Akvaarion täyttö letkulla
Valvoja: Moderaattorit
-
Nallurainen
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: Tas
- Sukupuoli: Mies
Akvaarion täyttö letkulla
Kuinka monelle on sattunut letkulla akvaariotaan täyttäissä ns ylitäyttö?
Jonka seurauksena ilmestyy lattialle vettä, joko paljon tai vähän.
Itse onnistuin juuri tänään moisessa operaatiossa, onneksi lattialle päätyi vain muutama litra.
Onko olemassa jokin automaattinen suljin letkulle kun allas on täyttynyt haluttuun korkeuteen?
Eli onko jossakin valmista tuotetta vai pitääkö alkaa väsäämään moista.
Jonka seurauksena ilmestyy lattialle vettä, joko paljon tai vähän.
Itse onnistuin juuri tänään moisessa operaatiossa, onneksi lattialle päätyi vain muutama litra.
Onko olemassa jokin automaattinen suljin letkulle kun allas on täyttynyt haluttuun korkeuteen?
Eli onko jossakin valmista tuotetta vai pitääkö alkaa väsäämään moista.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
aquamarina
- Advanced Member

Re: Akvaarion täyttö letkulla
Ei ole vielä noin käynyt, kun istun altaan vieressä täytön ajan (puuduttavaa se on), en uskalla lähteä mihinkään, kun olen niin hyvä unohtamaan "pikkujuttuja". Sitä en tiedä onko sellaisia vempaimia olemassa, mikä hanan sulkisi kun allas on täynnä.
-
Nantsu
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Ei oo kauaakaan, kun istahdin "ihan vähäksi aikaa vaan" koneelle kesken altaan täyttämisen... ja havahduin lirinään. Laminaatit (ja vuokraemäntä...) kiittää hajamielistä!
Ja siis mun läppärin sijainti oli niin, että kun olisin nostanut ruudusta katsettani sentin, olisin nähnyt altaan. Ja letkun. Ja sen pian iloisesti laitojen yli solisevan veden
Harkitsen kosteudentunnistinhäläriä letkutäyttöjä varten. Olen ihan liian "ei-pitäis-mutta-mä-silti-käyn-tuolla-ihan-äkkiä-vaan"-tyyppinen haahuilija tähän harrastukseen!
Ja siis mun läppärin sijainti oli niin, että kun olisin nostanut ruudusta katsettani sentin, olisin nähnyt altaan. Ja letkun. Ja sen pian iloisesti laitojen yli solisevan veden
Harkitsen kosteudentunnistinhäläriä letkutäyttöjä varten. Olen ihan liian "ei-pitäis-mutta-mä-silti-käyn-tuolla-ihan-äkkiä-vaan"-tyyppinen haahuilija tähän harrastukseen!
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Onhan noita sattunut harrastuksen aikana useestikin pieniä määriä.
Sen kerran kun vettä ylitäyttyi lattialle 500-600litraa, opin (ehkä hieman paremmin) muistamaan mitä olinkaan tekemässä
Sen kerran kun vettä ylitäyttyi lattialle 500-600litraa, opin (ehkä hieman paremmin) muistamaan mitä olinkaan tekemässä
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Mä pesen aina samalla suodattimia kun vedet valuu altaisiin ja niin niin monta kertaa on ollu ihan lähellä, mutta yli ei vielä ole tullut. Tosin niinpäin sattuu sitten harvase kerta, että alkaa epämääräistä läiskettä kuulumaan kun plekot räpiköi "kuivilla" ja kaikki vesi on lappoutunut pois... 
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-
Nallurainen
- Katalysaattori

