Ihmettelyä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ihmettelyä
Minä en tajua oikeasti mistä milliaa tässä nyt syytetään. Hän ei ole kohdistanut kehenkään syyttävää sormeaan, eikä sanonut kellään a-w:n käyttäjistä olevan alhainen äo. Joidenkin kommenteista tulee lähinnä mieleen, että väkisin halutaan väännellä toisten sanomisia. Ei muuta kuin riita poikki ja voita haarojen väliin! 

millian kirjoitusta: "Voi oikeasti olla alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa...ihan mitä vaan sellaista että se haittaa foorumin käyttöä jossain määrin. Olisi julmaa ja ajattelematonta vaatia heitä noudattamaan palstan sääntöjä yhtä tarkasti kuin "parempiosaisia"thank kirjoitti:Minä en tajua oikeasti mistä milliaa tässä nyt syytetään. Hän ei ole kohdistanut kehenkään syyttävää sormeaan, eikä sanonut kellään a-w:n käyttäjistä olevan alhainen äo. Joidenkin kommenteista tulee lähinnä mieleen, että väkisin halutaan väännellä toisten sanomisia. Ei muuta kuin riita poikki ja voita haarojen väliin!
On kyllä aika luokkaavaa ja ylimielistä. Tekeekö "alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa" "huonompiosaiseksi"?
Toisessa ketjussa millia: "Johtunee siitä että enemmän viestejä kirjoittaneet ovat myös lukeneet palstan säännöt,..." Ööö. Eli jos on tähtä, niin lukee sääntöjä. Tähdettömät moukat eivät? Mihin tämä logiikka perustuu? Onko ylläpidolla serveritilastot? Saisinko tiedot itsestäni montako kertaa olen lukenut sääntöjä?
-
- Advanced Member
Ihanko tosi sinun mielestäsi millia tässä leimasi jonkun a-w:n käyttäjän huonompiosaiseksi? Tai vajakiksi? Minusta hän kyllä puhui ihan yleisellä tasolla, ei leimannut ketään eikä edes sanonut, että joku a-w:n käyttäjä ehdottomasti olisi "huonompiosainen". Minusta on vain hyvä, että a-w:ssä yritetään edes auttaa, jos kirjoittaja vaikuttaa siltä, ettei ole aivan perillä säännöistä tai esimerkiksi hänen kirjoitusasustaan voi huomata, että hän on hyvin nuori. En tarkoita, että nuoret olisivat vähempiosaisia, mutta kyllä sen kirjoitusasusta huomaa, jos joku nuorempi henkilö kirjoittaa, jolloin olen huomannut, että hyvin ystävällisestikin opastetaan ketjuun, josta saattaa olla apua. Minun näkemykseni mukaan millia tarkoitti tätä. Eikä hän edes tuossa keskustelussa väittänyt, että sinä olisit juuri tuo vähäosainen, vaan hän puhui aivan yleisesti.sajica kirjoitti:millian kirjoitusta: "Voi oikeasti olla alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa...ihan mitä vaan sellaista että se haittaa foorumin käyttöä jossain määrin. Olisi julmaa ja ajattelematonta vaatia heitä noudattamaan palstan sääntöjä yhtä tarkasti kuin "parempiosaisia"thank kirjoitti:...
On kyllä aika luokkaavaa ja ylimielistä. Tekeekö "alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa" "huonompiosaiseksi"?
Totta kai oletettavasti henkilö, joka on pidempään tänne kirjoitellut, on enemmän perillä säännöistä kuin tähdetön tai ainakin lukenut useammin ne. Vaikka minulla on "jo" kaksi tähteä, täytyy minun vähän väliä käydä sääntöjen puolella tarkistamassa asioita. Ei sillä, olen minä huomannut silti monien tähdellistenkin rikkovan esimerkiksi allekirjoitusta koskevia sääntöjä. En väitä todellakaan, eikä milliakaan väittänyt, että tähdettömät ehdottomasti jättävät säännöt lukematta.sajica kirjoitti:Toisessa ketjussa millia: "Johtunee siitä että enemmän viestejä kirjoittaneet ovat myös lukeneet palstan säännöt,..." Ööö. Eli jos on tähtä, niin lukee sääntöjä. Tähdettömät moukat eivät? Mihin tämä logiikka perustuu? Onko ylläpidolla serveritilastot? Saisinko tiedot itsestäni montako kertaa olen lukenut sääntöjä?
