Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hetty
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 00:25, 03.03.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hikiä

Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja hetty »

Kävin ostamassa veljeni kanssa hänen akvaarioon kaloja. Myymälässä oli kaksi allasta seeprakaloja, katoin toista ja siinä uiskenteli kauniita ja virkeitä seeprakaloja. Päätettiin ottaa 10 kpl parvi. Myyjä kuitenkin otti kalat toisesta altaasta jota en huomannut ja sanoi vain et haluaa tästä altaasta ensin kalat pois. No, en asiaa sen enempää ihmetellyt vaan tyhmänä luotin myyjään. :? Vasta veljen luona kun laitoin kalat akvaarioon, huomasin että kymmenestä kahdeksalla kalalla on ihan vääristynyt selkäranka, ihan siksakkia päästä pyrtöön asti, uivatkin huonosti ja on kamalaa katseltavaa! :(
Mitä nyt voi tehdä? Soitin kauppaan ja valitin kaloista johon myyjä töykeästi vastasi, että voihan ne palauttaa ja vaihtaa toisiin seeprakaloihin jos ne nyt muka on niin vääristyneitä, ja jos tuon ne kalat takaisin. En pääse viemään niitä vielä aikoihin joten mietin voivatko ne sairastuttaa kaikki akvan kalat jos jäävät vielä moneksi päiväksi tuonne? :? Sitäkin mietin että mikä tauti kalaparoilla voisi olla? Ja jos vien kalat takaisin niin ne taas myy ne joillekin hyväuskoisille.
Musta on niin törkeää et tuollaisia kaloja on edes myynnissä! :x
Koko juttu harmittaa kamalasti. :cry:
nitton
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 19:50, 27.01.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja nitton »

Muusta en tuossa tiedä mutta eikös "siksakselärangat" johdu geeniviasta ja eivät näin sairastuttaisi muita.
Voin kyllä olla väärässäkin kun nyt rupeaa miettimään...
Halla76
Member
Member
Viestit: 353
Liittynyt: 10:22, 14.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Hmm...kun noin moni on epämuodostunut epäilisin jotain sairautta.Esim. http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/kalatubi.php
Kukaan rehellinen myyjä ei myisi epämuodostuneita kaloja. Itse veisin kalat takaisin kauppaan, vaatisin rahoja takaisin enkä enää jalallakaan astuisi kyseiseen liikkeeseen!
317l vettä
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä olen huomannut juuri noiden seeprakalojen kanssa, että noita "viallisia" on todella paljon myynnissä. Yhteen aikaan katselin seeprakaloja omaan altaaseeni, mutta juuri noiden käyristyneiden selkärankojen ja epänormaalin uinnin takia luovuin haaveesta. Myyntialtaiden parvista saattoi löytyä 1-5 normaalin muotoista ja normaaliuintista seeprakalaa. Oiskos sisäsiittoisuudella jotain osuutta asiaan?

Tämän takia aina kannattaa jo kaupassa tarkistaa kalojen kunto. Mä pyydän aina myyjää näyttämään altaassa lasia vasten haavimansa kalat ennen pussittamista, jotta voin tarkistaa missä kunnossa ovat.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja en »

Ja toivottavasti kalat on nyt tyhjässä=karanteenialtaassa. Jos 1 on siksakkia, se voi olla ihan vaan viallinen (joita ei tod saa myydä kaupassa) mut jos on monta niin kyl joku tauti tulee mieleen. Mulla on yksi kääpiömonnisen poikanen 300l altaassa jolla on ssiksak mutka. No enhän tuota tuolta saa edes kiinni...
siika-2kg
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 18:36, 08.10.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

Muistitko tehdä totuttelun kaloille eli kalapussi kellumaan akvaarioon tasaamaan lämpöä ja sitten pussiin hiljalleen vettä akvaariosta niin, että tottuvat uusiin vesiarvoihin jne jne? Ainakin tietyt kalalajit saa helpostikkin mutkalle väärillä vesiarvoilla tai ilman totuttelua.

Sitten tulee mieleen, että erityisesti seeprakaloilla on noita geneettisiä poikkeamia, jolloin tuo kalojesi vaiva ei tietenkään tarttuisi muihin kaloihin, vaan olisi perinnöllistä. Seeproille saattaa ilmaantua yhden sukupolven aikana mutaatioita, kuten kitukasvuisuutta ja selkärangan epämuodostuneisuutta (yleensä pyrstönpuoleisessa päässä s-mutkaa, ei välttämättä koko selkärangan matkalla). Nykyäänhän akvaarioliikkeissä myytävät seeprakalat ovat viljeltyjä. Itse en ostaisi koko erästä ainuttakaan normaalin oloistakaan seepraa jos yhdelläkin yksilöllä näkyisi olevan jotain perinnöllisiä epämuodostumia.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Minä ostin vuosi sitten 8 seeprakalaa, kolmella oli jonkun sortin epämuodostumaa. Yksi kuoli jo, oli jotenkin suppupyrstöinen ja kuihtui pois, toinen jonka selkäranka ässän kiekuralla tekee justiinsa kuolemaa (yritin haavistaa ja lopettaa, mutta katosi kasvien sekaan) ja kolmas ui jotenkin peräpää painuksissa, mutta on muuten niin komea ja aktiivinen että nähtävästi pärjää "vammansa" kanssa. Olen kauhean huono lopettamaan kaloja, kai nämä olisi pitänyt listiä heti alkuunsa. Eli nyt minulle on jäämässä kuusi seepristä, mukana tämä peräpainoinen, enkä aio hommata parveen jatkoa, sen verran petyin. Kuteneet eivät onneksi ole kertaakaan.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minulle yleensä esitellään kalat ennen kuin haavista pussiin heittävät, eli laittavat haavin kanssa lasia vasten, jotta voin hyväksyä tai hylätä. Tosin yksi kieroselkäinen monninen tuli vuosia sitten, tuolla tuo viipottaa ja lihoo niin, että on pallon muotoinen ei se kieruuskaan näy kuin sillä, että on lyhempi kuin muut.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Viestit: 746
Liittynyt: 13:44, 23.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

