Verkkonuoliaisen omituinen käytös
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: jyväskylän akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Verkkonuoliaisen omituinen käytös
Tässä lähiaikoina mun verkkonuoliainen on alkanut käytäytyä omituisesti.Se menee aina välillää kyljelleen.ja se ei suostu uimaan kun kannon ympäri.Onko kalalla jokin tauti vai onko se vain ujo?Kiitos kaikista vastauksista jo etukäteen
.

-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Verkkonuoliaisen omituinen käytös
Jokin vaiva uimarakossa ehkäpä?
Mun haarniskamonni alkoi viime vuonna uida omituisesti pyörien ja törmäillen kaikkialle. Sain akvaarioliikkeestä antibioottia (?keltainen jauhe, ei mitään muuta muistikuvaa) ja ohjeet laittaa kala karanteeniin altaaseen, joka pimennettiin joka sivulta ja sitten annettiin lääkettää ohjeen mukaan. Noin viikossa oli monni taas kunnossa. Eli suosittelen käymään osaavan kauppiaan puheilla.
Mun haarniskamonni alkoi viime vuonna uida omituisesti pyörien ja törmäillen kaikkialle. Sain akvaarioliikkeestä antibioottia (?keltainen jauhe, ei mitään muuta muistikuvaa) ja ohjeet laittaa kala karanteeniin altaaseen, joka pimennettiin joka sivulta ja sitten annettiin lääkettää ohjeen mukaan. Noin viikossa oli monni taas kunnossa. Eli suosittelen käymään osaavan kauppiaan puheilla.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tas
Aattelin kysyä tähän samaan ketjuun oman verkkonuoliaisen muutosta.
Se vaikuttaisi pulkistuneen... ja uinti näyttäs vaivalloisemmalta kuin aiemmin. Nykyään se ui päiväsaikaan yleensä maha pohjaa viistäen pieniä pätkiä. Aiemmin ku oli liikaa partamonneja se innostui välillä hätyyttelemään muita ja uinti vaikutti reippaammalta, nyt ku partamonnit on menny ni saa muut kalat olla rauhas.
Saako se vaan jotenkin liikaa ruokaa vai onko sillä joku muu vaivana? Sen lisäksi pohjakaloina mulla on 4 kuparimonnista (ahneimmat pohjatablettien syöjät) ja 6 piikkisilmää. Tiputtelen 2-3 pohjatablettia niille n. kerran päivässä ja välillä on paastopäivä.
Aiemmin (n. 2kk) sitten partamonnit oli kutenu ja parhaimmillaan näin n.10 poikasta. Mutta sitten ne kuoli/syötiin. Ja jäin miettimään että osallistuikohan verkkonuoliainen niiden partamonnivauvojen hävittämiseen... Ja siten mietin et syököhän se sit muiden kalojen kudun, vaikken sellaista ole nyt huomannutkaan.
Se vaikuttaisi pulkistuneen... ja uinti näyttäs vaivalloisemmalta kuin aiemmin. Nykyään se ui päiväsaikaan yleensä maha pohjaa viistäen pieniä pätkiä. Aiemmin ku oli liikaa partamonneja se innostui välillä hätyyttelemään muita ja uinti vaikutti reippaammalta, nyt ku partamonnit on menny ni saa muut kalat olla rauhas.
Saako se vaan jotenkin liikaa ruokaa vai onko sillä joku muu vaivana? Sen lisäksi pohjakaloina mulla on 4 kuparimonnista (ahneimmat pohjatablettien syöjät) ja 6 piikkisilmää. Tiputtelen 2-3 pohjatablettia niille n. kerran päivässä ja välillä on paastopäivä.
Aiemmin (n. 2kk) sitten partamonnit oli kutenu ja parhaimmillaan näin n.10 poikasta. Mutta sitten ne kuoli/syötiin. Ja jäin miettimään että osallistuikohan verkkonuoliainen niiden partamonnivauvojen hävittämiseen... Ja siten mietin et syököhän se sit muiden kalojen kudun, vaikken sellaista ole nyt huomannutkaan.
Uudelleen aloitusta: 550l sekala/paludaario joulusta 2015
-
- Starting Member
Enpä tiedä, onko verkkonuoliaisellasi mitään vikana, kyllähän kalatkin pulskistuu ja esim. naaraat voi olla pulleampia muutenkin. Jos viestistäsi oikein ymmärsin, niin nuoliaisesi on ilman lajitovereita vaikka onkin parvikala. Tämä on omiaan lisäämään kalan aggressiivisuutta toisia lajeja kohtaan ja apaattista käytöstä. Luultavasti nuoliainen on syynä (ainakin osaksi) partamonnin poikasten häviämiseen ja varmasti syö myös toisten kalojen kutua, jos pääsee sellaiseen käsiksi. Nuoliaset saattavat myös imutella monnisten silmiä, joten niitä ei suositella samaan altaaseen. Sinuna hankkisin joko verkkonuoliaiselle kunnon parven ja luopuisin monnisista tai sitten toisin päin. Myös monniset ovat parvikaloja, joten niitäkin kannattaisi olla vähintään kuusi. Googlettamalla, tai hakemalla näiltä sivuilta, löytyy paljon tietoa kummastakin lajista.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
-
- Senior Member
Verkkonuoliainen saattaa kasvaa myös aika mötköksi, suurin meillä oleva on n.20cm ja niin lihava että näyttää lähinnä väärinpäin uivalta soutuveneeltä kun solakalta nuoliaiselta. Nuoliaiset on suomuttomina kaloina herkkiä lääkeaineille joten kannattaa harkita/kysyä vaikka akvaliikkeestä lääkityksestä. Nuoliaiset tykkää piilopaikoista esim. saviputket on meillä suosittuja. Ja verkolla kannattaa olla pari kaveria, meillä 4 verkkoa ja 3 klovnia ja vyönuoliainen samassa ja hyvin on pärjätty. Kotiloita kannattaa tarjota myös ruuaksi, kesällä lehtokotilot herkkua.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tas
Unohtui tosiaan mainita... Verkkonuoliainen on kyllä yksinäinen, mutta se odottaa siirtoa toiseen akvaarioon lajitoverien joukkoon. Siksikin nyt haluan tietää että se on kunnossa.
Oon huomannu et se tykkää piiloista, sillä on aivan oma piilo tuolla akvaariossa
Siellä se suurimman osan päivästä taitaa ollaki. Täytyy tsekata noita kotiloita sille vissiin syötäväksi ja antaa sen olla pulskempi...
Kuparimonnisiakin olisi tulossa kyllä lisää, jahka kasvavat luovuskokoisiksi. Olen kyllä kuunnellut neuvot parvien koosta tässäkin kohdassa
Kiitokset neuvojille
Oon huomannu et se tykkää piiloista, sillä on aivan oma piilo tuolla akvaariossa

Kuparimonnisiakin olisi tulossa kyllä lisää, jahka kasvavat luovuskokoisiksi. Olen kyllä kuunnellut neuvot parvien koosta tässäkin kohdassa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kiitokset neuvojille

Uudelleen aloitusta: 550l sekala/paludaario joulusta 2015