-
- Advanced Member
sajica, siis vääristelet asioita. Missä kohti oli kyse tähtien määrästä ? Ja jos äo on 70, niin on silloin myös ongelmia tietokoneen kanssa ja jos on esim. silmistä lähtenyt ms-tauti, lukeminen ja sitä myötä koneen käyttö hankalampaa, kun kirjaimet ja tekstit heittelee miten sattuu. Sitten on ns. huonompi koulutus, jossa ei koskaan tarvitse olla missään tekemisissä tietokoneiden kanssa, niin miten näitä osaa käyttää ? Ja vanhemmatkin ihmiset voivat harrastaa akvaariota ja haluavat esim. keskustella saman henkisten kanssa, mutta eivät osaa käyttää tietokoneita siten, että kykenesivät esim. hakua käyttämään.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Logiikka perustuu siihen, että mitä kauemmin palstalla pyörii, sitä enemmän todennäköisesti saa viestejä aikaiseksi ja mitä kauemmin on palstalle, sitä todennäköisemmin tulee lukeneeksi myös säännöt. Mitä kauemmin on palstalla ollut, sitä enemmän on juttuja lukenut ja muistaa ketjujen olemassa olon ihan ilman hakuakin.sajica kirjoitti:Toisessa ketjussa millia: "Johtunee siitä että enemmän viestejä kirjoittaneet ovat myös lukeneet palstan säännöt,..." Ööö. Eli jos on tähtä, niin lukee sääntöjä. Tähdettömät moukat eivät? Mihin tämä logiikka perustuu?
En viitsi kirjoittaa samaa juttua enää uudestaan, joten lainaan sen kokonaisuudessaan toisesta ketjusta:
Syllistät tässä siis ylläpitoa siitä että ketju on lukittu. Vastaan siihen, että ketju on lukittu koska sääntöjen mukaan keskustelua pitäisi mieluummin käydä aiemmissa samaa aihetta koskevissa keskusteuissa. Lisäksi syyllistät tässä ylläpitoa ja erityisesti minua henkilökohtaisesti siitä että tunnustan auttavani uusia käyttäjiä tai jollain tavoin netin käytössä rajoittuneita löytämään vastauksen linkkaamalla vanhaan keskusteluun.millia kirjoitti:Johtunee siitä että enemmän viestejä kirjoittaneet ovat myös lukeneet palstan säännöt, jossa sanotaan selvästi näin:sajica kirjoitti:Viittaan ketjuun "Miten pidätte akvanne oikean lämpöisenä kesällä?"
Eikö Modeilla ole muuta tekemistä kuin lukita ketjuja joissa kyseliänä on ensikertalainen - en ole nähnyt viiden tähden lukitusta?Moden velvollisuuksiin ei kuulu sopivien ketjujen hakeminen niille ketkä eivät ole sääntöjä lukeneet tai eivät muuten vaan halua tai viitsi etsiä haulla aiempia keskusteluja. Tällaisissa tapauksissa missä uusi käyttäjä tai vähän keskivertoa vajaammalta vaikuttava tapaus kyselee aiheesta mistä on jo hyviä keskusteluja palstalla toki etsimme ketjut valmiiksi missä juttua sopii jatkaa ellei jo saanut vastausta. Täytyyhän kysymykseen vastaus saada!Aqua-Web foorumin säännöt kirjoitti:Käytä hakua ennen uuden aiheen lähettämistä. Näin varmistat ettei vastaavaa aihetta ole jo aikaisemmin tehty.
