Seuralasta malawi-altaaseen, helpotusko? Aloittelijalle apua

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jenni009
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Seuralasta malawi-altaaseen, helpotusko? Aloittelijalle apua

Viesti Kirjoittaja jenni009 »

Nonniin nyt mulla sitten viimein palo hermo tohon seura-akvaan, en kertakaikkiaan
kestä tota kasvien nyppimistä ja muuta hommaa.. Muutenki malawi altaat miellyttävät enemmän omaa silmääni :)

Akvaariona toimii Mp Classic 100 180Litranen..
Olen täältä lukenut että on myös mahdollista perustaa malawi-allas näinkin pieneen purkkiin.

Suodattimena mulla on ihan joku eheim sisäsuodatin ja ulkosuodattimena eheim classic 2215. Sitten löytyy lämmitin.

Kysymys kuuluu tarvitsisin "kauppalistan" eli mitä tulee tekniikkaan ja sisustamiseen.. ja köyhän opiskelijan budjetilla mennään siis.
Onko välttämätöntä laittaa oikeaa kivea altaaseen vaan saako ostettua jotain kauniita ja isoja tekokiviä.??

Mitä muuta tarvitsen näin alkuun pääsemiseksi.?
Olen joskus lukenut pääni puhki näillä sivustoilla, mutta nyt ei hermo kestä ja tahdon eroon mahdollisimman nopeasti tosta seuralasta.

Entä kalat? Tahtoisin opiskelijan budjetille sopivia malaweja ja mieluiten näyttävän värisiä, sekä keskenäään toimeen tulevia ja muutenki helppohoitoisia. Tällänen aloittelijan setti :)

Tuhannet kiitokset jos joku jaksaa päänvaivojani helpottaa =)

Ainoa harmi on että en tahtoisi luopua partamonnistani </3
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Seuralasta malawi-altaaseen, helpotusko? Aloittelijalle apua

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Malawialtaan kanssa on ainakin itselläni leväongelma. Kun ei ole kasveja, niin levät käyttävät ravinteet hyödyksi. Vettä joutuu vaihtamaan tiuhempaan tuosta malawialtaasta, jotta se pysyy suht puhtaana. Kasvillinen allas taas porskuttaa vieressä 1,5 viikon vedenvaihdoilla.

Koska altaasi on noinkin pieni, itse tehostaisin suodatusta. Malawit ovat aikamoisia sotkijoita ja oman kokemuksen mukaan niitä sais olla mieluummin liikaa kuin liian vähän. Esim. sisäsuodattimeksi powerline 2048 (tmv) diffuusorilla.

Jos pienellä budjetilla mennään, niin miksi ihmeessä ajattelit ostaa kiviä? Noita oikeita kiviähän saa tuolta ulkoa kerättyä ihan ilmaiseksi. :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jenni009
Junior Member
Junior Member

No siis mua vähän pelottaa toi että, mitenkä toi akvaario kestää niiden kivien painoa :D
Yö-unet vois jäädä aika vähään jos olis kauheekasa kiven murikoita lataassa :)

No jos sitten laitan ihan luonnon kivä. :) Laitetaanko se styroksi ihan sellasenaan sinne altaan pohjalle ja päälle vain kivet :)?
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Jos kivien paino pelottaa, hanki hietikkolajeja. Eivät tarvitse niin paljoa kiveä, vaan mielummin uintitilaa. Mutta kun kyse on noin "pienestä" altaasta, sinne mahtuisi ainoastaan Aulonocara-suvun ahvenia. Koiraat kauniita, naarat aika ruskeita. Aulonocara ovat kivikkolajeja (Mbunat: Metriaclima, Labidochromis...) rauhallisempia.

Kivikkolajit: n. 8-15€
Hietikkolajit: n. 10-30€

Hinnat voivat vaihdella paljon, riippuen liikkeestä tai ostatko muilta malawisteiltä.

Aulonocara baenschi naaras ja koiras http://www.malawicichlidhomepage.com/haps/aulono58.jpg

Sanon vielä sen, että hietikkolajeja ei ole niin helposti saatavilla, kuin kivikkolajeja (mbuna).
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
TeLehti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja TeLehti »

Terve

Itsellä nyt kuukauden päivät ollut Malawi allas kooltaan vähän yli 300 litraa.

Koko paketin olen hankkinut Helsingin Akvaariokeskuksesta ja saanut myös akvaarion perustamiseen erittäin hyvät neuvot ja vesitestit ovat tehneet puolestani, kun olen siellä käynyt.

Kalasto nyt seuraava:

Pseudotropheus demasoni/ Kuusiraitamalawiahven

Labidochromis caeruleus/ Sinihuuliahven

Pseudotropheus socolofi/ Sinihohtomalawiahven

Maylandia estherae "OB"/ Oranssimalawiahven (Pitäisi olla liikkeessä huomenna)

Suodattimina kaksi EHEIM Biopower 240:stä.

Tuon sisustusongelman ratkaisin ainakin nyt alkuun hakemalla Bauhaussista muutaman perus saviruukun ja niille vähän vasaraa näyttäen olen saanut kaloille aikaiseksi hyviä piilopaikkoja ja "luolastoa".

Tuota vaalea levää on ollut aika paljon nyt alkuun, mutta kuulemma pitäisi rauhottua ajanmyötä ja viikottainen vedenvaihto tuntuu olevan juuri passeli.

Itsellä erittäin hienoa hiekkaa pohjalla eli kaikki jätökset jäävät näkyviin, mistä ne on erittäin helppo poistaa päivittäin haavilla pois.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Kiitos, ehkä mä sitten luonnonkiveä tonne isken =)
Ja toivon parasta :DD Eikun siis pihalle kiviä keräämään :D
Mutta kuinka iso kiveä tollanen allas oikeesti sitten kestää? Koska tahtoisin ISOJA KIVIÄ :)
(sellasii jalkapallon kokosia) montako niitä uskaltaa laittaa? + sitten pienempiä kivä ja saako noi kivet liimattua yhteen esim
akvaario silikonilla? :D

Eli hiekkana käy siis ihan perus hieno hiekka, mitä myös seura-altaassa?

Kalastoa sitten miettimään.. Olisko täällä ketään kellä on 180litranen ja haluaisi kertoa mitä itsellään on.? :)
julle05
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja julle05 »

minulla on 200l malawi allas jossa on kasattu juuri noita isoja möriköitä ja hyvin on allas kestäny ja painoa on kivien osalta ainakin 80kg. akvaarion alla on teltta patja ja samoin myös sisä puolella, niin ettei yksikään kivi osu suoraan lasiin.
jenni009
Junior Member
Junior Member

Nonni hyvä tietää, mä yritin katsoa netistä paljonko tollanen mp classic 180l kestäisi.
Mutta ehkäpä mä nyt sitten uskaltaudun ;)
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Toinen vaihtoehto josta oon lukeut on liimata silikonitippoja pohjalasiin ja siihen päälle pleksiä. Se kuulemma jakaa painon lasille. Siitä oli jossain täällä ihan oma topicci. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”