Kalojen unesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Kalojen unesta
Tietääkö kukaan miten monta tuntia kala nukkuu yöllä? Ja missä teidän kalat nukkuvat? Omani ovat aika keskellä akvaariota, luulisi että menisivät nukkuessaan piiloon? Ainakin jos menee kovin aikaisin aamulla akvaarion eteen niin näyttää siltä että kalat olisivat vielä nukkumassa 

-
- Advanced Member
Re: Kalojen unesta
Harmi ettei kukaan osaa sanoa tähän mitään. Tämä on mielestäni aika mielenkiintoinen aihe
itse ainakin veikkasin että kala tarvitsee ainakin muutaman tunnin unta per yö...ehkä n.5-8 tuntia? Sitä en kyllä ymmärrä miksei menevät johonkin luolaan ym.nukkumaan, vaanihan niitä vaaroja yölläkin ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kalat menevät yöksi johonkin kohtaan jossa ei ole kova virtaus, tai näin olen ainakin käsittänyt. Kaipa ne kalat nukkuu muutaman tunnin yössä, mutta omat kalani ainakin koheltavat tuolla akvaarioissa vielä kolmen aikaan yöllä. Partamonni menee niin pirusti pitkin akvaariota. Neontetrat ovat poikkeus, ne menevät melkein heti valojen sammumisen jälkeen pohjalle piiloihin nukkumaan .
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
-
- Elite Member
Tuntuu ainakaii, että nuo meidän rubiiniseeprakalat ei ainakaan juuri nuku, vaan mennä porhaltavat akvaariossa yötä päivää.
-
- Advanced Member
Meillä se elämä alkaakin kunnolla vasta yöllä. Minulla on monnisia. Vipeltävät ympäri akvaariota vielä siinä kolmen jälkeen. Aamuyöllä alkaa olla hiljaisempaa luulen että kalat väsyy ja menevät silloin nukkumaan 

jaa no tää on jo vuoden vanha ketju mut ei voi mitää 
meillä nukutaan niin että kun isoin kultis löllöttää maha pohjaa hipoen maassa ja huntupyrstö laskeutuu niin pienemmät kultikset menevät nukkumaan sen alle. Isoin raukka yrittää nukkua kun kolme kultista nukkuu ahterin alla ja neljäs pyörii pään vieressä.
Tässä huono havaintokuva, pyrstön alla on vain yksi kultis ja sekin on vain osittain alla

meillä nukutaan niin että kun isoin kultis löllöttää maha pohjaa hipoen maassa ja huntupyrstö laskeutuu niin pienemmät kultikset menevät nukkumaan sen alle. Isoin raukka yrittää nukkua kun kolme kultista nukkuu ahterin alla ja neljäs pyörii pään vieressä.
Tässä huono havaintokuva, pyrstön alla on vain yksi kultis ja sekin on vain osittain alla

84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Juuri näin minullakin. Partamonnin koheltamisesta en niin tiedä, mutta iltaisin se ainakin on paljon aktiivisempi. Neontetrat piiloutuvat jaavansaniaisen lehtien alle lähes heti kun valot sammuu..Ja aamulla kun laittaa valot, ne lähtevät sitten piiloistaan liikkeelle. Lyhtytetrat taas möllöttelevä öisin pinnan tuntumassa pitkien kasvien suojassa.AqUaRi kirjoitti:Kalat menevät yöksi johonkin kohtaan jossa ei ole kova virtaus, tai näin olen ainakin käsittänyt. Kaipa ne kalat nukkuu muutaman tunnin yössä, mutta omat kalani ainakin koheltavat tuolla akvaarioissa vielä kolmen aikaan yöllä. Partamonni menee niin pirusti pitkin akvaariota. Neontetrat ovat poikkeus, ne menevät melkein heti valojen sammumisen jälkeen pohjalle piiloihin nukkumaan .
Aloitteleva akvaristi+ 126litraa: partamonni, täplämonniset, lyhtytetrat ja neontetrat.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Haarniskamonnit menevät kantojen alle makoilemaan ja Momo ja Nemo "käpertyvät" valukivien väliin vierekkäin poski poskea vasten. Partikset menevät peräkkäin, kuin varjoksi, suodattimen ottoputken alle, isoin alas jne.
Jokaisella on selkeä oma kohta mihin mennään nukkumaan.
Jokaisella on selkeä oma kohta mihin mennään nukkumaan.

