Kriinumi ei viihdy
Valvoja: Moderaattorit
Kriinumi ei viihdy
Mitä minun tulisi tehdä että tämä kriiniumi alkaisi viihtymään? Sen lehdet ovat alkaneet muuttua ruskeiksi ja katkeilevat. Olen tilannut Tampereen Akvaarioseuralta savipalloja, mutta auttavatko ne?
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Kriiniumi ei viihdy
Aivan ensimmäiseksi haluaisin tietää miten kriinumisi on istutettu. Meillä kriinumit tuntuvat viihtyvän sitä paremmin mitä vähemmän ne ovat pohjamateriaalin sisällä, eli se sipuli reilusti näkyviin jos ei jo ole ja eiköhän ne pohjalannoitteetkin auta jos aiemmin et ole käyttänyt.Underwater kirjoitti:Mitä minun tulisi tehdä että tämä kriiniumi alkaisi viihtymään? Sen lehdet ovat alkaneet muuttua ruskeiksi ja katkeilevat. Olen tilannut Tampereen Akvaarioseuralta savipalloja, mutta auttavatko ne?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Jättikriinumi (vai olikse iso-) viihtyy niin komiasti sorassa. Samassa akvaariossa poimureunainen joku muu kriinumi ei näytä yhtä rehevältä. On tosin luonnostaan pienempikasvuinen. Ei se kuolevalta kuitenkaan näytä. Niillä on kaikilla juuret kasvanut pinnasta ylöspäin? Taivasta kohden sojottaa, varsinkin jätin. Hassua mutta samapa se mulle, kai se tietää mitä tekee.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Heh... No minä en tiedä mikä kriiniumi tuo on...
Ainakin se on kooltaan aika iso ja lehdet ovat suunnilleen 50-60cm pitkiä (vaikea sanoa kun mulla on sen verran paljon virtausta tuolla että ne lehdet eivät pysy pystyssä). Se sipuli on suunnilleen 5cm pitkä ja 3-4cm paksu.
En ole mikään mestari selittämisessä elikkä...![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
En ole mikään mestari selittämisessä elikkä...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Kriinumeita on Suomessa näkynyt kolmenlaisia. Isokriinumi, jossa on suorat, parhaimmillaan reilut pari senttiä leveät lehdet. Kurttukriinumin leveälehtinen muoto. jonka lehdet ovat saman pari senttiä leveät ja niissä on aaltoileva reuna. Ja sitten on kurttukriinumin kapealehtinen muoto, jonka lehdet ovat yhtä kähärää, n. puolisen senttiä leveitä.
Isokriinumin ja kapealehtisen kurtun lehdet ovat tummanvihreitä. leveälehtinen kurttu on vaaleamman värinen.
Isokriinumin ja kapealehtisen kurtun lehdet ovat tummanvihreitä. leveälehtinen kurttu on vaaleamman värinen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Kriinumi, ei kriiniumi. Siis vain kolme i-kirjainta.
Kriinumit pitävät enemmän sorasta kuin hienosta hiekasta, joten jos tämä istuu hienossa hiekassa niin kannattaa pitää huolta ettei hiekka pääse pakkautumaan liian tiiviiksi tai istuttaa se erilliseen soralaatikkoon (esim. karkkilaatikko). Usein kriinumit myydään ihan luvattoman huonokuntoisina taimina eli et välttämättä ole edes tehnyt mitään väärin jos kasvisi sattuu kupsahtamaan pelastusyrityksistä huolimatta.
Kriinumit pitävät enemmän sorasta kuin hienosta hiekasta, joten jos tämä istuu hienossa hiekassa niin kannattaa pitää huolta ettei hiekka pääse pakkautumaan liian tiiviiksi tai istuttaa se erilliseen soralaatikkoon (esim. karkkilaatikko). Usein kriinumit myydään ihan luvattoman huonokuntoisina taimina eli et välttämättä ole edes tehnyt mitään väärin jos kasvisi sattuu kupsahtamaan pelastusyrityksistä huolimatta.
