E. Powerline2252:n puhdistusväli?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Paavo2006
Senior Member
Senior Member

E. Powerline2252:n puhdistusväli?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Kuinka usein suunnilleen joudutte putsaamaan powerlineä ja onko se ainoana suodattimena ja minkä kokoisessa kipossa?

Olen meinaan hieman ihmeissäni kun eilen havaitsin, että altaan vedenpinta on lähes paikoillaan ja lehtikalat haukkoo henkeään, yöllä tietenkin ennen nukkumaan menoa. 8O Eheimin ulkosuodatin 2217 on ollut n. 10 cm vedenpinnan alapuolella ja tuo 2252 saman verran alapuolella ja kahdella suihkiksella ja nämä siksi, että powerline yksistään pyörittää vettä niin paljon, että lehtikalojen tukka on pystyssä ja ruusutetrat ui kenollaan. Powerlinen siis puhdistettu kunnolla (molemmat patruunat ja korit) 1,5 vkoa sitten ja nyt jo tukossa, mitään ei siis tullut suihkuputkien rei'istä. 8O Otin toisen putken pois ja töpselin irti seinästä hetkeksi ja sen jälkeen taas tuli (kokeilin ottaa suljinnastan pois että näen tuleeko sieltä mitään ja tuli) mutta ei kuitenkaan enää kovinkaan voimakkaalla puhurilla. Onko tuo siis noin herkästi tukkeutuva? 8O
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen

Re: E. Powerline2252:n puhdistusväli?

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Onko sulla siinä kuinka pitkään käytössä olleet patruunat? Ystäväni akvaariossa sisäsuodatin meni ihan tukkoon muutamassa päivässä, kun patruunat olivat tulleet tiensä päähän. Aika tiheäthän tuossa mallissa on ne suodatuspatruunat, mutta melkoinen ylikansoitus, tai kasvien lahoamisongelma pitäisi varmaan altaassa olla, että tuossa ajassa tukkoon menisi. Itselläni on käytössä pienempi versio samasta suodattimesta ja putsaan sitä n. kerran kuussa 144-l pikkukala/kasvialtaassa. Lisänä on matto. Ei kyllä tuossakaan ajassa ole lähellekään tukossa.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Niin, unohtui kai sanoa, että allas 380l ja kaloina 10 pikkulehtikalaa (tai tällä hetkellä 9) ja n. 40 ruusutetraa + plekot (6) ja harlekiinit (6). Ei pitäisi olla sellaista kansoitusta, että reilussa viikossa tukkeutuisi. Suodatin ja patruunat on lähes uusia eli tammikuun lopulla ostettu ja otettu käyttöön...On kyllä tosi kumma juttu. 8O

Tähän samaan kysyn, että missä tilanteissa tuota suodatuskorien röörien sulkemista käytetään, ehkä suodattimen akvaariosta pois nostamisessa? Olen sitä mietiskellyt joskus...
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Aika outo juttu. 8O Mulla on 2252 pitkällä suihkuputkella 250-litrasessa ja putsaan sitä 1,5-3 kuukauden välein. Suodatin on ollut minulla puolitoista vuotta eikä ole tukkeutunut koskaan mainittavasti. P*skasenakin puskee kasveja kumoon. Asukkeina on 33 inkkaria 8 leopardimonnista ja kääpiöakara pariskunta. Toisena suodattimena on eheim proffa II 2026.

Edit://Ja juu laatikoiden sulkeminen perustuu juuri tuohon nostoon. Kun sulkee aukot ei pääse kaikki sonnat valumaan takaisin akvaarioon nostettaessa.
Phanny
hesalist
Junior Member
Junior Member

Minä ainakin olen laittanut luukut kiinni siinä vaiheessa, kun olen nostanut suodattimen putsattavaksi, jottei kaikki moska lähde suodattimesta altaaseen, kun sen nopeasti nostan altaasta ämpäriin. Tässä vähän aikaa sitten laitoin luukut raolleen, kun laitoin altaaseen kalanpoiasia, kun en oikein ollut varma mahtuvatko vielä raoista sisään, jos luukut ovat kokonaan auki. Silloin suodatin oli kyllä oudon törkyinen, kun otin sen puhdistettavaksi. Eiväthän luukut ole oleet vahindossa kiinni kokonaan, tai osittain? Mahtaisiko moduuleitten lisääminen auttaa asiaan, jos nopea tukkeutuminen jatkuu? Mielestäni on kyllä erittäin hyvä ja näppärästi puhdistettava suodatin kyseessä, jos vain kalat virtausta kestävät, kun on niin kova puhuri. Itsekin olen joutunut hillisemään virtausta suihkuputkella. Pohja kyllä on pysynyt melko puhtaana ryteikköisyydestä huolimati, kun suodatin kerää tehokkaasti roskat.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

