Valvoja: Moderaattorit
Ei niin, olin kohmeessa kun kirjoitin:DDeicide kirjoitti:Täplämonninen se ei missään nimessä ole. Onko niskan satula toisilla selvästi ruskeampi?
Ei ole kumpikaan noista. Omaan silmääni se voisi olla raitapunamonninen, mutta varmaksi en sano kun tuollaisia samantyylisiä on niin monia.miljoonakala84 kirjoitti:voiskio tuo kuvan monninen olla joko linjamonninen tai sitten isoleopardimonninen?
Tuo ei ole kyllä sysievämonninen koska niillä on nimensäkin mukaisesti musta selkäevä:welma123 kirjoitti:Tuossa meidän asukki. http://irc-galleria.net/user/JesusRocks ... /122673164
Meni hetki saada siitä hyvä kuva:D Lähes kaikki muut ovat tummempia, mutta kyllä tuo aika identtinen on kysymyksen alla olevan otuksen kanssa.
Itseasiassa kyllä on, suurin osa noista meidän asukeista on juuri niin kuin kuvaat, mutta kun kerran lähes kaikista on albiinoo muunnosta, niin onko sitten niin vaikeaa uskoa, etteikö tuotakin löytyisi sellaisena, kuin kuvassa on.marinum kirjoitti:Tuo ei ole kyllä sysievämonninen koska niillä on nimensäkin mukaisesti musta selkäevä:welma123 kirjoitti:Tuossa meidän asukki. http://irc-galleria.net/user/JesusRocks ... /122673164
Meni hetki saada siitä hyvä kuva:D Lähes kaikki muut ovat tummempia, mutta kyllä tuo aika identtinen on kysymyksen alla olevan otuksen kanssa.
http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=485
Kuvan kala ei ole sysievämonninen, C. leucomelas. Kuonon pitäisi olla pyöreä eikä terävä. Ei tosin sulje pois mahdollisuutta, että parven muut kalat olisivat sysievämonnisia, kauppojen parviin voi olla eksynyt muun lajisia kaloja mukaan, ei mitenkään harvinaista. Kuvassa edellä mainittu pantterimonninen tai hohtomonninen, C. agassizii.welma123 kirjoitti:Tuossa meidän asukki. http://irc-galleria.net/user/JesusRocks ... /122673164
Väritykseltään molemmat lajit ovat hyvin vaihtelevia, mutta ensimmäisen kuvan selkäevän värityksen perusteella päädyin pantterimonniseen, niillä laikku usein epämääräinen, kun hohtomonnisella väri rajoittunut selvästi evän etuosaan.Deicide kirjoitti:Miten olisi C. agassizii?
Oma käsitykseni on, että selän satulalaikun koolla ja selkäevän tumman alueen koolla on jonkinlainen yhteys, ja kuvan mukaisilla yksilöillä, joiden selkäevän väritys on heikko tai puuttuu lähes kokonaan, myös selkään ulottuva tumma alue on pieni tai sitä ei edes ole.Deicide kirjoitti:Kuitenkin mieltäisin hieman selvemmän ruskean satulan C. ambiacukselle
No voi perhana. Jos asia on näin, niin pitääkö mun alkaa hommaamaan noille molemmille sitten kavereita :O Noita on aika pieni parvi akvaariossa, tosin oleskelevat kyllä kuin olisivat yhtä perhettä ja kaikki ovat käyttäytymiseltään muutenkin samanlaisia.MHS kirjoitti:Kuvan kala ei ole sysievämonninen, C. leucomelas. Kuonon pitäisi olla pyöreä eikä terävä. Ei tosin sulje pois mahdollisuutta, että parven muut kalat olisivat sysievämonnisia, kauppojen parviin voi olla eksynyt muun lajisia kaloja mukaan, ei mitenkään harvinaista. Kuvassa edellä mainittu pantterimonninen tai hohtomonninen, C. agassizii.
http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=309
Mitä enemmän niitä on, sen paremmin viihtyvät. Tosin tilanteessasi on se hyvä puoli, että mikään noista lajeista (sysievä-, hohto- ja pantterimonninen) ei kuulu helposti lisääntyviin, itse asiassa kaikki ovat melko hankalia tapauksia, joten risteymien pelossa en ainakaan itse ensimmäisenä lähtisi parvea kasvattamaan. Jos tuntuvat innostuvan kutupuuhista, niin sitten kannattaa miettiä tilanne uusiksi.welma123 kirjoitti:pitääkö mun alkaa hommaamaan noille molemmille sitten kavereita
Olisiko niin vakavaa, vaikka alkaisivatkin kutemaan? Enemmän mietin kyllä sitä, että ovat parvikaloja ja kaipaavat siis omanlaisia kalojaan.MHS kirjoitti:Mitä enemmän niitä on, sen paremmin viihtyvät. Tosin tilanteessasi on se hyvä puoli, että mikään noista lajeista (sysievä-, hohto- ja pantterimonninen) ei kuulu helposti lisääntyviin, itse asiassa kaikki ovat melko hankalia tapauksia, joten risteymien pelossa en ainakaan itse ensimmäisenä lähtisi parvea kasvattamaan. Jos tuntuvat innostuvan kutupuuhista, niin sitten kannattaa miettiä tilanne uusiksi.welma123 kirjoitti:pitääkö mun alkaa hommaamaan noille molemmille sitten kavereita
Kyllä risteytyminen on pahasta, mutta koska siitä on kirjoiteltu viime aikoina muutenkin, en nyt siihen puutu.welma123 kirjoitti:Olisiko niin vakavaa, vaikka alkaisivatkin kutemaan? Enemmän mietin kyllä sitä, että ovat parvikaloja ja kaipaavat siis omanlaisia kalojaan.
Jos tarkoitat 2010 ilmestynyttä kirjaa (Akvaarion perusopas), asiantuntevaa tekstiä kuten herran aiemmatkin kirjat, mutta tosiaankin opas harrastuksen perusteista, selvästi ei lajin määrittelyyn suunniteltu ainakaan monnisten osalta. Kiva kuvahan niistä oli, sama joka on ilahduttanut jo 80-luvulla ilmestyneessä kirjassa, mutta kun monnisia löytyy parisen sataa lajia ja melkein saman verran odottaa hyväksymistä omaksi uudeksi lajiksi, niin yhden kuvan perusteella on paha lajia määrittää. Mutta kuten jo kirjoitin, hyvä kirja perusteista.-Ana- kirjoitti:Akvaario opas (kirjoittanut Markku Varjo) On esitelty monnisia ja eniten tuo muistuttaa Kirjomonnista. Vaikkakin on erikoisen kellertävä mielestäni.
Juu vessanpyttyyn vaan kaikki epäsikiöt.Deicide kirjoitti:Niitä tulee kaikin keinoin välttää, ei tuottaa. Kukaan järkevä akvaristi ei luovuta hybrideitä eteempäin.
Luetunymmärrärtämisessäni ei ole mitään vikaa, tuo lause oli silkkaa melodramaattista provosointia. Kiitos vain;)Deicide kirjoitti:Sun luetun ymmärtämisessä olisi korjattavaa näin aluksi. Mä en puhunut mitään vessan pytystä, vaan sanoin, ettei mahdollisia hybridejä tulisi missään nimessä luovuttaa eteenpäin. Ketään ei kiinnosta tippaakaan, mitä risteytyksiä kukakin altaassaan pitää.