirjoitetaan :D) en osaa sanoa, kun itselläni on Optirockia Agrimarketista, jota sai pestä hiki hatussa. Bilteman hiekkaa eivät ole kuulemma pesseet ollenkaan tai kevyt huuhtaisu on riittänyt.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
SJ_10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Kiitoksia vastauksesta, saattaa olla että itsekin joudun siirtymään tuohon Agrmarketin hiekkaan, koska Bilteman reissu peruuntui eikä lähialuiella tuota Biltemaa ole. Lukeekos noissa hiekkapussien kyljissä erikseen, mikä hiekka sopii akvaarioon?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eipä noissa juurikaan lue mitään akvaariosoveltuvuudesta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
villimilli
Member
Member

Mielestäni niistä öljyjäämistä ym lukee. Myyjän pitäisi myös tietää mitä myy, kantsii kysellä ja kattoa tuoteselosteet. Jos ei ole varma, niin jättää mieluummin ostamatta. Ainakin kun itse viimeksi hain hiekkaa, osasi myyjä kertoa minulle että tiettyä tuotetta on haettu aikaisemminkin nimenomaan akvaariokäyttöön.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tehokkaat suodattimet imevät hienoa hiekkaa sisäänsä jos imupuoli on liian lähellä pohjaa, tai jos altaasta löytyy pohjakaloja jotka pöllyttävät hiekkaa vapaaseen vesitilaan. Jos hiekkaa pääsee suodattimeen, voi se pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaurioita suodattimen roottorille.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Juu mulla oli matalassa akvassa "ylimittainen" imuputki joka oli imukupilla vinottain lasissa ettei ottas hiekkaan kiinni, tietty oli irronnu lasista ja hokasin sen vasta kun ihmettelin miksi suodatin puhaltaa niin huonosti. Kun avasin suodattimen niin koko suodattimen alaosa oli täynnä hiekkaa. Mutta ei sen suodattimen kuinkaan käynyt, ei se hiekka ainakaan suodatuslevyjen läpi tullut.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
villimilli
Member
Member

Kannattaa siis suosiolla lyhentää sitä imuputkea, jos joskus ostaisitkin korkeamman altaan niin noita putkia saa kyllä uusia. Menee hyvin poikki esim sahalla. Semmoisella pienikuviosella, ei välttämättä millään puusahalla, niin saa siistimmän reunan.

Itselläkin oli aiemmin imuputki noin Nniina+++:n kuvaamalla tavalla ja kyllä se aina välillä irtoaa, eli vahingolta välttyy lyhemmällä putkella. Myös se että sijoittaa imuputken johonkin takalasille ja laittaa ympärille vaikka raskaampaa kiveä/juurakkoa tai vaikka isompia kasvipuskia, niin ettei siihen suoraan alle tule kukaan sohimaan hiekkaa... JOs altaassa siis on isompia kaloja, jotka pöllyyttävät hiekkaa.
Tankero
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Tankero »

Aqualung kirjoitti:Eipä noissa juurikaan lue mitään akvaariosoveltuvuudesta.
Kyllä Bilteman pussissa lukee, että soveltuu akvaarioon.
Tankero
Senior Member
Senior Member

Meillä ainakin on ulkosuodattimeen mennyt hiekkaa, vaikkei ihan alhaalla olekkaan imu.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

Kaiken parasta hiekkaa on jääkauden kiillottama sora, ei öljyä eikä teräviä vaan puhdasta hiotunutta soraa. Tietenkin on parasta kysyä lupa vaikka jostain sorakuopasta. Muutaman ämpärin saa ja maksaa ainoastaan hakemisen vaivan.

