Hankinnassa n. 500 litrainen akvaario - suosituksia?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

Hankinnassa n. 500 litrainen akvaario - suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Nipsuliini »

Olen hankkimassa isompaa, n. 500 litraista akvaariota, mutta en saa päätöstä tehtyä. Aluksi suunnittelin teettäväni akvaarion mittojen mukaan (esim. Juta/Kalax). Kun akvaario tulee olohuoneeseen näkyvälle paikalle, olisi plussaa jos se myös näyttäisi hyvältä. Niinpä ns. kalusteakvaariot alkoivat kiinnostaa, niistä minulla ei vain ole minkäänlaista kokemusta.

Mm. nämä kiinnostavat:
Akvastabil (530 l): http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... stabil.htm
MP (Scubaline 130, 460 l): http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ak ... baline.htm

Olen varautunut panostamaan laatuun eli tarkoitus olisi saada kestävä ja toimiva (myös käyttömukavuudeltaan) paketti, jota kestää katsella parikymmentä vuotta. Suosituksia otetaan vastaan myös muista kuin edellä mainituista vaihtoehdoista!
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Hankinnassa n. 500 litrainen akvaario - suosituksia?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä teettäisin JuTa-altaan omilla mitoilla ja valitsisin design-kaapiston (säätöjaloilla). Kaapiston ulkonäköön, väriin yms. pystyy vaikuttamaan melko paljon tilausvaiheessa. Tuossa MP:n altaassa ei taida säätöjalkoja olla, joten säätäminen suoraan voi olla vaikeaa (mulla alkoi yksi 54 litran Juwel joskus vuotamaan sen takia, kun allas oli vinossa enkä onnistunut sitä suoristamaan, kun jalustaa ei voinut säätää ja tämän jälkeen olenkin stressannut jokaisen altaan kohdalla sen suoruudesta..) ja Akvastabil on ainakin omasta mielestä kalliin altaan maineessa (tiedä sitten että onko hintansa väärti loppujen lopuksi?). Mulla on omilla mitoilla teetetty JuTa desing-kaapistolla ja on tosi mainio paketti. Kokoa 312 litraa. Tilasin 112 litraiseenkin design-kaapiston samalla värillä kuin vanhakin, pitäisi vielä vain tehdä vaihto.. Akvaariosetti on tukeva ja tuntuu lasit olevat paljon paksummat kuin vanhassa, melkein samoilla mitoilla olevassa altaassa. Eikä hintakaan ollut mikään paha. Hommasin isomman altaan päälle vielä Arcadia overtank OT2-valaisimen roikkumaan katosta ja on kyllä tosi mainio yhdistelmä.

Kannattaa varmaan allasta miettiessä ajatella myös sitä, että miten sen hoitaa. Esim. tuon MP:n altaan kokonaiskorkeus on 156cm ja taakse voi olla tosi vaikea ylettyä, jos pituutta ei ole kovin paljon eikä halua sukellusta harrastaa. :mrgreen: Omaan makuun tuossa altaassa on aika vähän valoa, mulla on tuossa uudessa valaisimessa 4x54W t5-putkilla ja tuossa vain 4x38w ja altaalla on kuitenkin korkeutta 60cm, ts. pohjalle ei hirveästi valoa riitä, monimetallit pitäisi enemminkin olla.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

Alkuperäinen suunnitelma minulla itse asiasssa olikin juuri tuo yhdistelmä JuTa ja Arcadian overtank :D Pitääpä kysellä erilaisista kaappivaihtoehdoista.

Hyviä pointteja nuo säätöjalat ja kokonaiskorkeus.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Noni, kannattaa pysyä siinä ensimmäisessä vaihtoehdossa. :mrgreen: Mä kyllä tykkään tuosta omasta yhdistelmästä, jalusta sopii väriltään muuhun sisustukseen. Korkeuskin on juuri sopiva (65cm jalusta ja allas 50cm), sillä jos olisi ollut yhtään korkeampi, en yltäisi altaan takaosaan ilman tuolia, kun oma pituus 165cm. Allas on sopivalla katselukorkeudella nyt ja näyttävä, entinen oli niin matalalla, että melkein naamioitui nurkkaansa..

Tuo allas pöytineen tuotiin vieläpä kotiin asti tekijän toimesta (säästyi rahtikuluissa), vaikka Porista Kuusamoon onkin "hieman" matkaa. Tosi hyvää palvelua.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

Luinkin Porin Akvaariokeskuksen sivuilta tuosta kotiinkuljetuksesta, kiva kuulla että tosiaan toimii.

