Mihin hävisivät..

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
asa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mihin hävisivät..

Viesti Kirjoittaja asa »

keltaraputokot?!!
Heissanvaan kaikki merivesiharrastajat. Vantaalta esittäytyy uusi suolasen(-kin) harrastaja. Pytty on ala-altaineen n. 350 l. ja ollut porisemassa n. 2 kk. Elävää kiveä n. 40 kg. Muutama acro ja montiporan alku kasvamassa. Neljä kotiloa olisko noita Astraea spp, ja n. 5 sinijalkaerakkorapua. Pari-kolme viikkoa ollut uiskentelemassa myös neljä pientä nemoa.
..ja itse asiaan siis.. Eilen ostin kaksi keltaraputokkoa (toivon että ovat uros ja naaras). Kotiutin niitä n. 2 tuntia jos en ylikin. Altaaseen laiton jälkeen ruskeansävyinen tokko kävi kivien välistä aina välillä kurkkimassa. Keltaista en nähnyt sen koomin. Oli ujo kaveri myymälässäkin. No, siinä illalla kun istuskelin ja yritin bongailla uusia kalasia, näköpiirini tuli muutama uusi elävä mitä en ollut aikaisemmin nähnyt. Yksi ihana muutaman millin kokoinen etana, aivan kirkkaan vihreä ja toinen kirjavan näköinen raputaijokuvastaavaörkki. Pyöreät isot silmät, pitkät jalat ja saksia en nähnyt sillä ollenkaan. Niiden tilalla oli kummaliset kädentapaiset joita se heilutti edes takaisin. Sellaset pyöreät joissa oli karvoja tai piikkejä. Vaikea sanoa mitä ne oli, kun se öttiäinen oli sen verran pieni. Yritin illalla kirjasta etsiä sitä öttiäistä ja muutaman kerran kirjan kuvat selattuani kauhukseni huomasin, että se öttiäinen muistuttaa ehkä kaikista eniten sellaista hämähäkkirapua.
Olisiko mahdollista, että tämä öttiäinen olisi voinut näin äkkiä tappaa tokot? Vai onko tavallista, ettei tokoista näe vilaustakaan muutamaan päivään/viikkoon??
Tämä Sally lightfood crap (jos se on) on n. 5-10 sentin kokoinen. Isona ainakin peto, jota kirjan mukaan ei kiinni saa. Aino keino on 'metsästää' se ansalla. Olisiko nuuten kenelläkään hyviä ansa-ohjeita?
Tulihan tekstiä.. ja etukäteen kiittäen vastauksista.
Ainiin kalat eivät ole loikanneet ulos. Suolapitoisuus on 1,022 ja lämpö 25.
t. Anne
Jouko
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mihin hävisivät..

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Kyllä ne tokot sieltä löytyvät ajan kanssa.

Noita "harjarapuja" tuli aikoinaan kivien mukana, ne kauhovat virtauksien mukana kulkevaa planktonia niillä harjaksillaan. Veikeitä, tosin aika arkoja kavereita ja oman kokemuksen mukaan harmittomia kaloille. Ilman kuvaa tunnistus on kuitenkin aika hankalaa.

Jos tokot eivät ilmesty myöhemmin näkyviin, niin onhan mahdollista että altaassasi asuu oikeakin mörkö. Sitä vaan harvoin näkee. :D

Jouko
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Kiitos vastauksesta. Helpottavaa kuulla, että se aikas veikeän näköinen öttiäinen olisikin harmiton. Ja itse-asiassa toista tokkoa jo vilaukselta näinkin. .. ei mörkö ainakaan vielä olo molempia tokkoja vienyt ;)
-Anne
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Tietenkin uteliaana ihmisenä googletin harjaravun, ja ei kyllä yhtään nämä kaverit muistuttaneet sitä minun altaassani olevaa rapua. En usko, että kuvaa tästä omasta vesselistäni saan, mutta se ei ollut pitkän mallinen. Se oli pyöreä, littana, pitkät jalat, isot silmät. Tyttäreni mielestä se näytti hämähäkiltä.. Ei tiennyt että olin kirjasta löytänyt kuvan hämähäkkiravusta. Ja niissä etujaloissa kiinteä pyöreä osa, josta lähti ne piikit/lyhyet 'sormet'. Ne ei ollut hahtuvaa, mitä noilla harjaravuilla näytti olevan.
No, opiskelu jatkukoon.. Ja kertokaa jos tiedätte hyvän ansan, tai muun tavan jolla tuon mahdollisen 'mörön' sais pois.
- Anne
Jouko
Member
Member

Google antaa harjaravulla juomaveden rapujen kuvia. En nyt osaa tähän hätään antaa mitään hakusanaa kuitenkaan.

