Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Irene-76
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2

Viesti Kirjoittaja Irene-76 »

Harmittaa, kun eilen oli yks Saksan tilauksesta tullut tulisukarapu kuollut :( , nyt jäljellä 8.
Voi kun ne rupeaisivat pian lisääntymään!

TÄYSIN KYPSÄ HELTEESEEN [}:)] sekä omasta että kalojen ja rapujen ja koirien puolesta!
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Nyt tämä kuumuus alkaa kostautumaan [}:)] Altaassa lämmöt olleet jo hetken aikaa n. 31-32 astetta ja tänään löytyi yksi piikkisilmä kuolleena, tod.näk. juuri kuumuuteen :( Tänään vaihdettiin 180-litraiseen n. kolmasosa vettä ja tilalle laitettiin niin jääkylmää kuin hanasta lähtee - ja tästäkin huolimatta altaan lämmöt saatiin laskettua inhimilliseen 26,7 asteeseen, tosin vain hetkeksi... Ei ole paljoa apua, eikä sekään auta, että heittelee niitä jäämöhkäleitä altaaseen pitkin päivää... :?

Mä tykkään helteestä, silloin kun olen vapaalla ja pääsen rannalle :frown: Mutta töissä ei tällä kelillä ole kaikkein mukavinta, vaikka ulkohommissa olenkin - eniten hirvittää juurikin kalat ja kissat. Kissat sentään löytävät kämpästä jonkun viileän läntin, jota ne voivat vaihdella, jos yhdessä kohtaa tuppaa hiki tulemaan, ja meillä kisut juovat hyvin säntillisesti, joten vesikupin säännöllinen täyttö riittää. Tosi hikisessä paikassa voi viedä kissat kylmään suihkuun (tosin kädet kannattaa tällöin suojata ;) ) ja näin helpottaa joksikin aikaa niiden oloa.

Mutta kalat... Ne eivät pääse tuolta altaasta vaihtamaan noin vaan viileämpään paikkaan ja vaikka vaihtaisi vettä joka päivä ja kantaa niitä jääpaloja altaaseen, niistä ei oikeasti ole apua kuin hetkeksi :o Toki olisi jäähdyttimiä, mutta ne sitten maksavat mansikoita opiskelijaparin budjetilla :frown:

Jos pääsen vielä pariksi päiväksi rannalle ottamaan aurinkoa, niin sitten mun puolesta voisi tulla jo hiukan viileämmät kelit (20 astetta ja rapiat päivällä, yöllä n. 10-15) :?

Harmittaako? Kyllä, kalojen puolesta :frown:
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Kääpiörihmakalalla ei nyt ole kaikki ok, kun vetelee jotain voltteja tuolla. Ei ole ihan terveen näköinen..
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lutrailija »

Yritän ottaa vauhtia sorapohja puhallushiekaksi-operaatioon. Pitäisi käydä hakemassa pari säkkiä Maxitia K-Raudasta. Mutta tämä helle ja ajatuskin hiekanpesusta.. :roll: Ajatukset uiskentelee käsipohjaa päässä, eikä energiaa kertakaikkiaan ole. Pitikin mennä sanomaan töissä että helteet alkaa, kun mun loma alkaa. Jepujee. Pitää olla varovainen siitä, mitä pyytää jne. [;)]
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