Mulla ei lappoudu kaikki pois kun imuputki on katkaistu 3/4 osa kohdasta poikki mitaten matalimman altaan kanssa.
Eli sinnekin jää aina neljännes vettä
Eli sinnekin jää aina neljännes vettä
Siis oikeesti? 500-600 litraakoKalakaverit kirjoitti:Onhan noita sattunut harrastuksen aikana useestikin pieniä määriä.
Melko paha unohdus!
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
No juu, kosteahko työtapaturmatetra-76 kirjoitti:Siis oikeesti? 500-600 litraakoKalakaverit kirjoitti:Onhan noita sattunut harrastuksen aikana useestikin pieniä määriä.
Sen kerran kun vettä ylitäyttyi lattialle 500-600litraa, opin (ehkä hieman paremmin) muistamaan mitä olinkaan tekemässä![]()
Melko paha unohdus!
Hei hankkikaa kosteushälytin! Itse maksoin 20€. Sinähän on kaksi metallinastaa, jotka kun yhtäaikaa joutuvat veden kanssa tekemisiin alkavat hälyttää. Sen voi välillä sijoittaa kehyksen päälle tai kiinnittää muuten niin että se alkaa huutamaan ennen kuin vesi on lattialla.
Isossa altaassa on kätevä tuo pitkittäistuki altaan yläreunassa.
Isossa altaassa on kätevä tuo pitkittäistuki altaan yläreunassa.
1000, 100 ja 10 litraa
-
jorge13
- Junior Member

On muuten halpa ja hyvä vekotin. Kerran ainakin pelastanut vesivahingolta.Amos kirjoitti:Hei hankkikaa kosteushälytin!
-
-matokani-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Mistä kosteushälyttimen saa varmimmin?
Itse olen juuri niitä ihmisiä jotka istuvat koneella kun allas tyhjenee ja täyttyy, mutta olen hirmu tarkka, eikä koskaan ole käynyt niin että vettä olisi lähtenyt haluttua enemmän tyhjennettäessä tai vettä olisi tullut yhtään liikaa täytettäessä. Kop, kop. 180-litraisen täytön loppuvaiheessa siirryn sen viereen lukemaan sarjiksia, että saan veden juuri sille tasalle kuin haluan. Kosteushälyttimet turvaisivat paremmat yöunet, jos sellaisen laittaisi lattialle akvaarion alle.
Itse olen juuri niitä ihmisiä jotka istuvat koneella kun allas tyhjenee ja täyttyy, mutta olen hirmu tarkka, eikä koskaan ole käynyt niin että vettä olisi lähtenyt haluttua enemmän tyhjennettäessä tai vettä olisi tullut yhtään liikaa täytettäessä. Kop, kop. 180-litraisen täytön loppuvaiheessa siirryn sen viereen lukemaan sarjiksia, että saan veden juuri sille tasalle kuin haluan. Kosteushälyttimet turvaisivat paremmat yöunet, jos sellaisen laittaisi lattialle akvaarion alle.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
Aqualung
- Katalysaattori

Kaupasta niitä varmimmin saa.
Rautakaupat, tarjousladot yms pitää niitä siellä sähköpuolella usein.
Rautakaupat, tarjousladot yms pitää niitä siellä sähköpuolella usein.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
-matokani-
- Senior Member

Mä kyllä arvasin että kaupasta
, mutta mietin lähinnä sitä että onko niissä merkillä väliä ja vaihteleeko hinta eri merkkien ja liikkeiden välillä paljonkin? Taisin esittää asiani epäselvästi.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
Nallurainen
- Katalysaattori

Tuo laite ilmeisesti paras, kuluttaa vähän virtaa
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bi ... prodid=003
Tässä ketjussa vaan ei ollut kyse hälyttimistä eikä siitä läheltä piti tilanteista.
Kysymys oli yksinkertainen, monellako on tullu vesi lattialle akvaa täyttäissä.
Yllättävän harva on tunnustanut ylitäytön tapahtuneen itselleen.
Itselleni ei enää tule ylitäyttöjä, sen estävä laite on pian koekäyttöä vaille valmis.
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bi ... prodid=003
Tässä ketjussa vaan ei ollut kyse hälyttimistä eikä siitä läheltä piti tilanteista.
Kysymys oli yksinkertainen, monellako on tullu vesi lattialle akvaa täyttäissä.
Yllättävän harva on tunnustanut ylitäytön tapahtuneen itselleen.
Itselleni ei enää tule ylitäyttöjä, sen estävä laite on pian koekäyttöä vaille valmis.
-
aquamarina
- Advanced Member

No minulla ei tule ylitäyttöjä (aikoinaan sain ämpärin kanssa täyttäessä vettä ylikin), kun on niin hatarapää, että pakko on vahtia ja pysyä hereillä. Muuten saattaisin lähteä akvaariota täyttäessä vaikka kauppaan, tyhjentäessä lähdin postilaatikolle ja naapurin kanssa jäin suusta kiinni, onneksi letku on aina niin, että jää uimatilaa.
-
Kukkiis
- Member