En ole lakimies, mutta ...

... sanoisin, että lain näkökulmasta akvaariokala on tavara ("kulutushyödyke"), jota koskee kuluttajansuojalaki. Kuluttajansuojalain 12 pykälän mukaan "tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun." Lähtökohtaisesti voidaan olettaa, että jos ostaa normaalihintaisia kaloja, kalat ovat terveitä. Jos ne eivät ole terveitä, kauppias on myynyt virheellisiä kulutushyödykkeitä.

Jos kauppias on myynyt virheellisen tuotteen, hänelle on ilmoitettava siitä kohtuullisessa ajassa. Kauppias voi antaa tilalle virheettömän tuotteen tai kauppa voidaan purkaa. Tässä tapauksessa olet ilmoittanut kauppiaalle virheestä ja hän on luvannut antaa virheettömät kalat tilalle. Ainoaksi ongelmaksi jää, että sinulla ei ole lähiaikoina tilaisuutta käydä vaihtamassa niitä.

Tällaista tilannetta koskee kuluttajansuojalain 16 §: "Ostaja ei saa vedota tavaran virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen ... ."
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kai veit kalat takaisin ja vaadit rahojasi tai "suoria" kaloja tilalle?

Itse olen hyvin tarkka kaloista, mitä altaisiini hankin. Joskus niinkin tarkka että valitsen parvikalat yksitellen(esim. levikset ja piikkisilmät). :D
Nykyään tulee tarkkailtua myös sitä kuinka myyjät pakkaavat kalat, valitettavasti on vielä niitäkin ummikkoja, jotka eivät osaa tehdä sitä oikein. Silmä tarkkana siis pakkauksen suhteen(varsinkin jos on pidempi matka kotiin tai pakkanen) ja myös silloin kun valitsette kalat. Koskaan ei kannata ostaa kaloja altaasta, jossa on kuollut tai tautiselta näyttävä yksilö, ellei itse karanteenaa niitä kotona!
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Eräs tuttuni joka oli jonkin aikaa kalakaupassa töissä kertoi että kuolleet kerätään aamuisin altaista pois ennenkun liike aukee. Meillä kävi niin että 4 safiiriaffenen parvesta yksi oli jo liikkeessä vähän ruppanen mutta kauppias sanoi että johtuu siitä kun kalat on kuteneet just ja tästä ainoota naarasta on jahdattu. kaloja ei ollut enempää myynnissä joten ruppanenkin otettiin. No se kuoli viikon päästä, seuraava kk:n päästä, kaksi jäljelle jäänyttä teki yhden kudun (eli se ruppanen ei ollukaan ainoo naaras) ja sen jälkeen molemmille tuli tubin oireita eli käyristyivät ja pullistuivat kummallisesti ja molemmat lopetettiin. Mitä tästä siis opimme, älä osta ruppasta kalaa, edes säälistä.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja R_R »

RvaHuu kirjoitti:Minä ostin vuosi sitten 8 seeprakalaa, kolmella oli jonkun sortin epämuodostumaa. Yksi kuoli jo, oli jotenkin suppupyrstöinen ja kuihtui pois, toinen jonka selkäranka ässän kiekuralla tekee justiinsa kuolemaa (yritin haavistaa ja lopettaa, mutta katosi kasvien sekaan) ja kolmas ui jotenkin peräpää painuksissa,.
Tässä tapauksessa on turha syyttää tai keskustella kauppiaasta, kun ostosta on vuosi aikaa ja yksi on kuollut ja toinen tekee kuolemaa (vuosi ostosta!). Tässä on taas tapaus, jossa syy on aina toisten.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Eläinkauppa möi epämuodostuneita kaloja!

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Ensinnäkään en syyllistänyt ketään, toiseksi epämuodostumat olivat nähtävissä jo kun olin kalat kotiuttanut, tätä en maininnut koska en halunnut syyllistää kauppiasta, sinä siitä aloit puolestani kirkumaan.

--
VesiEläin kirjoitti:Kai veit kalat takaisin ja vaadit rahojasi tai "suoria" kaloja tilalle?
En vienyt enkä vaatinut, näyttivät oston jälkeen lähinnä persoonallisilta, en osannut arvata että kuolema seuraa. :( Ja tytär olisi kuitenkin vuolaasti itkenyt kalojen palauttamista, kun olivat ensimmäiset hankkimamme kalat, joten sikälikään ei tullut mieleen. Eivätkä ne kalat siitä olisi suoristuneet, nyt saivat elää edes sen vuoden verran (toivoakseni) hyvässä hoidossa.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”