Jos kyseessä olisi kauemmin AW:iä käyttänyt ja oletettavasti osaisi käyttää hakua, siirtäisin uuden ketjun vanhan jatkoksi. Uusille käyttäjille ei kannata tehdä samaa palstansiistimisliikettä, koska he eivät sitten todennäköisesti löytäisi enää koko ketjua.
Jaahas, heh! Huonompi koulutus tekee vajaaksi. Itselläni on huomattava määrä duunarikavereita, joiden lahjat ovat jotain aivan muuta kuin mitä täällä vihjaillaan. En enää viitsi tapella asiasta, mutta on ad-hd:tä, lukihäiriöisiä, kehitysvammaisia, vähemmän koulutettuja, 70-vuotiata, lapsia, ms-tautisia, diabeetikkoja, homoja, jne. joilla suurimmalla osalla ei ole mitään ongelmia tietokoneen tai älynsä kanssa (paitsi AW:ssä). Olisi kiinnostavaa tietää mikä tutkimus on arvionne perustana. Ihan kuin tietokone olisi jotenkin uusi ja outo laite (mämmästyttävää aliarvioimista). Suurimmalle osalle "ns. vajaille" se on oiva ja verraton työkalu samalla tavalla kuin joillekin pätemistarpeisille jotka ovat sitä mieltä että voidaan ylimielisesti arvottaa "raukkoja vähäosaisia" joita "pitää auttaa". Ällöttävää.
Hävetkää. Poistun foorumista.
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
Hävetkää. Poistun foorumista.
Edit: Poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
-
- Advanced Member
No joo, taas mentiin. Ei kukaan sanonut, että huonompi koulutus tekisi vajaaksi, vaan "huonomman" koulutuksen vuoksi (itse tarkoitan tässä asiassa esimerkiksi vanhentuneita koulutuksia, huono on vähän huono sana kuvaamaan tuota) voi olla hankalaa käyttää koneita. Esim. oma äitini ei ole koskaan oppinut käyttämään tietokonetta, sillä heillä ei jo kouluajoilta lähtien tarvinnut niitä käyttää. MIKSI sinä otat tämän niin henkilökohtaisesti kun kukaan ei sinua syyttänyt mistään?sajica kirjoitti:Jaahas... heh! Huonompi koulutus tekee vajaaksi... .
Nyt sinä itse syyllistät jopa lapsia ja homoja siitä että he ovat jotain "joiden lahjat ovat jotain aivan muuta kuin mitä täällä vihjaillaan."sajica kirjoitti:Itselläni on huomattava määrä duunarikavereita, joiden lahjat ovat jotain aivan muuta kuin mitä täällä vihjaillaan. En enää viitsi tapella asiasta, mutta on ad-hd:tä, lukihäiriöisiä, kehitysvammaisia, vähemmän koulutettuja, 70-vuotiata, lapsia, ms-tautisia, diabeetikkoja, homoja, jne.
-
- Advanced Member
Kuinkahan nuori oikein sajica on, kun ei tiedä, että itseasiassa pc on melko uusi keksintö, minun ollessa peruskoulussa pari poikaa puheli jostain commodore 65:sta, pc oli uusi keksintö eikä ollut joka kodissa. Vasta vuosituhannen lopussa alkoi joka kodissa olla tietokone ja äitini, täytti just 70 vuotta, ei ole koskaan käyttänyt tietokonetta, ihmettelee vaan kuinka tältä voi katsella jopa linja-autojen aikatauluja. Epäilen ettet ole koskaan ollut tekemisissä ns. vanhempien ihmisten kanssa etkä sellaisten joilla jotain vaivoja, etkä taida sitäkään tietää että on ihmisiä joilla ei ole tietokonetta töissäkään käytössä.
