Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukarapurupatus

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla on altaaseen nähden iso joukkio caridina sp. "blue"-rapuja. Lisääntyvät kovaa vauhtia. Pitäisi niitä taas myydä pois tai jotain. Sitten on samassa altaassa tuo leväsukarapu pariskunta. On hauskaa laittaa iltaisin ruokaa kyseiseen altaaseen, kun ravut villiintyy ihan täysin. Pikkusukat kerääntyy pikku hiljaa ruokien äärelle ja leväsukaravut Udang ja Rapsakka 2. uivat ihan hillitöntä tahtia paikalle nappaamaan kumpikin omat ruoat. :mrgreen: Udang kantoi munia pyrstön alla suht pitkään, mutta sitten näin sen ilman niitä. Niistähän ei mitään tule. Tai siis eivät selviä. Ja nyt rouvalla on taas pyrstönalus täynnä munia. :roll:
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mehiläiset ei ole ollenkaan herkkiä, verrattuna siskoihinsa tulisukarapuihin.
Mulla ei mehiläisten 40L:n altaassa ole mitään erityisjärjestelyjä ( hiilidioksidilevitintä tai muuta PH:ta alentavaa ) normihoito, kerran viikossa vedenvaihto ja pisara Seachem Primeä. Ei yhtään kuollutta kahteen vuoteen.
Lisääntyvät nopeasti, olen myynyt varmaan jo parisataa.
Tervetuloa vaan ostoksille Kalafani, kun tulet Helsinkiin!
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

vallumaarit kirjoitti:Mehiläiset ei ole ollenkaan herkkiä, verrattuna siskoihinsa tulisukarapuihin.
Mulla ei mehiläisten 40L:n altaassa ole mitään erityisjärjestelyjä ( hiilidioksidilevitintä tai muuta PH:ta alentavaa ) normihoito, kerran viikossa vedenvaihto ja pisara Seachem Primeä. Ei yhtään kuollutta kahteen vuoteen.
Lisääntyvät nopeasti, olen myynyt varmaan jo parisataa.
Tervetuloa vaan ostoksille Kalafani, kun tulet Helsinkiin!
Tarkoitatko että sinulta saa noita mehiläisiä? Jos saa niin ostan mielelläni. :D
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

-matokani- kirjoitti:Pikkusukat kerääntyy pikku hiljaa ruokien äärelle ja leväsukaravut Udang ja Rapsakka 2. uivat ihan hillitöntä tahtia paikalle nappaamaan kumpikin omat ruoat. :mrgreen:
Joo, leväsukaravuilla ei oo oikeen pöytätapoja :D Parasta oli, kun meikäläisen Justine nappasi kokonaisen pohjatabun itselleen ja polski läpi tabua näykkivän kardinaalitetraparven aterioimaan rauhassa.
en-ni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja en-ni »

tungen nyt kysymykseni tänne, kun näyttää sopivalta alueelta, eli haluisin sukarapuja mun 60litraseen, mutta syökö joku altaan kaloista ne. Altaassa on kardinaalitetroja, hunajarihma ja kääpiömonnisia sekä kaks piikkisilmää. Mitä kattelin kirsikkasukarapuja tänään lemmikkiliikkeessä, niin oli ne sen verran isoja ettei varmaan huniksen suuhun mahdu, mutta mites nuo kardinaalitetrat?
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä ne ruokaa on kaloille, jos suuhun mahtuvat, poikaset ainakin. Paljon kasveja ja sammalpöheikköjä ja kantoja, niin suurin osa selviää piiloissaan.
Niitä ei vaan näe sitten niin paljon.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tetrat napsii sukarapujen poikasia kyllä, ei taida aikuisia sentään pystyä syömään. Kirsikat on hyviä lisääntymään ja jos altaassa paljon kasveja, ni pystyy ne lisääntymään. Huono puoli voi olla se, että ravut piilottelee sitten paljon kasveissa, kun joku niitä jahtaa, siis ainakin ne pienemmät.

ooo, sivu olikin jo vaihtunut ja vallumaarit ehti ensin, tuli vähän jo samaa asiaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Kuinka paljon maksaa tuollainen tulisuka. Haluaisin niitä sittej pienenmåään akvaa 22 l käykö 22 l
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Periaatteessa 22 l käy, mutta pienissä altaissa on vaikeaa pitää vesiarvot tasaisina.
Täällä palstalla myydään tulisukia jopa 1€/kpl, seuraa myynti-ilmoituksia.
Liikkeissä hinta on n. 6€/kpl.
KalaH
Senior Member
Senior Member

