Ihmettelyä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Ihmettelyä
Uskomaton esitys taas Mode rääkyltä, tätä vartenko sinä olet siellä. Käsitykset ja tarkoitukset eivät saa sekoittua. Mitä on piilomoderointi, sen voisi erottaa kysymyksistä ja mielipiteistä, jos osaa.
Jami: kirjoitin sinulle yksityisviestini:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=8409
"Turhaa kommentointia kauppa-alueella tulee välttää kaupankäynnin helpottamiseksi. Kysymysten esittäminen ja niihin vastaaminen on toki sallittua.
Jos sinulla on pakottava tarve kommentoida jotain ilmoitusta, niin tee siitä uusi aihe yleiseen keskusteluun.
Kaikki turhat viestit poistetaan."
Moderaattoreille ei ilmoiteta myynti-ilmoitusten alla mitään.
Perustuen tähän sääntöön:Moikka!
Olit kirjoittanut tuonne että onko lahjoitetus ja kerjäys mennyt sekaisin: ei ollut, sillä on päätetty että lahjoitetaan-osastolle kuuluu myös otetaan vastaan -ilmoitukset.
Jätäpä muutenkin ns. piilomoderointi pois. Ikivanhat ilmoitukset eivät tarvitse lukkoa jne. Ei ole kiva myyjän luulla jonkun olevan kiinnostunut tuotteesta kun viestinä onkin vain tyyliin : eikö ylläpito huomaa että...
Kyllä ylläpito huomaa.
Jos tahdot jostain huomauttaa, tee se mieluummin ilmoita-napin avulla ja kirjoita syy huomautukseesi.
Joka tapauksessa poistin viestisi turhana.
T: Rääkky - moderaattori
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=8409
"Turhaa kommentointia kauppa-alueella tulee välttää kaupankäynnin helpottamiseksi. Kysymysten esittäminen ja niihin vastaaminen on toki sallittua.
Jos sinulla on pakottava tarve kommentoida jotain ilmoitusta, niin tee siitä uusi aihe yleiseen keskusteluun.
Kaikki turhat viestit poistetaan."
Moderaattoreille ei ilmoiteta myynti-ilmoitusten alla mitään.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Ihmettelyä
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=169876
Kun sitten käskettiin lähteä jonnekin muuhun ketjuun purnaamaan, jos jotain purnattavaa vielä on, niin lähdinpä sitten.
Sikäli hauskaa tuossakin linkkilistassa, mitä tarjottiin, oli moni keskustelu jo lukittu... jatkapas niitä sitten
Sanan pari halusin sanoa, sitten voi tämänkin ketjun nykästä lukkoon, niin halutessaan.
Ihmettelen vain, mikä tätä foorumia vaivaa?
Modeilla, ei tietenkään kaikilla, tuntuu hyvän maun rajat olevan hukassa. Jos ja kun aletaan luokittelemaan foorumin käyttäjiä ÄO:n, koulutustason, sairauden tms. perusteella ja mikäli käyttäjä jotenkin poikkeaa "normista" on hän tuolloin "keskivertoa vajaampi", pitäisi arvon moden mielestäni tarkastaa miten maailmaa katsoo ja mikäli tarkastamisen jälkeen ei huomaa tässä mitään omituista, suosittelisin pitävän moiset mölyt mahassaan. Tuollainen luokittelu kun ei yksinkertaisesti ole soveliasta vaikka miten sitä vääntelee ja kääntelee.
Ihmetyttää myöskin se kun tuntuu, että modeilla on alkanut olla asenne kuin virkaintoisilla tullimiehillä, tuijotetaan vain pykäliä eikä jousteta yhtään. Alkaa olla meininki kuin Venäjällä ja vain tullimiehen kamuilla on kivaa..
Aloittelijat, hyvin nopsaa myös muutkin, savustetaan täältä pihalle.
Totta kai pykälät ovat tarpeen ja se, että niitä noudatetaan, mutta myös kohtuus ja toistemme kunnioitus ovat tärkeitä elleivät peräti välttämättömiä, ei tämä homma muuten toimi.
Vielä sekin mieltäni on askaruttanut, että voivatko modet saada varoituksia/huomautuksia ja jos niin kenen toimesta? Ovatko kaikki modet jäävejä keskenään antaakseen toisilleen varoituksia? Osallistuvathan modetkin välillä ihan tavallisiin keskusteluihin eivätkä todellakaan aina asiallisin sanankääntein. Pitääkö meidän " tavisten", parin tähden tallaajien vain sietää, jos mode antaa palaa täydeltä laidalta?
Kun sitten käskettiin lähteä jonnekin muuhun ketjuun purnaamaan, jos jotain purnattavaa vielä on, niin lähdinpä sitten.
Sikäli hauskaa tuossakin linkkilistassa, mitä tarjottiin, oli moni keskustelu jo lukittu... jatkapas niitä sitten

Sanan pari halusin sanoa, sitten voi tämänkin ketjun nykästä lukkoon, niin halutessaan.
Ihmettelen vain, mikä tätä foorumia vaivaa?
