Olenko julma?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Re: Olenko julma?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No, minulle on käynyt myös niin, että pönttöön meni "kuollut" kardinaalitetra, siinä ei ollut mitään eloa ja otin pois altaasta, eikä edes pakoon yrittänyt ja heitin pönttöön, siellä alkoi elään uudestaan, heitin kloriittia perään ja laskin alas.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

srd kirjoitti:Täällä siitä pöntön käytöstä. :)
Luin linkin. Siinä ei ollut mitään kuolleesta akvaariokalasta. Linkissä oli lista asioista, joita pönttöön ei pidä heittää, mutta listalta ei löytynyt mitään kuolleeseen akvaariokalaan rinnastettavaa.
millia kirjoitti:
Ruma mies kirjoitti:Siis joku muukin syy kuin se, että yleisesti vallitsee sellainen mutu-tuntuma?
Kannattaa kysellä vesilaitokselta, kun joillain saattaa olla erilaisia ohjeistuksia mitä viemäriin olisi suositeltavaa suoltaa.
http://www.hsy.fi/vesi/ohjeet_ja_esitte ... fault.aspx
Luin tämänkin linkin. Siinäkään ei ollut mitään kuolleesta akvaariokalasta. Jäin vähän ihmettelemään, oliko linkin lähettämisen tarkoituksena tukea vaiko vastustaa niitä, joiden mielestä kuolleen kalan voi heittää WC-pönttöön. Sen sijaan että lähetät linkkejä, eikö kannattaisi osallistua keskusteluun ihan omin sanoin? Silloin voisi muillekin kuin sinulle tulla selväksi, mitä tarkoitat.

Täytyy olla joku syy siihen, että niin monet haluavat kieltää kuolleen kalan heittämisen WC-pönttöön. Koska kukaan ei suostu kertomaan syytä, joudun arvelemaan. Mahtaisiko kieltäjillä olla sellainen hämärä fiilis, että kuolleesta kalasta on haittaa Itämerelle tai jätevedenpuhdistamon prosessille.

Näinhän asia ei tietenkään ole. Kaikkien suomalaisten jätevedenpuhdistamojen prosessi on niin tehokas, että sillä ei ole vähäisintäkään vaikeutta selviytyä kuolleiden kalojen aiheuttamasta lisäkuormasta. Vaikka kaikki Suomen akvaarionharrastajat heittäisivät kerran tunnissa kuolleen kalan WC-pönttöön, lisäkuormitusta ei pystyisi havaitsemaan herkimmälläkään mittarilla. Itse asiassa juttu on päinvastoin. Jätevedenpuhdistamojen prosesseille on haittaa siitä, että puhdistamoon tuleva aines on liian puhdasta. Pari kuollutta kalaa silloin tällöin pelkästään auttaa puhdistamoita, tosin apukin on niin mitätön, että sitä ei voi millään mittarilla havaita.

Entä onko kuolleista kaloista sitten haittaa Itämerelle? No ei totisesti ole. Tärkein Itämeren saastuttaja on fosfori ja siitä syystä kaikki Suomen jätevedenpuhdistamot ovat optimoineet prosessinsa fosforinpoistoon. Esimerkiksi kotikaupunkini Espoon jätevedenpuhdistamo pääsee fosforinpoistossa varsin lähelle sataa prosenttia.