Täällä on ollut onkelmia myös tuon kapoisemman kurtun kanssa. Kasvaa kyllä pituutta mutta lehdet ovat jotenkin vennon oloisia, ts ne kiemurtelevat ihan minne sattuu, eivät siis ole yhtään jämäkän näköisiä. Vai pitääkös niiden ollakin sellaisia luikeroita
Lisäksi inha punalevä tarttui ikävästi lehtiin kun sitä jossain vaiheessa ilmaantui. Muualla sitä ei enää kasva, mutta kriinumi-polo ei vaan pääse tupsuista eroon
Mitenhän kestävä se sipuli muuten mahtaa olla? Istutin ensin kasvin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ensimmäisenä yönä oli ilmeisesti pieni pullea puupleko käynyt vähän maistelemassa ja sipuli oli sitten sen näköinen. Törkkäsin sitä sitten vähän syvemmälle ja siistinä se on pysynyt, mutta ilmeisesti se ei nyt sitten kuitenkaan tykkää olostaan. Hih, ostin olevinani nakertelun kestävän kasvin mutta jos lehdet ei kelpaa kaloille niin alaosa sitten...

Mitenhän kestävä se sipuli muuten mahtaa olla? Istutin ensin kasvin kaikkien taiteen sääntöjen mukaan, mutta ensimmäisenä yönä oli ilmeisesti pieni pullea puupleko käynyt vähän maistelemassa ja sipuli oli sitten sen näköinen. Törkkäsin sitä sitten vähän syvemmälle ja siistinä se on pysynyt, mutta ilmeisesti se ei nyt sitten kuitenkaan tykkää olostaan. Hih, ostin olevinani nakertelun kestävän kasvin mutta jos lehdet ei kelpaa kaloille niin alaosa sitten...
Tämä olikin uutta tietoa minulle! Kriinumi ei ole ollut minulla kuin muutaman päivän ja se on muutenkin uusi tuttavuus akvaariokasvina. Tällä hetkellä Kriinumi on istutettuna hiekkaan, joten taidan kaivaa esille rasian ja soraa ja istuttaa sen sinne.maisu kirjoitti: Kriinumit pitävät enemmän sorasta kuin hienosta hiekasta, joten jos tämä istuu hienossa hiekassa niin kannattaa pitää huolta ettei hiekka pääse pakkautumaan liian tiiviiksi tai istuttaa se erilliseen soralaatikkoon (esim. karkkilaatikko).
-
- Elite Member
Jottei olisi liian yksinkertaista, niin rohkenen olla Maisun kanssa eri mieltä tuosta pohjamatskuasiasta. Omat kriinumini ovat kaikki viihtyneet hienoakin hienommassa hiekassa erinomaisesti ja leveälehtinen kurttukriinumini on kukkimisen jälkeen jakautunut 3 - 4: ksi kasviksi.
Väitän, että enemmän on merkitystä sillä istutussyvyydellä, kuin materiaalilla.
Väitän, että enemmän on merkitystä sillä istutussyvyydellä, kuin materiaalilla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Senior Member
- Viesti:
Itse ostin vuosi sitten eräästä akvaarioliikkeestä itselleni pienen kriinumin - se näytti kivalta ja olin kuullut sen selviävän kultakala altaassakin, päätin sen sitten ostaa. Liikkeessä neuvottiin istuttamaan kasvi niin syv'lle soraan kuin mahdollista, ja niinhän minä tein ja kasvi näytti kuitenkin pärjäävän ihan hyvin. Uuteen altaaseen sen siirtäessäni, yritin sitä vaivoin tukea puhallushiekan sekaan tässä kuitenkaan onnistumatta, ja niin kasvi sitten jäi kasvupaikalleen niin että vain juuret olivat hiekassa - ja kasvihan viihtyi ja kasvattaa uusia lehtiä koko ajan lisää. Pituutta on lehdillä jo varmaan metrin verran, itä nyt ovat hieman leväisiä vähäisen valon takia. 