Hienoa hiekkaa menee aina jonkunverran suodattimeen kun lappo tai monniset ym. akvaarion elämä sitä veteen leijuttaa. Suodattimien roottorien kammioissa ja staattorissa on sen verran väljää ettei pöly sitä hajota.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Muutamia faktoja:

- Hiekkaa korjataan soramontuilta koneilta, joista voi, ja koska voi, niin myös valuu joskus öljyä soraan. Siinä voi olla myös rautaa, peräsin murskalaitteiden normaalista kulumisesta. "Akvaariohiekkaa" ei viherpipoiset henkilöt kerää luonnosta pienillä muovisilla kauhoilla. :)

- Öljy nousee veden pinnalle, josta sen voi imeyttää, jos näyttää pahalta ongelmalta.

- Useat akvaarioliikkeet ostavat hiekkaa K-raudasta, Biltemasta yms. liikkeistä, ja se on sitä mitä siellä on tarjolla. Pakkaavat ne omiin pusseihin/laatikoihin ja myyvät akvaariohiekkaa.

- Turha hysteerisyys hiekan suhteen on nimenomaan turhaa hysteerisyyttä. Olen siihen myös itse syyllistynyt aikanaan.

- Optirocin puhallushiekka 0,5-1,2mm on ollut aika hyvä kaikin puolin (K-rauta), mutta Bauhausista täydennykseksi ostamani hiekkalaatikkohiekka ("leikkihiekka") on minusta ollut myös varsin oivallista, ja se on hyvin puhdasta. Se on 0-2mm raekokoa, jossa tuon hienomman hiekan osuus on vallitseva, mutta olen ollut siihen toistaiseksi ainakin hyvin tyytyväinen. Kasvit pysyvät paremmin pohjassa.

Mitä tulee tuohon suodattimien pumppujen juttuihin, niin yleensä hiekka niissä pumpuissa aiheuttaa ongelmia vasta silloin, jos joku kiertovesipumppu on asennettu imuputki ylöspäin, koska silloin hiekka voi jäädä pyörimään pumppupesään. Eihän tuollainen hiova aine tietysti kovin hyvääkään tee siellä pumpussa, oli se missä asennossa hyvänsä.

-----------------------

...ja aiheesta vielä, että kun olen suht vähän aikaa omistanut Fluvalin FX5 suodattimen, jossa pumppu sijaitsee pohjalla, niin onko muilla tämän hiekka-asian osalta jotakin kauhukertomuksia tuosta suodattimesta?? Sen tiedän jo, että pumpun huolto on vähän hankalampi toimenpide...
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tankero
Senior Member
Senior Member

Meillä nyt käytössä Bilteman hieno hiekka ja vaikka se vaikutti hyvälle ja kasvit siinä pysyy hyvin kiinni, niin kuitenkaan en pidä siitä, että se leijuu joka puolella pitkin akvaariota, kaikki kivien ja kantojen päälliset ovat hiekan peitossa. Mistä saisi hieman karkeampaa, ei kuitenkaan terävää hiekkaa edullisesti? Akvaariokaupan ylihinnoiteltua en taatusti osta. [;)]
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Meillä on sitä bilteman isorakeisempaa hiekkaa eikä se ainakaan pölise, vaikka 30cm pleeko häntää heiluttaa. K-raudasta ainakin saa useempaa eri karkeusastetta olevia hiekkoja. Maxit vaan on aika likasta ja jotenkin "kevyttä" eli kasvit ei tahdo ilman kiviä pysyä hiekassa.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Tankero kirjoitti:Meillä nyt käytössä Bilteman hieno hiekka ja vaikka se vaikutti hyvälle ja kasvit siinä pysyy hyvin kiinni, niin kuitenkaan en pidä siitä, että se leijuu joka puolella pitkin akvaariota, kaikki kivien ja kantojen päälliset ovat hiekan peitossa. Mistä saisi hieman karkeampaa, ei kuitenkaan terävää hiekkaa edullisesti? Akvaariokaupan ylihinnoiteltua en taatusti osta. [;)]
Helppo konsti kaikille sorille on seuloa se esim. Keittiösiivilällä, silloin ei kaikkein hienoin aines pääse altaaseen. Itse olen tehnyt veden kera seulontaa myös vanhalla mehu-maijalla jossa millin ja sitä isommat jäävät sihtiin ja hieno aines pohjalle, sen olen vielä seulonut keittiö sihdillä.