On joku raja sillä, miten pieniin tekoihin luonnon puolesta kannattaa mennä vaikuttamatta hölmöltä. Luullakseni raja on jossain tuolla kuolleen akvaariokalan seutuvilla. WC-pönttökiellon kannattajat ovat esittäneet niin paljon mutua, että minäkin aioin tehdä niin, tässä tulee: Vaikka millia paiskaisi kaikki kalansa vessanpönttöön, Itämereen menevä fosforikuorma kasvaisi monin verroin vähemmän kuin mitä aiheutuu yhden keväisen uuden perunan kasvattaminen aiheuttaa. Yritä sanoa, että jos itse syö perunoita, ei kannata moittia muita kalojen heittämisestä pönttöön.
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Ihan muuten mielenkiinnosta.. Miksi se kala pitää heittää sinne pönttöön. Onko se pönttö lähempänä kuin biojäteastia? Onko kyse laiskuudesta? Vai onko nyt kyse eräiden henkilöiden vastarannankiiskeydestä ja ihan vaan periaatteen takia vänkäämisestä? ;)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mun mielestä siinä ei vaan ole järkeä heittää roskia vessanpönttöön, kun sitä varten on roska-astiat. Kuollut kala kun on roska, biojäte. Ette kai heitä muitakaan biojätteitänne pönttöön? Niin ja ei kai kukaan oikeasti luule niiden kalojen vaikuttavan johonkin Itämeren tilaan? :roll:

Niin ja itse heitän ne hiukset ym. moskat lattiakaivosta roskikseen. En pönttöön.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

srd kirjoitti:Ihan muuten mielenkiinnosta.. Miksi se kala pitää heittää sinne pönttöön. Onko se pönttö lähempänä kuin biojäteastia? Onko kyse laiskuudesta? Vai onko nyt kyse eräiden henkilöiden vastarannankiiskeydestä ja ihan vaan periaatteen takia vänkäämisestä? ;)
Ihan muuten mielenkiinnosta ... Miksi se kala pitää heittää sinne biojäteastiaan (tosin jotkut suosittelivat roskistakin)?

Minä ihan oikeasti yritän ymmärtää syytä siihen, että sitä ei pitäisi heittää pönttöön. Srd:kään ei suostu kertomaan syytä, vaan kyselee minun motiiviani.

Kuule, minä hyväksyn sen, että sinä vien kuolleen kalan biojätteisiin. Sillä ei ole luonnon eikä kompostointilaitoksen eikä minkään muunkaan vähäisintäkään merkitystä. Koska en yritä estää sinua viemästä kalaa biojätteisiin, minun ei varmaankaan tarvitse perustella mitään.

Sinä sen sijaan olet kovasti sitä mieltä, että kuollutta kalaa ei pitäisi heittää WC-pönttöön. Siksi perusteluvastuu on enemmänkin sinulla. Vai onko nyt kyse vastarannankiiskeydestä ja ihan vaan periaatteen takia vänkäämisestä, kun perusteluja ei tunnu löytyvän?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

WC-pönttöön nimenomaisesti kielletään heittämästä biojätettä, myös tuolla wc-info sivustolla. Kuollut kala on biojätettä, joten kuollut kala kuuluu "älä heitä WC-pönttöön" ohjeistuksen piiriin. Biojäte tosin luokitellaan tukoksen aiheuttavaksi riskiksi, joten pikkukala tuskin suurta vaaraa aiheuttaa. Korostettuna esimerkkinä sanottakoon, ettei Oskaria kannata tunkea myöskään pöntöstä alas..

Mustavalkoinen näkökulma vesilaitoksen toimintaan taitaa olla jotakuinkin sellainen, että mitä vähemmän "ei kakkaa" sinne lähetetään, sen vähemmän puhdistusaineita vesilaitoksella kuluisi. Minulle on kouluvuosina opetettu useasti ettei wc-pönttöön pidä tunkea esim ruoantähteitä. Analogiaa ei ole selitetty, mutta oletan sen perustuvan juuri tuohon "ei kuormiteta vesilaitosta muulla kuin kakalla" malliin. Ruma mies voisikin näppäränä miehenä kertoa muutaman julkaisun tai linkin, jossa kerrotaan vesilaitosten kärsivän liian puhtaasta jätevedestä ja biologisen jätteen lisääntymisen eduista prosessin kannalta. Tieteellisestä näkökulmasta tuo on minun näkemyksen mukaan varsin järjenvastaista, että jätekuormaa lisäämällä voitaisiin vähentää puhdistusaineiden käyttöä. Toki puhdistusaineiden hyötysuhde parantuu kun jätettä on paljon; helpompi annostella puhdistusaineita, puhdistava vaikutus on selkeämpi mittareissa. Vesilaitoksen ympäristöystävällisyydelle löytynee jonkunlainen optimitaso jätteelle, jolloin pesuaineita voidaan käyttää riittävästi tehokkaaseen puhdistukseen. Samalla tulee kuitenkin käyttää pesuaineita niin vähän kuin mahdollista, että pesutulos on kiitettävä. Tiivistelmänä ajatus on se, ettei mitään pesuaineita tarvitsisi käyttää enempää kuin tarvetta. Tästä syystä kaikki ylimääräinen biojäte olisi fiksumpaa sijoittaa biojätteisiin, jonne ne kuuluvat.