Modeilla, ei tietenkään kaikilla, tuntuu hyvän maun rajat olevan hukassa. Jos ja kun aletaan luokittelemaan foorumin käyttäjiä ÄO:n, koulutustason, sairauden tms. perusteella ja mikäli käyttäjä jotenkin poikkeaa "normista" on hän tuolloin "keskivertoa vajaampi", pitäisi arvon moden mielestäni tarkastaa miten maailmaa katsoo ja mikäli tarkastamisen jälkeen ei huomaa tässä mitään omituista, suosittelisin pitävän moiset mölyt mahassaan. Tuollainen luokittelu kun ei yksinkertaisesti ole soveliasta vaikka miten sitä vääntelee ja kääntelee.
Ihmetyttää myöskin se kun tuntuu, että modeilla on alkanut olla asenne kuin virkaintoisilla tullimiehillä, tuijotetaan vain pykäliä eikä jousteta yhtään. Alkaa olla meininki kuin Venäjällä ja vain tullimiehen kamuilla on kivaa..
Totta kai pykälät ovat tarpeen ja se, että niitä noudatetaan, mutta myös kohtuus ja toistemme kunnioitus ovat tärkeitä elleivät peräti välttämättömiä, ei tämä homma muuten toimi.
Vielä sekin mieltäni on askaruttanut, että voivatko modet saada varoituksia/huomautuksia ja jos niin kenen toimesta? Ovatko kaikki modet jäävejä keskenään antaakseen toisilleen varoituksia? Osallistuvathan modetkin välillä ihan tavallisiin keskusteluihin eivätkä todellakaan aina asiallisin sanankääntein. Pitääkö meidän " tavisten", parin tähden tallaajien vain sietää, jos mode antaa palaa täydeltä laidalta?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Lapinakka kirjoitti:Ihmetyttää myöskin se kun tuntuu, että modeilla on alkanut olla asenne kuin virkaintoisilla tullimiehillä, tuijotetaan vain pykäliä eikä jousteta yhtään. Alkaa olla meininki kuin Venäjällä ja vain tullimiehen kamuilla on kivaa..
Mä olen liittynyt tänne foorumille syksyllä 2007. Mä en tunne yhtään ketään modea, muutoin kuin nimimerkiltä, koskaan en ole nähnyt heitä livenä, saatika tiedä heidän oikeita nimiään. Mutta siltikään mulla ei ole ollut mitään ongelmia modejen kanssa. Koskaan en ole saanut varoitusta, kirjoituksiani ei ole tarpeettomasti muuteltu taikka muutakaan sellaista, josta täällä palstalla modeja syytellään. Mun mielestä tuo kohta "kohtuus ja toistemme kunnioitus" koskee myös sekä kirjoittajia että modeja, täällä osittain täysin turhaan heitetään lokaa modejen niskaan. Yhtälailla hekin ovat ihmisiä ja ansaitsevat työrauhan.Lapinakka kirjoitti:Totta kai pykälät ovat tarpeen ja se, että niitä noudatetaan, mutta myös kohtuus ja toistemme kunnioitus ovat tärkeitä elleivät peräti välttämättömiä, ei tämä homma muuten toimi.
Mun mielestä aw:n moderointi-linja on selkeä ja vastauksia löytyy helposti, kunhan käyttää hakua. Mua ärsyttää suunnattomasti jotkin foorumit, kun viestiketjut täyttyy vastauksilla "ihquu, fantsuu ja liuta hymiöitä perässä". Koita näistä sitten etsiä juuri se itselle sopiva vastaus. Eikä uusien viestiketjujen avaaminen auta kyllä tuon haun kanssa. Mitä enempi viestiketjuja, sitä hankalampaa on löytää hakua käyttämällä vastaus omaan kysymykseen. Ja täälläkin on jo varmasti aloitettu aiheesta kuin aiheesta jokin viestiketju, johon perään voi sen oman vastauksen/kysymyksen kirjoittaa, mikäli ei suoraan vastausta löydy.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja mä olen sitä mieltä, että mikäli moderoinnissa on purnattavaa, niin löytyy niitä muitakin foorumeita, joissa kirjoitella. Ei täällä tartte roikkua, mikäli se ei tunnu itsestä mukavalta. Jokainen tänne rekisteröitynyt käyttäjä on hyväksynyt ehdot, joten niillä mennään. Jos säännöt ei miellytä, niin voi perustaa vaikka oman foorumin, jossa saa itse päättää omat säännöt.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Luitko Neppis Lapinakan viittausta keskusteluun mistä oli kysymys? Kyllä tuossa tapauksesa moden kommentointi ja joidenkin keskustelijoiden leimaaminen keskivertoa vajaammaksi oli kertakaikkisen pöyristyttävää luettavaa. Eihän tuollaista käytöstä modelta voi suvaita.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
-
- Advanced Member
- Viesti:
Luin kyllä. Tällä lauseella viittasin myös osittain ko. keskusteluun. Mutta edelleenkin olen sitä mieltä, että kyllä ne modet saavat enemmän lokaa niskaan kuin ansaitsisivat. Jokainen meistä on ihminen, jokaiselle sattuu "sammakoita" niin modeille kuin meille tavis-kirjoittajillekin.nepis76 kirjoitti:Mun mielestä tuo kohta "kohtuus ja toistemme kunnioitus" koskee myös sekä kirjoittajia että modeja, täällä osittain täysin turhaan heitetään lokaa modejen niskaan. Yhtälailla hekin ovat ihmisiä ja ansaitsevat työrauhan.
Monesti juuri tätä kirjoitettua tekstiä on todella helppoa ymmärtää väärin. Puhetta pystyy eri äänensävyillä muokkaamaan, vaikka sanoma olisikin täsmälleen sama. Ja puhuessa pystyy oikomaan helpommin, mikäli huomaa, ettei toinen ihan ymmärtänyt pointtia.