lutrailija kirjoitti:Yritän ottaa vauhtia sorapohja puhallushiekaksi-operaatioon. Pitäisi käydä hakemassa pari säkkiä Maxitia K-Raudasta. Mutta tämä helle ja ajatuskin hiekanpesusta.. :roll: Ajatukset uiskentelee käsipohjaa päässä, eikä energiaa kertakaikkiaan ole. Pitikin mennä sanomaan töissä että helteet alkaa, kun mun loma alkaa. Jepujee. Pitää olla varovainen siitä, mitä pyytää jne. [;)]
Hae Biltemasta. :mrgreen: Tai jos se hiekan vaaleus häiritsee (mua ei, vaikka alkuun kauhistelinkin kun pussissa oli) niin osta yksi säkki Biltemaa ja yksi Maxitia. Helpottuu homma, ei oo kun yksi säkki pestävänä. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Hmmm.. Kiitos Pullahiiri! Tuossa voisikin olla ideaa. Ei vaan käynyt mielessäkään. Eipä siellä mielessä ole paljoa muutakaan tällä hetkellä :mrgreen:
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Joo, ehkä johonkin pikkupönttöön voisin Maxitia joskus hommata (niinkuin tuossa 63-litraisessa onkin), mutta kun piti valita kolmesataseen jompi kumpi niin Biltema oli aika varma valinta. :) Mun silmään ei ole liian vaaleeta, mutta eiköhän se tummenisi jos sekottaisi vähän Maxitia sekaan, oman silmän mukaan.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Piti tuo kääpiörihmakala lopettaa, ei sitä olisi voinut jättää tuonne kärsimään. Mikäköhän sille tuli, ei näkynyt mitään ulkoisia merkkejä sairaudesta kunnes rupesi heittelemääm voltteja ja makaamaan pohjalla. Ainut asia joka tulee mieleen on tuo hyvin lämpimäksi muuttunut vesi mutta kyllä nuo muut kalat näyttävät voivan ihan hyvin.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Ostin juuri 35 litran altaan mehiläissukasille :D, jotka haen ensi viikolla. Joutuvat kyllä olemaan ensin isossa altaassa ennenkuin pikkuallas on kypsä.

Itse olen lomalla mutta altailla menee luultavasti hyvin. Lämpötilakin on pysynyt 23 asteessa ilman mitään erikoistoimia. 8-)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Irene-76 kirjoitti:Harmittaa, kun eilen oli yks Saksan tilauksesta tullut tulisukarapu kuollut :( , nyt jäljellä 8.
Voi kun ne rupeaisivat pian lisääntymään!

TÄYSIN KYPSÄ HELTEESEEN [}:)] sekä omasta että kalojen ja rapujen ja koirien puolesta!
Samoin, harmittaa! Mulla on kuollut vanhempia raskaana olevia b-luokan tulisukia 3 kpl perättäisinä päivinä. Tuuletin puhaltaa kokoajan ja lämpö 28.
"Helmutin" Saksan A-luokan ravut ( 2 kpl ) edelleen hengissä luojan kiitos!
Meiän koira 15 v paksulla mustalla turkilla ei onneksi näytä kauheesti kärsivän, tää maan tasalla oleva asunto on hiukan viileämpi kuin yläkerrat!
-kala-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -kala- »

Ostin pari päivää sitten (omasta mielestäni) upean taistelukala herran! :D Väriltään se on upean sähkönsininen paitsi rintaevät on kirkkaan punaiset! Tuolla se komistus nyt liihottelee kun on vihdoin uskaltautunut vaeltelemaan tuolla akvaariossa... :roll:
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

kala_fani kirjoitti:Ostin juuri 35 litran altaan mehiläissukasille :D, jotka haen ensi viikolla. Joutuvat kyllä olemaan ensin isossa altaassa ennenkuin pikkuallas on kypsä.
Tarviiko sitä ny hirmusti kypsytellä, jos sulla on vanha toimiva allas? Otat vaan sieltä suodattimen ja puristelet patruunat uudessa altaassa, kyllä se jonkin pienemmän asukasmäärän kestää heti. Tai on ainakin mulla toiminut aina näin. Ihan täyteen asukkaita ei heti kantsi laittaa.

Meillä ei lämmöt ole sentään yli 28 asteen nousseet, tämä on kanssa maan tasan kämppä ja jonkin verran puut varjostaa vielä ikkunoita. Juuurikin siksi halusin tämän, kun entinen asunto oli kuin sauna aurinkoisella. Vielä ei kalat näytä kärsineen, tai ainakaan yhtään tippunutta ei ole. Vähän hirvittää noiden viileämmän veden kalojen kanssa. Lämpimässä Amnazon altaassa ei taida mitään murhetta ollakaan keleistä, ei ole kuin asteen tai puolitoista lämpimämpi, mitä tavallisestikin.