-
- Advanced Member
Ja vaikka minäkin olen vielä näin nuori, eipä meilläkään ala-asteella ollut tietokoneita, vasta yläasteella opeteltiin vähän tekstinkäsittelyä ja kymmensormijärjestelmää.aquamarina kirjoitti:Kuinkahan nuori oikein sajica on, kun ei tiedä, että itseasiassa pc on melko uusi keksintö, minun ollessa peruskoulussa pari poikaa puheli jostain commodore 65:sta, pc oli uusi keksintö eikä ollut joka kodissa. Vasta vuosituhannen lopussa alkoi joka kodissa olla tietokone ja äitini, täytti just 70 vuotta, ei ole koskaan käyttänyt tietokonetta, ihmettelee vaan kuinka tältä voi katsella jopa linja-autojen aikatauluja. Epäilen ettet ole koskaan ollut tekemisissä ns. vanhempien ihmisten kanssa etkä sellaisten joilla jotain vaivoja, etkä taida sitäkään tietää että on ihmisiä joilla ei ole tietokonetta töissäkään käytössä.
sajica on 39v, joten mutua elämästä, eliöistä ja yhteiskunnasta löytyy. Olen ohjelmistosuunnittelija ja muotoilija, lisensiaatti arvoltani (erikoistunut kehittämään design-mallinnusta). Olen myös lukenut kolme vuotta sosiologiaa yliopistossa ja kaksi vuotta biologiaa. Kielitaitoni on suomi, ruotsi, englanti, saksa, klassinen latina, espanja ja ranska. Olen harrastanut akvaarioita noin 12 vuotta. Foorumeita joita seuraan ja joihin osallistun: suomen AW, sekä ulkomaisia foorumeita: ruotsissa, norjassa, tanskassa, saksassa, englannissa, usassa ja ranskassa.
Itselläni on toki myös ollut Vic 20 sekä C 64 (huom ei 65 aquamarinan mukaan koska 65 ei jakaudu bittimäärän mukaan) ja Atari 2600.
En todellakaan ota tätä henkilökohtaisesti vaan olen huolissani siitä, että julkisessa foorumissa ylläpito arvottaa ihmisiä.
Itselläni on toki myös ollut Vic 20 sekä C 64 (huom ei 65 aquamarinan mukaan koska 65 ei jakaudu bittimäärän mukaan) ja Atari 2600.
En todellakaan ota tätä henkilökohtaisesti vaan olen huolissani siitä, että julkisessa foorumissa ylläpito arvottaa ihmisiä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Eipä näytä sajica vielä lähteneen vaikka uhosi muuta..
Kauhea haloo jostain yhden ketjun lukitsemisesta. Ja siitä että millia auttaa ihmisiä, jos he sitä tarvitsevat. Eikö se ole vaan hyvä juttu?
AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.
Ja tuolla en viitannut suoraan kehenkään, joten on aivan turha siitä ruveta syyttelemään.
AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.

-
- Advanced Member
Eli mie.Hohhoi kirjoitti:Kauhea haloo jostain yhden ketjun lukitsemisesta. Ja siitä että millia auttaa ihmisiä, jos he sitä tarvitsevat. Eikö se ole vaan hyvä juttu?
AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.Ja tuolla en viitannut suoraan kehenkään, joten on aivan turha siitä ruveta syyttelemään.

Kaikkihan me tiedetään thank, että sä olet vähän vajaa *reps kops*thank kirjoitti:Eli mie.Hohhoi kirjoitti:Kauhea haloo jostain yhden ketjun lukitsemisesta. Ja siitä että millia auttaa ihmisiä, jos he sitä tarvitsevat. Eikö se ole vaan hyvä juttu?
AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.Ja tuolla en viitannut suoraan kehenkään, joten on aivan turha siitä ruveta syyttelemään.
Höpöttelin ekalla sivulla yli puolet vain aiheen vierestä.

Täällä on nyt kyllä tainnut nousta haloo vähäsen tyhjästä, tuskin kukaan täällä olevista on halunnut luokitella ihmisiä mitenkään, ja minä ainakin ymmärrän hyvin tuon jos toisia ihmisiä täytyy enemmän auttaa, onhan täällä varmasti paljon erilaisia ihmisiä käyttämässä foorumia. Typerää se on alkaa kenestäkään syntipukkia tekemään, hieman suvaitsevaisuutta nyt ihmiset.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
No tuo "vajaaksi" kutsuminen ei ainakaan minua haittaisi ollenkaan vaikka minulta puuttuukin toisesta korvasta puolet
niin hällä väliä, jos ketju lukitaan niin modeilla on varmasti siihen syynsä (en tosin tiedä mikä syy mutta anyway)...