Aika ikävä olisi akvaariota kyllä tuolin kanssa putsailla, ennemmin tai myöhemmin uisin ihan varmasti siellä itsekin :P
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Kannattaa vakavasti harkita tuota. :mrgreen: Toki kuljetuksesta pitää maksaa, mutta oli se halvempi silloin kun toivat altaan ja jalustan kuin tuon pienemmän altaan pöydän kanssa, joka tuli rahtina. Ei tosin olisi ollutkaan mitään järkeä lähteä tuomaan pelkkää pientä pöytää tänne asti. :roll: Jutaa suosittelen ehdottomasti. Jatkossakin tilaan altaani tuota kautta, jos tulee kuume lisätä altaiden määrää.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Itse laittaisin tuon MP:n akvan ulkonäkö ja laatusyistä. En nimittäin perusta tuosta JuTan kalustelevystä tehdystä jalustasta ja epäilen sen vedenkestoa kovasti (mutua). MP:n kaapisto on mielestäni kauniimpi ja käytössä tosi kestävä (ainakin karat mallissa).
Liekö sohaisen nyt ampiaispesää, mutta mielestäni JuTassa on myös ollut laatuongelmaa silikonien kanssa. Näin ainakin minulla olleissa 900 ja 1200 -litraisissa akvaarioissa, joissa sisäsaumat menivät melko nopeasti huonoon kuntoon ja saumojen ja lasin väliin ilmestyi vesipallukoita jo kuukauden käytön jälkeen. Itse jouduin vaihtamaan 900-litraisesta parin vuoden käytön jälkeen sisäsaumat (oman mielenrauhani takia) koska ne olivat useasta paikasta lähes kokonaan irti. Tätä samaa ilmiötä ei tapahdu esimerkiksi akvastabilin akvojen kanssa viidenkään vuoden käytön jälkeen.
En tiedä johtuuko tämä mahdollisesti käytetystä silikonilaadusta vai mistä, mutta ei näin pitäisi kuitenkaan tapahtua...

EDIT: sanottakoot tähän loppuun vielä, että silikonien irtoilu ei ollut itse aiheutettua esim. leväskraballa, koska käytin puhdistukseen ihmesientä.
Ama
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Ama »

Meillä on MP:n Scubaline 130, joten sen osalta pystyn jotain sanomaan.
Altaan valaisinkansi ei ole mielestäni käytössä kätevä millään muotoa, kansi on viidestä palasta muodostuva, ja "välipalat" ovat melkoisen lirua muovia, joiden kanssa saa olla tarkkana etteivät putoa altaaseen. Oman altaamme kaapistoa on puuseppä madaltanut edellisen omistajan toimesta, ja siltikin altaan pohjaa on mielestäni vaikea hoitaa, (ainakin näin 170cm:n naiseläjän toimesta) jakkaralla joutuu seisomaan ja heilumaan kasvipihtien kanssa, ja silti on rintamus aina märkänä. Joten normikorkuinen lienee vielä työläämpi. Säätöjalkoja kaapissa ei ole. Vielä tuli mieleen että ulkosuodatin, n.40 cm, ei mahdu kaappiin.

Kaunis tuo on katsella ja kaikinpuolin siisti jne. mutta jos olisin uutta allasta hankkimassa niin tuskin päätyisin tuohon. Itse pidän tuota korkeutta hankalimpana seikkana, valokannenplitkun kanssa pärjäilee paremmin :)
Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

Laatuongelmista on hyvä kuulla ja huonosti laitetut silikonit olisivat kyllä varsin ikävä yllätys uudessa akvaariossa. Kalustelevyn lisäksi Jutalla on myös täyspuisia kaapistoja valikoimissa - sellainen hieman kiinnostaisi, niin voisi itse käsitellä mieleisekseen.

Hienoa, kun tuli kommentteja tuosta MP-akvaariostakin. Se on ehdottomasti omaan silmääni parhaimman näköinen, mutta käyttömukavuuttakin olisi tietysti ajan kanssa hyvä olla. Ulkosuodattimen mieluusti haluaisin kaappiin pois silmistä eli tosi tylsä, jos sellainen ei kaappiin mahdu.

Entäs sitten nuo Akvastabilin akvaariot? Niistä olen kuullut ihan hyvää, mitä nyt ovat aika arvokkaita ja ovien värit vähän räikeitä. No olihan siellä valkoinen ja mustakin valikoimissa. Pitkistä toimistusajoista varoitellaan myös joka paikassa.

Onpas hankalaa tämä päättäminen 8O
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Nipsuliini
Starting Member
Starting Member

kirahvi1: Juu, on. Hetken harkitsinkin tuota, mutta pahus kun on kokonaan musta. Kun nyt kerran ollaan panostamassa isoon altaaseen, niin ostetaan sitten kerralla mieluinen ja ihan uutena.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Minulla ei ole mitään valittamista laadusta, silikonit ovat hyvä yms. Tuossa design-kaapistossa kansilevy on vaneria, joten se ei ole niin herkkä roiskeille ja ainakin minulla on ollut aina tapana pitää pyyhettä lähellä kun läträän, jos roiskuu, niin sen kuivaan heti eikä pöytiin ole tullut mitään vaurioita tämän 16 vuoden aikana. Kalustelevystähän ne taitaa nykyään tehdä melkeinpä kaikki muut jalustat kuin aluminiiset..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”