Itse sain omat tulisuat 50 senttiä kappale. :D
Cepi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cepi »

Olis hakusessa A tai paremman laatusia tulisukasia, crystal red tai crystal black, jos joku on bongannut liikkeestä tai olisi itsellä mahdollisuus luopua parista yksilöstä niin täällä kaivattaisiin näitä :)
Kohtapuolin olisi 60l pönttö kypsytetty ja asukkaita vailla
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Minä hain ja kuulutin myös pitkään A-luokkaa täällä, mutta ei löytynyt. Harmi, kun et huomannut ilmoitustamme pari viikkoa sitten, että teemme kimppatilauksen Saksaan. Nyt on tulossa A-luokan tulisukia, jahka rantautuvat, todennäköisesti ensi viikolla.
Jos joku meistä tilaajista saa ne lisääntymään, niin tulevaisuudessa sitten olisi ehkä tarjontaa....
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

bj kirjoitti:Tetrat napsii sukarapujen poikasia kyllä, ei taida aikuisia sentään pystyä syömään.
Byhyy, toisen kantavan mehikäisen munat on kadonneet pyrstön alta mutta poikasia ei näy. Kovasti tässä olen tihrustanut tonne pusikkoon. Ettei vaan ois kardinaalitetrat käyny evästämässä. Tai sitten ne on vaan niin pieniä tai niillä on vielä parempi piilo.

Mulla oli aluksi muuten tulisukaravut tossa seuralassa noitten kardinaalitetrojen kanssa. Kerran näin, kun yksi kardinaali vähän "maistoi" täyskasvuista tulisukaa, sitten onneks uusi lätäkkö oli kypsä ja vaihdoin ne rapulan rauhaan ja otin mehiläisiä tuonne seuralaan. Ne ovat saaneet olla täysin rauhassa.

Joku kirjoitti ettei kiinnosta kalat yhtään. Vähän samaa on ilmassa meikäläisessä, vaikka vielä puolitoista vuotta sitten olin sitä mieltä ettei mitään äyriäisiä mun akvaarioon. :D Jos ei rupee pikkurapusia löytymään tuolta seuralasta pitää kai luopua...tetroista. :twisted:
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Voihan niitä poikasia hyvin olla jossain, ne on niin pieniä alkuun, ettei oikein niitä näe, kun ovat piilossa tai paikoillaan, mäkin usein bongaan niitä sitten, kun ovat jo 3 - 4 milliä pitkiä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

Huh, eilen nostin rapulan suodattimen ylös altaasta putsausta varten. Yksi ninjasukarapu tapitti siellä patruunan päällä muina miehinä. :? oli varmaan tunkenut sisään veden ulostuloaukosta sen jälkeen kun sammutin suodattimen. Onneksi oli kunnossa.
bj kirjoitti:Voihan niitä poikasia hyvin olla jossain, ne on niin pieniä alkuun, ettei oikein niitä näe, kun ovat piilossa tai paikoillaan, mäkin usein bongaan niitä sitten, kun ovat jo 3 - 4 milliä pitkiä.
Näihän se on varmasti on. Naurattaa itteänikin kun vahdin silmä kovana joka ikistä pienen pientä pyörivää roskaa "onks toi rapuvauva?" :D
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Tämä on sangen tyhmä kysymys, mutta: joutuvatko sukaravut kiekkojen ruoaksi? (kiekkoakvassa runsas kasvillisuus... :?
KalaH
Senior Member
Senior Member

Vähän ot [:I].Eihän sinun pitänyt ottaa akvaasi kiekkoja? Luulen että syövät niitä mutta jos akvaariossa on paljon kasveja niin kyllä niitä aina selviää.
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

kala_fani kirjoitti:Eihän sinun pitänyt ottaa akvaasi kiekkoja? Luulen että syövät niitä mutta jos akvaariossa on paljon kasveja niin kyllä niitä aina selviää.
Hmph! Ei niin, mutta viherkalassa Jenni sai "käännettyä pääni." Kyseiseen akvaarioon VOI OTTAA 5 kiekkoa. Myöskin Sanna Kare-Mäkiaho sanoi näin. Kiekkoakvassa tärkein on altaan korkeus...
MaAnKe
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MaAnKe »

Heippa.

