Minkälaista suosittelette?
Olen perustamassa 300 litraista malawiakvaariota ja pohdin valaisinvaihtoehtoja. Harkinnassa ovat tavallinen kaksiputkinen Giant-valaisin tai sitten altaan päälle kiinnitettävät T5-valaisimet (lähinnä Hagen Glo T5 tai Arcadia Overtank Classica). Aikaisempien keskustelujen perusteella olen ymmärtänyt, että jopa yksi loisteputki toimisi ja riittäisi hyvin. Ovatko nuo T5-valaisimet turhan valovoimaisia malawiakvaarioon? Entäs minkälaiset loisteputket kannattaisi hankkia?
Kiitos avustanne jo etukäteen!
Malawiakvaarion valaistus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Malawiakvaarion valaistus
Mulla on malawaariossa (250l ja 50 senttiä korkea) Arcadian vanhan mallinen overtank 2x30w (T8) ja putkina on Arcadia Freshwater-putket. Jos noi molemmat on päällä, niin altaaseen iskee ihan kammottava piilevä-invaasio. Nykyään allas pyörii ihan yhdellä putkella eikä levääkään enää juurikaan ole...
Malawilasta ei saa sellaista kasviviidakkoa aikaan, kun harvat kasvit viihtyvät sellaisessa vedessä. Joten liika valo vaan innostuttaa levät kasvuun, kun kuitenkin ravinteita (nitraattia) vedestä löytyy. Mä vaihdan vettä kerran viikossa, jolloin nitraattiarvo nousee n. 25 hujakoille.
Joten kyllä valaistukseksi riittää mainiosti tuo Giantin valaisin...
Malawilasta ei saa sellaista kasviviidakkoa aikaan, kun harvat kasvit viihtyvät sellaisessa vedessä. Joten liika valo vaan innostuttaa levät kasvuun, kun kuitenkin ravinteita (nitraattia) vedestä löytyy. Mä vaihdan vettä kerran viikossa, jolloin nitraattiarvo nousee n. 25 hujakoille.
Joten kyllä valaistukseksi riittää mainiosti tuo Giantin valaisin...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Re: Malawiakvaarion valaistus
Itselläni on 160 litraisessa yksi putkinen valaisin ja silti pakkaa tota piilevää tulemaan ja olen lukenut myös, että kalat pitävät enemmän hämärämmästä akvaariosta ja silloin myös värit kaloissa on kirkkaammat. Itselläni on kaksi jättivallisneriaa tuolla toisessa päässä akvaariota peittämässä sisäsuodatinta ja olen laittanut valon noin 10 sentin korkuisten pahvitötteröiden päälle ja se on myös vinossa akvaarion päällä niin, että toinen pää on vasemman takareunan kohdalla ja toinen oikean etureunan kohdalla, näin sain valon vallisnerioiden yläpuolelle etukulmaan ja samalla myös suodattimen taakse jäi pimeämpi nurkka.