Malawialtaan valaistus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mustivaltteri
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Malawialtaan valaistus

Viesti Kirjoittaja Mustivaltteri »

Moi

Olen harrastuksen vasta aloittanut, noin 400 litraisen Malawialtaan onnellinen omistaja. Haluaisin tiedustella, kuinka porukat täällä valaisevat Malawejaan. Käytössäni on 4 Arcadian loisteputkea, joista yksi on bluelight. Valot ovat päällä arkisin klo 16-22, muutoin pois päältä ja allas on huoneen päivävalaistuksen varassa. Kun siis tulen töistä kotiin, napsautan valot päälle.

Eläviä kasveja ei akvaariossani ole. Malawini ovat suurimmaksi osaksi poikasia, joten kysymys kuuluukin: vaikuttaako valaistus poikasten kasvuun? Pitäisikö siis valot, ainakin osa niistä, olla päällä koko päivän paitsi yöllä? Olen huomannut, että ahvenet viihtyvät hienosti yhdelläkin lampulla ja näyttävät tulevan hyvin juttuun ilman valojakin.

Ja niin, eihän siellä Malawijärvessäkään lamppuja ole....mutta kiva jos joku kommentoisi.

Kiitos.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Malawialtaan valaistus

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Eipä tuolla valaistuksella ole suurta merkitystä malawilassa. Akvaariota valaistaan vain joko ihmisen katselua varten taikka kasvien kasvamisen kannalta. Tossa 4-putkisessa valaisimessa on sen verran puhtia, että mä laittaisin ensin n. puoleksi tunniksi vain 2 putkea päälle ja sitte ne loput ja ennen sammuttamista sama juttu. Mulla on 250 litraisessa malawilassa 2 putkinen overtank, mutta mä pidän vain yhden putken päällä. Jos ne molemmat ois päällä, niin iskis aikamoinen piilevä-invaasio. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Mustivaltteri
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mustivaltteri »

Jep, näin arvelinkin. Tulee tosiaan pikkuhiljaa lisättyä/vähennettyä tota valaistusta. Iltavalossa, eli yhdellä valolla saavat olla tunnin pari ennen sammutusta. Meininki rauhoittuu kummasti.

Joskus muuten kun on rävähtänyt vahingossa pelkkä siniputki päälle, iskee altaassa paniikki ja kaikki kerääntyvät äkkiä altaan keskiosaan yhteen. Eipä tule enää hutiloitua numikoitten kanssa. Mielenkiintoinen reaktio, silti...
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Mun valot on tälläiset.
Liitteet
valaistus
valaistus
Uusi versio akvaario.JPG (129.09 KiB) Katsottu 780 kertaa
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
mya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mya »

Mua askarruttaa sellainen juttu että onko monimettallit liian tehokas valaistus Malawiin ja Tanganjikaan? Olen ihan uutukainen akvaarioharrastaja ja juuri perustamassa omaa Tanganjikaa (johon ei siis tule kasvin kasvia) Kertokaa nyt pöljälle että olisiko monimetalleista jotain haittaa. Esim viillintyykö levät tms?
Monimetalleja himoitsen sen takia että ne näyttää veden väreilyt ja varjot paremmin kuin loisteputki, joka mun silmään on vähän tylsä ja eloton.
300l Malawi, kiinanharjakoira ja miehenketale. Nyt työn alle iso pönttö nuolimyrkyille.
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Minulla on ledkohdevaloja ja pinna väreily näkyy pohjassa kivasti. Eivät ole kauhean kirkkaita.
Jos ostat tanganjikaan levänsyöjiä esim. Tropheus ja Petrochromis niin ilmeisesti levän tulisi kasvaa hyvin akvaariossa. Tosin ei omia kokemuksia tanganjikoista. Toisaalta malaweille kirkas valaistus ei ole hyväksi(ainakaan hietikko/lihansyöjälajeille), koska hämärässä värit näyttävät paremmille.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”