Taistelukala ja kirjoahven?
Valvoja: Moderaattorit
Taistelukala ja kirjoahven?
Mikä kirjoahven sopisi parhaiten taistelukalan kanssa? Kokoa ei saisi olla paljon koska on vaan 200l allas. 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Taistelukala ja kirjoahven?
Punakääpiöahvenesta on mulla ihan hyviä kokemuksia taiston seuralaisena. Muista sitten, että loppupelistä kyse on niiden kalojen luonteesta mitä satut saamaan. Ei ole mitenkään varmaa että kaikilla muilla ketkä päättää em. lajit yhdistää olisi yhtä hyvä tuuri kuin mulla.
Muita kirjoahvenlajeja mitä olen pitänyt taistojen kanssa:
-ruostekirjoahven (aika hyvä, mutta kutuaikaan käyvät taistojen kimppuun)
-perhoskirjoahven (ei toiminut ollenkaan)
-lehtikala (ei ongelmia)
-keltakääpiöahven (pelkäävät vähän taistoja)
-juovakääpiöahven (pelkäävät vähän taistoja)
-kääpiöakara (toimi ok)
-Apistogramma cruzi (äreitä kudun ja poikasten suhteen, mutta aiheuttavat hyvin vähän vaurioita muihin kaloihin)
Muita kirjoahvenlajeja mitä olen pitänyt taistojen kanssa:
-ruostekirjoahven (aika hyvä, mutta kutuaikaan käyvät taistojen kimppuun)
-perhoskirjoahven (ei toiminut ollenkaan)
-lehtikala (ei ongelmia)
-keltakääpiöahven (pelkäävät vähän taistoja)
-juovakääpiöahven (pelkäävät vähän taistoja)
-kääpiöakara (toimi ok)
-Apistogramma cruzi (äreitä kudun ja poikasten suhteen, mutta aiheuttavat hyvin vähän vaurioita muihin kaloihin)
-
- Starting Member
Itselläni taas meni mainiosti juuri perhoskirjoahventen kanssa, mutta lippukirjoahventen kimppuun taisto kyllä yritti käydä. Joten aina kannattaa olla varasuunnitelmat valmiina, jos ei yhteiselo toimikaan.
~144L seura-akvaario, 40L rapula, 21L karanteeniallas & 3 mittelspitziä~
-
- Senior Member
- Viesti:
Miettinyt samaa,
että käviskö taisto ja palettikala pari yhteen?
Olenko ihan hullu? Paletit ovat rauhaa rakastavia(ihme!), mutta poikasia kyllä suojelevat vaaroilta.
Entäs jos antaisin paletit kokonaan pois ja hankkisin taistohaaremin+koiraan.
Mikä olisi hyvä? Kokeilisko ensin yhdessä, ja jos ei toimi niin sitten toinen pois.
että käviskö taisto ja palettikala pari yhteen?
Olenko ihan hullu? Paletit ovat rauhaa rakastavia(ihme!), mutta poikasia kyllä suojelevat vaaroilta.
Entäs jos antaisin paletit kokonaan pois ja hankkisin taistohaaremin+koiraan.
Mikä olisi hyvä? Kokeilisko ensin yhdessä, ja jos ei toimi niin sitten toinen pois.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
En laittaisi ahventa taiston seuraksi. Ahvenella (myös pienellä) on iso ego ja raju reviiripuolustus (lajista riippuen jopa koko akvaario). Taiston kanssa tulee väistämättä egojen taisto.
-
- Senior Member
- Viesti:
Juups, kannattaako edes kokeilla? Kun luutavasti olisi tuloissa sellainen 54l mihin taiston voisi sitten sijoittaa, jos homma ei toimi palettien isommassa.
Laita taisto komeilemaan siihen pikkualtaaseen. Voi paremmin kun saa määräillä ihan itekseen. Pikkunen haaremikin menee tuohon.
-
- Senior Member
- Viesti:
Selevä ! Kiitoksia kovasti neuvoista. 