.
Ihme haloo muutaman ketjun lukitsemisesta
.

Ihme haloo muutaman ketjun lukitsemisesta

Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Thank:kiä en tarkoittanut, mutta ihan sama 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: N/A
Hohhoi kirjoitti:AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.Ja tuolla en viitannut suoraan kehenkään, joten on aivan turha siitä ruveta syyttelemään.
Kaiken sen kohunko jälkeen, mitä moderaattorit itsestään ja "tärkeästä" ja "oikein arvotetusta" roolistaan pitävät, tällaiset kirjoitukset kuitenkin saavat jäädä foorumille?Hohhoi kirjoitti:Thank:kiä en tarkoittanut, mutta ihan sama
Olen jo kerran lähtenyt tältä foorumilta kuten niin moni vanhempi kirjoittaja ennen minua ja jälkeeni. Nähtävästi oli täysin väärä päätös tulla takaisin, mutta valitettavasti tarvitsin Aqua-Webbiä erääseen tiettyyn sisäpiirin keskusteluun. Moderointi ja bannien jako on täällä ennenkin tapahtunut sen perusteella mitä moderaattoreille alennuksia jakavat kauppiastahot haluavat - ja se ahneille ihmisille suotakoon vaikka taatusti ei unohdeta naamoja ikinä. Nyt meno sen sijaan näyttää menneen laittomalle puolelle ja siihen jo jonkun pitäisi oikeasti puuttua. Millian on ihan turha selitellä sanomisiaan, kyllä jokainen ne osaa lukea.
-
- Advanced Member
Anteeksi nyt vaan, mutta eiköhän sen kuka tahansa huomannut, että tuo oli vitsi.Murmelitytt8 Ruusu kirjoitti:Hohhoi kirjoitti:AW:ssa on kyllä vajaita, esim. tämän topicin ahkerin kirjoittaja.Ja tuolla en viitannut suoraan kehenkään, joten on aivan turha siitä ruveta syyttelemään.
Kaiken sen kohunko jälkeen, mitä moderaattorit itsestään ja "tärkeästä" ja "oikein arvotetusta" roolistaan pitävät, tällaiset kirjoitukset kuitenkin saavat jäädä foorumille?Hohhoi kirjoitti:Thank:kiä en tarkoittanut, mutta ihan sama
Olen jo kerran lähtenyt tältä foorumilta kuten niin moni vanhempi kirjoittaja ennen minua ja jälkeeni. Nähtävästi oli täysin väärä päätös tulla takaisin, mutta valitettavasti tarvitsin Aqua-Webbiä erääseen tiettyyn sisäpiirin keskusteluun. Moderointi ja bannien jako on täällä ennenkin tapahtunut sen perusteella mitä moderaattoreille alennuksia jakavat kauppiastahot haluavat - ja se ahneille ihmisille suotakoon vaikka taatusti ei unohdeta naamoja ikinä. Nyt meno sen sijaan näyttää menneen laittomalle puolelle ja siihen jo jonkun pitäisi oikeasti puuttua. Millian on ihan turha selitellä sanomisiaan, kyllä jokainen ne osaa lukea.

Tietääkseni syy lukitsemiseen oli kysymys "miten lasken akvaarion lämpötilaa". Kysyjä aloitti uuden keskustelun vaikka täällä on useita keskusteluja kyseisestä aiheesta. Aihe on hyvin yksiselitteinen eikä keskustelu aiheesta sinällään lisää tietoa. Lisäämällä vanhaan ketjuun uusi kysymys olisi tuonut uutta tietoa/kokemusta/tarkennusta akvaarion lämmön säätelyyn. Siksi kannatan tämäntapaisten uusien keskustelujen karsimista.
http://www.aqua-web.fi/forum/search.php?fid%5B%5D=7
http://www.aqua-web.fi/forum/search.php?fid%5B%5D=7
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: N/A
Tuo perässä oleva sarcastic-hymiö ei tue väitettä vitsistä. Muutenkaan tuollaista ei kirjoiteta, ei edes vitsinä, sillä se on ihan selkeästi Suomen lain vastaista.
