Romminokan lämpötilavaatimus
Valvoja: Moderaattorit
Romminokan lämpötilavaatimus
Olen koittanut etsiä tuolta internetin syövereistä lämpötilavatimuksia romminokille, mutta mitään yksiselitteistä ei oikein ole löytynyt (kaikkea väliltä 22-30C). Olisiko jollain jotain luotettavaa lähdettä ja/tai omakohtaista kokemusta voiko näitä pitää lämpimässä, sellainen 28-29C olisi tuossa minun altaassa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Romminokan lämpötilavaatimus
Mulla on ollut punapäitä seepreplekojen kanssa miltei vuoden, ei tappioita ja hyvin tuntuvat viihtyvän. Näitähän käytetään myös kiekkojen suojakaloina joten hyvin voi laittaa. 

Huippua
Pitääpä lähteä siis kalaostoksille kunhan tuo uusi allas on hetken tuossa tasoittunut vielä.

-
- Elite Member
Markku Varjon akvakirjassa on sanottu lämpötilahaarukaksi 24-28 astetta eli lämpimän veden kala. 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla on ollut n. puolisen vuotta, lämpö on vaihdellu 28-33c välillä. Yksikään ei ole kuollut.
Hyvin ovat meilläkin viihtyneet n.28 asteen lämpötilassa.
Eikös se nyt ole harhaanjohtavaa puhua romminokasta, kun sillä nimellä myydään kuulemma kolmea eri lajia. Itselläni on Hemigrammus rhodostomus-parvi ja tuntuvat hyvin pärjänneen kesän yli jopa 32-asteen lämmössä. Normaalisti lämpö on 24.
-
- Advanced Member
Romminokalla tarkoitetaan sitä oikeeta punapäätetraa luulisin, kun punasuuta oon nähnyt sitä on myyty aina sillä nimellä, enkä kovinkaan useasti ole sitä nähnyt.
No nyt on ollut punapäitä 42kpl (kaikki mitä liikkeestä löytyi) pari vuorokautta karanteenissa, yhtään menetyksiä ei muutossa tullut ja fisut on virkeitä ja syö kuin pienet piraijat
Sormet vaan syyhyäisi jo päästää parvi "vapauteen" tuonne altaaseen! Hienoja ovat, alun järkytyksen jälkeen on ollut värit hienosti päällä ja hirmuista kisailua harrastavat keskenään.

-
- Advanced Member
Sähän ostit monta kerralla, ja masoi varmaan maltaita! Itse ostin 18kpl lisää pari viikkoa sitten joten nyt mullakin on 38kpl. Olen luopunut paljon muista kaloistaja haaveena olisi 100kpl parvi. Ennen 18kpl parvi vaan pyörikasvien seassa, mutta kun tuli 18kpl lisää niin ovat heti avovedessa rohkeana 

Täällä parvi uiskentelee 26 asteen lämmössä ja ensi kuussa tulee täyteen neljä vuotta. Kaikki fisut selviytyivät viime kesän helteistä, vaikka kotimiehet joutuivatkin välillä tuulettamaan taloa aamuyöllä.
(Äiti oli huomannut suljetun talon ja akvaarioiden lämmön nousun ja oli lomareissumme aikana käynyt tuulettamassa taloa aamuneljästä aamuviiteen noin viitenä aamuna...)

317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Hyvät akvaarioiden lomahoitajat sulla,kun näkivät noin paljon vaivaa
Meillä romminokat myös normaalisti uiskentelevat siinä 26 asteessa, mutta viime kesänä tais koko kesän väkisin pyrkiä 28-29 asteeseen...ja hengissä selvisivät kaikki meillä myöskin.

Meillä romminokat myös normaalisti uiskentelevat siinä 26 asteessa, mutta viime kesänä tais koko kesän väkisin pyrkiä 28-29 asteeseen...ja hengissä selvisivät kaikki meillä myöskin.
-
- Advanced Member
Meillä joutuivat olemaan muutaman viikkoa +33c vedessä. Lähes satavuotias talo ja kun yksiö kyseessä jossa ei ole lainkaan läpivetoa kalat joutuivat kestämään kuumuuden, eikä yksikään tappio tullut, mistään lajeista, kiekot, lehtikalat, plekot, helmimonniset ja lattamonnit. Ensi kesänä on kyllä jotain keksittävä viilentämään veden!
Tuntuu olevan ihan tavallinen seuraa kiekkoille eli pitähän niiden kestää kovaa lämpöä...
no niin, ostin tänään itsekin 10kpl kokeiluksi (vähän pelkäsin, että niistä tulee kallis lounas kiekoille), onneksi ei hätää. Mutta mikä olisi mielestänne hyvä parvikoko noin 500L akvaarion?
-
- Advanced Member
Raja on vaan rajana. 100 kpl pari olisi hyvä. Aivan mieletön kala parvessa, uivat aina tiheänä parvena.
Ajattelen, että ehkä 20kpl vielä, siinä olisi raja... Muuten akvaario jää aika pieneksi kiekoille
Mutta kiekoille on tosihyvin vaikuttanut, ne ei pelkää enää yhtään mitään, kun on parvi pienia kaloja uimassa altaassa..

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Romminokat on varmaan parhaita valintoja teroista isoon altaaseen. Pysyvät niin hyvin parvena, et on kaunista katsella, mulla parikymmentä 125 senttiä pitkässä altaassa, enkä ole kyllästynyt niihin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Huomenna menen ja ostan 10kpl lisää 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Moittivatko nämä reippaanpuoleista virtausta?
Pitäisi pitkänliuruun(2,5m) 300L plekoaltaaseen hommata joku parvikala.
Pitäisi pitkänliuruun(2,5m) 300L plekoaltaaseen hommata joku parvikala.
Ei ne juuri valita.
Kuinka ollakaan, mulla on noita parinkymmenen parvi siinä mun virta-altaassa.
Käyttävät nätisti koko tankkia ja ovat lisäksi parhaiten kimpassa pysyvä parvikala, jota minulla on ollut. No, joidenkin lasimonnien jälkeen.
Kuinka ollakaan, mulla on noita parinkymmenen parvi siinä mun virta-altaassa.
Käyttävät nätisti koko tankkia ja ovat lisäksi parhaiten kimpassa pysyvä parvikala, jota minulla on ollut. No, joidenkin lasimonnien jälkeen.
-Gone fishing-
juu, todella upeasti pysyvät parvessa.