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla kiekot hakeutuvat kukin omaaan paikkaansa; joku lähelle pohjaa, joku juurakon tai kasvin kylkeen. Myös sisäsuodattimen vierusta on suosittu paikka. Siinä ne sitten lilluvat paikoillaan kunnes valot syttyy altaaseen tai huoneeseen. Silloin ampaistaan äkkiä ruokinta - aukon tuntumaan.
-
- Advanced Member
Ihana kuva! Hunnun alle suojaan 
Ja kiva että ketju heräsi taas eloon. On niin mielenkiintoinen aihe. Näkeeköhän kalat unia...

Ja kiva että ketju heräsi taas eloon. On niin mielenkiintoinen aihe. Näkeeköhän kalat unia...

-
- Junior Member
Meillä valojen sammuttua taistelukalat ja ruostekirjoahven menevät kasvien sekaan yötään viettämään. Yleensä akvaarion päätyihin, luultavastikin sellaiseen paikkaan missä virtaus on pienempi. Monniset löllöttävät pohjalla kuka missäkin. Kun taas salamanteripleko ja vasamamonnit hiippeilevat esiin koloistaan noin tunti sen jälkeen kun on tullut pimeää. Joskus yllätän mokomat lasissa roikkumasta, kun tulen myöhään kotiin. Olisivatpa esillä päivälläkin..
Onneksi monniset ovat lopettaneet öisen vedenpinnan lutkuttamisen. Että se oli rasittavaa joskus aikoinaan, kun minulla oli parvi täplämonnisia. Aina kun koko huoneessa oli pimeää rupesi vähän ajan päästä kuulumaan ihme lässymistä akvaariosta ja kun laittoi valon päälle niin täplämonninen pinkasi pinnalta pohjaan. Ja kun sammutti valot niin pieni hetki ja taas kuului sama ääni. Valot takaisin päälle ja taas jäi monninen kiinni itse teossa =P Tätä renkslaamista kesti joka ilta viitisen kertaa ennen kuin itse nukahdin väsymyksestä tai kun kala luovutti =P
Onneksi monniset ovat lopettaneet öisen vedenpinnan lutkuttamisen. Että se oli rasittavaa joskus aikoinaan, kun minulla oli parvi täplämonnisia. Aina kun koko huoneessa oli pimeää rupesi vähän ajan päästä kuulumaan ihme lässymistä akvaariosta ja kun laittoi valon päälle niin täplämonninen pinkasi pinnalta pohjaan. Ja kun sammutti valot niin pieni hetki ja taas kuului sama ääni. Valot takaisin päälle ja taas jäi monninen kiinni itse teossa =P Tätä renkslaamista kesti joka ilta viitisen kertaa ennen kuin itse nukahdin väsymyksestä tai kun kala luovutti =P
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kääpiöpallokalat menevät nukkumaan, mutta kiilakyljen vaan uiskentelevat. Ehkä ne tekee niikuin hai, että nukkuu uidessa.
Pallot tosiaan menevät nukkumaan ja menevät piiloon. Kasvin sekaan, kannon taakse ja alle, kasvin juurelle, lehden päälle. Yllättävän hyvin osaavat kadota
Pallot tosiaan menevät nukkumaan ja menevät piiloon. Kasvin sekaan, kannon taakse ja alle, kasvin juurelle, lehden päälle. Yllättävän hyvin osaavat kadota

Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
Muut käyvät nukkumaan,mutta partamonni aloittaa bileet omassa päädyssään pesänsä ympärillä iltamyöhällä.Soraa lentää lasiin välillä niin,että olen herännyt.Etenkin kun olen siivonnut altaan ja asetellut kaikki kivasti uudelleen.Aamulla allas on myllätty:Jaavansammalta siellä täällä!

How many surrealists does it take to screw in a light bulb ?
It takes a fish.
It takes a fish.
Meillä on mattosuodatinsysteemi, ja kun pumppu tulee matosta ulos siihen jää juuri semmoinen kohta että taisto mahtuu siihen seinän ja pumpun väliin, joten se nukkuu siinä. 