Lainaus Finlexistä, rikoslain 24. luku:
"9 § (9.6.2000/531)
Kunnianloukkaus
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.
10 § (9.6.2000/531)
Törkeä kunnianloukkaus
Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa
1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka
2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa
ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Huomatkaa myös, että elinkeinoelämässä tapahtuvaa menettelyä saa arvostella, se ei ole lainvastaista.
Lainaus Finlexistä, rikoslain 24. luku:
"9 § (9.6.2000/531)
Kunnianloukkaus
Joka
1) esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2) muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,
on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.
Kunnianloukkauksesta tuomitaan myös se, joka esittää kuolleesta henkilöstä valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan kärsimystä ihmiselle, jolle vainaja oli erityisen läheinen.
10 § (9.6.2000/531)
Törkeä kunnianloukkaus
Jos 9 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kunnianloukkauksessa
1) rikos tehdään joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittamalla tieto tai vihjaus lukuisten ihmisten saataville taikka
2) aiheutetaan suurta tai pitkäaikaista kärsimystä taikka erityisen suurta tai tuntuvaa vahinkoa
ja kunnianloukkaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
Huomatkaa myös, että elinkeinoelämässä tapahtuvaa menettelyä saa arvostella, se ei ole lainvastaista.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Monesti moderointi on kovin vaikeaa ja modet eivät välttämättä aina muista kuinka he joutuvat myös helposti silmätikuiksi jos kommentoivat asioita. Kyllä ylläpitoon kuuluvien henkilöiden pitäisi valita sanansa varsin tarkkaan ja suotavaa se on muillekkin kirjoittelijoille. Monesti on hyvän maun ja henkilökohtaisuuksien rajat tällä foorumilla ylitetty, mutta suurimmaksi osaksi moderointi kuitenkin pysyy sopivalla linjalla ja foorumin keskustelut ovat suurimmaksi osaksi asiallisia ja luettavia. Kiitokset tästä modeille.
Voisiko nämä ns. turhat ketjut lukitsemisen sijaan siirtää vanhemman vastaavan ketjun jatkeeksi, kun se ei kuitenkaan ole juuri sen vaikeampaa? Monia ihQ-ketjujakin ilmestyy tuon tuosta ja ne voisi yhtälailla lukita/siirtää siinä missä nuo itsessään ihan asiallisetkin kysymysketjut.
Voisiko nämä ns. turhat ketjut lukitsemisen sijaan siirtää vanhemman vastaavan ketjun jatkeeksi, kun se ei kuitenkaan ole juuri sen vaikeampaa? Monia ihQ-ketjujakin ilmestyy tuon tuosta ja ne voisi yhtälailla lukita/siirtää siinä missä nuo itsessään ihan asiallisetkin kysymysketjut.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
No en usko että thank loukaantuu tuommoisesta vitsistä eikä minun mielestä ole järkevää rueta pilkun viilaamaan yhden vitsin päälisiä jollain suomen lain pykälillä
.

Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Ta-daa mullapa on ratkaisu. Poistetaan tähdet ja moderaattori tunnukset käyttäjätiedoista. Ei tule vänkäämisestä henkilökohtaista. Itse en tähtiä seuraa, mutta jo viikossa, parissa, alkaa toiset nimimerkit ärsyttämään ja oma vajakkilista on entistä pidempi riippumatta ammatista tai koulutuksesta.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Niin, eihän noi tähdet kerro mitään muuta kuin sitä, montako viestiä tänne on naputellut. Jos kirjoittelee pääsääntöisesti Kysymysleikki -topsaan kolme kertaa päivässä niin kyllä siinä tähtiä ropisee, eri asia onko käyttäjä kovinkaan kokenut akvaristi. Eli tämän(kin) takia en itsekään noita tähtiä tuijottele. Ennemminkin kannattaisi katsoa käyttäjän viestit ja siitä vetää johtopäätökset (esimerkiksi kohdat aktiivisin alueella tai ketjussa).
