Akvaarion alkeet!
Valvoja: Moderaattorit
-
ÄmHoo
Re: Akvaarion alkeet!
Irene 76:n kanssa samaa mieltä. On ihan eri juttu vastailla yhdeksänvuotiaalle kuin aikuiselle. Minua (lapsellisena äitinä) aina välillä nyppii, kun täällä lapsille vastataan kuin härskeille karjuille. Ymmärrän kyllä turhautumisen, mutta kyllä vähän pitäisi yrittää sietääkin ja nätisti ojentaa... kuten kyllä monet ovat ilokseni tehneetkin!
Merja
Merja
-
Pullahiiri
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Itselleni muiden kirjoittajien iällä ei ole muuta merkitystä kuin tosiaan sillä, millä tavalla kirjoittajaan suhtaudun. Toisaalta tosiaan se 14-vuotias kun voi tosiaan olla jo kokenut akvaristi, joten sen puoleen ikä ei aina kerro kaikkea. Mutta oletin ja oletan edelleen, että kun tänne rekisteröityy käyttäjäksi niin on lukenut ja hyväksynyt foorumin säännöt. Ne koskevat ihan yhtälailla 9-vuotiaita kuin 50-vuotiaitakin. Täällä AW:ssä on ollut viime aikoina niin kummallista touhua, joten siksi epäilin tätäkin trolliksi viesteistä, kirjoitusasusta ja -tyylistä päätellen.
Kukaan meistä ei ole ikinä "valmis" akvaristi, kaikilla on opittavaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Yleensä kannattaa lukea, lukea ja vielä vähän lukea tätä foorumia ja muitakin lähteitä ennenkuin alkaa kirjoittelemaan tänne totuuksia akvaarionhoidosta.
Kukaan meistä ei ole ikinä "valmis" akvaristi, kaikilla on opittavaa, toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Yleensä kannattaa lukea, lukea ja vielä vähän lukea tätä foorumia ja muitakin lähteitä ennenkuin alkaa kirjoittelemaan tänne totuuksia akvaarionhoidosta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
No, ala-asteikäisen kyvyt ja mahdollisuudet ilmaista itseään ovat hiukan eri tasolla useinmiten kuin yläasteikäisten, saati lukiolaisten tai aikuisten. Eikä 8-12v ymmärrä palstojen sääntöjä ihan samalla tavalla tai vakavuudella välttämättä kuin 60v... Siitä huolimatta heidänkin, siis ala-asteikäisten, pitäisi tänne mahtua,he ovat tulevaisuuden vaikuttajat monessa asiassa, myös akvaarioasioissa. KAIKILLA lapsilla ei ole mahdollisuuksia saada tietoa vanhemmiltaan tai asiantuntevasta akvaarioliikkeestä. Joillakin tämä a-w (ja sen järkevät aikuiset) on ainoa tiedon lähde. Ja monesti aikuiset ovat sitä mieltä et nuoriso käyttäytyy huonosti, voisiko aikuiset käyttäytyä itse ensin esimerkillisesti ja sitten vasta vaatia sitä käytöstä toiselta osapuolelta.
JA tässä nyt ei oteta kantaa kuis kauan ja millä tasolla sitä ollaan harrastettu vaan ihan siihen että ala-asteikäinen on lapsi, pieni lapsi. ja suuressa netissä heille vois olla nätisti, jos on niinkuin itse fiksumpi ja muka aikuinen. (nimim. mm. 9vn äiti....)
JA tässä nyt ei oteta kantaa kuis kauan ja millä tasolla sitä ollaan harrastettu vaan ihan siihen että ala-asteikäinen on lapsi, pieni lapsi. ja suuressa netissä heille vois olla nätisti, jos on niinkuin itse fiksumpi ja muka aikuinen. (nimim. mm. 9vn äiti....)
-
emppu09
- Starting Member

Kiitti kaikille jutuista, otan tosiaankin neuvosta vaarin (niin hän sit sanotaan
) Jep oon 9-vuotias ja asun Jokioisilla. Rupean kiinnostumaan kaloista lukemalla enemmän!
-
Irene-76
- Junior Member

Hyvä ajatus emppu09
Onko sulla muuten Markku Varjon Akvaariokalat-kirja? Jos ei vielä ole niin suosittelen, pyydäpä vaikka vanhemmiltasi joksikin lahjaksi. Siinä on tosi paljon mielenkiintoista tietoa ja hienoja kuvia eri kalalajeista.
Ja nimim. en: samaa mieltä, aikuisten pitäisi näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä ja suhteuttaa odotuksensa toisen osapuolen ikään, ala-asteikäiseltä ei tosiaan voi vaatia samaa kuin aikuisilta. Ja jokaisen on helpompi oppia uusia asioita, kun hänelle annetaan siihen mahdollisuus suhtautumalla ystävällisesti.
On tosi hienoa, että täällä on kaikenikäisiä, myös 9-vuotiaita harrastajia mukana!
Ja nimim. en: samaa mieltä, aikuisten pitäisi näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä ja suhteuttaa odotuksensa toisen osapuolen ikään, ala-asteikäiseltä ei tosiaan voi vaatia samaa kuin aikuisilta. Ja jokaisen on helpompi oppia uusia asioita, kun hänelle annetaan siihen mahdollisuus suhtautumalla ystävällisesti.
On tosi hienoa, että täällä on kaikenikäisiä, myös 9-vuotiaita harrastajia mukana!
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
-
emppu09
- Starting Member

Joo, muuten mulla on 1.Kpl Markku Varjo kirjoista. Aloin lukemaan sitä eilen 
Viimeksi muokannut emppu09, 19:20, 01.08.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis Markku Varjoemppu09 kirjoitti:Joo, muuten mulla on 1.Kpl Markku Aron kirjoista. Aloin lukemaan sitä eilen
Kala on kaveri, ei sapuska!
-
emppu09
- Starting Member

Aij, Sori Kirjoittajan sukunimi meni mönkään!