208l myydään + 40l rapula♥
Onpahan vanha ketju, mutta sen ei taida olla väliä. Muistinpa vain että tästä on ollut puhetta. Ja pohdin onko kukaan muu törmännyt vastaavaan. Itselläni ensimmäistä kertaa tuli vastaan eläissäni, vaikka kaloja ollut eka kerran jo vuonna nakki
Jäin nimittäin seuraamaan yöllistä akvaariotani tähän tietokoneen valoon ja suurta hilpeyttä herättää verkkonuoliaiset. Siis oikeasti kun ne tuossa möllöttää kumpikin omalla anubiaanlehdellään ja kierii kyljeltä kyljelle kuin hakien hyvää asentoa koisata
Ovat niin "ihmismäisiä" tuolta piirteeltään. Itsekkin joskus sängyssä pyöriskelly ja etsiny asentoa, niin nyt menee pienin verkkis omalla lehdellään koisaten, välillä vasemmalla kyljellä, sitten oikealla, hetki selällään, ja taas vasemmalle kyljelle...
Ensi alkuun aattelin ettei se vaan ole menny kuolemaan, mutta kun se oikein väänteli siinä lehdellä hetken päästä kun olin jo haavia käteen hipomassa, ja ilmiselvästi haki asentoa
Pakkohan siitä oli yrittää ottaa videokuvaa. Siellä se taas on vaihtanu kylkeä kun tätä kirjotti...
Ja muiden kalojen nukkumisesta, tiikeribarbit on kasvien seassa nokka alas päin. Pusut hakeutuneet näköjään jaavansaniaisen lehtien päälle nukkumaan. Ennen menivät anubiaitte lehdille, liekkö nuoliaiset sitten antaneet lähtöpassit tai sitten he ei vain hyväksyneet uutta paikkaa. Taistot piiloutuu kasvien sekaan osa pohjan tuntumaan, osa puoli väliin, ukko pinnan tasalla. Selkäuimarit ja norsu ovat aktiivisimmillaan, samoin plekot ja partikset. Mustatetrojen tapoja en olekkaan vielä selvitellyt.
Joo-o, kyljelleen se pyrkii tuo isompikin mötkylä, eli kyllä taitaa olla nuoliaisille omiaan tuo tapa nukkua. Parasta varmaan sammuttaa vaan valot ja antaa niitte nukkua että jaksavat aamulla taas touhuta. Ja sainpa sitten sen kunnon videokuvankin tosin vain siitä koisaamisesta mutta sain kuitenkin

Jäin nimittäin seuraamaan yöllistä akvaariotani tähän tietokoneen valoon ja suurta hilpeyttä herättää verkkonuoliaiset. Siis oikeasti kun ne tuossa möllöttää kumpikin omalla anubiaanlehdellään ja kierii kyljeltä kyljelle kuin hakien hyvää asentoa koisata

Ensi alkuun aattelin ettei se vaan ole menny kuolemaan, mutta kun se oikein väänteli siinä lehdellä hetken päästä kun olin jo haavia käteen hipomassa, ja ilmiselvästi haki asentoa

Pakkohan siitä oli yrittää ottaa videokuvaa. Siellä se taas on vaihtanu kylkeä kun tätä kirjotti...
Ja muiden kalojen nukkumisesta, tiikeribarbit on kasvien seassa nokka alas päin. Pusut hakeutuneet näköjään jaavansaniaisen lehtien päälle nukkumaan. Ennen menivät anubiaitte lehdille, liekkö nuoliaiset sitten antaneet lähtöpassit tai sitten he ei vain hyväksyneet uutta paikkaa. Taistot piiloutuu kasvien sekaan osa pohjan tuntumaan, osa puoli väliin, ukko pinnan tasalla. Selkäuimarit ja norsu ovat aktiivisimmillaan, samoin plekot ja partikset. Mustatetrojen tapoja en olekkaan vielä selvitellyt.
Joo-o, kyljelleen se pyrkii tuo isompikin mötkylä, eli kyllä taitaa olla nuoliaisille omiaan tuo tapa nukkua. Parasta varmaan sammuttaa vaan valot ja antaa niitte nukkua että jaksavat aamulla taas touhuta. Ja sainpa sitten sen kunnon videokuvankin tosin vain siitä koisaamisesta mutta sain kuitenkin

