Turvelisäys järkevästi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Turvelisäys järkevästi?

Viesti Kirjoittaja bj »

Minuukin kiinnostaisi, että mitä turvetta on käytetty, kun on keitetty itse siitä "uutetta"? Jotain puutarhakaupasta ostettua puhdasta kasvuturvetta, vai mitä? Tulee(ko) halvemmaksi kuin pullossa uutteena ostettu? Ja laskeeko paremmin pH:ta, tuo ToruMin ei laskenut ei sitten yhtään ja sitä haluaisin, nimittäin saada pH:ta alemmas.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Puutarhakaupasta kun ostaa lannoittamatonta luonnonturvetta. Siitä keitellään sitä uutetta. 65 litran säkki maksoi Oulussa vain 3e ja siitä riittäisi uutetta todella pitkäksi aikaa.
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Itse käyttäisin turve-uutetta, mutta kun se värjää veden...
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No jopa, ei voi kalliiksi sanoa, kiitti tiedosta kala_fani. Paljonkohan sitä suunnilleen mahtaisi kantsii keittää 112 litraisen vedenvaihtoon, noin kolmannes vaihdan kerralla eli jotain 30 - 40 litraa, jotta se vaikuttaisi pH: ta alentavasti? Kokeilemalla titeysti senkin selvittää, mut vie aikaa sitten, kääpiöahvenille mieluusti laittaisin nopsaan.

Monet kalat viihtyy tummassa vedessä ja se on ihan kaunis, kun siihen tottuu. Oikeastaan aika luonnollisen jokiveden näköistä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Täällä kahteen isoimpaan altaaseen lisätään joka vedenvaihdossa itse keitettyä turveuutetta. Mietin vaan, että kun keitän aina 10 litraa kerralla, niin missä nämä turveuutepullot tulisi säilyttää? Meneekö ihan huoneenlämmössä, vai jääkaapissa, vai missä? [:I]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
AQUAJapan
Member
Member

Itse pullottaisin litkun. Säilyy huoneenlämmössä (myös viileässä) suojattuna auringon valolta.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Mä kyllä juu pullotan sen. Ja olen itse asiassa säilyttänyt jääkaapissa. Ja sanon aina vieraille että mun limuja ei kannata juoda... [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

-matokani- kirjoitti:Mä kyllä juu pullotan sen. Ja olen itse asiassa säilyttänyt jääkaapissa. Ja sanon aina vieraille että mun limuja ei kannata juoda... [;)]
:mrgreen: <ot>Sama kun mulla piti ottaa pissanäyte hevosesta ja laitoin sen yöksi jääkaappiin pulloon, sai vieraille kyllä huomauttaa että ei, se ei ole muuten appelsiinimehua! :D </ot>
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nyt olis turvetta ostettu ja tein ekat keitokset, ihan hatusta alkuun heitän noita määriä. Mittasin tuvelitkun pH:n 6,7, voi vitsit, sen kun saisin koko akvaankin, mut kait sitä vedenvaihdossa laitetaan vettä kraanastakin.. hmm, muutoin litkua saa keittää tosi paljon 112 litraiseenkin. Laitoin jonkin verran litkua akvaan sen jäähdyttyä, tarvinnee toistaa ja pitää kirjaa niin kauan päivittäin, että pH näyttää hyvältä, jos pääsis kärryille sopivista määristä. On se kumma tää Turun vesi, kun ei edes tuo kemiallinen Puffer tunnu tepsivän alentamaan pH:ta.

Mietin vain sitä, että millä siivilöitte turvekeitoksen? Kahvin suodatuspussila, vai millä? Ite siivilöin nyt tavallisella keittiösiiviläkllä ja kyllähän sitä pientä höttöä akvaan meni, mitä mahtaa tehdä pitkän ajan kuluessa, kun sitä kertyy sitten lisää koko ajan? Kokemuksia?
AQUAJapan
Member
Member

Sukkahousulla.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

AQUAJapan kirjoitti:Sukkahousulla.
Turhaa työtä ja vie varmasti pitkällä tähtäimellä useimmilta innon tehdä turveuutetta itse. Pikkupartikkelit painuvat ihan itsestään pullon pohjalle kun seos seisoo päivän tai pari, ja sitten sitä vain ei enää ravistella vaan kaadetaan nätisti ja tasaisesti akvaarioon.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:
AQUAJapan kirjoitti:Sukkahousulla.
Turhaa työtä ja vie varmasti pitkällä tähtäimellä useimmilta innon tehdä turveuutetta itse. Pikkupartikkelit painuvat ihan itsestään pullon pohjalle kun seos seisoo päivän tai pari, ja sitten sitä vain ei enää ravistella vaan kaadetaan nätisti ja tasaisesti akvaarioon.
Kuulostaa hyvältä neuvolta, itse en olisi keksinyt. :)
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