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Älä sitten ota haaremia 54-litraiseen. Se on aivan liian pieni sellaiseen! Yksi taisto vaan, oli se kumpaa sukupuolta tahansa.
Palettikalojen luonteesta en osaa sanoa käykö taistojen kimppuun vai ei. Jos ne hyökkää, niin todennäköisesti taistokoiraan kimppuun. Jos on toinen akva varalla, niin voit kokeilla. Eiköhän se selviä hyvinkin äkkiä tulevatko toimeen. Jos taistolla on evät tallella parin vuorokauden jälkeen, niin ei ole huolta.
Palettikalojen luonteesta en osaa sanoa käykö taistojen kimppuun vai ei. Jos ne hyökkää, niin todennäköisesti taistokoiraan kimppuun. Jos on toinen akva varalla, niin voit kokeilla. Eiköhän se selviä hyvinkin äkkiä tulevatko toimeen. Jos taistolla on evät tallella parin vuorokauden jälkeen, niin ei ole huolta.
Kyllä millia pieni haaremi mahtuu. Ainakin se on parempi vaihtoehto kuin kokeilla ahventen reaktiota. 10 litraa per yksilö riittää. Mutta toki vain yksi koiras.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Sajica ei muuten mahdu haaremia. Urokset ovat monesti niin innokkaita, että kiusaavat naaraat hengiltä tai toisinpäin. Millialla kuitenkin monen vuoden kokemus taistoista, joten tiedon pitäisi kyllä olla luotettavaa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Siis siihen 54-litraiseenko? En voi suositella kenellekään kokeiltavaksi, vaikka olisi kuinka kokenut taistofanaatikko. Vaikka, eihän sitä koskaan voi varmaksis sanoa, kun riippuu niin paljon kyseisten yksilöiden luonteesta. Niiden "muutaman" taiston perustella mitä mulla on ollut niin en kyllä paria prosenttia suurempaa todennäköisyyttä pistäisi onnistumiselle. Tuplasti suuremmassakin akvaariossa ovat taistot napit vastakkain, vaikka olisikin samaa sukupuoltasajica kirjoitti:Kyllä millia pieni haaremi mahtuu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ei tuo 54 litraa valitettavasti riitä haaremille. Itselläni on ollut haaremi noin 100 litraisessa ja oli hyvä jos juuri juuri mahtuivat sinnekään. Eli kun ei edes 100 litraakaan ei kunnolla riitä, niin miten sitten 54 litraa? Itse laittaisin haaremin reippaasti isompaan altaaseen. Ja sinnekin kunnon piilot kasvipuskista.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kyllä siihen nyt vaan kertakaikkiaan mahtuu (yleinen suositus on 1+4 50litraiseen). Olen nähnyt useallakin tutulla tällaista pikkuhaaremia 50litaisessa. Kaikki on ollut vallan rauhallista. On muillakin millian ohella kokemusta.
No joo, kohta varmaan tulee rääkkäysvihjailuja. Oikeasti se on luonnollista ja on jopa tullut poikasia.
No joo, kohta varmaan tulee rääkkäysvihjailuja. Oikeasti se on luonnollista ja on jopa tullut poikasia.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Sorry kun menee vähän off-topiciksi, mutta piti ihan katsoa että paljonko niitä nyt sitten on ollut. Tarkka luku tämä ei ole, kun kaikkia ei ole sukupuussa, ainoastaan ne mitä on kudetettu ja niiden lisäksi sukupuu-ohjelmassa on muutaman sintin esivanhempia mitkä eivät ole olleet mulla. 138 merkintää löytyy. Arvioisin että tuossa on jotain 15 kpl sellaisia mitkä ei ole ollut mulla. Tällä hetkellä on kehitteillä poikueet nro. 47 ja 48.millia kirjoitti:Niiden "muutaman" taiston perustella mitä mulla on ollut...
En ole kyllä tuollaiseen "suositukseen" törmännyt missään. Voisitko tarkistaa missä lähteessä noin sanotaa?sajica kirjoitti:Kyllä siihen nyt vaan kertakaikkiaan mahtuu (yleinen suositus on 1+4 50litraiseen). Olen nähnyt useallakin tutulla tällaista pikkuhaaremia 50litaisessa. Kaikki on ollut vallan rauhallista.
Useampaa taistoa voi kyllä pitää pienessä tilassa. Homma toimii samalla periaatteella myös kaupan altaissa missä on noin miljoona taistoa. Kauhun tasapaino. Kukaan ei uskalla vallata reviiriä, kuten luonnossa tekisivät. On liikaa kilpailijoita ja aina vaara loukkaantumisesta. Jos taisto loukkaantuu tuollaisessa isossa parvessa, niin se on hyvin äkkiä nokittu kuoliaaksi.
No mutta millia... meitä on myös muita. Jos haluat hehkuttaa niin siitä vaan... Taisi mennä hieman naiviksi tuo päteminen. En itse viitsisi kertoa montako poikuetta olen sisäsiittoisesti tuottanut, aiheuttaen tauteja ja vajaavaisuuksia (joksi minuakin kutsuit). Jos olet 50 poikuetta pistänyt suomenmaalle, niin se on aika paljon. Ja tuskin olet levittänyt niitä kauas. Aika monella taitaa olla millian sisäsiittoisia taistoja.
Ja vielä kerran, meitä on myös muita harrastajia, jotka eivät tehtaile kaloja vaan mietimme mikä on niille parasta. Hmmm. Ja AW:stä ei aina löydy pätevintä tietoa.
PS: Ja millia, muista että olet moderaattori.
Ja vielä kerran, meitä on myös muita harrastajia, jotka eivät tehtaile kaloja vaan mietimme mikä on niille parasta. Hmmm. Ja AW:stä ei aina löydy pätevintä tietoa.
PS: Ja millia, muista että olet moderaattori.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kuten minäkin jo sanoin, en minäkään laittaisi haaremia 54 litraiseen, kun 100 litrainenkaan ei meinannut riittää. Joten olen samaa mieltä kuin millia. Ja niitä lähteitä minäkin haluaisin nähdä.
Joo, kohta taas varmaan tulee, että pätemisen tarvetta.
Joo, kohta taas varmaan tulee, että pätemisen tarvetta.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Arvelisin että millia kasvattaa kaloja ihan kasvattamisen ja harrastamisen ilosta eikä minkään tehtailun takia. 

