Silikonien vaihto mutteriakvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Silikonien vaihto mutteriakvaarioon

Viesti Kirjoittaja en »

Onko joku tehnyt? lasien välissä silikonit ok, sisäpuolella irti laseista. Ajattelin vaan vaihtaa sisäpuolen silikonit, mites onko ok? litroja 35litraa... Ylä- ja alakehys altaassa.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: silikonien vaihto mutteriakvaarioon

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kaavi kaikki irtoova silikooni sisäpuolelta esim puutikulla ja puhdista pinnat asetonilla ja sit vaan ohut silikonikerros sauman kohtaan ja tasotat lastalla tai märällä sormella. Sama tietty ulkopuolelle mikäli tarvetta. Minä vaihdoin 55litraseen mutteriin silikoonit ja siinä ei ollu kehyksiä eli ihan kaikkea silikoonia ei voinu poistaa ettei allas levii käsiin. Silikoniruuttaa oli hiukka vaikee mahduttaa niin pieneen akvaan ja toi sun on niin pikkunen että varmaan tuubisilikooni on ainakin sisäpuolelle helpompikäyttönen.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Jeps, noin ajattelinkin.
MaAnKe
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja MaAnKe »

Laitanpa tähän samaan ketjuun: Minulla on työn alla ihan normi suorakulmainen pieni (40l) kokolasiakvaario. Sain akvan uutena, mutta siitä oli toinen pitkä sivulasi rikki. Olen nyt irrottanut rikkinäisen lasin ja hommannut akryylilasin tilalle. Muutamiin kysymyksiin tarvisin viisaammilta vastauksia, ennenkuin päätän mihin tarkoitukseen akvaario tulee. Jos akvaariosta on hankala saada varmasti vedenpitävä, niin teen siitä mehikasvi-terraarion.

Korvaako akryylilasi (eli pleksi) samanpaksuisen lasilevyn? Tuo pleksihän on taipuisampaa. Ruudun pituus on 50 cm ja korkeus 32 cm ja paksuus 4mm, kuten oli alkuperäisen lasinkin. Pitäisikö korvaavan pleksilasin olla alkuperäistä lasia paksumpaa?

Entäs tuo silikoonaus, nythän mun oli otettava lasi kokonaan irti (koska se oli palasina), eli pitäisi saada tehtyä uusi sisäsauma. Tuota vanhaa silikonia tuntuu olevan aika mahdoton saada kokonaan irti lasin reunoista. (Olen käyttänyt työhön kirurginveistä, onkohan jotain parempaa työkalua/menetelmää silikonin irrotukseen?) Olen netistä jonkun verran asiasta lueskellut ja antanut itseni ymmärtää, ettei uusi silikoni kiinnity hyvin jos kiinnityspinnoissa on vanhaa silikonia. Täytyykö vanha silikoni saada täydellisesti poistettua, ennenkuin voi olla varma että uusi sauma on vedenpitävä? Onko kokemuksia?

Tällä hetkellä olen vahvasti kallistumassa mehikasvi-terraario vaihtoehtoon :mrgreen: mutta kyseelläänpä nyt kuitenkin, kun sopiva ketjukin löytyi.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Silikoni ei pidä samalla tavalla akryylissä kuin lasissa, mistä syystä akryylialtaat kasataan kyseistä materiaalia varten suunnitelluilla liimoilla. En siis lähtisi korvaamaan lasisen akvaarion yhtä seinää akryylilevyllä, mikäli altaaseen on tarkoitus laittaa yhtään vettä. Lasiliikkeistä saa kuitenkin 4mm lasia mittoihin leikattuna kohtuulliseen hintaan.
MaAnKe kirjoitti: Entäs tuo silikoonaus, nythän mun oli otettava lasi kokonaan irti (koska se oli palasina), eli pitäisi saada tehtyä uusi sisäsauma. Tuota vanhaa silikonia tuntuu olevan aika mahdoton saada kokonaan irti lasin reunoista. (Olen käyttänyt työhön kirurginveistä, onkohan jotain parempaa työkalua/menetelmää silikonin irrotukseen?) Olen netistä jonkun verran asiasta lueskellut ja antanut itseni ymmärtää, ettei uusi silikoni kiinnity hyvin jos kiinnityspinnoissa on vanhaa silikonia. Täytyykö vanha silikoni saada täydellisesti poistettua, ennenkuin voi olla varma että uusi sauma on vedenpitävä?
Olet ymmärtänyt oikein, eli uusi silikoni tarttuu vanhaan sen verran huonosti että oman mielenrauhasi takia suosittelen poistamaan vanhan silikonin kokonaan :) Silikonin poistamiseen ei oikein ole muuta keinoa kuin mekaaninen poisto. Voit kokeilla myös varovasti hangata sitä pois hiomapaperilla jos pelkkä raaputtaminen ei tunnu auttavan.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Mut vaikka uusi ei vanhaan tartu, on kuitenkin ok poistaa vaan sisäpuolen silikonit ja jättää lasien väliset silikonit?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

en kirjoitti:Mut vaikka uusi ei vanhaan tartu, on kuitenkin ok poistaa vaan sisäpuolen silikonit ja jättää lasien väliset silikonit?
Lasien välinen silikonihan siis pitää koko hoidon kasassa, joten niiden tulisi olla hyvässä kunnossa. Tosin jos se on kasassa pysynyt tähänkin asti ja lasien välinen silikoni oli hyvässä kunnossa, laittaisin huoletta vaan uudet silikonit altaan sisäpuolelle varmistamaan vedenpitävyyden ja jatkaisin kovaa käyttöä :)
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Joo, lasien välit ok, mut tuo on tosiaan 6 kulmio. Sisäpuolen silikonien alla oli kalkkisaostumia levää jne.

Tosin homma viivästyi kun tuli vietettyä iltaa päivystyksessä yhden kuumeisen kipeän lapsen kanssa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”