2252 imee hyvin tehokkaasti paskaa vedestä ja siis tukkiutuukin(virtaus heikkenee) kohtuullisen nopeasti. Kun mulla oli 2252:sia vielä altaissa(1200-, 300- ja 560-litraisessa) putsasin ne kerran viikkoon, koska virtaus oli huomattavasti heikentynyt. Mangrovekannoista(lahoavaa ainesta) ja kasveista muodostuu mössöä suodattimeen, mutta myös kalaston runsaus vaikuttaa, plekot(ja ahvenet) ovat melkoisia kakkakoneita kun ne on hyvin ruokittuja. Ihan normaalilta siis kuulostaa tuo, ainakin tietää että vehje toimii, kun patruunat ovat paskaiset. :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Niin, kai se sitten on vaan moskaantunut...vaikka alussa se kyllä meni sellaiset 2-3 kk kertaakaan puhdistamatta. Oli vaan järkytys huomata yöllä, että kaikki lehtikalat siellä henkeään haukkoo (ellei ne sitten vaan muuten suutaan aukoneet) eikä vedenpinta liiku lain...Ehkä tuo 2217 pitäisi myös puhdistaa, ainakin vaihtaa se hienosuodatusvanu siitä päältä uuteen tai jopa laittaa tilalle karkeasuodatuslevy...että edes joku kierrättää vettä. Ehkä minä sitten olen laittanut hieman liikaa sitä sapuskaa sinne ja sitten on tullut satamäärin sittiä ja pam, suodatin tukkoon. :?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täällä 2252 puhdistusväli 2vk tai muuten on tukossa. Puuplekot tekee siinämäärin tiukkaa shittiä että tukkii hiukan erilailla kuin hiutaleruokakakka. Allas 430 litraa ja muuna suodatuksena 3kpl tetratec EX700 ulkopöntöt.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kolmessa altaassa 2252:kkosia ja kerran viikossa tai kahdessa putsaan. Olen myös huomannut että, jos patruunat pääsevät tukkeutumaan kunnolla ja suodatin imee ne kurttuun, niin ei nuo patruunat ole enää uuden veroiset, eivätkä oikein "palaudu" ennalleen. Toki ne tukkeutuvat aikaa myöten muutenkin. Muovi ritilät olen poistanut ko. suodattimista kokonaan, sillä en niille käyttöä keksinyt. Veden vaihdossa saa kyllä imaistua suodattimista valuvat töhkät pois.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Olen huomannut, ettei suodattimen merkki ole ratkaiseva tekiä puhdistusväliin. Suodatinmassat ovat tärkeämpiä. Saman suodattimen putsausväliin voi vaikuttaa suurestikkin massavalinnalla.
hesalist
Junior Member
Junior Member

Joo, varmaan se noiden isompien kakkakoneiden kanssa on hieman erilaista. En kyllä ymmärrä miksi siihen on pitänyt niin tiheät patruunat alunperin laittaa, kun on mitoitettu isompiin altaisiin ja tarkoitettu roskaimuriksi, eikä ainoaksi suodattimeksi edes. Itse kyllä vaihtaisin harvempiin patruunoihin, jos hierveän tiheäksi huoltoväli menisi. Olisi huolettomampaa, jos suodattimen tukkeutuminen ja virtauksen heikkeneminen (kalojen hapensaanti) ei ihan päivistä olisi kiinni. Onko joku vaihtanut? Olisiko joku merkki ihan suoraan sopiva? Itselläni on 480-l altaassa aquaelin suodatin roskaimurina ja aika kovalla kuormituksella, kun kaverina on vain mattosuodatin, mutta senkin huoltoväli on n. kk, kun suodatinpatruunat ovat todella harvat. Muuten on sellainen rimpula, että en toista enää ostaisi.

