Aksolotlini

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Aksolotlini

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

iomeron kirjoitti:Vieläkö Weemanolla on axoja? Itse nyt sitten parin vuoden mietinnän jälkeen yhden hommasin. Kauhea stressi kun on nämä helteet. Kokoajan saa olla vettä vaihtamassa ja kylmäkalleja kiikutella eessuntaas. Cooleri on tilattu, toivottavasti tulee pian.
Vastaan Weemanon puolesta. Ei ole enää, viimeiset axot matkasivat minulle yli vuosi sitten. :mrgreen:
Itsellä ei ole kylmyys ongelmaa. On onneksi sen verran iso laakea allas ja varjoinen paikka asunnossa. Vedenvaihtoja tosin on pitänyt lisätä. Muuten hyvin sujuu.
317l vettä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Halla76 kirjoitti:
iomeron kirjoitti:Vieläkö Weemanolla on axoja? Itse nyt sitten parin vuoden mietinnän jälkeen yhden hommasin. Kauhea stressi kun on nämä helteet. Kokoajan saa olla vettä vaihtamassa ja kylmäkalleja kiikutella eessuntaas. Cooleri on tilattu, toivottavasti tulee pian.
Vastaan Weemanon puolesta. Ei ole enää, viimeiset axot matkasivat minulle yli vuosi sitten. :mrgreen:
Itsellä ei ole kylmyys ongelmaa. On onneksi sen verran iso laakea allas ja varjoinen paikka asunnossa. Vedenvaihtoja tosin on pitänyt lisätä. Muuten hyvin sujuu.
Tämä ketju on se, mistä minä sain axo innostukseni. :)
Huolestuttaa tosiaan toi lämpö. Laitan tänään paksumpaa verhoa ikkunoihin, jos se vaikka vähän auttais tilannetta. Sillä on vähän sellasta harmahtavaa päässä, jonka ymmärrän noiden axosivujen mukaan johtuvan lämmön aiheuttamasta stressistä. Ruokahalu on kuitenkin kova ja muuten axo vaikuttaa tyytyväiseltä. Tuo on nyt alle 10cm kokoinen ja kerralla syö n. puolikkaan verimatokuutiosta. Olen antanut kaksi puolikasta päivässä. Miltä vaikuttaa ruokamäärä?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Halla76
Member
Member

Meillä on pimennysverhot kummassakin huoneessa. Omasta mielestäni axoja voi ruokkia niin paljon kun ne syö. Surviaiset ovat ravintopitoisinta ruokaa ainakin axo-sivujen mukaan. Itse kun en kovin usein voi sitä syöttää, meillä on nuo isoimmat 40cm luokkaa. Kidusten kuntoon vaikuttaa niin moni asia. Veden virtaus, happipitoisuus.
Itsellä oli hapen kanssa viime talvena ongelmia ja weemano auttoi siinä :D Harmi kun et asu lähempänä, saisit axollesi kaverin [;)]
317l vettä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mistä näit hapenpuutteen? Kuinka toimit?

Mulla tuo on nyt 150l altaassa, joka on n. puolillaan vettä. Siellä on eheim classik 2215 ulkosuodatin, johon olen virittänyt aika pitkän ulostuloletkun ja päässä on suihkuputki, josta vesi virtaa suht hissukseen pintaa pitkin. Lisäksi altaassa on sisäsuodatin, joka kans sohottaa pintaan. Virtaus on mielestäni kohtuullinen. Altaassa on myös kanto ja kasveja piiloiksi. Pitää nyt katsoa, miten tämän ensimmäisen ötökän kanssa lähtee sujumaan. Jos innostus kasvaa axon myötä, mulla on 576litrainen, joka on 180cm pitkä, 80cm leveä ja 40cm korkea allas, jossa kylläkin tällä hetkellä kaloja. Siihenhän sitä mahtuis muutama axo lisääkin. Tollekkihan pitää kuitenkin jossain vaiheessa olla isompi allas.

