Platy vai molli?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miltsi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seura
Sukupuoli: Nainen

Platy vai molli?

Viesti Kirjoittaja Miltsi »

Mooi! Minulla on 100 litrainen akvaario. Siellä on miljoonakaloja ja platyja. Mutta mieleeni on tullut mustamolli. Kumpi sopii paremmin toistensa kanssa. Platy ja milli vai mustamolli ja miltsi ? :mrgreen: Jotenkin on vain kiintiö tullut täyteen oranssiin väriin.. Ja platyjen hulluun lisääntymiseen... Miljoonaplaty...
piiu
Member
Member

Re: Platy vai Molli ?

Viesti Kirjoittaja piiu »

sopivuus lienee vähän makuasia, mutta jos meinaat että pääset hullusta lisääntymisvauhdista eroon ottamalla molleja niin arvaappa uudemman kerran :twisted: . Meillä kun ainakin mollit ja platyset tuntuu suorastaan kisaavan siitä kumpi sikeää enemmän, ja millit jää kisassa kauas jälkeen :mrgreen: .
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Platyt pitävät viileästä alle 25 asteisesta vedestä kun taas mollit lämpimästä yli 25 asteisesta. Lisäksi mollit ovat aika isoja (5-8 cm) 100 litraiseen varsinkin jonkin toisen lajin kanssa. Tulloo ahrasta :mrgreen: .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Samaa mieltä Marinumin kanssa, en pistäisi molleja 100litraseen. Itselläni on kolme n.8 senttistä molli-naarasta 180litrasessa. Ja sekin tuntuu välillä pieneltä kun milloin oikein innostuvat kahaltamaan toisiaan takaa ajaen ympäri allasta!

Mollien poikastulvasta on samat kokemukset kuin Piiulla...Tai oikeastaan täällä molli on ollut vielä platyäkin kovempi sikiäjä! Onneksi tolkuttomaan poikastulvaan on yksi hyvä lääke. Joko koiraat tai naaraat pois altaasta. Koiraat ei keskenään sikiä yhtään ja naaraatkin jää mahoksi puolen vuoden kuluessa.
ElSamuel
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä :)
Ei ne sitten kasva niin isoiksi jos ei kasvutilaa riitä.. :)

-ElSamuel
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Hommaa eri värisiä platyja...jos oranssit kyllästyttää... [;)]
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

ElSamuel kirjoitti:Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä :)

-ElSamuel
Noilla perusteluilla ei pitäisi hankkia yhtäkään kalaa!
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

ElSamuel kirjoitti:Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä :)
Jos kala lopettaa kasvunsa siksi ettei kasvutila riitä, niin on kyseessä eläinrääkkäys.
Jenna-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jenna- »

Noista platyistä vielä, kun kaikki sanovat, että platy on parvikala ja niin se minun mielestäni onkin, mutta minulla on vaan 4 platya (1koiras ja 3naarasta) eikä ne edes ole toistensa kanssa, paitsi koiras on kiinnostunut siitä kellertävästä naaraasta. Muita se ei "huomaakkaan" kun se vaan hellii sitä keltasta ja ui sen rinnalla joka paikassa. Mutta onko muut huomannut tätä juttua, että eivät sinäänsä ole parvikala. En kyllä pitäisi platya koskaan yksin altaassa ilaman laji kumppaneita, mutta ei kai niitä kymmeniä tarvitse olla?
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Jenna- kirjoitti:Noista platyistä vielä, kun kaikki sanovat, että platy on parvikala ja niin se minun mielestäni onkin, mutta minulla on vaan 4 platya (1koiras ja 3naarasta) eikä ne edes ole toistensa kanssa, paitsi koiras on kiinnostunut siitä kellertävästä naaraasta. Muita se ei "huomaakkaan" kun se vaan hellii sitä keltasta ja ui sen rinnalla joka paikassa. Mutta onko muut huomannut tätä juttua, että eivät sinäänsä ole parvikala. En kyllä pitäisi platya koskaan yksin altaassa ilaman laji kumppaneita, mutta ei kai niitä kymmeniä tarvitse olla?
Niin .. parvikaloiksi ne luokitellaan, ja parven minimiksi 6-10 yksilöä :? Mutkikas juttu, sillä olen kuullut että monet pitävät platyjä, molleja ja miekkiksiä haaremissa/pareittain. Ja kuulemma ihan hyvin tulevat toimeen :) Eli kyllä mä voisin pitää niitä vaikkapa haaremissa. Eli se parven koko ei ole niin tarkka kuin esim. joillakin tetroilla.
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Re: Platy vai molli?

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

Muistanko ihan väärin, että molli ja millis saattaa lisääntyä keskenään? [:I] Eli ei näitä mielellään samaan..?
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Re: Platy vai molli?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Aprikoosi kirjoitti:Muistanko ihan väärin, että molli ja millis saattaa lisääntyä keskenään? [:I] Eli ei näitä mielellään samaan..?
Juu, ei, tai siis :) Kyllä ne saattavat risteytyä, tosin eivät yhtä helposti kuin platy ja miekkis. Ja ei samaan altaaseen sen takia että:

A) Jälkeläiset ovat melko usein herkkiä veden vaihtelulle ja sairauksille
B) Ne ovat usein lisääntymiskyvyttömiä ja poikueesta tulee usein vain samaa sukupuolta olevia yksilöitä
C) Ne yleensä näyttävät täysin normaaleilta miljoonakaloilta tai sitten molleilta. Ja jos näitä menee yhtään eteenpäin ja ne lisääntyvät tavallisten millisten/mollien kanssa, kohta molemmat lajit ovat pilalla, koska niitä ei voi erottaa toisistaan eikä risteymistä. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”