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Vähän alle 50 poikuetta kymmenessä vuodessa ja kasvatettujen poikasten lukumäärä per poikue n. 5-15 kpl. Aika tehtailua!sajica kirjoitti:Ja vielä kerran, meitä on myös muita harrastajia, jotka eivät tehtaile kaloja vaan mietimme mikä on niille parasta.

Jos en ajattelisi kalojen parasta, suosittelisinko kokeilemaan niinkin vaikeasti toteutettavaa yhtälöä kuin taistohaaremia 54-litraisessa?
Muista sajica pysyä aiheessa, olla menemättä henkilökohtaisuuksiin ja muista myös että kaikki saavat käyttää palstaa, myös moderaattorit.
ps. Kaikki pidemmälle jalostetut taistot ovat sisäsiittoisia. Juuri siten on luotu kaikki hienot evä- ja värimuunnokset.
Niitä lähteitä löytyy Googlamalla Fighting fish, fighter tai Betta. Kannattaa tosiaan tutustua lähemmin jos kielitaitoa on. Iselläni ei ole taistoja mutta monella tutulla on. Ja ovat ovat tehneet siitä oivan harastuksen.
Mutta tosiaan alkuperäiseen viestiin, niin taistot ja ahvenet eivät kuulu samaan altaseen. Voit laittaa yksinäisen taisto-koiraan (jonka testosteroni tihkuu koko sen elämän ajan) siihen 50-litraiseen (ilman naarasta) niin kaikki ovat tyytyväisiä. Antaa sen olla poikamies, jolla "seisoo" jatkuvasti. Näin taistoilla
Mutta tosiaan alkuperäiseen viestiin, niin taistot ja ahvenet eivät kuulu samaan altaseen. Voit laittaa yksinäisen taisto-koiraan (jonka testosteroni tihkuu koko sen elämän ajan) siihen 50-litraiseen (ilman naarasta) niin kaikki ovat tyytyväisiä. Antaa sen olla poikamies, jolla "seisoo" jatkuvasti. Näin taistoilla
Viimeksi muokannut sajica, 22:16, 31.05.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
Itse pidän haaremia tai paria jatkuvasti, voisin kuvitella pitäväni 50L sessa 1+3 haaremia sillä edellytyksellä että kaikki jäsenet ovat jo suht dementoituneita/saattohoidossa ja mieluusti asuneet kimpassa todistettavasti nappulasta saakka. Normi tilanteessa 1+5 toiminut 180L sessa siedettävästi, tosin huomaa siskojen "pers karvoista" että kinaakin on, keskimäärin yksi tuosta määrästä on alistettuna värityksen perusteella. Ihan niiku oikeesti, toivottavasti kukaan ei saa päähänsä tuosta kirjoittelusta että laitetaan haaremi pydeen 50L seen. Mitä tulee tehtailusyytöksiin, niin tuskin nyt itsekkään tuohon uskot, jotenkin tuntuu että haluat vain provosoida, ja vaikka tehtailis kuinka monta poikuetta vuodessa niin sillä hillolla ei saa edes kuluja peittoon, sen verran kannattavaa tämäkin harrastus on
, taistoharrastuksen syy on jossain syvemmällä. Kyllä niitä täälläkin "tehtaillaan" parin poikueen kk vauhtia parhaimmillaan, joskus jopa enemmän jos siltä tuntuu, ja kirjanpito vetää lisää pakkaselle mutta p...t mä siitä.
Muoks, hyvä että ketjun aloittajalle loppujen lopuksi luultavasti saatiin riittävästi infoa aiheesta.