Hienoin hiekka on hyvää jatketta esim. Kukkamultaan joka tahtoo olla liian turvepitoista ja vettä liikaa sitovaa.
Tankero
Senior Member
Senior Member

Debugger kirjoitti:
Tankero kirjoitti:Meillä nyt käytössä Bilteman hieno hiekka ja vaikka se vaikutti hyvälle ja kasvit siinä pysyy hyvin kiinni, niin kuitenkaan en pidä siitä, että se leijuu joka puolella pitkin akvaariota, kaikki kivien ja kantojen päälliset ovat hiekan peitossa. Mistä saisi hieman karkeampaa, ei kuitenkaan terävää hiekkaa edullisesti? Akvaariokaupan ylihinnoiteltua en taatusti osta. [;)]
Helppo konsti kaikille sorille on seuloa se esim. Keittiösiivilällä, silloin ei kaikkein hienoin aines pääse altaaseen. Itse olen tehnyt veden kera seulontaa myös vanhalla mehu-maijalla jossa millin ja sitä isommat jäävät sihtiin ja hieno aines pohjalle, sen olen vielä seulonut keittiö sihdillä.

Hienoin hiekka on hyvää jatketta esim. Kukkamultaan joka tahtoo olla liian turvepitoista ja vettä liikaa sitovaa.
Tuo Bilteman hiekka on kokonaan niin hienoa, ettei siitä jäisi mitään jäljelle.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Ok, mutta edelleen, harjusoran (soramontut etc.) seulontaan tämä menetelmä on hyvä (mehu-maija). Vesi menee ensin sihdin läpi, alunen jossa on purkuputki on korotettuna vadin päällä, jolloin kaikkein hienoinkaan aine ei mene viemärijärjestelmän kulmien tukoksi. Lisäksi vesi indikoi kaikkien kemikaalien ja roskien kanssa jättäen ne pintaan.

Omasta mielestäni luonnon sora on luonnollisin materiaali ainakin luontoa matkiviin ympäristöihin. Harvassa kalojen elinpiirissä on tasaisen valkoista tms. hiekkaa. Kalat myös ovat rohkeampia mielestäni luonnollisella pohjalla, se myös toimii hyvin bakteerialustana ja kevyellä imuroinnilla siitä saa roskat siinä missä mistä tahansa pinnalta.

Mutta kukin tyylillään :D
Tankero
Senior Member
Senior Member

Luonnonsoraa haluaisin minäkin ja kysyin mistä menen sitä etsimään? Lapsena keräsin läheiseltä maankaatopaikalta hiekat akvaani, taidan lähteä keväällä kaivelemaan maita ja mantuja :)
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Tankero kirjoitti:
Debugger kirjoitti:

Tuo Bilteman hiekka on kokonaan niin hienoa, ettei siitä jäisi mitään jäljelle.
Se ei ole pitkäaikainen ominaisuus, että se hiekka sotkee paikkoja ja kaloja. Parissa viikossa loppuu. Täälläkin plekot harrastavat hiekkapuhallusta, mutta ei sitä hienoa hiekkaa tässä muutaman viikon jäljiltä kyllä jää enää mihinkään sotkuisesti. Ehkä siihen kasvaa bakteerikerros, joka lisää niitten hienompien hiekanjyvien painoa tai sitten se kaikkein hienoin materiaali vaan kulkeutuu suodattimiin. Mene ja tiedä. Kärsivällisyyttä suosittelen kuitenkin. ;)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tankero
Senior Member
Senior Member