Miten tollanen pikkuinen saa syötyä kastematoja? En ole uskaltanut niitä vielä antaa, ku en tiedä pitääkö ne silputa vai saako se itse niitä pienittyä? Ettei tukehu raukka. :)
Halla76
Member
Member

Voi olla että sun suodatus on liian voimakasta, kun mulla on samanmoinen 130x65 pohjasessa. Kidushöytylät alkoivat surkastua ja axo ui veden pinnan läheisyydessä. Pitä pienempi axo, sitä tarkempi se on veden suhteen.
317l vettä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Halla76 kirjoitti:Voi olla että sun suodatus on liian voimakasta, kun mulla on samanmoinen 130x65 pohjasessa. Kidushöytylät alkoivat surkastua ja axo ui veden pinnan läheisyydessä. Pitä pienempi axo, sitä tarkempi se on veden suhteen.
Millalailla voimakasta? Liikaa virtausta? Tuo kyllä taapertelee pohjassa ja tosiaan virtaus on pientä, paitsi pinnassa vesi liikkuu, ei kuitenkaan kovin kovasti. Kyselen, koska haluan hoitaa tuota mahdollisimman hyvin. Tosi kiva että olet jaksanut vastailla, Kiitos :)
Halla76
Member
Member

Mulla oli joskus kauhea puhuri edellisessä akvaariossa, sillei että kidukset heiluivat tuulessa, sitten luin että virtaus pitää olla pientä jottei axo sairastu. Paljonko sulla on vettä altaassa, meillä on n.40cm ja suodattimet puhaltaa ihan pinnassa, mitään suurta virtausta ei ole pohjalla. Aksojen kanssa juuri vaikeinta on toi suodatus, ne kun tarvii hyvän suodatuksen, muttei liian hyvää. Itsellä on eheim pick up ja ulkona tetratec 600 (muistaakseni) Pitävät veden tosi hyvänä. Ennen minulla oli vain sisäsuodatin isoin eheim (oon numeroissa huono) Mun pitäis nähdä aina kaikki että pystyisin paremmin asioista sanomaan.
Monesti kun axot tuodaan kotiin, ne on ollut kaupassa ei niin hyvässä hoidossa ja siten käyttäytyy oudosti. Itse en ole koskaan käyttänyt aqua safea, kun uskon ettei se ole hyvää sammakkoeläimille. Tiedän että monet käyttävät ilman mitään reaktioita. Meillä tulee jääkylmä vesi altaaseen suoraan hanasta, veden vaihto viikottain ja jos syödään jauhelihaa niin useammin.
317l vettä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Luin itsekkin tuosta virtauksesta ja olen pyrkinyt saamaan sen hyväksi axolle. Pinnalla kyllä liikkuu, mutta esim. kasvit ei huoju mihinkään päin. Pitää kokeilla, jos sais videonpätkän tosta otettua huomenissa, että jos se kertos enemmän. :) On tuo kyllä mahtava ötökkä. Mielenkiinto on nyt niin siinä, että en kaloja muistanu aamulla ruokkia. :roll:

Muoks: Tuossa ei ole vettä kuin ehkä 30cm. Ajattelin että kun axo on pieni, niin en laita niin kovin paljoa vielä vettä. Mitään aineita altaassa ei ole. Hiekan alla on vanhastaan pari 7 palloa.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Itselläni se tuntuu asettuneen elämään tuossa 22-23 asteessa, mikä on se lämpötila jonka tuohon on vakioksi saanu ilman erityisiä jäähdyttimiä. Mein Ruusu on oikea suursyömäri. Ruokaa se vetelis nassuun niin paljon kuin vain tarjotaan, mutta akvaarioseura on saanut kuitenkin olla yllätys kyllä rauhassa. Seurana on siis kierteisiä ja vihersukarapuja. Ruokansa se saa lasissa. Mie ole millään pinseteillä sitä alkanu ruokkimaan. Lasissa sen ruokinnan voi myös onnellinen pikkuomistajakin hoitaa. Survarit ovat suosikkia, mutta myös kalanmäti uppoaa. Ja olipahan kokeilussa joku ahvenpakastekki, mutta arvatkaas muistanko nimeä.
Tuota virtausta ei aiemmin olut, mutta nyt kun pesin suodattimen niin siellä tuntuu altaassa olevan kohtia joissa ne hetulat luihuaa urakalla. Pitää yrittää miettiä itsekkin siihen ratkaisua. Tosin sisustus taas on sen mukainen, että sinen muodostuu niitä suvantopaikkojakin ihan kivasti joten otus pääsee oman mielensä mukaan menemään. Kaveri tuolle taidetaan syksymmällä hommata, jos jostain saataisiin. Saa sitten toinenkin ipana oman akson. Ainakin siltä vielä vaikuttaa.
Liitteet
Ruusu tykkää kiipeillä kasveilla
Ruusu tykkää kiipeillä kasveilla
kaloja 103.jpg (87.79 KiB) Katsottu 2926 kertaa
Halla76
Member
Member

iomeron kirjoitti:Luin itsekkin tuosta virtauksesta ja olen pyrkinyt saamaan sen hyväksi axolle. Pinnalla kyllä liikkuu, mutta esim. kasvit ei huoju mihinkään päin. Pitää kokeilla, jos sais videonpätkän tosta otettua huomenissa, että jos se kertos enemmän. :) On tuo kyllä mahtava ötökkä. Mielenkiinto on nyt niin siinä, että en kaloja muistanu aamulla ruokkia. :roll:

Muoks: Tuossa ei ole vettä kuin ehkä 30cm. Ajattelin että kun axo on pieni, niin en laita niin kovin paljoa vielä vettä. Mitään aineita altaassa ei ole. Hiekan alla on vanhastaan pari 7 palloa.
Sitten on hyvä virtaus kun kasvit ei huoju. Minulla on altaassa salaojaputkia piiloina. Ne on helppo puhdistaa. Ainut mikä allasta vaivaa on piilevä! Se ilmestyy aika ajoin lasiin. 30cm on hyvä noin pienelle. Itsellä oli eka 128l, tosin se oli melko täynnä. Mun oli vain pakko silloin pelastaa se kaupasta. Hyvin meni, nyt aksu on 40cm. Jotenkin musta on ollut helpompaa kasvattaa tummia kuin vaaleita. Muuten en ole enää ruokkiessani käyttänyt pinsettejä kun kerran ahne axo repäs pinseteissä suupielen auki.

Alla juuri otettu kuva...olishan tietty lasin voinu putsata :roll: ja ikkunan sulkea. Altaalla tosiaan kokoa 130x65x55, muistaakseni.
Liitteet
Axola
Axola
018.JPG (56.3 KiB) Katsottu 2917 kertaa
317l vettä
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ompa mukavan näköstä kummassakin altaassa. Mulla tuo on nyt aika ruma. Pitäis alkaa sitä sisustamaan mukavammaksi, mutta antaa axon ensin kotiutua. Miten ruokitaan lasilla? Jonku pilttipurkkijutun muistan lukeneeni. Äsken säikähdettiin kumpikin toisiamme pari kertaa, ku annoin verimatokuutiota. Axo hyökkäs mun sormille (ei purru), mutta säikähin ihan pirusti ja axo säikähti mun säikähystä ja tehtiin sama kohta uudestaan. [:I]

Tosi mukava ku täältä löytyi muitakin axon omistajia. Nuo enkkusivut on tullu koluttua läpi moneen otteeseen, mutta mukava näin omakohtaisia kasvatusmetodeja jakaa. :D