Viimeksi muokannut nepis76, 00:03, 19.05.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Voisittekohan jo ymmärtää sen, että kaikki AW:n käyttäjät eivät välttämättä ole luokiteltavissa "normaaleiksi"? Ihmisillä on kaikenlaisia haittoja ja vaivoja, jotka rajoittavat heidän netin käyttöään. Tästä syystä emme voi kohdella kaikkia tasa-arvoisesti ja olettaa kaikkien osaavan kaiken mitä itsekin osaa tai tietää kaiken mitä itsekin tietää. Vaan näitä "vajaampia" käyttäjiä on joukossamme (yllätys?) ja heitä tulee auttaa ja helpottaa heidän AW:ssa surffailuaan ja katsoa hieman läpi sormien sääntöjen rikkomista.
Jos teillä itsellänne ei ole vaikeuksia foorumin käytössä, niin älkää olettako että se olisi kaikille yhtä helppoa, vaan jos pystytte, käyttäkää hakua, kirjoittakaa oikein (jolloin haulla on mahdollista myös löytää jotain), otsikoikaa aiheenne kuvaavasti, kirjoittakaa selkeästi jne. Näin helpotatte ennen kaikkea "vajaampien" foorumin käyttäjien elämää, että myös omaanne.
Siitähän tämä koko soppa syntyi kun kaksi aihetta lukittiin, joista jokaisen helleaallon aikana on AW:iin aloitettu uusi ketju. Rekisteröityessään käyttäjät hyväksyvät, että viestejä voidaan sulkea. No, viestit oli suljettu ja niihin linkattu aika monta keskustelua mistä löytää vastaus kysymykseen (uusia käyttäjiä molemmat ketjun aloittajat, joten mistäpä sitä kaikkia palstan tapoja vielä voi tuntea). Parempi jatkaa keskustelua niissä ketjuissa, koska onhan se parempi kaikkien tietoa hakevien kannalta löytää muutama hyvä keskustelu, kuin tosi monta sivullista osumia, mistä missään ei oikein ole yhtä tai kahta viestiä enempää vastausta (syy siihen miksi säännöissä on se haun käyttö kohta). Ja miksikä siitä sitten nousi metakka että kirjoitin että uusille käyttäjille tai "vajaammille" tulisi suoda erioikeuksia? En ymmärrä, eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta muu kuin se että itse pystyy joten kuten käyttämään AW:ia?
Mitä moderaattoreiden etuoikeuksiin tulee, niin niitä ei ole. Sääntöjen rikkomisesta on aivan samat seuraukset kuin niillekin joiden tehtäviin ei kuulu palstan siistinä pito, kirjoitusvirheiden korjaukset, otsikointien korjaukset, viestien poistot, yhdistämiset yms. tosi jännä puuha.
Jos teillä itsellänne ei ole vaikeuksia foorumin käytössä, niin älkää olettako että se olisi kaikille yhtä helppoa, vaan jos pystytte, käyttäkää hakua, kirjoittakaa oikein (jolloin haulla on mahdollista myös löytää jotain), otsikoikaa aiheenne kuvaavasti, kirjoittakaa selkeästi jne. Näin helpotatte ennen kaikkea "vajaampien" foorumin käyttäjien elämää, että myös omaanne.
Siitähän tämä koko soppa syntyi kun kaksi aihetta lukittiin, joista jokaisen helleaallon aikana on AW:iin aloitettu uusi ketju. Rekisteröityessään käyttäjät hyväksyvät, että viestejä voidaan sulkea. No, viestit oli suljettu ja niihin linkattu aika monta keskustelua mistä löytää vastaus kysymykseen (uusia käyttäjiä molemmat ketjun aloittajat, joten mistäpä sitä kaikkia palstan tapoja vielä voi tuntea). Parempi jatkaa keskustelua niissä ketjuissa, koska onhan se parempi kaikkien tietoa hakevien kannalta löytää muutama hyvä keskustelu, kuin tosi monta sivullista osumia, mistä missään ei oikein ole yhtä tai kahta viestiä enempää vastausta (syy siihen miksi säännöissä on se haun käyttö kohta). Ja miksikä siitä sitten nousi metakka että kirjoitin että uusille käyttäjille tai "vajaammille" tulisi suoda erioikeuksia? En ymmärrä, eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta muu kuin se että itse pystyy joten kuten käyttämään AW:ia?
Mitä moderaattoreiden etuoikeuksiin tulee, niin niitä ei ole. Sääntöjen rikkomisesta on aivan samat seuraukset kuin niillekin joiden tehtäviin ei kuulu palstan siistinä pito, kirjoitusvirheiden korjaukset, otsikointien korjaukset, viestien poistot, yhdistämiset yms. tosi jännä puuha.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyllä mä ymmärrän hyvin nuo eri vajavaisuudet. Mulla on todettu AD/HD, joten välillä joutuu moneen otteeseen lukemaan oman kirjoituksen, etten mä pompi kirjoittaessa aiheesta toiseen. Ja kyllä tuosta AD/HD:sta on haittaa myös normaalissa elämässä, mutta se on silti osa mua. Ja mä tiedän, etten koskaan ole "normaali", mitä ihmettä sillä normaalilla sitten tarkoitetaankaan.