Loppukommenttina; biojätteet biojätteisiin. Jos vesilaitos haluaa lisää biojätekuormaa prosessin parantamiseksi (Ruman miehen väittämän mukaan), niin eivätköhän he ilmottaisi siitä ihan julkisestikin, että biojätteitä wc-pönttöön kiitos! Väitteen tueksi annettuja todisteita odotellessa.
Eiköhän tämä ollut tässä..
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ruma mies kirjoitti:WC-pönttökiellon kannattajat ovat esittäneet niin paljon mutua, että minäkin aioin tehdä niin, tässä tulee: Vaikka millia paiskaisi kaikki kalansa vessanpönttöön, Itämereen menevä fosforikuorma kasvaisi monin verroin vähemmän kuin mitä aiheutuu yhden keväisen uuden perunan kasvattaminen aiheuttaa.
Miten tämä liittyy minuun ja siihen minne kuolleet kalani laitan? Eihän minun mielipiteelläni pitäisi tämän asian kanssa olla sinulle mitään merkitystä?
Minä vain linkkasin vesilaitoksen sivulle jotta voisit itse katsoa mitä mieltä vesilaitos on siitä mitä viemäriin laitetaan. Koska en ole mikään asiantuntija, enkä voi mitenkään tietää ovatko kaikki vedenpuhdistamot samanlaisia, pyysin ottamaan yhteyttä omaan vesilaitokseesi ja kysymään mitä mieltä he ovat.

Ja mitä tulee kuolleiden kalojen suremiseen tai ikävöimiseen, niin #¤%tutuksen määrä on minulla suhteessa kalan kuolinsyyhyn, ikään ja persoonallisuuteen. Hankintahinta tai yleisyys eivät ole oleellisia.
V154
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja V154 »

Tetrat kannattaa laittaa sairaana pönttöön, koska eiks suurin osa niiden taudeista ole tarttuvia. Mielestäni ne pitäisi silti tappaa eikä vaan huitasta pönttöön, koska ne kituvat siellä hyvän tovin.
Uusin kuva 255litrasesta
Muita kuvia
2 sisäkissaa
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Kuva
"A day without sunshine is like, you know, night."
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

janma kirjoitti:Kuva
:mrgreen: Hear hear! Xkcd tuo täälläkin usein hymyn huulille, tietokonehörhön puoliso kun olen.

Tuohon minäkin haluaisin mielelläni vastauksen, siis siihen, miten vesilaitokset muka kärsivät jos vesi on liian puhdasta.. :o
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Ei sureta,jos kala kuolee.Sama pätee muidenkin öttisten/eläinten kohdalla...oli sitten koira tai hiiri.Niitähän saa ostettua uusia. 8-)
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Autuaat ovat tekopyhät. WC, roskis tai biojäte - ketä kiinnostaa. Seuraavan kerran heitän kalan pihalle. Ehkä lokki nappaa sen ja paskoo jonkun päähän.
Tämän keskustelun aihe näköjään taas meni kakkakeskusteluksi.