Missä suomalaisessa akvaarioliikkeesssä on tällä hetkellä kokemuksenne perusteella paras sukarapuvalikoima? Tai mistä parhaiten saa tilattua (vaikka ulkomailtakin, mutta kotimaiset liikkeet ihan kannatuksenkin vuoksi ensimmäisenä valintana.) Varsinkin Blue tiger shrimp (Caridina cantonensis sp. blue) ja Yellow shrimp (Neocaridina heterpoda var. yellow) olisi hakusessa. Jos on näitä harrastajilla myynnissä niin laittakaa YV:tä!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

SePa-shop tuo ainakin silloin tällöin sukarapuja maahan, joskin tiikereitä ei niilläkään ole tänä vuonna näkynyt. Keltaisia on täällä varmaan kotikasvattajilla.
Saksasta saa tilatuksi Blue Tigereita 12€/kpl + 30€ lähetyskulut.
Irene-76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Irene-76 »

Mä olen ihaillut tässä pari päivää, kun noin puolitoista viikkoa sitten tulleet tulisukaravut (Vallumaaritin Saksan tilauksesta) ovat alkaneet selvästi kotiutua. Alussa olivat aika piilottelevia, nyt ovat alkaneet touhuta paljon esillä :D
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
siika-2kg
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

Meillä on kirsikka-, marmori- ja vihersukarapuja. Aikoinaan kuvittelin vihersukarapujen olevan kaikkein kestävimpiä, mutta kyllä täytyy myöntää, että kirsikat ovat ehkä jopa kestävempiä. Sukaravuista muuten erottaa sukupuolen parhaiten siitä, että naarailla takajalkojen(eli uimaraajojen) ympärillä oleva kotelo on sivusta päin katsottuna pyöreä ja uroksilla enemmänkin kuin suora viiva ja toisaalta naaras on kookkaampi kuin uros. Kirsikkasukaravuilla munat ovat yleensä keltaisia, mutta voivat olla myös vihreitä, eli jos naaraan selässä näkyvä "satula" on vihreä, niin munatkin ovat sen väriset ja jos keltaiset, niin munatkin keltaisia, mutta tuolla ei ole laadullisesti yms. mitään vaikutusta! Eli jos sukaravulla näkyy värikäs satula, niin kyseessä on naaras.

Tuli muuten mieleen, että mistä lähtien ahveniin kuuluva petokala eli kiekkokala ei ole ollut kiinostunut sukaravuista? Varmaa tietoa ei ole, mutta veikkaisin, että menevät välipalaksi viimeistä myöden ja aika nopeastikkin, jotakuinkin samaan malliin kuin lehtikaloille, mutta asiasta enemmän tietävät voivat kaiketi kertoa parempaa tietoa.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Irene-76 kirjoitti:Mä olen ihaillut tässä pari päivää, kun noin puolitoista viikkoa sitten tulleet tulisukaravut (Vallumaaritin Saksan tilauksesta) ovat alkaneet selvästi kotiutua. Alussa olivat aika piilottelevia, nyt ovat alkaneet touhuta paljon esillä :D
Ravut on siis tulleet, no oliko ne kutakuinkin kaikki hengissä matkan jälkeen? Mitä lajeja sieltä tulikaan/tai tilasitte? Laitoitteko lajialtaaseen? Koska saamme nähdä kuvia? :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member

Bj, tuolla ketjussa tulisukarapujen valikoiva kasvatus löytyy kertomus meidän tilauksesta. Osa on siis hyvinkin elossa, mutta tappioittakaan ei selvitty.
Nälkä kasvaa syödessä, eli varmaan tulee tilattua uudestaankin, siellä on niin paljon ihanuuksia. Tää eka tilaus oli koe.
Irene-76
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Irene-76 »

Mulla noi on lajialtaassa (A-luokan tulisukaravut). Kun rupeavat lisääntymään, niin tarkoitus on jättää tuohon altaaseen ne, joissa eniten valkoista ja siirtää punaisemmat muualle.
En kyllä haluais niidenkään välttämättä sekottuvan tavisrapuihin, joten ehkä pitää kypsyttää vielä yks pikku rapula :mrgreen:

15 tilasin, matkalla tuli sen verran tappiota, että 10 lähti mukaan kotiin, 1 kuoli vielä matkalla, joten nyt jäljellä 9. Ne kaikki pirteitä ja hyväkuntoisen näköisiä, eli aika hyvin :D
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
Lukittu

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”