Jokaisella meistä on ne omat vajavaisuudet ja ne pitää hyväksyä. Se mikä on mulle helppoa, ei välttämättä ole sitä muille ja se mikä mulle on todella hankalaa, voi toiselle olla hyvinkin simppeliä.
Eikä mua haittaa puhua vajavaisuudesta taikka muusta, mun mielestä jokainen on omalla tavallaan "vajaa".
Ja kuten kirjoitin, mun mielestä on myös helpompaa, ettei joka asiasta aloiteta uutta ketjua, vaan yritetään kirjoittaa ne vastaukset/kysymykset jo johonkin olemassa olevaan ketjuun. Se helpottaa tätä aw-viidakossa surffailua.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eikä mua haittaa puhua vajavaisuudesta taikka muusta, mun mielestä jokainen on omalla tavallaan "vajaa".

Ja kuten kirjoitin, mun mielestä on myös helpompaa, ettei joka asiasta aloiteta uutta ketjua, vaan yritetään kirjoittaa ne vastaukset/kysymykset jo johonkin olemassa olevaan ketjuun. Se helpottaa tätä aw-viidakossa surffailua.
nepis on aivan oikeassa.
Se on taas helle liian kova joidenkin pääkopalle.
Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että tämä ei ole mikään valtion teille suoma itsestäänselvä kansalaisoikeus ja itsenne ja oman henkisen tasapainonne balanssiinsaattamispaikka.
Tämä on yksityisessä omistuksessa oleva foorumi, jonka säännöt on luotu ennen teidän tänne kirjautumistanne.
Itkekää ittenne uneen ja kattelkaa huomenna joku kiva pupufoorumi, jossa annetaan kaikkien vänksähtäneittenkin kukkien kukkia.
Tsemppiä ylläpidolle ja moderoinnille. Jatkakaa hyvää työtänne. Koittakaa kestää.
Se on taas helle liian kova joidenkin pääkopalle.
Mikä siinä on niin vaikea tajuta, että tämä ei ole mikään valtion teille suoma itsestäänselvä kansalaisoikeus ja itsenne ja oman henkisen tasapainonne balanssiinsaattamispaikka.
Tämä on yksityisessä omistuksessa oleva foorumi, jonka säännöt on luotu ennen teidän tänne kirjautumistanne.
Itkekää ittenne uneen ja kattelkaa huomenna joku kiva pupufoorumi, jossa annetaan kaikkien vänksähtäneittenkin kukkien kukkia.
Tsemppiä ylläpidolle ja moderoinnille. Jatkakaa hyvää työtänne. Koittakaa kestää.
-Gone fishing-
Hakukoneen käyttö ei ole vaikeaa. Jos pystyy kirjoittamaan tälle foorumille, varmasti osataa käyttää hakukonetta.
Ne jotka eivät noudata sääntöjä, eivät piittaa niistä. Työni puolesta, liikenteessä, on ihmisiä joitten mielestä säännöt on luotu vain muille. Nämä säännöistä piittaamattomat eivät ole TYHMIÄ eivätkä RAJOITTEISIA, he ovat ITSEKKÄITÄ, joille säännöt ovat vain tyhmiä varten.
Ne jotka eivät noudata sääntöjä, eivät piittaa niistä. Työni puolesta, liikenteessä, on ihmisiä joitten mielestä säännöt on luotu vain muille. Nämä säännöistä piittaamattomat eivät ole TYHMIÄ eivätkä RAJOITTEISIA, he ovat ITSEKKÄITÄ, joille säännöt ovat vain tyhmiä varten.
Tämäkin lukittiin arvaten hyvin nopeasti. Taas jälleen kutsuttiin vähätähtösiä vajaavaisiksi. Todella kummallinen foorumi:
Linkissä Mode kirjoittaa: "Voi oikeasti olla alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa...ihan mitä vaan sellaista että se haittaa foorumin käyttöä jossain määrin. Olisi julmaa ja ajattelematonta vaatia heitä noudattamaan palstan sääntöjä yhtä tarkasti kuin "parempiosaisia".
Ihmettelen todellakin sitä, että tämä henkilö toimii moderaattorina!
Voisiko Ylläpidolta saada vastausta?
Linkissä Mode kirjoittaa: "Voi oikeasti olla alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa...ihan mitä vaan sellaista että se haittaa foorumin käyttöä jossain määrin. Olisi julmaa ja ajattelematonta vaatia heitä noudattamaan palstan sääntöjä yhtä tarkasti kuin "parempiosaisia".
-
- Senior Member
Minäpä halon nyt hiuksia.
Millia hyvä, vaikka sinä kuinka sitaatein varustettuna käytät sanaa vajaa ei se poista sen halventavaa merkitystä.
Et sinä voi täällä tuhansien käyttäjien foorumilla alkaa luokittelemaan ihmisiä vajaiden ja normaaleiden ryhmiin. Millainen lieneekään nykypäivänä normaali?
Selvennä asioita ja puhu niiden oikeilla nimillä.
Mikäli tarkoitat ihmisiä, jotka jotenkin poikkevat kyvyiltään normeista tai ovat sairauden, ymmärryksen, tms. vuoksi estyneitä käyttämään foorumia yhtä tehokkaasti kuin keskiverto käyttäjät, niin silloin se pitää sanoa niin.
Eivät heidänlaisensa ole kuitenkaan vajaita, vajakkeja ja mitä muuta vastaava nimeä haluaa nyt käyttääkään.