Muoks, hyvä että ketjun aloittajalle loppujen lopuksi luultavasti saatiin riittävästi infoa aiheesta.

(korjasin oikeinkirjoitustasi)nastamuumio kirjoitti:Mutta itse aiheeseen, itse pidän haaremia tai paria jatkuvasti, voisin kuvitella pitäväni 50L sessa 1+3 haaremia sillä edellytyksellä että kaikki jäsenet ovat jo suht dementoituneita/saattohoidossa ja mieluusti asuneet kimpassa todistettavasti nappulasta saakka.
Kummallista haukkua kaloja kun kaloilla on haluja, joita omistajat rajoittavat.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
Kiitos tekstin korjauksesta, ei enää tässä vaiheessa päivää enää jaksa olla oikein huolellinen noista oikeinkirjoituksista, kun ei koulutuskaan oikein ole ollut riittävää nuoruudessa. Mitä tulee rajoittamiseen, niin tämä keskustelu menee taas filosofoinniksi, ehkä meidän ihmisten jotka kaloja hankimme ja harrastamme, tulee huolehtia ja kantaa vastuutakin. Loppukevennyksenä Tunnustan ostaneeni 13 vuotiaana toisen taistoukon kaveriksi toiselle ukolle
, no ei myyjäkään ymmärtänyt kysyä lisää kun tiesi että mulla oli useampi akva, lopunhan voi arvata, hävettää joskus vieläkin. 
Ps. Googlella löytyy paljon hyvää, mutta myös paljon puuta heinää. Itse kunniotan käytännön kautta saatua tietoa enemmän kuin google-knowledgeä, joka oli valitettavan yleistä nykyään monella saralla. Se kun kertoo siitä kuinka hyvä on käyttämään hakukoneita, joku voisi sanoa että mitä sitten, lopputulos ratkaisee ja nopeus. Mä en. Menipäs taas OTksi

Ps. Googlella löytyy paljon hyvää, mutta myös paljon puuta heinää. Itse kunniotan käytännön kautta saatua tietoa enemmän kuin google-knowledgeä, joka oli valitettavan yleistä nykyään monella saralla. Se kun kertoo siitä kuinka hyvä on käyttämään hakukoneita, joku voisi sanoa että mitä sitten, lopputulos ratkaisee ja nopeus. Mä en. Menipäs taas OTksi

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kannattaa muuten käyttää googlatessa vähän jotain muuta kuin "fighter" jos haluaa löytää neuvoja taistojen hoitoon. Esim. "Betta splendens" on ihan hyvä hakusana, tai sitten "siamese fighting fish". Siihen voi yhdistää "care" tai "keeping" jos haluaa löytää jostain perussettiä.sajica kirjoitti:Niitä lähteitä löytyy Googlamalla Fighting fish, fighter tai Betta. Kannattaa tosiaan tutustua lähemmin jos kielitaitoa on. Iselläni ei ole taistoja mutta monella tutulla on.
Ilmeisesti sitä lähdeviitettä ei ole tulossa.