Ostin tänään minäkin kriinumin, joita sanon kriimuriksi, koska aina ennen tuon sanan luin niin. Tungin sen silleen puoliksi hiekkaan koska muistin tämän ketjun ja noudatin ohjeita puoliksi. Kunhan kasvi vähän juurtuu nostan sitä ylöspäin.Mari kirjoitti:Kriinumeita on Suomessa näkynyt kolmenlaisia. Isokriinumi, jossa on suorat, parhaimmillaan reilut pari senttiä leveät lehdet. Kurttukriinumin leveälehtinen muoto. jonka lehdet ovat saman pari senttiä leveät ja niissä on aaltoileva reuna. Ja sitten on kurttukriinumin kapealehtinen muoto, jonka lehdet ovat yhtä kähärää, n. puolisen senttiä leveitä.
Mutta sitten asiaan. Kriimurin lajia en tarkkaan tiedä, mutta noista ylläolevista kuvauksista yksikään ei vastaa sitä. Kriimurini lehdet nimittäin ovat hailakan vihreät. Kuten vaikka intianvesitähdikin lehdet, tai siis samanväriset. Lehdet kuitenkin näyttävät terveiltä. Onko tuo sitten isokriimuria vaiko ihan jotain muuta.
Re: Kriinumi ei viihdy
No mulla on kapeaa kurttuista kriinumia... Mutta se ei viihdy. Mikäs sen lämpötilaoptimi on?
20-28 astetta on vaihteluväli ja yläpäästä sen pitäisi mieluummin olla. Itselläni Crinum calamistratum on 26-asteisessa ja kasvaa kyllä melko hyvin kuten thaianum ja natanskin. Kohtalaisen paljon valoa se vaatii (enemmän kuin muut kriinumit). Itselläni lannoituksena ovat EasyLife ProFito, EasyLife EasyCarbo ja Dennerle Perfect Plant Deponit NutriBalls
No meillä on siis 28 (kun sitä akvakaupassa suositeltiin, siis tuota kasvia kun kerroin lämmön). ja eri valmistajien pohjalannoitteita olen juurille laittanut, sipuli on aina ollut jhiekan pääll altaan päällä on 2*36w putket (allas 240l ja korkeus vaan 45cm -5cm hiekkaa) nestemäistä lannoitetta lisään tosi harvoin (pmdd) kun eipä ole sellaisia kasveja juurikaan altaassa... Eikä kasva...
No mutta voihan se ottaa aikansa ennen kuin se alkaa kasvaa. Tuo on aika hidaskasvuinen muutenkin, toisin kuin isokriinumi. Ei kai noissa valaistuksissa ja lannoitteissa liene mitään pielessä.
Mut kun se on ollut... ainakin vuoden... ja melkein voisi sanoa että se kutistuu nopeammin kuin kasvaa...
Olin sitten näemmä joskus ihmetellyt kriinumini viihtymistä ja viihtymättömyyttä... No, tässä kuusi vuotta myöhemmin sen pisimmät lehdet ovat varmaan 150cm pitkiä ja se on tehtaillut lukemattoman määrän sivuversoja joista osa on jo uusissa kodeissaan ja osa edelleen emokasvin tyvessä kiinni. Hyvin on viihtynyt plekonlämpoisessä vedessä hienolla hiekalla, lannoitetta olen juurille tyrkkinyt joskus muistaessani, mitä milloinkin on sattunut olemaan.
Sitä tässä mietin, että "väsyttävätkö" nuo sivuversot emokasvia vai uskaltaako niitä jättää siihen juurelle kasvamaan? On meinaan niin komean tuuhea tuo kasvi nyt kun siinä on varmaan neljä pienempää lisänä taas, mutta toisaalta kuin joillain kuivan maan kasveilla sivuversot pitäisi napsia pois jo hyvissä ajoin, niin kävi huolestuttamaan että pökrääköhän tuo alkuperäinen versio..?
Sitä tässä mietin, että "väsyttävätkö" nuo sivuversot emokasvia vai uskaltaako niitä jättää siihen juurelle kasvamaan? On meinaan niin komean tuuhea tuo kasvi nyt kun siinä on varmaan neljä pienempää lisänä taas, mutta toisaalta kuin joillain kuivan maan kasveilla sivuversot pitäisi napsia pois jo hyvissä ajoin, niin kävi huolestuttamaan että pökrääköhän tuo alkuperäinen versio..?