Ei kaikkien itsetunto ole rautaa ja kestä kuulla halventavia nimityksiä, vaikka ymmärtäisivätkin mikä on tarkoitusperäsi. Tällainen ei ole soveliasta puhetta eikä myöskään kirjoitusta foorumilla, tätä mieltä minä olen ja uskon, että tätä mieltä on myös moni muu.
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa osaako joku käyttää hakua vai ei.
Entäpä nämä tähtöset sitten.
Mitä tekemistä niillä on tietotaidon kanssa? Joskus jotain, mutta harvemmin. Kyllä minäkin voin alkaa niitä kerryttään kommentoimalla jokaisen ketjuun juupa juuta ja jaapa jaata, olenko sitten guru ja kelpo aw:lainen? Höpö höpö.
Juu ja säännöt ovat säännöt, niitä vastaan en todellakaan urputa, sehän tuli jo alussa selväksi, eikö tullutkin, jos joku ihan tarkkaan osasi lukea.
Ja arvatkaas mitä, minäkin olen joskus sanonut jollekin, että haulla sen löytää, ylläri pylläri.
Millia hyvä, vaikka sinä kuinka sitaatein varustettuna käytät sanaa vajaa ei se poista sen halventavaa merkitystä.
Et sinä voi täällä tuhansien käyttäjien foorumilla alkaa luokittelemaan ihmisiä vajaiden ja normaaleiden ryhmiin. Millainen lieneekään nykypäivänä normaali?
Mikäli tarkoitat ihmisiä, jotka jotenkin poikkevat kyvyiltään normeista tai ovat sairauden, ymmärryksen, tms. vuoksi estyneitä käyttämään foorumia yhtä tehokkaasti kuin keskiverto käyttäjät, niin silloin se pitää sanoa niin.
Eivät heidänlaisensa ole kuitenkaan vajaita, vajakkeja ja mitä muuta vastaava nimeä haluaa nyt käyttääkään.
Ei kaikkien itsetunto ole rautaa ja kestä kuulla halventavia nimityksiä, vaikka ymmärtäisivätkin mikä on tarkoitusperäsi. Tällainen ei ole soveliasta puhetta eikä myöskään kirjoitusta foorumilla, tätä mieltä minä olen ja uskon, että tätä mieltä on myös moni muu.
Entäpä nämä tähtöset sitten.
Mitä tekemistä niillä on tietotaidon kanssa? Joskus jotain, mutta harvemmin. Kyllä minäkin voin alkaa niitä kerryttään kommentoimalla jokaisen ketjuun juupa juuta ja jaapa jaata, olenko sitten guru ja kelpo aw:lainen? Höpö höpö.
Juu ja säännöt ovat säännöt, niitä vastaan en todellakaan urputa, sehän tuli jo alussa selväksi, eikö tullutkin, jos joku ihan tarkkaan osasi lukea.
Ja arvatkaas mitä, minäkin olen joskus sanonut jollekin, että haulla sen löytää, ylläri pylläri.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Olet siis sitä mieltä että kaikilta käyttäjiltä tulisi vaatia yhtä pilkun tarkkaa sääntöjen noudattamista? Eli ihan sama vaikka olisi juuri oppinut kirjoittamaan, niin jumatsuikka laitetaan varoitusta ja bannataan jos ei ole isot alkukirjaimet kohdallaan. Tai jos on lukihäiriö, niin kirjoitusvirheistä pellolle vaan? Entä vasta nettiä käyttämään oppineet, jos ei hakua käytä niin varoituksia pöytään?sajica kirjoitti:Linkissä Mode kirjoittaa: "Voi oikeasti olla alhaisempi ÄO, huonompi koulutus, lukihäiriö, sairaus, ongelmia tietotekniikan kanssa...ihan mitä vaan sellaista että se haittaa foorumin käyttöä jossain määrin. Olisi julmaa ja ajattelematonta vaatia heitä noudattamaan palstan sääntöjä yhtä tarkasti kuin "parempiosaisia".
Anteeksi nyt vaan, mutta onkohan pikkuisen kohtuutonta? Pysyn kannassani ja kieltäydyn vaatimasta tiedoiltaan/taidoiltaan/kokemukseltaan/terveyden tilaltaan/iältään tai ihan miltä tahansa ominaisuudeltaan mikä vaikuttaa netin käyttöön vajailta palstan käyttäjiltä sääntöjen noudattamista ihan viimeisen päälle oikein.
Haluat nyt väkisin ymmärtää sanan vajaa idiootin synonyymiksi, vaikka sillä ei sitä tarkoiteta. Vajaa voi olla monessa muussakin ominaisuudessa kuin älykkyydessä.Lapinakka kirjoitti:Minäpä halon nyt hiuksia.
Siinä olen erimieltä ettenkö voisi luokitella täällä käyttäjiä. Moderaattorin ominaisuudessa se on suorastaan välttämätöntä. Säännöistä pitää aina silloin tällöin muistutella ja riippuu pitkälti käyttäjästä miten ylläpito ottaa kyseiseen käyttäjään yhteyttä. Lapsille ei tietenkään saa laittaa ihan samanlaista viestiä kuin keski-ikäiselle, eikä myöskään vanhemmille käyttäjille. Paljon kirjoitusvirheitä tekevillä on yleensä jokin syy huolimattomaan tekstiinsä, joten olisi hieman asiatonta lähdestyä samanlaisella viestillä kuin jotain käyttäjää joka on aiemmin kirjoitellut ihan siististi, mutta yht' äkkiä vaihtanut tyylinsä palstalle sopimattomaksi.