Suskoira ei välitä vaikka on lämmintä, sama vauhti päällä kesät talvet, sen kanssa tarvii ite varoo, ettei anna sille aihetta juosta älyttömiä, lämpöhalvauksen nuo voi ihan hankkia itelleen vaikka pallon perässä juosten. Porokoira ehkä silleen reagoi, että syö huonommin nyt, ruoka ei niin hyvin maistu.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

bj kirjoitti:
kala_fani kirjoitti:Ostin juuri 35 litran altaan mehiläissukasille :D, jotka haen ensi viikolla. Joutuvat kyllä olemaan ensin isossa altaassa ennenkuin pikkuallas on kypsä.
Tarviiko sitä ny hirmusti kypsytellä, jos sulla on vanha toimiva allas? Otat vaan sieltä suodattimen ja puristelet patruunat uudessa altaassa, kyllä se jonkin pienemmän asukasmäärän kestää heti. Tai on ainakin mulla toiminut aina näin. Ihan täyteen asukkaita ei heti kantsi laittaa.
Näin ainakin minulla, on toiminut, kun on vain siirtänyt tarpeeksi kypsää materiaalia uuteen altaaseen. :)
KalaH
Senior Member
Senior Member

thank kirjoitti:
bj kirjoitti:
Näin ainakin minulla, on toiminut, kun on vain siirtänyt tarpeeksi kypsää materiaalia uuteen altaaseen. :)
Kiitti vinkistä ja noin taidan tehdä. Mukavaa kun voin siirtää mehiläiset heti uuten akvaan. :D
viineri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja viineri »

Ruokin tänään ensimmäisen kerran kaloja hyttysen toukilla. Kalat pitivät kovastti ja monniset villiintyivät täysin :D Toukat pyysin eilen vesitynnyristä, kun huomasin, etä niitä oli ilmestynyt sinne paljon. Ensin huuhtelin toukat ja sitten laitoin ne jääpalamuottiin ja laskin vettä päälle. Sitten odottelin yön yli ja nakkasin yhden palan akvaarioon ja vesikin viileni samala asteen!
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
shadow
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja shadow »

Tilausta Saksasta odottaessa
Ajatukset ei tahdo kulkea kun on kuuma. Miljuuna asiaa pitäisi tehdä, joista kiireellisin on uuden kämpän etsiminen. Mutta kun noita kolmioita ei ole monta tarjolla, sellaista joiden vuokra ei ole pilvissä vaikka töissä olen. Ei olisi markka-aikana tullut mieleenkään vilkaista jos vuokra olisi 75 neliöisestä ollut 5600 mk per kk ja lisäksi sähkö ja vesi sekä parkkiruutu
Akva +28,5C - toinen mittari ilmoittaa +29C, toinen +28C ja pitäisi pari kolme ämpäriä vaihtaa RO vettä. Samalla yrittää saada 5 tulisukaa pyydystettyä. Toiset 5 tulisukaa rapulasta ja poikasaltaaseen odottamaan maanantaita. Nanot vain +25C. Sisällä on jotain +30C ja rapiat
seurala 530L | Etelä-Amerikka 700L | räkki 6x100L
thank
Advanced Member
Advanced Member

