Kalat kuolee, mikä vikana?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Senior Member
Kalat kuolee, mikä vikana?
Allas 600-litrainen
pH 7,7
No3 (mg/l) 10
No2 (mg/l) 0
Gh >10°d
Pitäisikö minun olla tietoinen vielä jostakin vesiarvosta? Mistä?
Kalastona on(/oli):
10 platya
10 miekkapyrstöä
2 partamonnia
Sekä paljon (n. 50kpl) eri ikäisiä miljoonakaloja
Nyt platyistä jäljellä 3kpl ja miekkapyrstöistä 7. Miljoonakaloista vaivaiset 10 + pieniä poikasia. Ja tietty partikset ovat myös hengissä.
Mietin että voivatko kalat huonosti, koska vesi on niin kuparista (hiukseni värjääntyvät, muuta tutkimustulosta ei ole...)? Vai mikä voisi olla syynä? Gh? pH mitattu tippatestillä, muut tikulla.
pH 7,7
No3 (mg/l) 10
No2 (mg/l) 0
Gh >10°d
Pitäisikö minun olla tietoinen vielä jostakin vesiarvosta? Mistä?
Kalastona on(/oli):
10 platya
10 miekkapyrstöä
2 partamonnia
Sekä paljon (n. 50kpl) eri ikäisiä miljoonakaloja
Nyt platyistä jäljellä 3kpl ja miekkapyrstöistä 7. Miljoonakaloista vaivaiset 10 + pieniä poikasia. Ja tietty partikset ovat myös hengissä.
Mietin että voivatko kalat huonosti, koska vesi on niin kuparista (hiukseni värjääntyvät, muuta tutkimustulosta ei ole...)? Vai mikä voisi olla syynä? Gh? pH mitattu tippatestillä, muut tikulla.
OV miljoonakaloja & kasveja
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kalat kuolee, mikä vikana?
Osta kuparitesti, niin sen tulos selviää. Mutta veikkaanpa kalojen tappajaksi juurikin kuparia, mulla oli sama tilanne, kaloja kuoli etenkin vedenvaihdon jälkeen. Hommasin sitten testin ja kuparihan se syypää oli. Ostin vedenparannusaineeksi Tetra Aquasafen (myös Seran aquatan taitaa toimia), sitoo hyvin kuparin ja kalat pysyvät nyt hengissä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Senior Member
Kiitos vastauksestasi!
Olen laittanut veden mukana menemään Aquasafea aina välillä, mutta se on aika tyyristä pidemmän päälle ostettuna... onkohan jossain ISOA purkillista suht halvella myytävänä, tietääkö kukaan?
Lisäksi ostelen tuohon akvaarioon myös pH+ ainetta, mutta luin juuri jostain että sen voisi korvata ruokasoodalla(?) pitääkö paikkansa ja kuinka paljon mun pitää laittaa sitä veteen? Veden pH normaalisti 6,5, eli n. yksi yksikkö pitäisi saada nostettua.
Olen laittanut veden mukana menemään Aquasafea aina välillä, mutta se on aika tyyristä pidemmän päälle ostettuna... onkohan jossain ISOA purkillista suht halvella myytävänä, tietääkö kukaan?
Lisäksi ostelen tuohon akvaarioon myös pH+ ainetta, mutta luin juuri jostain että sen voisi korvata ruokasoodalla(?) pitääkö paikkansa ja kuinka paljon mun pitää laittaa sitä veteen? Veden pH normaalisti 6,5, eli n. yksi yksikkö pitäisi saada nostettua.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Jos hiukset vihertävät, niin vedessä on liikaa kuparia. Kannattaa kyllä käyttää AquaSafe:iä jokaisen vedenvaihdon yhteydessä (sitoo tehokkaasti mm. kuparia). Saksasta kun tilaa, niin pääsee halvemmalla.
Tuskin antaisit koiraasi tai kissaasikaan saatikka itsesi kärsiä lääkkeen kalleuden takia? Välillä ihmetyttää, että pidetään akvaariota ja samalla valitetaan miten kalliiksi se tulee.
Tuskin antaisit koiraasi tai kissaasikaan saatikka itsesi kärsiä lääkkeen kalleuden takia? Välillä ihmetyttää, että pidetään akvaariota ja samalla valitetaan miten kalliiksi se tulee.
-
- Advanced Member
Esim. täältä löytyy iso kanisteri http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4218172456 Omani hommasin Saksasta. Kyllähän tuota menee aika paljon (mulla 312 ja 112 litraiset altaat) ja kun vielä laitan sitä vähän liikaakin, niin kulutus on aika suurta, mutta mieluiten ostelen vedenparannusainetta kuin uusia kaloja. En edes halua tietää kuinka paljon rahaa meni hukkaan kuolleissa kaloissa ennen kuin tajusin vian olevan vedessä. Niitä tippui melkoisesti.
Noista pH+-aineista yms. en tiedä, kun ikinä ei ole niiden kanssa tarvinnut läträtä.
Noista pH+-aineista yms. en tiedä, kun ikinä ei ole niiden kanssa tarvinnut läträtä.