Olettaisin, että sinä kyllä olisit keksinyt. Kaikista muista läsnäolijoista ei voi olla ihan varma. [;)]
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Jo noo, mäkin huomasin jo, kun turvelitku on nyt tuolla seissyt. Parast'aikaa kokeilussa on, liukeneeko turpeesta kuinka paljon, jos ei keittäisikään ollenkaan, puhdasta turvettahan tuo mun on ainakin, suoraan suosta. Ollut nyt iltapäivästä ämpärissä, vielä ei pH ollut laskenut kuin 7,4:ään, odottelen yön yli. Joko turvetta on liian vähän, tai sitten keittämällä siitä liukenee kumminkin paremmin jotain humusta. Yritän päästä mahdollisimman vähällä vaivalla, kun jos meinaan tuota käyttää jatkossa sitten vallan.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Mäkin käytän sukkahousuja. :) Tein niin kuin (muistaakseni) Millian sivuilla. Keitän turvettä ja kaadan keitoksen sankoon jossa on viileää vettä ja lahkeettomat sukkahousut suulla. Helppoa. Ja kun kerralla teen n. 10 litraa, niin siitä riittää suht pitkäksi aikaa, kun sitä kuluu reilu litra viikossa.

OT: nauratti toi hevosen virtsanäytejuttu. :D En ole ainoa, jolla on creepyjä juttuja jääkaapissa/pakastimessa! :mrgreen:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Suomessa on vesi 99,9% riittävän pehmeää pehmeän veden kaloille.

Eli jos ei jostain esteettisestä syystä halua akvaarionsa vettä ruskeaksi, ei tarvitse tehdä mitään.

Eri asia sitten on, jos asut alueella jossa vesi on luonnostaan erittäin kovaa. Nopeasti tälläinen alue tulee mieleen turun viereltä paraisilta. Siellä maaperä on erittäin kalkkipitoista. Tietääkseni muita vastaavia alueita ei suomessa ole.
AQUAJapan
Member
Member

No kuule aika moni laskee turpeella lähinnä pH:ta... :roll:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mäkin käytän sukkahousuja. Tein niin kuin (muistaakseni) Millian sivuilla. Keitän turvettä ja kaadan keitoksen sankoon jossa on viileää vettä ja lahkeettomat sukkahousut suulla. Helppoa. Ja kun kerralla teen n. 10 litraa, niin siitä riittää suht pitkäksi aikaa, kun sitä kuluu reilu litra viikossa.
HEi sanoppa miten isossa akvaariossa käytät tuota turveuutetta, ite teen kanssa kerran viikossa 10L sankollisen tuota turveuutetta ja kaadan ton
määrän aina yhden vedenvaihdon yhteydessä tonne 128L akvaan.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No mä kanssa ihmettelin tuota litran riittävyyttä, vai oisko eri tarkoitus juurikin syyssä käyttää sitä. Mä just yritän epätoivoisesti alentaa sillä pH:ta, kun mikään ei tunnu tepsivän. Kääpiöahvenet tarttis alle seiskan.
Laitoin 112 litraiseen 8 desiä alkuun varovaisuuttani, se ei vaikuttanut yhtään mihinkään ja altaassa on jo ToruMinitkin entuudestaan. Mietin jo, että tarviiko vaihtaa vesi lähes kokonaan ensin ja jatkossa vedenvaihdot kokonaisuudessaan turvevedellä, tuo keitetty litku näyttää pH:ta 6,7, se olis se ihanne. Tulee vain sitä jätettä pirusti sitten, on aika hankala hävittää kerrostalossa, kun viemäriin en sitä halua laittaa (WC pyttyyn). Mä en vain yhtään pidä siitäkään, että ämpäreitä tai kattiloita seisoo jossain pitkiä aikoja, kääk.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ite olen tuota turveuutetta tehny silleen että 10L sankoon olen laittanu 2L turvetta ja keittäny täyden 5L kattilallisen vettä jonka sitten kaatanu noitten turpeiden päälle,
tämän jälkeen oon antanu turveliemen jäähtyä ja sitten siivilöin tuon turveliemen sukkahousujen läpi joööoin turvekököt jää sukkahousuihin ja sitten lisänny ton
turveuute ämpärin täyteen vettä ja kaatanu sitten koko sangon tonne 128L akvaan vedenvaihdon yhteydessä, akvaarion veden ph on miula pysyny 6.5.