Jouko
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Lybia tesselatta?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

sally light foot aka Percnon gibbesi

Mulla on parikin tuommoista rapua altaassani. On sillä niin pienet ja onnettomat sakset, ettei se ihan heti oo saamassa tervettä kalaa kiinni. Haaskat se syö kyllä tehokkaasti. Monet on varmasti nähnyt sen syövän kuollutta kalaa.

Mä kyl oikeastaan vähän tipun kärryiltä, mistä te puhutte? :D
Jouko
Member
Member

asa kirjoitti: Ja kertokaa jos tiedätte hyvän ansan, tai muun tavan jolla tuon mahdollisen 'mörön' sais pois.
- Anne
Miksi ostaa "elävää" kiveä jos kaikki mielenkiintoinen "elävä" pitää saalistaa pois? :D

Jouko

muoks: hymiö unohtui.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Niinpä, kyl mul oli kans viimeinen kerta ku laitan elävää kiveä altaaseen :D

Mielummin sit tyyliin elävää hiekkaa tai muita vaihtoehtoisia tapoja laittaa allas pystyyn.
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Kiitos taas vastauksista. Mielenkiintoistahan tuota elävänkiven tuomaa elämää on ollut seurata ja tietenkään ei hävitetä mitään turhan takia.
Olkoot Sally rauhassa, jos ei sen pahempi mörkö ole. Säikähdin vaan kun kirjan mukaan se kasvaa 10 cm kokoiseksi ja on peto. Seurailen Sallyn edesottamukisia.
-Anne
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kyl sen sallyn jalat on täyskasvusena kämnnen kokoiset. Saattaa olla peto, mut enemmän haaskansyöjä IMO. Ehkä se luokitellaan pedoksi juuuri siksi, että näkee sen syövän. Ota ja tiedä :D
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Aqualung kirjoitti:Lybia tesselatta?
Hetken googlauksen jälkeen komppaan Aqalungia.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Mun sally lightfoot yritti aikansa kalastella vähän kaikkia kaloja, mm. isompaa välskäriä. Sitten sillä yksi aamu olikin vain kaksi jalantynkää jälellä ja sen jälkeen se on ollut tosi rauhallinen, myös jalkojen kasvettua takaisin. :mrgreen:
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Tänään tämä 'mörkö' näyttäytyi kunnolla ja pääsin sen tunnistamaan. Kaveri on Lybia Tesselatta alias Pom Pom, alias Boxer crap. Ja ne 'viuhkat/sormet' raajoissa on kaksi pientä vuokkoa. Ainakin Wikipedian mukaan.
Yritetään saada siitä kuva, mutta tuskin onnistuu. Kamerassa putki ei taida riittää siihen.
Tosi hauskan näköin otus. Tokotkin ovat jo rohkeempia. Eli kaikki hyvin - toistaiseksi ;)
Anne
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ja sait sen siis liftarina? 8O *KADE*
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

joskus sattuu pulla :D
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Tänään se selvisi mihin mun yks pom pom oli hävinny :D

Ja mä kun olen ettiny mun cheerleaderia :roll:
Pitää hankkia silmälasit :D
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Mun pitikin tulla just Kimiä/Siniriuttaa kiittelemään hyvästä kylkiäisestä. On se söötti - KIITTI :)
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kannattais olla vaan hiljaa, ettei kimi ala vaatimaan takaisin sitä :D
asa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja asa »

Mitäs tunki mukaan.. ja ny ei haluu lähtä enää mihinkään. Ilmeisesti tarpeeks innokas yleisö täälläkin ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”