Olen tosi onnellinen! Tää on ollut oikein painostava ja kauhu viikonloppu, sillä olen odottanut kuin kuuta nousevaa tulevia taistelukalojani ja kun ne ei perjantaina vielä tullut, olin varma, että saan kalat vasta maanantaina muodossa kalakeitto. Ahdistelin tänään ja eilen matkahuollon työntekijöitä soittelemalla sinne vähän väliä "JOKO NYT?" -puheluita. Viimein sain eräältä työntekijältä epävirallisen viestin, että voit tulla hakemaan pakettisi. :D Matkahuollossa ei oltu kiireen takia ehditty hyllyttämään paketteja, joten sain pakettini tiskin alta -oi tätä onnea, olen niin iloinen, kun kalat ovat ehjinä perillä, että voisin vaikka pussata ensimmäistä vastaantulijaa!
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Olisi ihan kiva saada vaihdettua 112 litraiseen uusi pöytä, olen jo juhannuksesta asti puhunut, mutta apuvoimilla on ollut aina niin "kiire". No nyt meni näin myöhään, vaihdetaan huomenna. No nyt meni taas näin myöhään, vaihdetaan huomenna. Piti vaihtaa nyt tänään, mutta taitaa jäädä vaihtamatta. MUR! [}:)] Pitäisi tuosta altaasta heivata levänvaltaamat kasvit pois ja ottaa isommasta altaasta levättömät tilalle, jaksa kasvitkaan tuossa pienessä kasvaa kun levä tukahduttaa ne.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Viikko sitten tulleet tonkijat (altifronsit? ovat kutupuuhissa. Nopeaa toimintaa kerrassaan. Jännä nähdä miten onnistuu, harmi vaan, kun ei ole ylimääräistä allasta mahdollista poikaskasvatusta varten.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
thank
Advanced Member
Advanced Member

Minä olen informaatioähkyssä, kun lukenut taistelukaloista vaikka mitä tänään. Tuntuu, ettei yhtään enempää mahdu tietoa enää. :D
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Äärettömän onnellinen siitä että sain leleupit vihdoin pois altaasta. Nt allas näyttää tyhjältä, mutta toivottavasti ei kauaa. Kun tuon satasen saisi vielä myytyä niin sitten voisi kunnolla panostaa tuohon Tropheus altaaseen. :) Kasangoja tulee varmasti lähiaikoina lisää, mutta toinen laji jää nyt odottamaan kauppaan joksikin aikaa. Pikkuallaskin näyttää hyvältä omaan silmään kun sitä vähän mylläsin. Hunajan poikasetkin alkavat olla jo hyvän kokoisia.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
KalaH
Senior Member
Senior Member

Helsingin reissu alkaa tiistaina. Akvat jäävät taas melkein viikoksi hoitajalle. Saa nähdä kuinka paljon rompetta ja kasveja tarttuu mukaan Hesasta. :roll:

Kalastolle tarkoitus tehdä remonttiä loman jälkeen ja allas muuttuu pehmeän veden altaaksi. Mitäpä tuli hätiköityä alussa. :| Päätähdeksi pääsevät ihanat rubiinikääpiöahvenet ja perun vihreät monniset.

Kovasti tekisi mieli alkaa pikkuallasta sisustamaan, mutta aika ei riitä ennen reissua. Suunnitelmat on tehty ja toivottavasti siitä tulee hieno pikku rapula :D
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Täällä myös menossa Helsinkiin 3 päiväksi. Tuon ajan onneksi porukat kotona. :D Kiekkokalat alkoivatk iinnostamaan, mutta saavat odottaa 5 vuotta ainakin. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
thank
Advanced Member
Advanced Member

Mulla kanssa ens kuussa olis etelään ehkä lähtö, tosin se on vielä melko auki... Tahtoisin viipyä siellä pidempään, mutta altaita ei ole kukaan hoitamassa joten en voi jäädä kovin pitkäksi aikaa.
lutrailija
Junior Member
Junior Member

Nyt mä tarvitsen runsaasti hurraa-huutoja ja selkääntaputtelijoita: sain vihdoin ja viimein aikaiseksi pestä puolitoista säkillistä Maxit-puhallushiekkaa. Huomenna pitäisi tyhjentää tuo pytty kaikesta ja saada hiekanvaihto-operaatio loppuun. Pohjalannoitteet on hommattu ja lisäksi toinen valaisin eli nyt mulla on 4 x 30 W valotehoa mun 200-litraisessa.
Ainoastaan Petri Helsingin Akvaariokeskuksessa sai mielen myrtyneeksi, en enää pärjääkään kiljupönttöviritelmillä. Pitää satsata kunnolliseen hiilarisysteemiin. Iso ja syvä huokaus.... Eikö tämä rahanmeno ikinä lopu... :roll:
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”