Kiitos narm kun palasit aiheeseen.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

narm kirjoitti:...oli sitten koira tai hiiri.Niitähän saa ostettua uusia. 8-)
Kuulostaa kylmältä 8O
Toivottavasti oli sarkasmia..
Ruma mies
Senior Member
Senior Member

Olen ollut tosi paljon tekemisissä Espoon jätevedenpuhdistamon kanssa tulevan uuden jätevedenpuhdistamon sijoituspaikkaa koskevassa asiassa. Siinä yhteydessä tuli omaksuttua jonkin verran tietoa myös itse puhdistusprosessista. Tietoni on varmaan peräisin sieltä. Espoon jätevedenpuhdistamon nettisivut myös olivat erinomaiset ja luultavasti sieltä olisi löytynyt asiaa koskevaa tietoa.

Valitettavasti Espoon Vesi suunnilleen vuosi sitten yhdistettiin HSY:hyn (Helsingin seudun ympäristöpalvelujen kuntayhtymään), jonka sivulta ei löydy juurikaan tietoa. HSY:n sivuilta myös löytyy puhelinnumeroita vain johtajaportaaseen. Niinpä soitin HSY:n vaihteeseen. Jouduin aika kauan seikkailemaan väärissä numeroissa ja puhumaan asiasta mitään tietämättömien ihmisten kanssa, kunnes lopulta löytyi henkilö, joka sanoi seuraavaa: Jätevedenpuhdistamon kannalta isot vesimäärät, joissa ei ole riittävästi puhdistettavaa massaa, kuormittavat prosessia.

Lausunto oli sen verran pyöreä, että ei ehkä kannata alkaa väitellä siitä, mitä se täsmällisesti tarkoittaa. Ihmettelen kuitenkin edelleen sitä, miksi minä (joka en yritä kieltää ketään tekemästä mitään) joudun esittämään perusteluja, kun ne, jotka kieltävät, eivät suostu mitään perusteita kertomaan. Höh!
Pullahiiri kirjoitti: Hear hear! Xkcd tuo täälläkin usein hymyn huulille, tietokonehörhön puoliso kun olen.
Et tainnut huomata piirroksen piikkiä? Minä huomasin ja lievensin sen johdosta vastaustani.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Se, että on huonoa jos on liian puhdasta jätettä perustuu siihen, että puhdistuslaitoksen puhdistajabakteereilla ei ole tarpeeksi ravinteita ja kuolleina huutoutuvat seuraavaan prosessiin joka ylikuormittuu. Eli optimaalinen tilanne on pitää alkuprosessin kuormitus tasaisena.
Näin kertoi ystäväni mikrobiologi.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Tarkoittaako tämä SPLASH´n toteams periaatteessa samaa, kuin akvaarion biolokisen suodattimen toiminta. Eli, jos akvaario/biologinen suodatin on liian puhdas, bakteerit kuolee ravinnon puutteeseen eikä nitraattia synny...
stitches
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stitches »

SPLASH kirjoitti: Seuraavan kerran heitän kalan pihalle. Ehkä lokki nappaa sen ja paskoo jonkun päähän.
Ilmahautaus on hyvinkin käytetty tapa idässä.Täällä korppikotkan sijasta on tyydyttävä lokkiin.Viikinkihautausessa kala palaisi veden äärelle takaisin kirjaimellisesti.
Mutta aiheeseen: Jos on oma moka(huolimattomuudesta ja omasta tyhmyydestä aiheutunut vahinko),että lemmikki kuin lemmikki kuolee niin kyllä se kirpaisee.
How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Itselläni kyllä vähän riipaisee aina jos joudun kituvan kalan lopettamaan. Ja kun niitä kalantappamistapoja ei hirveästi ole, ainakaan hyviä sellaisia, niin tuntuu erittäin "rujolta" katkaista terävällä keittiöveitsellä viattomalta kalalta pää sopivasta kohtaa... Elävää (tai kituvaa, miten vaan) kalaa en halua enää enempää rääkätä pyörittelemällä sitä käsissäni tai vessanpöntössä, kai sen elävän eläimen kuolema on yhtälailla minun vastuullani kuin elämäkin on aikoinaan ollut. Itsehän sen olen hankkinut. En tiedä onko elävän kalan tiputtaminen pönttöön sama asia kuin jos itse hukkuisi viemäriin, mutta koska siltä arveluttavalta tavalta voi erittäin vähällä vaivalla välttyä, miksi ei niin tekisi?
Huvittavaa, millainen vessanpönttökeskustelu tästä syntyi alkuperäisen puheenaiheen rinnalle :D Itse en jaksa nähdä suurena ongelmana jos tetran viimeinen matka kulkeekin viemäriä pitkin, omalta osaltani yhtä piittaamatonta on unohtaa johonkin huoneeseen valo palamaan tai lämmittää asunto pari astetta liian lämpimäksi... negatiivisa ekotekoja molemmat. Toisaalta mietin että jos biojätettä ei saa pönttöön laittaa niin maailman voisi ehkä yrittää pelastaa paskomalla metsän reunaan ja hautaamalla jätöksen sinne.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