--------------------------------

Huomasin muuten tuosta sinun aika tuoreesta kuvia akvaariostanne kuvasta, että olit laittanut ulkosuodattimeenkin peräti 2 suihkuputkea peräkkäin, jos oikein hahmotan. Itselläni on kokemusta kyseisestä ulkosuodattimesta 317 litraisessa altaassa, eikä se nyt mielestäni ole kovinkaan tehokas mylly vedenkierrättäjänä. Ei ainakaan yhtään liikaa altaassa oleville avainkirjoahvenille. Voisiko sisäsuodattimen yhtäkkisesti nopeutunut huoltoväli olla kiinni ulkosuodattimesta? Ja vähän sitä itsekin taisit epäillä. Onkohan edes tarpeen kuristaa sen ulkosuodattimen virtausta noilla suihkuputkilla, varsinkin, kun altaan plekot ja nuoliaiset virtauksestakin pitäisivät?

Siis onkin toisin päin, että uskosuodattimessa on tuo yksi suikhkuputki. No kuitenkin, tarvitseeko sitä ollenkaan? Meinaan, että, jos sen virtaus vähän heikkenee, niin suihkuputki vie sitten viimeisenkin virtauksen.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tapoja on monta, tarkoitan tuota suodatinpatruunan tiheyttä. Mun makuun Powerlinen ja Eheimin muissakin suodattimissa taasen on juurikin hyvät patruunat, tiheänä ne kerää hienoisetkin hötöt vedestä. Parin viikon välein oon putsaillut kanssa isohkon ja sottaavan kalamäärän takia, kun virtaus on jo heikentynyt. Fluvalissa taasen on karkeampi patruuna, siihenkin toisinaan laitan patruunoiden väliin ostettavan hienosuodatuslevyn, ni jopa on tehokas. Ne vain ei ole kovin pitkäikäisiä. Mun mielestä kanssa, jos pöristin tukkeutuu nopeaan, on se silloin tehnyt tehtävänsä hyvin. Ulkopöntöt ei ehkä niin hienoa kerääkään, kun en käytä vanua tai hienoja levyjä, vaan karkeampaa ja niitä putsailen pari kertaa vuodessa, joskaan silloinkaan ei virtaus ole ollut muuttunut ainakaan silminnähden. Mattosuodattimien kanssa saakin varmaan olla sisäsuodatin toisenlainen, isojen roskien keräilijä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Täysin samaa mieltä bj kanssa. Jokainen kokoonpano on erilainen ja siksi suodatuskokonaisuus pitää olla akvaarion mukaan. Yleinen pääperiaate on, että sisäsuodattimena on mekaninen suodatin, jossa hieno- tai keskikarkea vanu/vaahtomuovipatruunat. Ne kerää hyvin jätteet, mutta pitää puhdistaa usein eikä auta bakutuotannossa.
Ulkosuodattimet toimivat biologisena suodattimena ja sisältää suurimman osa akvaarion bakuista, puhdistusväli on harva, paitsi ne vaahtomuovilevyt voi huuhdella useiammin (riippuen juurikin sisäsuodattimen tehokkuudesta).
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Niin just, ulkopönttöihin muodostuu ajan kanssa se biologinen suodatus. Sisäsuodattimet voimakkaine läpivirtauksineen ei tee sitä hommaa niinkään.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

hesalist tarkoitit varmaan minun ulkosuodatinta ja suihkuputkia...? Minulla on vain yksi suihkuputki tuossa 2217 ulkosuodattimessa, 2252:ssa kaksi. Joo, ei tuo mikään tehopommi yksinään ole vedenkierrätyksessä mutta mulla se onkin juuri tuossa biologisessa käytössä pääosin ja tuo 2252 sitten kierrättää ja kerää roskia. Täytyy varmaan poistaa ulkosuodattimesta se hienosuodatuslevy ja vaihtaa karkeampaan, eikä kai auta kun sopeutua nopeasti tukkeutuvaan 2252:n ja ehkä joskus vaihtaa ne patruunat... :|
hesalist
Junior Member
Junior Member

Joo, niin tarkoitin. Tuossa sattumalta huomasin uusimpia ketjuja kahlatessani, että epäilit jossain toisessakin ketjussa kaloilla olevan hapenpuutetta, niin tuli mieleen, että aika riskirajoilla mennään ja siksi ajattelin, että olisi jotain tehtävä, esim. tehostettava tota ulkosuodattimen toimintaa, jotta riittävä kierto ei olisi ihan yhden nopeasti tukkeutuvan sisäsuodattimen varassa. Hyvähän se tietenkin on, että kuormittavamman kalaston kanssa usein putsailee suodatinta ennen kuin moskat hajoavat vettä kuormittaviksi yhdisteiksi, jos niin jaksaa ja muistaa aina tehdä ennen kuin kiertoon tulee vakavampaa puutetta.

