Platy vai molli?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Seura
- Sukupuoli: Nainen
Platy vai molli?
Mooi! Minulla on 100 litrainen akvaario. Siellä on miljoonakaloja ja platyja. Mutta mieleeni on tullut mustamolli. Kumpi sopii paremmin toistensa kanssa. Platy ja milli vai mustamolli ja miltsi ?
Jotenkin on vain kiintiö tullut täyteen oranssiin väriin.. Ja platyjen hulluun lisääntymiseen... Miljoonaplaty...

Re: Platy vai Molli ?
sopivuus lienee vähän makuasia, mutta jos meinaat että pääset hullusta lisääntymisvauhdista eroon ottamalla molleja niin arvaappa uudemman kerran
. Meillä kun ainakin mollit ja platyset tuntuu suorastaan kisaavan siitä kumpi sikeää enemmän, ja millit jää kisassa kauas jälkeen
.

ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-
- Advanced Member
Platyt pitävät viileästä alle 25 asteisesta vedestä kun taas mollit lämpimästä yli 25 asteisesta. Lisäksi mollit ovat aika isoja (5-8 cm) 100 litraiseen varsinkin jonkin toisen lajin kanssa. Tulloo ahrasta
.

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Samaa mieltä Marinumin kanssa, en pistäisi molleja 100litraseen. Itselläni on kolme n.8 senttistä molli-naarasta 180litrasessa. Ja sekin tuntuu välillä pieneltä kun milloin oikein innostuvat kahaltamaan toisiaan takaa ajaen ympäri allasta!
Mollien poikastulvasta on samat kokemukset kuin Piiulla...Tai oikeastaan täällä molli on ollut vielä platyäkin kovempi sikiäjä! Onneksi tolkuttomaan poikastulvaan on yksi hyvä lääke. Joko koiraat tai naaraat pois altaasta. Koiraat ei keskenään sikiä yhtään ja naaraatkin jää mahoksi puolen vuoden kuluessa.
Mollien poikastulvasta on samat kokemukset kuin Piiulla...Tai oikeastaan täällä molli on ollut vielä platyäkin kovempi sikiäjä! Onneksi tolkuttomaan poikastulvaan on yksi hyvä lääke. Joko koiraat tai naaraat pois altaasta. Koiraat ei keskenään sikiä yhtään ja naaraatkin jää mahoksi puolen vuoden kuluessa.
Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä 
Ei ne sitten kasva niin isoiksi jos ei kasvutilaa riitä..
-ElSamuel

-ElSamuel
-
- Member
- Akvaarioseurat: has
Noilla perusteluilla ei pitäisi hankkia yhtäkään kalaa!ElSamuel kirjoitti:Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä
-ElSamuel
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l)
ja kaksi seropia
-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Jos kala lopettaa kasvunsa siksi ettei kasvutila riitä, niin on kyseessä eläinrääkkäys.ElSamuel kirjoitti:Mun mielestä 4 mollia vois mahtua sun akvaarioon vielä
Noista platyistä vielä, kun kaikki sanovat, että platy on parvikala ja niin se minun mielestäni onkin, mutta minulla on vaan 4 platya (1koiras ja 3naarasta) eikä ne edes ole toistensa kanssa, paitsi koiras on kiinnostunut siitä kellertävästä naaraasta. Muita se ei "huomaakkaan" kun se vaan hellii sitä keltasta ja ui sen rinnalla joka paikassa. Mutta onko muut huomannut tätä juttua, että eivät sinäänsä ole parvikala. En kyllä pitäisi platya koskaan yksin altaassa ilaman laji kumppaneita, mutta ei kai niitä kymmeniä tarvitse olla?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Niin .. parvikaloiksi ne luokitellaan, ja parven minimiksi 6-10 yksilöäJenna- kirjoitti:Noista platyistä vielä, kun kaikki sanovat, että platy on parvikala ja niin se minun mielestäni onkin, mutta minulla on vaan 4 platya (1koiras ja 3naarasta) eikä ne edes ole toistensa kanssa, paitsi koiras on kiinnostunut siitä kellertävästä naaraasta. Muita se ei "huomaakkaan" kun se vaan hellii sitä keltasta ja ui sen rinnalla joka paikassa. Mutta onko muut huomannut tätä juttua, että eivät sinäänsä ole parvikala. En kyllä pitäisi platya koskaan yksin altaassa ilaman laji kumppaneita, mutta ei kai niitä kymmeniä tarvitse olla?

-
- Member
- Akvaarioseurat: PAK
Re: Platy vai molli?
Muistanko ihan väärin, että molli ja millis saattaa lisääntyä keskenään?
Eli ei näitä mielellään samaan..?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Platy vai molli?
Juu, ei, tai siisAprikoosi kirjoitti:Muistanko ihan väärin, että molli ja millis saattaa lisääntyä keskenään?Eli ei näitä mielellään samaan..?

A) Jälkeläiset ovat melko usein herkkiä veden vaihtelulle ja sairauksille
B) Ne ovat usein lisääntymiskyvyttömiä ja poikueesta tulee usein vain samaa sukupuolta olevia yksilöitä
C) Ne yleensä näyttävät täysin normaaleilta miljoonakaloilta tai sitten molleilta. Ja jos näitä menee yhtään eteenpäin ja ne lisääntyvät tavallisten millisten/mollien kanssa, kohta molemmat lajit ovat pilalla, koska niitä ei voi erottaa toisistaan eikä risteymistä.