Saako sitä kalanmätiä ostaa ihan normikaupasta, niin ettei siinä ole suolaa tms.? Itse en syö kalaa, niin en tiedä kauppojen kalaosastoista mitään.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Tuo lasisysteemi on periaattees ihan sama kuin se piltipurkkikin. Eli madot lasiin ja lasi pohjalle. Tosin totesin itse jo että ne lentelee sieltä lasista virtauksissa poies, vaikka se olis kuinka pientä kun sitä lasia asettaa pohjaan. Paras tapa onkin loppujen lopuksi antaa lasin olla siellä pohjalla hyvässä asennossa, paikassa johon ei tule paljoa virtausta ja sinne pistää esim. surviaispala jäätyneenä. Se sulaa sinne lasiin ja akso sen sieltä käy napsimassa.

Tuon kalanmädin olen ostanut ihan akvaliikkeestä pakastettuna. Alunperin ostin sen kaloja ajatellen, mutta yksi ilta tein kaloille vähän sekalaisen satsin eli pistin joukkoon survarii, mustia ja valkoisia sääskentoukkia (toiset tais olla jotai muuta mut muista nyt sitte), ja kalanmätiä. Samasta setistä sitten lapioin aksonkin altaaseen pikkasen. Kaikki män. Seuraavana päivänä heitin ihan pikkariikkisen murusen sinne, ja eipä ole ennen niin nopeasti ruoka-alustallaan ollut :) Tästä päättelin et tais olla herkkua. Sama kun toistunut myös myöhemmin. Jäin vain pohtimaan onkos näil erityisenkin hyvä hajuaisti jolla erotellaan ruuat, kun toiset ruuat saa tulemaan hitaasti, jopa vastahakoisesti ja toisten luo syöksytään sumeilematta. Hassu pikkuotus. Joka toivottavasti elää ja selviää pitkään tällaisessa opettelevassa kodissa.

Kauaahan meilläkään tuo ei ole ollut 21.6 tuli taloon. Paljon yrittäny tehdä vähäisten tietojen ja hoito-ohjeiden pohjalta. Varmaan ainoa ohje jota en ole noudattanut on ruoki vain joka toinen päivä. En ainakaan vielä, kun toinen on vielä pieni, ja muutenkin annan vähän ruokaa kerrallaan.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

fix, monestikko päivässä ruokit? Minkä kokonen axosi on? Ite oon nyt antanu 2 kertaa päivässä sapuskaa. Toi on n. 10cm maksimissaan.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

2 kertaa on ollut sellainen yleinen määre, mut välil oon saattanu antaa jonku herkun tapasen kolmantena annoksena. Mitähän tuolla olis pituutta jotai 10cm, ehkä hiukan reilumpi, jos lasketaa kuononpäästä hännänpäähän. Kävinpähän mittaan kun oli osuvasti lasin vierellä niin 12 cm sain mitaksi.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Nyt laitoin aamupalamadot hillopurkkiin. Heti alko levottomaksi ja haahuili purkkia kohti. Hieman sitä näyttäs ällöttävän se miltä lasi tuntuu varpaissa, mutta eiköhän tuo totu. Kerran se siellä kävi jo vähän syömässä, mutta tuli kiireenvilkkaa pois. No eipähän hotki kaikkea sekunnissa naamariin. :)
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Äkkiä se tottuu. Uskoisin ainakin. Itse käytin lasia jottei joudu menemään kokonaan sisälle kun menee syömään. Vaikka eipä siinä taida paljon eroa joutuuko kokonaan vai eikö, mut ajattelin jos tuo vaikka potee ahtaanpaikan kammoa :D On miul pohdinnat.
Mut aamurutiinit tuntuu olevan tarkat, jos teet mitään erilai kuin yleensä niin se osoittaa sen kyllä heti.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ei tuo oikeen tykänny purkkiruokinnasta. Sitten vasta söi, ku pöläytin madot hiekalle. Sitten vissiin pitää ruokkia niin. Pitää vielä koittaa kuitenkin purkkia, olishan se paljon siistimpi ja säikyttelyvapaampi ruokailumuoto.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