Viimeksi muokannut Malys, 19:43, 12.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Senior Member
Esimerkiksi täältä tuo 5000ml puolet halvemmalla:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... =aqua+safe
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... =aqua+safe
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Täältä ilman ulkomaanpostikuluja. Ja jos ottaa jotain 2€ lisäksi niin säästää 2€:D
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... tra/143324
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... tra/143324
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Advanced Member
Aquaristikshopia en henk. koht. käyttäisi, huonoja kokemuksia puljusta. Ennemmin vaikka Aquaristic.net http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... PRICE%20!/ tai Zooplussasta http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... tra/143324
Viimeksi muokannut Malys, 19:47, 12.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Toinen tehokas vedenparannusaine tuohon: http://www.akvaarioon.fi/JBL-Biotopol-C-250-ml
Isoissa kanistereissa sitä ei taida kyllä saada, mutta pienenä pullona halvempi kuin AquaSafe.
Isoissa kanistereissa sitä ei taida kyllä saada, mutta pienenä pullona halvempi kuin AquaSafe.
-
- Advanced Member
JBL biotopol ei ainakaan omien testien mukaan sido kuparia millään tavalla. Tuota JBL Biotopol C:tä en ole testannut.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Siksi niillä onkin eri nimi, koska ovat eritavalla toimiva tuote.
Biotopol sitoo vain kloorin ja Biotopol-C sitoo kloorin, kloramiinin sekä kuparin sisältäen myös C-vitamiinin. Tarkoitettu herkille kaloille sekä selkärangattomille.
Biotopol sitoo vain kloorin ja Biotopol-C sitoo kloorin, kloramiinin sekä kuparin sisältäen myös C-vitamiinin. Tarkoitettu herkille kaloille sekä selkärangattomille.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Mielenkiintoista. Aquasafe sisältää jotakin B-vitamiinia. Milläs JBL tuon C-vitamiinin kaupittelee, kun Aquasafe myy stressiä vastaan? Lisää vastustuskykyä?Kalakaverit kirjoitti: Biotopol-C sitoo kloorin, kloramiinin sekä kuparin sisältäen myös C-vitamiinin. Tarkoitettu herkille kaloille sekä selkärangattomille.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Sitte tietysti toi FFM ja akvaarioon.fi myymä "wondermilk". Kuulostaa kyllä ihan tv-shop tuotteelta:)
FFM mull ollu makeessa vedessä käytössä ja on toiminu todella hyvin. Ennen käytin jbl:n tuotteita ja ja olin niihinkin todella tyytyväinen. FFM vaan käytössä hippa verran edullisempaa.
FFM mull ollu makeessa vedessä käytössä ja on toiminu todella hyvin. Ennen käytin jbl:n tuotteita ja ja olin niihinkin todella tyytyväinen. FFM vaan käytössä hippa verran edullisempaa.
-
- Advanced Member
Wondermilk ei sido kuparia yhtään ja FFM sitoo huonommin kuin Aquasafe.. Myöskään mm. Seachem Prime ei sido kuparia. Ja aika moni muu vedenparannusaine.
Minä vannon Aquasafen nimiin enkä muita enää kokeile, sillä tiedän tuon toimivan varmasti ja kalat pysyvät hengissä.

-
- Senior Member
Ahaa, voisitko tarkentaa. Itselläni ei ikinä ollut ongelmia.Malys kirjoitti:Aquaristikshopia en henk. koht. käyttäisi, huonoja kokemuksia puljusta. Ennemmin vaikka Aquaristic.net http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... PRICE%20!/ tai Zooplussasta http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/ved ... tra/143324
-
- Senior Member
Kiitos linkeistä! Kävin kaupasta hakemassa purkillisen aquaSafea. Kannattaako minun nyt kaataa akvaarioon sen verran mitä 600-litraan suositellaan ja sitten lisäillä sitä vain veden vaihdon yhteydessä? Vai kannattaako minun lisätä sitä vain veden vaihdon yhteydessä? Voiko aquasafea laittaa liikaa akvaarioon, mitä käy?
Ja tottahan toki marssin eilen kauppaan ostamaan pullollisen aquaSafea ensi hätään, mutta halvempi ratkaisu olisi silti tervetullut! Opiskelijana joutuu katsomaan enemmän mistä (ja mitä) ostaa...
En mielestäni valittanut kuinka kalliiksi akvaarioharrastus tule. AquaSafea olen lorauttanut silloin tällöin veden sekaan vain koska sain sitä hieman akvaarioharrastuksensa lopettaneelta ystävältä - en tullut ajatelleeksikaan että se sitoisi myrkyllisiä/haitallisia aineita!SPLASH kirjoitti: Tuskin antaisit koiraasi tai kissaasikaan saatikka itsesi kärsiä lääkkeen kalleuden takia? Välillä ihmetyttää, että pidetään akvaariota ja samalla valitetaan miten kalliiksi se tulee.
Ja tottahan toki marssin eilen kauppaan ostamaan pullollisen aquaSafea ensi hätään, mutta halvempi ratkaisu olisi silti tervetullut! Opiskelijana joutuu katsomaan enemmän mistä (ja mitä) ostaa...