NesteHukka kirjoitti:Se ei ole pitkäaikainen ominaisuus, että se hiekka sotkee paikkoja ja kaloja. Parissa viikossa loppuu. Täälläkin plekot harrastavat hiekkapuhallusta, mutta ei sitä hienoa hiekkaa tässä muutaman viikon jäljiltä kyllä jää enää mihinkään sotkuisesti. Ehkä siihen kasvaa bakteerikerros, joka lisää niitten hienompien hiekanjyvien painoa tai sitten se kaikkein hienoin materiaali vaan kulkeutuu suodattimiin. Mene ja tiedä. Kärsivällisyyttä suosittelen kuitenkin. ;)
No on sitä kestänyt jo useampi kuukausi. Ahvenet vielä pöllyttävät sitä kokoajan.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Melkein joka kylässä ja kaupungissa on soramonttu tai jokin toinen ottoalue. Sorakuopilla on vielä seuloja (jos eaim. KTK=Kuorma-autojen Tilaus Keskus) isännöi sitä. Montun hoitajan luvalla minä olen hakenut monta kertaa ämpäreillä hiekkaa 5-2 mm kasasta ja siitä valmistanut mitä hienonta pohja-ainesta.

Kun joku kirjoitti, että sorassa on koneiden ja laitteiden metalleja, ei sitä seulotussa harjusorassa ole. Murskeessa kylläkin ja sitä on valmishiekoissa varsinkin koska niiden raaka-aineet usein tuotetaan murskeiden valmistuksesta syntyneellä hiekalla. Se on kaikenlisäksi särmikästä.

Jääkausi valmistus on paras, vesihionta luonnon omassa geoprosessissa.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Kirjoitampa tähän hieman omasta "hiekkamaailmasta" akvaarioharrastuksen kyljessä. Taltioin lähes kaiken hiekan mitä suodattimissa ja lapotessa tulee. Kerään sen ämpäreiden tai isomman saavin pohjalta ajoittain ja sijoitan pienempään astiaan joka viettää aikaansa partsilla. Hiekan kierto menee siten että aina talven jälkeen seulon hiekan, pesen seulaan jäävän jakeen ja palautan altaisiin. hienoimmasta osasta tulee osaksi kukkamullan kuohkeuttajaa, osa siitä palaa luontoon.

Talvi toimii luonnon biodesifikaattorina, jäätyminen tapaa lähes kaikki bakteerit. Levä häviää ja irtonainen aines hiotuu pois seuloessa. Hiekan käsittely on osa akvaarioharrastusta, pohja elää altaissa omaa elämäänsä ja käsitelty hiekka tuo oman mausteen siihen kun sitä lisätään ja likainen poistuu hiljaisessa kierroksessa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mulla on akvaariossa Bilteman 0,2 - 1,0 mm, eikä leiju mihinkää. Tietysti, jos laitan suuttimen puhaltamaan vettä suoraan pohjaan.
Tankero
Senior Member
Senior Member

R_R kirjoitti:Mulla on akvaariossa Bilteman 0,2 - 1,0 mm, eikä leiju mihinkää. Tietysti, jos laitan suuttimen puhaltamaan vettä suoraan pohjaan.
Meillä ei ole suutin pohjaan päin, mutta nuo ahvenet pöllyttävät sitä koko ajan.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Tankero kirjoitti:
R_R kirjoitti:Mulla on akvaariossa Bilteman 0,2 - 1,0 mm, eikä leiju mihinkää. Tietysti, jos laitan suuttimen puhaltamaan vettä suoraan pohjaan.
Meillä ei ole suutin pohjaan päin, mutta nuo ahvenet pöllyttävät sitä koko ajan.
Taitaa tuossa Bilteman hiekassa sitten olla aikalailla koostumus sinne pienempiin raekokoihin päin, koska tosiaan, vaikka mainitsemani Bauhausin hiekkalaatikkohiekka "leikkihiekka" on mainittu 0-2mm raekoko, niin ei sottaa eikä pölise, vaikka kolme 30-45cm plekoa harrastavat hiekkapuhallusta päivittäin pyrstöllään. Joskus huvikseni hymähdellyt ajatukselle, että saisivat hiekkapuhaltaa nuo punalevät kasveista, kun eivät kerta tykkää niitä syödäkään. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”