Tässä hyvä foorumi, tosin harvemmin siellä keskustellaan ihan perusasioista, kuten taistojen akvaarion koosta ja seurasta.
Tässä paljon tietoa taistojen evä- ja värimuodoista, genetiikasta ja viljelystä.
Ja vielä muutama linkki missä mainitaan jotain koiras- ja naarastaistojen pitämisestä samassa akvaariossa (yleensä asiasta ei mainita, koska pidetään itsestään selvänä että taistot pidetään toisistaan erillään):
http://badmanstropicalfish.com/articles/article44.html
http://www.aquariumhobbyist.com/articles/BettaCare.html
http://www.fishkeeping.co.uk/articles_2 ... g-fish.htm
http://www.better-bettas.com/a/female-betta-fish.shtml
http://www.dogbreedinfo.com/fishfreshwa ... hbetta.htm
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Sajica: Mä en missään nimessä laittaisi taistohaaremia 54-litraiseen. Ja mä olen sentään suht aloittelija, en mikään pitkänlinjan taisto- tai akvaarioharrastaja ylipäänsä
Miksi pitää mennä henkilökohtaisuuksiin, jos toisen mielipide eroaa omasta? Loppuiko perustelut ja siksi paras hyökkäys on loukata toista? Tämä on naiivia. Ja p.s. en jumaloi modeja tai nuole modejen p*rseitä, jos joku sitä luulee
Ja p.p.s. luen sekä suomalaisia että ulkomaalaisia akvaariosivustoja.
OT: Mua suoraan sanottuna v*tuttaa kaikki keskustelufoorumit, joissa ei voida keskustella ilman, että homma etenee avoimeksi riidaksi ja parhaimmalla mahdollisella tavalla yritetään loukata toista (okei, muut on ehkä vahvanahkaisempia kuin mä). Jos riitely innostaa, niin sitten voi siirtyä sinne Suoli24:n pariin tappelemaan trollejen yms. kanssa ja purkamaan paineita
Alkuperäiseen: kirjoahven ja taisto ovat aika arpapeliä yhdessä, ehkä en välttämättä laittaisi näitä yhteen. Joku kiltti, pieni ahven voisi mennä, esim. keltakääpiöahven tai ehkä kaunis perhoskirjoahven. Kannattaa pitää se varapytty rinnalla, jos tulee jotain ongelmaa...
Mulle on 180-litraiseen tulossa taistohaaremi ja voin sanoa, että jo nyt jännittää, onko reviiri sopiva/liian pieni näille luonteikkaille kaloille
Mutta mä olenkin tämmöinen ylivarovainen kaikessa 

OT: Mua suoraan sanottuna v*tuttaa kaikki keskustelufoorumit, joissa ei voida keskustella ilman, että homma etenee avoimeksi riidaksi ja parhaimmalla mahdollisella tavalla yritetään loukata toista (okei, muut on ehkä vahvanahkaisempia kuin mä). Jos riitely innostaa, niin sitten voi siirtyä sinne Suoli24:n pariin tappelemaan trollejen yms. kanssa ja purkamaan paineita

Alkuperäiseen: kirjoahven ja taisto ovat aika arpapeliä yhdessä, ehkä en välttämättä laittaisi näitä yhteen. Joku kiltti, pieni ahven voisi mennä, esim. keltakääpiöahven tai ehkä kaunis perhoskirjoahven. Kannattaa pitää se varapytty rinnalla, jos tulee jotain ongelmaa...
Mulle on 180-litraiseen tulossa taistohaaremi ja voin sanoa, että jo nyt jännittää, onko reviiri sopiva/liian pieni näille luonteikkaille kaloille
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134