-
- Advanced Member
Minä olen lätrännyt tuota aquasafea niin, että alkuun pistin koko altaan tilavuuden verran ja sen jälkeen aina vedenvaihdossa (vaihdan letkulla vedet, joten länttään litkun heti alkuun altaaseen ja sitten lisään vielä vähän siinä vaiheessa kun allas alkaa olla täynnä) varmaan tuplamäärän mitä ohjeessa lukee. Ainoa vika minkä olen tähän mennessä havainnut, on ollut se, että vedestä on saattanut tulla sävyltään vähän sinertävää kun päädystä katsoo, jos olen sitä kovinkin reilusti lutrannut lyhyen ajan sisällä.
Kalat eivät ole ottaneet nokkiinsa tuosta, viime loppukesästä/syksystä lähtien olen reilummin tuota laittanut, siitä lähtien kun tajusin missä vika.
Zooplussasta saa tuon Aquasafen myös edullisesti ja kun sieltä viimeksi tilasin, paketti toimitettiin kotiovelle.

Zooplussasta saa tuon Aquasafen myös edullisesti ja kun sieltä viimeksi tilasin, paketti toimitettiin kotiovelle.
-
- Senior Member
Aqua Safe annostellaan vaihdetun veden määrän mukaan, 5ml / 10litraa vettä. Eli esim. jos 300l akvaariosta vaihtaa viikottain 1/3 vedestä niin Aqua Safe:iä laitetan 50ml.
-
- Junior Member
Varmaan kuitenkin, jos nyt on tilanne päällä eikä tuota Aqua-Safea ole ennestään akvaariossa juurikaan, niin kannattais heittää ensin koko vesimäärään tai melkein koko vesimäärään. Seuraavasta vaihdosta lähtien vaihdettuun vesimäärään joko ohjeiden mukaan tai hiukan ylikin jos tosiaan kuparia on niin ronskisti? Hankala uskoa, että A-S olisi haitallista liika-annostelunakaan. Useissa vedenparannusaineissa kehotetaan lisäämään annostusta silloin, jos akvassa ilmenee ongelmia.
Sulla on varmaan ihan faktaa sitte esittää ton väitteen pohjalle?Malys kirjoitti:FFM sitoo huonommin kuin Aquasafe..
Espoon akvaariotukku (maahantuoja) tietää kertoa tällästä infoa. Enpä usko, että kovin monella valmistajalla on varaa lähteä valehtelemaan asiakkaalleen.
Wondermilkin kuparinsitomiskyvystä ei ole henkilökohtaista kokemusta.
Suosittelen lämpimästi kuitenkin tuota FFM:ää on nimittäin neljä kertaa halvempaa kuin Aqua-safe ja toimii varmasti!
-
- Advanced Member
Minulla on ne faktat, mitä olen saanut itse asian testaamalla ja mittaamalla veden kuparipitoisuuden tietyin väliajoin aineen lisäämisestä. Tulokset löytyvät kyllä täältä. Voin uusia testit jos joku ostaa mulle FFM:ää (ja kuparitestin, vanha aika lopussa), itse en siihen enää rahojani laita enkä testejä tule uusimaan. Moni muukin testaamani vedenparannusaine lupasi poistaa vedestä raskasmetallit, mutta ainakaan kupariin ne eivät vaikuttaneet mitenkään.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=154433 täältä löytyy eri testien tulokset.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=154433 täältä löytyy eri testien tulokset.
Viimeksi muokannut Malys, 23:40, 13.07.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässä tilanteessa suosittelen lämpimästi ottamaan yhteyttä Maahantuojaan ja/tai kuluttaja-asiamieheen.Malys kirjoitti:Minulla on ne faktat, mitä olen saanut itse asian testaamalla ja mittaamalla veden kuparipitoisuuden tietyin väliajoin aineen lisäämisestä. Tulokset löytyvät kyllä täältä. Voin uusia testit jos joku ostaa mulle FFM:ää (ja kuparitestin, vanha aika lopussa), itse en siihen enää rahojani laita. Moni muukin testaamani vedenparannusaine lupasi poistaa vedestä raskasmetallit, mutta ainakaan kupariin ne eivät vaikuttaneet mitenkään.
Kyllä mä oisin jo huolissani, jos vedessä on niin paljon kuparia, että kalat kuolevat. Ei kovin terveellistä edes ihmisen käytettäväksi. 

-
- Advanced Member
Ei kalojen altistusmäärät tarvitse olla kovin kummoisia, kun ruumiita alkaa jo tulemaan. Esim. tuossa käyttämässäni kuparitestissä (Sera) on ohjeessa, että kuparipitoisuuden ollessa jatkuvasti 0,3mg/l, se on kuolettava selkärangattomille ja kaloille (ja mun kalat lilluvat jatkuvasti siinä vedessä, jossa on kuparia yli tuon määrän jos en käytä vedenparannusainetta). Täällä on ollut tästä juttua ennenkin ja ihmiselle haitalliset pitoisuudet olivat huomattavasti korkeammat.