Nykyisessä kodissa tulee onneksi niin huonolla paineella vettä, että vaikka hetkeksi unohtaisikin akvaarion täytön, niin ei ehdi vahinkoja tulee
Ellei unohda vähän pidemmäksi aikaa
Mutta ei, ei ole vahinkoja sattunut.
330L, 140L, 90L, 16L
-
mc82
- Senior Member

Meillä ei ole ylitäyttöjä tapahtunut. Siirryttiin tuon uuden 180-litraisen myötä ämpäritäytöstä letkutäyttöön. Meillä homma toimii aina kahden voimalla: ukko kyttää keittiössä hanan vieressä mun merkkiä, mä seison letku kädessä altaan vieressä ja huudan ukolle, kun hana pitää sulkea
Meillä ei allasta jätetä hetkeksikään silmistä vedenvaihdon ja täytön yhteydessä
Ulkosuodatin kyllä sen sijaan on purskauttanut pikkulätäkön vettä lattialle ensimmäisen yönsä kunniaksi uudessa altaassa. Seuraavana päivänä haettiin uudet tiivisteet ja hanayksikkö (hanayksikkö tuossa falskasi tuolloin) ja homma jäi siihen. Eli tämmöinen vesivahinko meillä on tapahtunut - puhumattakaan niistä kerroista, kun puutarhuria leikkiessä yms. valuu vettä lattialle
Ulkosuodatin kyllä sen sijaan on purskauttanut pikkulätäkön vettä lattialle ensimmäisen yönsä kunniaksi uudessa altaassa. Seuraavana päivänä haettiin uudet tiivisteet ja hanayksikkö (hanayksikkö tuossa falskasi tuolloin) ja homma jäi siihen. Eli tämmöinen vesivahinko meillä on tapahtunut - puhumattakaan niistä kerroista, kun puutarhuria leikkiessä yms. valuu vettä lattialle
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-
Kukkiis
- Member

Noniin ja just kun kirjoitin ettei vahinkoja ole sattunut
Ei vieläkään ylitäyttöä, mutta letku tipahti kesken täytön lattialle.. Onneksi olin vieressä, mutta puhelimessa joten vähän herpaantu toi täyttötouhu
Pieni lätäkkö vain ehti tulemaan lattialle.
330L, 140L, 90L, 16L
-
Hermen
- Senior Member

Täällä on kerran sattunut altaan ylitäyttäminen. Lattialle eivät vedet vielä kerenneet, vaan vesi pysyi vielä nipinnapin pintajännityksensä voimalla altaan sisäpuolella/päällä. Lapon irtoamista on tapahtunut kerran jos toisenkin ja vettä on lennellyt iloisesti pitkin lattioita ja seiniä. 
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Lapon irtoamisia tällä ei ole sattunut, mutta vedet on tullut yli sitäkin useammin.
Ainakin kolme kertaa viimeisimmän vuoden aikana. Pahin oli silloin kun muutettiin ja täytin tuota 250 litrasta, olihan siinä kaikkea muutakin tekemistä ja tulihan sieltä sitten ihan kunnolla vettä lattialle. Muuten ollaan puhuttu aina korkeintaan kymmenestä litrasta.
Aika tympeää on kyllä ollut kuivata (tai yrittää kuivata) jalustan ja seinän välistä, meillä kun kaikki jalustatkin on sellaisia puisia ettei sinne kovin helposti pääse. Onneksi on sentään muovimatot lattialla.
Ainakin kolme kertaa viimeisimmän vuoden aikana. Pahin oli silloin kun muutettiin ja täytin tuota 250 litrasta, olihan siinä kaikkea muutakin tekemistä ja tulihan sieltä sitten ihan kunnolla vettä lattialle. Muuten ollaan puhuttu aina korkeintaan kymmenestä litrasta.
Aika tympeää on kyllä ollut kuivata (tai yrittää kuivata) jalustan ja seinän välistä, meillä kun kaikki jalustatkin on sellaisia puisia ettei sinne kovin helposti pääse. Onneksi on sentään muovimatot lattialla.
-
rokkisoi+++
- Junior Member

pari kertaa täyttäessä letku on karannut lattialle vaikka aina kiilaankin sen poikkituen ja lampun reunan väliin..pahimmillaan onneksi vaan about 20 litraa ehtiny lattialle ja matolle..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...