kokeiles pilttipurkkii tai vastaavaa, jossa sen ei tarvitse laittaa kuin pää sisään saadakseen ruokaa. Itselläni se lasi on sellanen pikkulasi, johon ei tosiaan tarvii koko otuksen mennä sisään. Tosin vaihtoehtosesti jospa siul on metsästäjä tyyppi, ja meil tämmönen hienohelma jolle pitää olla valmiiksi katettu pöytä :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

fix kirjoitti:kokeiles pilttipurkkii tai vastaavaa, jossa sen ei tarvitse laittaa kuin pää sisään saadakseen ruokaa. Itselläni se lasi on sellanen pikkulasi, johon ei tosiaan tarvii koko otuksen mennä sisään. Tosin vaihtoehtosesti jospa siul on metsästäjä tyyppi, ja meil tämmönen hienohelma jolle pitää olla valmiiksi katettu pöytä :)
Pitää iltapalalla kokeilla pikkusta purnukkaa. Tuo kyllä käy ku sika limppuun, ku heiluttelee matoja nenän edessä. Meinaa mennä sormet matkassa. Mun mielestä liian jännittävää. :roll:
Kukkiis
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Missäs myydään aksolotleja nykyään? :) Itselläni tosiaan oli 3kpl pari vuotta sitten ja nyt olisi taas sopiva allas ja sopivat suodattimet aksoille.. Itse asukit vain uupuvat.. :)
330L, 140L, 90L, 16L
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Minä hain omani Haaparannasta. :) Taitaa olla turhan kaukana sulle. Varmaan hyvä akvaliike tilaa pyynnöstä.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Ihan paikallisesta lemmikkiliikkeestä. Vai kävi iomeron Hapiskalla shoppaamassa aksonsa. Oliko kuinka arvokas sillä puolen rajaa? Oliskoha siellä vielä tarjokkaita? Jos pyytäs mammaa tuomaan samalla kun tänne päin alkaa suuntaa :) Ruottin puolelta tuo miunki akso on alunperin tänne eksyny liikkeeseen.
Kukkiis
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

No eipä ole Tampereella missään näkynyt :/ Tai edes täällä suunnilla.
330L, 140L, 90L, 16L
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

fix kirjoitti:Ihan paikallisesta lemmikkiliikkeestä. Vai kävi iomeron Hapiskalla shoppaamassa aksonsa. Oliko kuinka arvokas sillä puolen rajaa? Oliskoha siellä vielä tarjokkaita? Jos pyytäs mammaa tuomaan samalla kun tänne päin alkaa suuntaa :) Ruottin puolelta tuo miunki akso on alunperin tänne eksyny liikkeeseen.
Mulla ei oo kuitti tallessa, enkä kattonu hintaa. [:I] Ostin 4kpl silvermolleja ja ton axon, makso yhteensä 40e. Että ei kyllä kovin kalliita oo. Muistelisin, että olisko voinu olla 25e? Djur Magazinetiin jäi kaksi ruskeaa axoa. Siellä piti antaa omat yhteystiedot axon ostaessaan.
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

No ei ollu sit todellakaan hinnalla pilattu. Täällä sai maksaa sen 33 euroo, ja liike mistä ostin myy yleensäki edullisemmalla kuin moni muu liike. Pitääpä pistää mammaa käymään vähän asioilla tai sitte käydä ite kun eksyy taas pohjoseen päin kyläilee. Kattellu kuvia ja se golden olis aika kivannäkönen. Meinasivat vaan täällä liikkeessä että he ei pysty tiettyy väriä tilaa, vaan ainoostaa lajia, ja he sitte näkee ite ko ne tulee vasta et mitähä värii tuli.

Mites joko teil purkkiruokinta onnistu?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”