Kalasto 144 litraa, Etelä-Amerikka

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nepa
Starting Member
Starting Member

Kalasto 144 litraa, Etelä-Amerikka

Viesti Kirjoittaja nepa »

Meille tuli mahdollisuus saada toiminnassa oleva akvaario, josta omistaja tahtoi luopua. Akvaarion tilavuus on 144 litraa, ulkomitat 90 x 40 x 40. Akvaariossa on Fluval 3+ -sisäsuodatin, joka valmistajan tietojen mukaan on hieman liian pieni tuohon altaaseen, mutta edellinen omistaja on sen kanssa pärjännyt. Valaisin on yksiputkinen, nyt siinä on 18 watin loisteputki mikä lienee aika vähän, mutta valaisimessa olevan tarran mukaan tuohon kävisi myös 20 watin lamppu. Veden lämpötila on noin 25-26 astetta, vesi on pehmeää. Liuskatestin mukaan muut vesiarvot ovat seuraavat:

pH 6,4 (alussa oli 6,8)
KH noin 3 (aiempien mittausten perusteella oli 5-6)
nitriitti 0
nitraatti 0-10mg/l

Akvaarion siirrossa noudatimme akvaarion muuttoa varten annettuja ohjeita, joita netistä löytyi mm. tältä palstalta. Vettä en ole vielä vaihtanut (akva siirtyi 4 päivää sitten), mutta kalat ovat tottuneet aiemmassa kodissa 1/3 vedenvaihtoon kahden viikon välein. Missä vaiheessa uskaltaisi harkita uusien kalojen hankkimista? Olen ajatellut, että ensin pitää ainakin katsoa miten nuo vesiarvot asettuvat.

Kuitenkin olisi tarkoitus uusia ainakin kalastoa, sillä mukana tullut kalasto ei ole täysin soveltuva tuohon altaaseen. Tällä hetkellä akvaariossa on:

2 aikuista leväbarbia (hankkimieni tietojen mukaan tarvitsevat isomman altaan, eli näistä on luovuttava),
4 neontetraa (näitä kai lisää jos lajin jättää akvaarioon)
4 partamonnia (yksi aikuinen uros ja kolme noin 5 cm:n pituista poikasta, joista yksi vaikuttaa urokselta ja kaksi muuta naaraalta).

Eli ainakin leväbarbit annan pois ja ilmeisesti myös suurimman osan partiksista, montako tuonne voisi jäädä, yksi vai peräti kaksi? En halua poikasia, joten siksikin osasta on luovuttava. Ovatkohan naaraat yhtä reviiritietoisia kuin urokset? Suunnitelmissa on ollut Etelä-Amerikka-teema, tosin kasvien osalta tämä ei aivan toteudu, koska akvaarion mukana tulleet kasvit ovat mikä mistäkin. Pohjamateriaali on tummahkoa soraa, halkaisija noin 3-5 mm.

Millaista kalastoa suosittelisitte? Neontetroista en itse juuri välitä, toisaalta tuntuisi jotenkin turhalta antaa nämäkin kalat pois, jos ne sopivat kuitenkin tuonne. Parvikaloista minua kiinnostavat mm. intiaaninsulat, mutta onko kaksi parvea tämän kokoisessa altaassa liian kalasoppa? Iso ja näyttävä parvi tuntuisi paremmalta kuin useampi pienempi ja erilainen. Entä millaisia pintakerroksen kaloja tänne voisi ajatella, ja tarvittaisiinko pohjalle muuta partamonnin lisäksi? Tämä on ensimmäinen akvaarioni, joten kalat ja kasvitkin voisivat olla suhteellisen helppoja aloittelijalle. Kasvit saisivat olla sellaisia, jotka eivät vaadi valtavasti valoa, tosin uuden valaisimen hankinta on myös mahdollista. Saa myös kommentoida tuota muuta tekniikkaa, eli millainen suodatin olisi parempi, jos tuo nykyinen on liian tehoton?
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: Kalasto 144 litraa, Etelä-Amerikka

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Suodattimen kanssa pärjää, jos kalastoa ei ole valtavasti.
Valaisimeen uusi loisteputki. Tuon mittainen putki on aina 18W. Jos haluat lisää valoa käy AW:n kaupassa.
Liuskatestin osalta luultavasti ainakaan ph arvo ei pidä paikkaansa. On varmaankin oikeasti korkeampi.
Yksi isompi parvi on tuon kokoisessa altaassa ehdottomasti parempi vaihtoehto. Tetroissa on varaa valita. Esim. lauma Puna-aavetetroja tai Kerritetroja on aikas hieno.
Partiksia pitäisin vaan yhden, mieluummin naaraan. Ukot on kovin passiivisia.
nepa
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta! Mitäpä jos sitten jättäisin pohjalle partamonnin ja hankkisin jonkun tetraparven niin mahtuisiko sekaan vielä esim. keltakääpiöahvenpari?
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Mahtuu kyllä.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Moikka, minulla on sama vaihto edessä, nimittäin Etelä-Amerikkaan siirtyminen. Lue http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=168907
Keltakäppänöistä se että ovat kuulemmat sen verran flegmaattisia että parempi oli ottaa 1koiras ja 2-3 naarasta.