Uskoisit nyt vaan, että käyttäjinä emme ole kaikki täällä samalla viivalla, eikä sitä ilmeisesti ole tässä kukaan edes vaatimassa. Vai onko?
Ensinnäkin, en ole nimennyt ketään tiettyä käyttäjää vajaaksi. En siinä aiemmassa keskustelussa, en tässä keskustelussa, enkä missään keskustelussa. Olen ainoastaan kirjoittanut, että palstan kaikki käyttäjät eivät selviä foorumin käytöstä ihan yhtä näppärästi. Sillä on erittäin suuri merkitys siihen osaako käyttää hakua vai ei.Ei kaikkien itsetunto ole rautaa ja kestä kuulla halventavia nimityksiä, vaikka ymmärtäisivätkin mikä on tarkoitusperäsi. Tällainen ei ole soveliasta puhetta eikä myöskään kirjoitusta foorumilla, tätä mieltä minä olen ja uskon, että tätä mieltä on myös moni muu.
Eli en olisi saanut paljastaa sitä että "vajaille" ei olla yhtä ankaria ja että heitä yritetään auttaa palstan käytössä enemmän kuin muita. Pahoittelen ainoastaan sitä, että tuotan pettymyksen sinulle olemalla pyytämättä anteeksi.
No joo, nyt on tullut sama asia sanottua aika moneen kertaan. Jatkan hommiani kuten ennen, eli katson vähän millainen käyttäjä on kyseessä ennen kuin päätän:
1) moderoinko vaan viestin, enkä jätä siihen jälkiä että olisi jotain tehty (uudet käyttäjät, tavikset joille nyt vaan sattui moka, toivottomat tapaukset, jos on ilmoittanut ylläpidolle jostain netin käyttöä haittaavasta ominaisuudesta)
2) moderoin viestin ja jätän siihen editti-merkinnän (uudet käyttäjät jotka ovat käyttäneet jo viikon tai pari AW:ia, tavikset joille sattuu vähän enemmän virheitä)
3) muistutan yv:llä säännöistä (ihan kuka tahansa, kuka on ahkeroinut sääntörikkomuksia viime aikoina enemmänkin)
4) laitan varoituksen (käyttäjä jota on jo muistutettu säännöistä, mutta ei ota onkeensa)
5) bannaan (henkilökohtaisuusbugi)
Yrittäkää nyt vaan elää sen tiedon kanssa, että moderointi ei ole samanlaista kaikille käyttäjille.
Haluaisin ylläpidolta vastausta millä perustein millia on valtuutettu arvioimaan käyttäjien ÄÖ:tä, koulutusta, lukihäiriötä, sairauksia tai ongelmia tietotekniikan kanssa... Itse en siihen pystyisi.
Harkitsen ottavani yhteyttä viranomaisiin koska ihmisten luokittelu vajaavaisiksi ilman pätevää arviontia ei ole hyväksyttävää julkisissa foorumeissa.
Myöskään se että käyttäjien tietoa, taitoa tai älykkyyttä arvioidaan moderaatorien puolelta kommenttien määrän (tähtien) perusteella ei voi hyväksyä.
Harkitsen ottavani yhteyttä viranomaisiin koska ihmisten luokittelu vajaavaisiksi ilman pätevää arviontia ei ole hyväksyttävää julkisissa foorumeissa.
Myöskään se että käyttäjien tietoa, taitoa tai älykkyyttä arvioidaan moderaatorien puolelta kommenttien määrän (tähtien) perusteella ei voi hyväksyä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Woe herranp#rkule. Jos vaikka kokeilisit jtn. toista foorumia, jos täällä alkaa noin pipo päätä helteessä puristaa. Nuo asiathan tuolla jo selvennettiin. Ketään ei ole henkilökohtaisesti morkattu, eikä älykkyyttä tuolla kirjoittelun vajavuudella tarkoitettu.Harkitsen ottavani yhteyttä viranomaisiin koska ihmisten luokittelu vajaavaisiksi ilman pätevää arviontia ei ole hyväksyttävää julkisissa foorumeissa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En nyt ihan pysynyt kärryillä tässä.sajica kirjoitti:Harkitsen ottavani yhteyttä viranomaisiin koska ihmisten luokittelu vajaavaisiksi ilman pätevää arviontia ei ole hyväksyttävää julkisissa foorumeissa.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, aika moneen kertaankin vielä, en ole koskaan foorumilla edes yksityisviesteissä epäillyt ketään tiettyä käyttäjää vajaaksi. Olen ainoastaan kirjoittanut että palstalla on sellaisiakin käyttäjiä.
Voi olla että virkavalta ei innostu rikosilmoituksestasi jos epäilet että foorumin ylläpito hiljaa mielessään pohtii millainen käyttäjä on kyseessä jotta voisi sopivalla tavalla moderoida. Se ei onneksi nimittäin ole Suomessa rikos, että ajattelee jotain.
Tietoa tai taitoa käyttää foorumia voidaan aika hyvin arvoida tähtien määrästä, vaikka en niin ole milloinkaan kirjoittanut että tähtien määrä jollain tavalla vaikuttaisi moderointiin. Älykkyydestä tähtien määrä ei kerro yhtikäs mitään.
