Sinileukapariskunnalle uusi allas
Valvoja: Moderaattorit
Sinileukapariskunnalle uusi allas
Moikka Kalakaverit!
Mulla on 240 litrainen aqua. Kaikki on hyvin, mutta olen tullut johtopäätökseen, että ahvenet kuuluvat lajiakvaarioon paremmin kuin seura-akvaarioon. Sinileukapariskuntani on mainiota seurattavaa eivätkä ne ole muille kaloille pahoja sinänsä. Kuitenkin lisääntymishaluisina ja -kykyisinä ne muuttuvat luonnollisesti melko reviiritietoisiksi ja hätyyttelevät muita asukkaita kauas omasta kutuluolastaan. Syy ideaan hommata sinileuoille oma allas on suht alituinen stressi muille asukeille.
Ja nyt itse kysymykseen:
mikä olisi sinileukaparille minimikokoinen allas? Riittäisikö 126l? akvaariokeskuksen sivuilla tieto sinileukojen koosta on virheellinen. Oikea tieto on : mask.n.9cm ja fem. n.7cm. En tahtoisi sinne kuin jonkun monnin ja mahd.plekon "siistijöiksi"..mitä ne voisivat olla?
Omassa altaassa nuo veijarit voisivat sitten elää itse rauhassa häiriöiltä ja seura-akvaarioni tasaantuisi henkinen tasapaino.
Kiitos reflektioistanne akvaristit!
Mulla on 240 litrainen aqua. Kaikki on hyvin, mutta olen tullut johtopäätökseen, että ahvenet kuuluvat lajiakvaarioon paremmin kuin seura-akvaarioon. Sinileukapariskuntani on mainiota seurattavaa eivätkä ne ole muille kaloille pahoja sinänsä. Kuitenkin lisääntymishaluisina ja -kykyisinä ne muuttuvat luonnollisesti melko reviiritietoisiksi ja hätyyttelevät muita asukkaita kauas omasta kutuluolastaan. Syy ideaan hommata sinileuoille oma allas on suht alituinen stressi muille asukeille.
Ja nyt itse kysymykseen:
mikä olisi sinileukaparille minimikokoinen allas? Riittäisikö 126l? akvaariokeskuksen sivuilla tieto sinileukojen koosta on virheellinen. Oikea tieto on : mask.n.9cm ja fem. n.7cm. En tahtoisi sinne kuin jonkun monnin ja mahd.plekon "siistijöiksi"..mitä ne voisivat olla?
Omassa altaassa nuo veijarit voisivat sitten elää itse rauhassa häiriöiltä ja seura-akvaarioni tasaantuisi henkinen tasapaino.
Kiitos reflektioistanne akvaristit!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
Re: Sinileukapariskunnalle uusi allas
Meillä on sinileukauros n.12cm,ja varmasti kasvaa vielä.otsaan on kasvanut jo miehekäs kyhmy. pariskunta asuu 375 lit.sekalassa.ei ole hankala muille ollut.Yksilö erojahan aina on.
-
- Senior Member
Oma koiraani on 12cm ja vain vähän yli vuoden vanha, eli 9 cm on aika vaatimaton mitta. Alle 200 litraiseen en niitä laittaisi vaikka onkin lajiakvaario. Nehän tykkäävät kaivamisesta ja kisailevat aika rajusti kosinnan aikana. Naaraalle on hyvä olla tilaa päästä karkuun ja piiloon kun koiras innostuu. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oma pariskuntani ja kolme poikasta asuvat 350 litraisessa sekalassa. Ongelmia muiden kanssa ei ole ollut. Poikasista olen luopumassa kunhan hieman kasvavat.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oma pariskuntani ja kolme poikasta asuvat 350 litraisessa sekalassa. Ongelmia muiden kanssa ei ole ollut. Poikasista olen luopumassa kunhan hieman kasvavat.
Mulla on seuralassa aikuinen koiras, allas on 370l ja 120cm pitkä, ja yhtään pienempään en laittaisi. Nytkin tuntuu, että tulee seinät vastaan vähän turhan nopeasti, onneksi pääsee pian muuttamaan isompaan. Ja kalalla on mittaa pyrstäineen liki 15cm, tiedä vaikka kasvaisikin vielä.
Kuvatus, joko se sun koiras näyttää tältä?

Kuvatus, joko se sun koiras näyttää tältä?

-
- Junior Member
Nyt kyllä vähän liioittelet nämähän menevät 200 l altaassakin markku varjon suositus on 140 lAnniM kirjoitti:Mulla on seuralassa aikuinen koiras, allas on 370l ja 120cm pitkä, ja yhtään pienempään en laittaisi. Nytkin tuntuu, että tulee seinät vastaan vähän turhan nopeasti, onneksi pääsee pian muuttamaan isompaan. Ja kalalla on mittaa pyrstäineen liki 15cm, tiedä vaikka kasvaisikin vielä.

-
- Senior Member
Ei ole liiottelua. Kasvavat kyllä helposti 15 senttisiksi jos on hyvät oltavat. 200 litrainen on kyllä minimi sanokoot Varjo mitä tahansa. Kokemusta on, Varjolla ei välttämättä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
En mä mitään liioittele, tiedän kyllä mitä kirjat sanovat suosituksiksi mutta itse en pienemmässä voisi pitää. Pariskunnasta puhumattakaan, tuo yksinäinen herra kuitenkin on vielä aika rauhallinen pariskuntaan verrattuna. (Mitä nyt on pesätohinoissaan purrut mua niin että veri tiskahti ja hampaanjäljet jäi sormeen
)
Voi olla että menisvät hiukka pienemmässäkin, mutta mua itseäni ainaki on ruennut vähän ahdistamaan kun katsoo Jukan menoa tuossa altaassa, tulee sellanen olo että eihän sillä ole ollenkaan tilaa. Vähän kun jotain säikähtää ja spurttaa niin laita kolisee, tuolla kun on voimaa ja vauhtia ihan älyttömästi.
Noo, pari viikkoa ja tilaa onkin sitten yli tuplaten

Voi olla että menisvät hiukka pienemmässäkin, mutta mua itseäni ainaki on ruennut vähän ahdistamaan kun katsoo Jukan menoa tuossa altaassa, tulee sellanen olo että eihän sillä ole ollenkaan tilaa. Vähän kun jotain säikähtää ja spurttaa niin laita kolisee, tuolla kun on voimaa ja vauhtia ihan älyttömästi.
Noo, pari viikkoa ja tilaa onkin sitten yli tuplaten

-
- Senior Member
Meidän 12 senttinen ukko puree myös. Aina pitää huitoa kädellä ettei tule haavoja. Pariskunta on todella vilkas kun kosinta on vilkkaimmillaan. Hiekat, kasvit ja muut kalat saavat kyllä kyytiä.
Ostettiin aikuinen sinileukapariskunta ja heti alkoi kutu. Pariskunta valtasi koko juwel 450 litraisen ja kävi jatkuvasti lehtikalojen ja jopa monnisten kimppuun. Ensimmäinen kutu epäonnistui ja uros melkein tappoi naaraan sen jälkeen. Jopa seeprakirjoahven pariskunta sai kyytiä niin että naaras kuoli. Että semmoista...