Aiemmin maitnitsemallani ystävällä kuoli kesähelteellä reissun aikana lähes koko kalasto, kun tekniikka petti ja suodatus oli vain yhden suodattimen varassa. Sitä katastrofia siinä sitten yhdessä korjailtiin. Ehkä tuon kokemuksen jälkeen minusta on tullut vähän neuroottinen ja ylihuolellinenkin tuon tekniikan kanssa varmistuksineen. Tuli ainakin selväksi karmivalla tavalla kuinka riipuvainen kalasto on toimivasta tekniikasta.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Juu, kaloilla (lehtikalat) ilmeisesti oli hapenvajausta koska powerline oli aivan tukossa. Tuo ulkosuodatin kyllä liikuttaa jonkin verran tuota pintaa mutta sekin oli niin paljon alempana pinnan alapuolella, siksi että yhdessä powerlinen kanssa ne pyörittävät vedenpintaa aivan liikaa enkä ollut sitten tarpeeksi aktiivisesti seurannut tuota toisen tukkeutumista. Mutta nyt ei tällä hetkellä ole ongelmaa ja tiedänpähän seurata suodattimia.

Oletettavasti keksi syyn nopealle tukkeutumiselle; Humolon turvetabletit. En käyttänyt niitä alussa ollenkaan ja tuo powerline kesti hyvin putsaamatta sen 2-3 kk plekoineen ja lehtikaloineen eli samalla fisustolla. Nyt olen joitain viikkoja, ehkä 1,5-2kk käyttänyt turvetabuja ja niistä tulee kasvien pinnalle sellaista ruskeaa höttöä, joka lähtee vedenvaihtojen yhteydessä pois mutta tabletin lisäämisen jälkeen tulee taas, ihan kuin kasvit olisivat aivan "pölyssä". Luultavasti tuo höttö on se, joka tukkii tuon suodattimenkin. Eli enää turvetabuja vaan tuvetta suodattimeen tai uutetta... :?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Tiesithän, että lehtikaloilla on lapyrinttielin ja käyvät pinnalla happiryypyillä ihan luonnostaan.
Miksi lisäät turvetta, onko varmasti pakko?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

R_R kirjoitti:Tiesithän, että lehtikaloilla on lapyrinttielin ja käyvät pinnalla happiryypyillä ihan luonnostaan.
Nyt on pakko kysyä offtopikkina, onko lehtikaloilla labyrinttielin? En nimittäin ole aiemmin törmännyt kyseiseen väitteeseen, enkä nopealla (suomeksi) googlettamisella löytänyt aiheeseen varmistusta.

Jotta ei ihan täysin olla offtopikkina, niin oman 2252:n huoltoväli on noin kuukausi, jonka jälkeen vakiopatruunat alkavat rytistyä.. Imu ei heikkene oikeastaan missään vaiheessa, kalastona ei ole kunnon kakkatykkejä (pikkulehtikaloja ja joitain plekoja). Olen ottanut ne säätöritilät kokonaan pois ja nostan laitteen ulos kallistamalla sitä taaksepäin. Näin ihan kaikki sohjo ei valu takaisin altaaseen. Moottoriyksikön pesen harvemmin, se saa jäädä imukupeistaan kiinni siksi aikaa, kun nostan vain massakorit pois altaasta. Ajattelin siirtyä vanun käyttöön, jotta saan kaiken pienhaituvan pois vedestä tämän suodattimen avulla..
Eiköhän tämä ollut tässä..
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Substral kirjoitti:
R_R kirjoitti:Tiesithän, että lehtikaloilla on lapyrinttielin ja käyvät pinnalla happiryypyillä ihan luonnostaan.
Nyt on pakko kysyä offtopikkina, onko lehtikaloilla labyrinttielin? En nimittäin ole aiemmin törmännyt kyseiseen väitteeseen, enkä nopealla (suomeksi) googlettamisella löytänyt aiheeseen varmistusta.
Labyrinttikaloilla on labyrinttielin, lehtikala kuuluu kirjoahveniin, joten eipä niiltä taida sellaista löytyä, joskus ne kyllä roikkuvat pinnassa luputtamassa ilmaa(tai ehkä imuttelevat pintalimaa?). Monniset(kivennuoliaiset) käyvät hakemassa joskus myös pinnasta ilmaa, mutta kyseessä suolihengitys..
hesalist
Junior Member
Junior Member