Jaahas, taas lukittiin Ihmettelyä ketju
Taidanpa siirtyä keskustelemaan muualle kun moderaattorit eivät kestä kritiikkiä ja voivat mielivaltaisesti kategorisoida käyttäjiä vajaiksi / päteviksi keskustella foorumissa.
Tästä lähtien luen etenkin moderaattori millian ja muidenkin ylläpidon jäsenten viestejä suodattimella jos joskus palaan tälle foorumille. Kiitos ylläpito kun karkoitatte harrastelijoita muualle.
Edit: Yhdistetty uusi ketju kommentteineen (huomioi viestien otsikot) vanhaan samaa aihetta koskevaan keskusteluun.
-Ylläpito
Tästä lähtien luen etenkin moderaattori millian ja muidenkin ylläpidon jäsenten viestejä suodattimella jos joskus palaan tälle foorumille. Kiitos ylläpito kun karkoitatte harrastelijoita muualle.
Edit: Yhdistetty uusi ketju kommentteineen (huomioi viestien otsikot) vanhaan samaa aihetta koskevaan keskusteluun.
-Ylläpito
-
- Senior Member
Kylläpä tästä nousee iso haloo.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Re: Jaahas, taas lukittiin Ihmettelyä ketju
Mitä kuvittelit tästä viestistä kostuvasi? Jokainen menee ulos ja pyytää kaikilta anteeksi?
Olen millia kanssa samaa mieltä, jos joku kirjoittaja ei noudata sääntöjä tai ei niitä ymmärrä on vajaa.
Heidän vajavuutensa on sääntöjen ymmärtämisessä tai/ja halussa ymmärtää luettua tekstiä.
Tietysti uusille sattuu virheitä ja moni ei vain ota sääntöjä vakavasti. Siksi heitä ohjataan ja neuvotaan, mikäli he ovat yhteistyöhaluisia. Olisi tasa-arvon vastaista hyväksyä sääntöjen vastainen toiminta vain sen vuoksi, että on vain yksi tähti tms.
Mikäli joku uusi kirjoittaja haluaa kysyä hakukoneiden käyttöä, voi esimerkiksi tällä palstalla kysyä neuvoa. Moni meistä varmasti on valmiita neuvomaan. Moneen kysymykseen on jopa vastattu linkillä oikeaan tietolähteeseen.
Mikäli ei olisi mitään sääntöjä, olisi hakukoneen käyttö pian hyvin vaikeaa.
Heidän vajavuutensa on sääntöjen ymmärtämisessä tai/ja halussa ymmärtää luettua tekstiä.
Tietysti uusille sattuu virheitä ja moni ei vain ota sääntöjä vakavasti. Siksi heitä ohjataan ja neuvotaan, mikäli he ovat yhteistyöhaluisia. Olisi tasa-arvon vastaista hyväksyä sääntöjen vastainen toiminta vain sen vuoksi, että on vain yksi tähti tms.
Mikäli joku uusi kirjoittaja haluaa kysyä hakukoneiden käyttöä, voi esimerkiksi tällä palstalla kysyä neuvoa. Moni meistä varmasti on valmiita neuvomaan. Moneen kysymykseen on jopa vastattu linkillä oikeaan tietolähteeseen.
Mikäli ei olisi mitään sääntöjä, olisi hakukoneen käyttö pian hyvin vaikeaa.
-
- Senior Member
Sana vajaa on loukkaava, on kokonaan eri asia, jos henkilöllä on jonkin vajaavuus. Sanan luonne muuttuu täysin ja tarkoittaa tuolloin juuri sitä, mitä itsekin ajattelet. Kyllä, tämä on hiusten halkomista. Kyllä minä tiedän, että ihmiset voivat olla monella tapaa vajaita ja vajaa voi tarkoittaa montaa asiaa, mutta siitä ei pääse mihinkään, että juuri tuo kyseinen sana on loukkaava.millia kirjoitti:Haluat nyt väkisin ymmärtää sanan vajaa idiootin synonyymiksi, vaikka sillä ei sitä tarkoiteta. Vajaa voi olla monessa muussakin ominaisuudessa kuin älykkyydessä.Lapinakka kirjoitti:Minäpä halon nyt hiuksia.
Siinä olen erimieltä ettenkö voisi luokitella täällä käyttäjiä..
En minä sanonutkaan ettetkö voisi luokitella täällä käyttäjiä, se onkin erityisen suotavaa ja perustelit sen vallan hyvin. Tuolla tyylillä tämä foorumi toimii. Tarkoitin, että et voi luokitella käyttäjiä vajaisiin ja normaaleihin. Siinä kapsahdetaan katajaan.
Ei sinulla ole minulta mitään anteeksi pyydettävää. Eikä ole oleellista, oletko sinä nimennyt yksittäisiä käyttäjiä vajaiksi kun olet hyvin suuren osan aw:n käyttäjistä sellaisiksi leimannut, "normaaleja" kun on kovin vähän...millia kirjoitti:
Ensinnäkin, en ole nimennyt ketään tiettyä käyttäjää vajaaksi. En siinä aiemmassa keskustelussa, en tässä keskustelussa, enkä missään keskustelussa. Olen ainoastaan kirjoittanut, että palstan kaikki käyttäjät eivät selviä foorumin käytöstä ihan yhtä näppärästi. Sillä on erittäin suuri merkitys siihen osaako käyttää hakua vai ei.Ei kaikkien itsetunto ole rautaa ja kestä kuulla halventavia nimityksiä, vaikka ymmärtäisivätkin mikä on tarkoitusperäsi. Tällainen ei ole soveliasta puhetta eikä myöskään kirjoitusta foorumilla, tätä mieltä minä olen ja uskon, että tätä mieltä on myös moni muu.