Eli olisiko tälläinen kalasto kiva

4x keltäkääpiötä
partamonni
20x intiaaninsulkaa
8x Täplämonninen

mahtuisi vielä joku muukin laji jos haluat, tai sitten kasvata noita parvi kokoja.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
condevil
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja condevil »

Pohjasora pitää vaihtaa hiekkaan jos meinaa monnisia ottaa.
Appenzellinpaimenkoirat
nepa
Starting Member
Starting Member

Soran ajattelin toistaiseksi säilyttää, hiekkaan vaihto on ehkä ajankohtaista joskus myöhemmin muuton tms. yhteydessä, vaikuttaa sen verran työläältä projektilta. Eli monniset ja vastaavat hiekkaa tarvitsevat pohjakalat ovat poissa laskuista, tuntuu että suurin osa hiekkaa kaipaisi jos haluaa tuossa Etelä-Amerikassa pysyä... Olisikohan partiksen lisäksi mitään sorapohjalle käyvää kalaa? Ei sillä, minun puolestani partiskin riittää, jos sitten keskittyy muihin vesikerroksiin.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Tuo hiekan vaihto ei ole ollenkaan niin iso operaatio miltä kuulostaa. Mitä olen itse vaihtanut, niin olen joko a) pessyt hiekan akvaariossa vaihtamalla altaan vedet useampaan kertaan tai b) etukäteen. Biltemaa ei ole lähistöllä ja tämän putiikin hiekkaa ei tarvitse pestä. Oma tekniikka on ollut se, että kasvit ja tekniikka pois,vesi vähiin, kalat kiinni (olen laittanut kalankuljetuspusseihin), vesi pois, sora pois ja sen jälkeen hiekka tilalle (ja suoritetaan mahdollisesti vaihtoehto a), allas täyteen sopivan lämpöisellä vedellä ja tekniikka päälle, kalapussit kellumaan, totutetaan kalat veteen ja homma on valmis. Kasvit olen joko istuttanut samana päivänä tai jättänyt kellumaan seuraavaan päivään, riippuen omasta viitseliäisyydestä. Sitten vaan vanhaa soraa sukkahousuihin ja pötköt altaaseen ja homma on valmis. Sameana allas on jonkin aikaa, riippuen siitä että kuinka likaiseksi hiekka on jäänyt. Vesiarvoja kannattaa mittailla ja ruokkia kaloja aluksi maltillisesti.

Viimeksi vaihdoin 98 litraisen altaan 112 litraiseksi (sama homma kuin vaihtaisi hiekan) ja koko hommaan meni aikaa alle 4 tuntia ja isoin homma taisi olla tuo kalojen pyydystys ja totutus takaisin. Hiekka on paljon helppohoitoisempikin kuin sora, kun sitä ei tarvitse lapota. Minä henk. koht. tykkään vaihtaa kaiken kerrallaan, on helpompi operaatio kuin ensiksi puolet ja sitten puolet sorasta, ei tarvitse samoja asioita tehdä kahteen kertaan ja stressata kaloja, helpompi myös siksi kun ei ole kaloja pyörimässä tiellä.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Komppaan Malysiä, se on turhauttavaa kun akvassa kaikki on kohdilaan ja näyttää hyvältä ja sitten pitäisi repiä vaikki pois.
Me vaihtettiin 160 litraseen hiekat sillai, että vesi puoleen,kasvit pois ja soraa kapiolla pois ja hiekka tilalle.
Kalat olivat koko toimituksen altaassa kun hoidettiin ensin toinen pääty ja sitten toinen.
Sitten kun toisessa päässä oli iekat niin pari kasvia pystyyn suojaksi kaloille ja toisen pään kimppuu.
Koko operaatioon meillä meni vain 1,5 tuntia, jos siis hiekan pesua ei lasketa(raivostuttavaa puuhaa!!)

Kannattaa vaihta, paljon helpompi ja nätimpi kuin sora.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”