Tuosta samasta turpeesta teen aina kahden viikon ajan turveuutteen tonne 128L akvaarioon ja sitten vaihdan uudet turpeen.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

AQUAJapan kirjoitti:No kuule aika moni laskee turpeella lähinnä pH:ta... :roll:
Jeps. Mutta jos nyt hiukkaakaan mistään mitään ymmärrän, niin karbonaattikovuuden tulee laskea myös ennenkuin pH-muuttuu miksikään.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

miljoonakala84 kirjoitti:
Mäkin käytän sukkahousuja. Tein niin kuin (muistaakseni) Millian sivuilla. Keitän turvettä ja kaadan keitoksen sankoon jossa on viileää vettä ja lahkeettomat sukkahousut suulla. Helppoa. Ja kun kerralla teen n. 10 litraa, niin siitä riittää suht pitkäksi aikaa, kun sitä kuluu reilu litra viikossa.
HEi sanoppa miten isossa akvaariossa käytät tuota turveuutetta, ite teen kanssa kerran viikossa 10L sankollisen tuota turveuutetta ja kaadan ton
määrän aina yhden vedenvaihdon yhteydessä tonne 128L akvaan.
Käytän turveuutetta noissa isommissa, eli 180-litraisessa ja 317-litraisessa. Isompaan laitan tällä hetkellä 8 dl ja pienempään 3-4 dl (riippuen vaihdettavan veden määrästä). Olen ajatellut että voisin laittaa enempikin. Aluksi pH (ilman turveuutetta) oli molemmissa altaissa n. 8. Nyt se on molemmissa altaissa 7.0-7.2, joten voisi olla sen 6.8. Keitän turpeen aina samalla lailla, eli laitan 5 dl turvetta kattilaan ja keitän. Kaadan viileävetiseen sankoon ja puristan vedet sukkiksissa olevista turpeista. Keitän saman turpeen uudelleen ja laitan sankoon. Lisään sankoon vielä viileää vettä niin että sanko on lähes täynnä. Kun seos on jäähtynyt, pullotan ja laitan jääkaappiin. Ei nyt ehkä ihan Millian sivujen mukaan (en nyt muista mitä siellä lukee), mutta mukaillen ainakin. Akvaarioissa vesi ei värjäänny ollenkaan ruskeaksi tai miksikään muuksikaan. Olen aika tyytyväinen. [;)]
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Keität siis turpeen sukkahouusupussissa, sehän se hyvä idea on, vois nostaa sitten kuivumaan siististi ja sais tyhjentää roskiin. Heureka, kylläpä vaan palstasta on iloa, tuo oli mulle iso ongelma olevinaan, et miten saisi turvejätteen siististi johonkin muualle kuin WC-pönttöön, vettävaluvana kun ei sitä voi roskiinkaan heittää.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

bj kirjoitti:Keität siis turpeen sukkahouusupussissa, sehän se hyvä idea on, vois nostaa sitten kuivumaan siististi ja sais tyhjentää roskiin. Heureka, kylläpä vaan palstasta on iloa, tuo oli mulle iso ongelma olevinaan, et miten saisi turvejätteen siististi johonkin muualle kuin WC-pönttöön, vettävaluvana kun ei sitä voi roskiinkaan heittää.
Itse asiassa mä teen niin, että keitän turpeen ilman sukkahousuja. Kaadan turveveden sankoon, jossa on suulla ne sukkahousut ja kun turve on viilentynyt, puristan veden pois ja käytän turpeen muissa eläinhommissa (Siivoan samalla akaattikotiloiden boksin ja laitan nämä turpeet osaksi boksin uusia turpeita [;)] ). Eivät mene hukkaan.

OT: Ja siis samalla kun keitän turveuutetta, paistan loput kotiloiden turpeet uunissa, jotta sinne parvekkeella pesiytyneet hyönteiset kuolevat. Näyttää todella hullun hommalta. :mrgreen:
thank
Advanced Member
Advanced Member

-matokani- kirjoitti:
bj kirjoitti:Keität siis turpeen sukkahouusupussissa, sehän se hyvä idea on, vois nostaa sitten kuivumaan siististi ja sais tyhjentää roskiin. Heureka, kylläpä vaan palstasta on iloa, tuo oli mulle iso ongelma olevinaan, et miten saisi turvejätteen siististi johonkin muualle kuin WC-pönttöön, vettävaluvana kun ei sitä voi roskiinkaan heittää.
Itse asiassa mä teen niin, että keitän turpeen ilman sukkahousuja. Kaadan turveveden sankoon, jossa on suulla ne sukkahousut ja kun turve on viilentynyt, puristan veden pois ja käytän turpeen muissa eläinhommissa (Siivoan samalla akaattikotiloiden boksin ja laitan nämä turpeet osaksi boksin uusia turpeita [;)] ). Eivät mene hukkaan.

OT: Ja siis samalla kun keitän turveuutetta, paistan loput kotiloiden turpeet uunissa, jotta sinne parvekkeella pesiytyneet hyönteiset kuolevat. Näyttää todella hullun hommalta. :mrgreen:
<ot>Kattovat ne minuakin hulluksi, kun pinkin lasten perhoshaavin kanssa painelin tuolla mättäällä...</ot>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”