Eli en olisi saanut paljastaa sitä että "vajaille" ei olla yhtä ankaria ja että heitä yritetään auttaa palstan käytössä enemmän kuin muita. Pahoittelen ainoastaan sitä, että tuotan pettymyksen sinulle olemalla pyytämättä anteeksi..
Hyvää kesää kaikille normaaleille ja käyttäjille, joilla on vajaavuuksia.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
Voi vaaleanpunainenpupujussi (voisin näin pohjalaasena käyttää per. Alkuista paikallista yleisilmausta mutta pidän nyt mölyt mahassa) kyllä foorumin taso on yhtä hyvä kuin sen modettamisen taso. Toki sen ymmärtää jos aikuinen ihminen loukkaantuu jos korjataan/huomautellaan, mutta täällä ei ole pakko olla. Tuskin näin ammattitaitoisesti harrastajavoimin ylläpidettyä aarrearkkua kovin montaa maailmalta löytää, aikusten oikeesti hei! Jos vapauksia haluaa niin tuonne suomi24 selle mahtuu varmaa.
Ps. Niille joille AW n haku on hankala, niin koittakaas laittaa googleen aqua-web ja hakusanat perään, toimii myös loistavasti tietyissä tilanteissa.
Ps. Niille joille AW n haku on hankala, niin koittakaas laittaa googleen aqua-web ja hakusanat perään, toimii myös loistavasti tietyissä tilanteissa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Jaahas, taas lukittiin Ihmettelyä ketju
Varsinkaan kun ei sitä ole merkitty lukituksi ainakaan mulla...
Tämä ketju lukittiin eilen saman tien kun puhuin viranomaisista (avattiin uudestaan jossain vaiheessa). Sapen jäähdyttyä en sentään taida mennä niin pitkälle.
Mielestäni moderaattorit voisivat kuitenkin hieman tarkemmin miettiä mitä kirjoittavat. Olen myös edelleen sitä mieltä, että ylläpito ei voi sanoa pystyvänsä tai edes saavansa arvioida käyttäjien "lahjoja". Vai harjoitetaanko AW:ssä segregaatiota?
On hieman kummallista, että ylläpito toimii kirjoitusasu- aihe- ja älypoliisina sen sijaan, että esim. kehittäisivät kaupan muokkausmahdollisuutta. Muokkausta ollaan luvattu jo monta vuotta.
Ymmärrän, että AW on pieni piiri, jossa monet tuntevat toisensa myös oikeasti. Jotkut ovat osallistuneet keskusteluihin monta vuotta ja keränneet ystäviä ja tähtiä. Kannattaa toisaalta muistaa, että me vähätähtöiset olemme ehkä myös harrastaneet kymmeniä vuosia ja seuranneet keskustelua itse kommentoimatta (tai muita foorumeita). Eli tähdetön ei välttämättä ole "vajaampi, lahjattomampi tai vähäosaisempi", paitsi tähtien määrässä. Tällaiseen arvottamiseen en ole muualla törmännyt.
Mielestäni moderaattorit voisivat kuitenkin hieman tarkemmin miettiä mitä kirjoittavat. Olen myös edelleen sitä mieltä, että ylläpito ei voi sanoa pystyvänsä tai edes saavansa arvioida käyttäjien "lahjoja". Vai harjoitetaanko AW:ssä segregaatiota?
On hieman kummallista, että ylläpito toimii kirjoitusasu- aihe- ja älypoliisina sen sijaan, että esim. kehittäisivät kaupan muokkausmahdollisuutta. Muokkausta ollaan luvattu jo monta vuotta.
Ymmärrän, että AW on pieni piiri, jossa monet tuntevat toisensa myös oikeasti. Jotkut ovat osallistuneet keskusteluihin monta vuotta ja keränneet ystäviä ja tähtiä. Kannattaa toisaalta muistaa, että me vähätähtöiset olemme ehkä myös harrastaneet kymmeniä vuosia ja seuranneet keskustelua itse kommentoimatta (tai muita foorumeita). Eli tähdetön ei välttämättä ole "vajaampi, lahjattomampi tai vähäosaisempi", paitsi tähtien määrässä. Tällaiseen arvottamiseen en ole muualla törmännyt.
-
- Advanced Member
sajica, missä kohti tuossa millia:n tekstissä luki, että alhainen äo tai muut ongelmat (lukihäiriö jne.) katsotaan montako tähteä on ? Itse en huomannut, enkä ole koskaan kuullut sellaisestakaan ettei esim. kehitysvammainen, lukihäiriöinen, ad/hd, asperger tms. voisi harrastaa akvaariota ja kirjoitella esim. tänne. Osalla paljonkin tähtiä keränneillä voi olla ongelmia esim. käyttää hakukonetta, jos on jotain ongelmia. Onhan joku voinut ilmoittaakin, että omaa sellaisia ongelmia ettei esim. kykene oppimaan käyttämään hakua, kuin kymmenen vuoden harjoittelulla. (Minäkin olen huono käyttämään hakua, vaikka on tietokoneen A-kortti).