Joo minäkin kyllästyin aikoinaan turpeen sottaavuuteen. Roottoripesäkin meni aika lyhyessä ajassa tukkoon sen kanssa. Vaihdoin turpeen intianmantelipuun lehtiin, niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen tilannut niitä täältä http://shop.ebay.com/amy-lim/m.html?_nk ... ksid=p4340 Ovat puoli-ilmaisia, mutta postituskuluja kertyy aika helposti. Varmaan kuitenkin jo tuonkokoiseen altaaseen kannattaa itse tilailla, jos asiasta innostuu. Myyjän palaute on 100% positiivinen ja itselläni kaikki on toiminut hienosti, joten uskallan suositella. Joskus on toimitus vähän viivästynyt, mutta myyjä on siitä asiallisesti ilmoittanut.

No, nyt poistun tästä maalle höpöttelemästä.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No mä meinasin kanssa jo kirjoittaa, että ei lehtiksillä ny labyrinttia, Vesieläin ehtikin ensin. Sitä vaan piti kertoilla että munkin, niin tavalliset, kuin nyt pikkulehtikset toisinaan täälläkin imuttelee tai lupsuttaa pintaa, on niille ihan ominaista, en tiedä sitten että miksi. Hapenpuutteesta ei taatusti voi olla aina ollut kyse, sen verran hyvin nytkin tuo pinta liikkuu. Mulla monnisetkin käy aikas harvoin haukkaamassa ilmaa, nokiset ja helot ei ainakaan päivisin käy lainkaan, se taasen puhuukin sen puolesta, että happea onkin paljon itse vedessä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sori meni rihmat sekasin, perjantain syy.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Kyllä nuo pikkulehtikset tosiaan käyvät pinnallakin happea haukkaamassa tai mitä nyt haukkaavatkin, useimmiten varsinkin ruokailun jälkeen. Tästä en ole huolissani eikä tästä toiminnasta ollut silloin powerlinen tukkeuduttua kyse vaan ko. kalat olivat lähempänä pohjaa ja koko porukka aukoi suutaan ammolleen samassa tahdissa, liekö sitten jotain muuta merkitystä käytöksellä koska ruusutetrat ja plekot käyttäytyivät silloin normaalisti (ja luulisi ensimmäisenä pohjalla plekoilla hapenvajauksen ilmenevän).

Mutta, turvetta (tabuja) käytän ainoastaan veden värjäämiseksi kun pH:ta ei tarvitse sillä säätää, lehtikalojen ja ruusutetrojen vuoksi, oletan että viihtyvät tällöin paremmin. Mutta taidan hesalistin vinkistä siirtyä intianmantelipuunrouheeseen tosiaan. Sitä onkin kaapissa ja karanteeneissä sillä yritin pH:ta laskea mutta kun ei laskenut, unohdin niiden vedenvärjäävyyshyödynkin. Huuto.netin kautta niitä tilailin, saa edullisemmin. hesalist oletko heittänyt rouhepussit vaan veteen lillumaan vai johonkin suodattimeen ja kuinka kauan annat niiden liota? :)
hesalist
Junior Member
Junior Member

Minä itse en ole käyttänyt noita rouhepusseja, olen käyttänyt vain kokonaisia lehtiä, joiden vaikutusaika on n. 3 viikkoa. Pusseilla taitaa olla vain 1-2 viikkoa. En ole noita aikoja kalenteriin laittanut, enkä myöskään lehtien määräärässä ollut kovin tarkka. Vähän silmällä olen arvioinut veden väristä milloin niitä on aika lisätä. Lehtiä ei ole tarvinnut pihistellä, kun olen niitä isoissa 200 gr pusseissa tilailut ja aina 2 pussia kerralla. Lehtiä on riittänyt vähän tähän lähipiiriinkin myytäväksi, niin on hieman saanut postikuluja takaisin. Joskus olen lääkinnällisessä tarkoituksessa murustellut pohjalle lehtiä, koska rouhittuna vaikutus alkaa nopeammin. Jos ei pidä lehtien ulkonäöstä, niin niitäkin voi tunkea kasan sisäsuodattimen taakse piiloon. Itse olen osan levitellyt kalojen piiloiksi ja mutusteltaviksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”