Mun mielestä tämä foorumi on hyvä juurikin sen takia, koska modet on tiukkoja oikeinkirjoituksen, kauppaosion ja uusien topikkien avaamisen kanssa. Ei siinä ole mitään järkeä että hoito-osiossa olisi etusivulla 5 uutta topikkia siitä, miten viilennät allasta helteellä. Tai siinä, että kauppaosiossa käydään keskustelua ja näin upitetaan ilmoituksia.
Säännöt ovat selkeät ja ihan näin normaaliälyllisenä itseään pitävän on niitä helppo noudattaa. Myöskin jos haluan uuden topikin kirjoittaa niin etsin haulla jotain, johon voisin kirjoittaa asiani ettei tarvitsisi uutta tehdä.
thankin mainitsema Hevostalli.net (ja se senioripalsta!!) on kauhujen foorumi, itsekin sitä hevosihmisenä selailen ja nykyään on vaikeaa löytää topikkia, joka koskisi hevosia eikä miehiä, alkoholia, naapuririitoja, pettämistä ym.
Mun mielestä tämä foorumi on hyvä juurikin sen takia, koska modet on tiukkoja oikeinkirjoituksen, kauppaosion ja uusien topikkien avaamisen kanssa. Ei siinä ole mitään järkeä että hoito-osiossa olisi etusivulla 5 uutta topikkia siitä, miten viilennät allasta helteellä. Tai siinä, että kauppaosiossa käydään keskustelua ja näin upitetaan ilmoituksia.
Säännöt ovat selkeät ja ihan näin normaaliälyllisenä itseään pitävän on niitä helppo noudattaa. Myöskin jos haluan uuden topikin kirjoittaa niin etsin haulla jotain, johon voisin kirjoittaa asiani ettei tarvitsisi uutta tehdä.
thankin mainitsema Hevostalli.net (ja se senioripalsta!!) on kauhujen foorumi, itsekin sitä hevosihmisenä selailen ja nykyään on vaikeaa löytää topikkia, joka koskisi hevosia eikä miehiä, alkoholia, naapuririitoja, pettämistä ym.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tähän väliin muistutus palstan muutamasta säännöstä ennen kuin riistäytyy kellään käsistä:
Eli kaikilla on samanlainen oikeus käyttää AW:ia, myös uusilla tulokkailla tai rajoitteisilla (muutkin kuin modet saavat tietysti auttaa jos apua näyttävät tarvitsevan). Turha leveillä viestien määrällä. Suuri viestimäärä kertoo ainoastaan sorminäppäryydestä ja siitä mihin käytät vapaa-aikasi. Jos on yleisesti jotain purnattavaa, niin älkää ottako ketään henkilöä esimerkkitapaukseksi vaan jos on asiaa tälle kyseiselle henkilölle tai AW:n käyttäjälle, sen voi hoitaa palstan ulkopuolella. Foorumilla saa tietysti keskustella myös ikäviä asioista, itkeä, potkia ja purnata, kunhan sen tekee niin että se ei tahallisesti ärsytä muita tai kohdistu johonkin tiettyyn henkilöön.Aqua-Web foorumin säännöt kirjoitti:-Kaikki foorumin jäsenet ovat tasavertaisia käyttämään tätä palvelua.
-Älä nosta itseäsi pallille. Viestien kokonaismäärällä ja sillä kuinka akvaarioguru olet ei ole mitään korrelaatiota.
-Henkilökohtaisuuksiin meneminen ja muiden käyttäjien tahallinen ärsyttäminen ehdottomasti kielletty.
-Yksityisten ihmisten sekä kauppiaiden perusteeton kritisointi on tällä palstalla kiellettyä. Mikäli kritiikkiin on tarvetta, anna se reilusti suoraan kohteelle, äläkä herjaa julkisesti.