R_R kirjoitti:Tarkoittaako tämä SPLASH´n toteams periaatteessa samaa, kuin akvaarion biolokisen suodattimen toiminta. Eli, jos akvaario/biologinen suodatin on liian puhdas, bakteerit kuolee ravinnon puutteeseen eikä nitraattia synny...
Näin sen ymmärsin. Ystäväni mikrobiologi ei ole vedenpuhdistamisen asiantuntia mutta selitti sen näin. Onhan suodattimessa periaatteessa sama prosessi.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Eiköhän se viemäriin huuhdeltu pikkukala ole ihan yksi hailee siellä puhdistamossa. Itse aiheeseen, tuo ei ole julmaa...yksi tuttu toimitteli syöttäneensä lopettamansa oskarin muille akvaarion kaloille...se oli mielestäni jo vähän julmaa tai ainakin eettisesti jokseenkin epäillyttävää. Toteutti vaan mielestään luonnon kiertokulkua.
/jari
SPLASH
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti:Eiköhän se viemäriin huuhdeltu pikkukala ole ihan yksi hailee siellä puhdistamossa. Itse aiheeseen, tuo ei ole julmaa...yksi tuttu toimitteli syöttäneensä lopettamansa oskarin muille akvaarion kaloille...se oli mielestäni jo vähän julmaa tai ainakin eettisesti jokseenkin epäillyttävää. Toteutti vaan mielestään luonnon kiertokulkua.
Mahtava idea - kannatetaan! Pitää tietenkin ensin selvittää ettei ole kuollut bakteereihin tai loisiin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Pitää tietenkin ensin selvittää ettei ole kuollut bakteereihin tai loisiin.
Onhan sulla tarvittavat vermeet ja tietotaito kuolinsyyn toteamiseen...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Ruma mies kirjoitti: Et tainnut huomata piirroksen piikkiä? Minä huomasin ja lievensin sen johdosta vastaustani.
Huomasin kyllä. Miksi muuten se olisi tuonut hymyn huulilleni..?

Eikö sinulle riitä perusteeksi sille kalan pönttöön heittämisen arvosteluksi se, ettei roskia laiteta wc-pönttöön? En ymmärrä mitä muuta syytä siihen pitäisi sanoa.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Voihan sen kalan niellä ja...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

srd kirjoitti:Ihan muuten mielenkiinnosta.. Miksi se kala pitää heittää sinne pönttöön. Onko se pönttö lähempänä kuin biojäteastia? Onko kyse laiskuudesta? Vai onko nyt kyse eräiden henkilöiden vastarannankiiskeydestä ja ihan vaan periaatteen takia vänkäämisestä? ;)
Kyse on pelosta. Kuollut lemmikkieläin roskiksessa on pelottava. Toisekseen harrastaja ei suinkaan aina ole paikalla kun kala kuolee ja usein vainaja on jo melkoisen aromirikas löytyessään. Kumpaakos luulet kerrostalossa paheksuttavan enemmän, sitä että vedän pikkukalan alas pöntöstä vai sitä että parhaaseen töistätuloaikaan painelen sen puolimädän raadon kanssa hissittömän kerrostalon neljännestä kerroksesta pihalle viemään sen bioroskiin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”