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
En tiedä miten yleispätevä sääntö se on, mutta näin olen ymmärtänyt, että kalat eivät nuku samallatavalla kuin me ihmiset, vuorokausirytmin mukaan, vaan ne ottavat ympäri vuorokauden pieniä tirsoja silloin tällöin.
Yöaktiiviset kalatkin tämän vuoksi voivat myös päivällä olla aktiivisia silloin tällöin.
Joskus on huvittavaa katsella, miten kauan päivällä kestää torkuilla olevan plekon herääminen, jos laittaa akvaarioon ruokaa
Yöaktiiviset kalatkin tämän vuoksi voivat myös päivällä olla aktiivisia silloin tällöin.
Joskus on huvittavaa katsella, miten kauan päivällä kestää torkuilla olevan plekon herääminen, jos laittaa akvaarioon ruokaa

Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Hmm minä olen lukenut jostain että kala ei nuku vaan lepää pohjalla "torkujensa" aikana. Olenkohan väärässä
? No korjatkoon joku viisaampi jos olen
.
Täällä se vipinä vasta alkaakin yöllä kun monnit lähtevät kannoista etsimään evästä
.

Täällä se vipinä vasta alkaakin yöllä kun monnit lähtevät kannoista etsimään evästä

Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Tähän voisin sanoa nyt jotta kyllä noilta vuorokaus rytmi löytyyNesteHukka kirjoitti:En tiedä miten yleispätevä sääntö se on, mutta näin olen ymmärtänyt, että kalat eivät nuku samallatavalla kuin me ihmiset, vuorokausirytmin mukaan, vaan ne ottavat ympäri vuorokauden pieniä tirsoja silloin tällöin.

Pakko vängätä vastaan. Ei vaan jos seuraan yleisesti kalojani niin eihän ne samallai nuku kuin ihmiset, mutta kyllä nuo päiväliikkujat on öisin paljon rauhallisempia ja seisovat suurimman osan yöstä paikoiltaan. Ja taas yöaktiiviset ovat päivisin aika pitkälle kaiken muun paitsi ruoka-ajan piiloissaan. Joitai poikeuksia on esim. norsukala joka heiluu samallai oli sitte yö tai päivä. Okei öisin se ei piilottele ihan yhtä paljon kuin päivisin, mutta kuitenkin.
Ja seurasin viime yönä nuoliaista ihan uteliaisuuttani. Tuli tehtyy työhommia tässä koneella aamuyhön saakka, ja koko sen ajan mitä koneella istuin kumpikin nuoliainen makas omalla lehdellään välillä vaan kylkeään kääntäen. Sen verran aina kun kävi joku ylimääränen ääni esim. ase pamahti tv:ssä tai muuta, niin ponkaus vatsalleen ikään kuin tarkkailemaan ympäristöään. Mutta hetken kuluttua väännettiin takaisin kyljelleen koisaamaan

Muokataas linkki nyt tähän samaan otsikkoon mukaan

Ainoa että sen näkemistä varten pitää olla kirjautunut facebookiin. Youtubea en ole koskaa käyttäny niin siksi tätä kautta.
http://www.facebook.com/piiusti?v=app_2 ... 6668992621
-
- Advanced Member
Minä epäilen suuresti, etteivät kalat nuku samassa mielessä kuin ihmiset. Ennemminkin "lepäilevät". Riippuen eläinlajista, nukkumistottumukset vaihtelevat suurestikin. Esimerkiksi hevonen nukkuu yössä vain noin neljä tuntia, kun taas ihminen tarvitsee ne kahdeksan tunnin syvät unet. Päiväunet vielä päälle kummallakin lajilla.
Muistelen joskus pienenä, kun keskellä yötä jostain syystä löi valot akvaarioon päälle, olivat kaikki kalat vitivalkoisia. Vaihtavatko teillä kalat "nukkuessaan" väriä?
Muistelen joskus pienenä, kun keskellä yötä jostain syystä löi valot akvaarioon päälle, olivat kaikki kalat vitivalkoisia. Vaihtavatko teillä kalat "nukkuessaan" väriä?
Ajattelisin tässä olevan kyse säikähdyksestä. Monet lajithan säikähtäessään/pelästyessään muuttavat värinsä hailakoiksi. Kalat kuitenki sen verran menevät sen vuorokauden rytmin mukaan, että ovat tottuneet milloin on pimeää, milloin valoisaa.. Ja jos keskellä yötä länttäät valot päälle ne säikähtävät. Jotain jota ne eivät osanneet odottaa. Itselläkin joskus tapahtunut jotta ajastin on paukauttanu imuroinnin jälkeisenä yönä esim. valot päälle silloin kun kalat sitä vähiten odottaneet. Melkoinen värien haalistuminen ja joukko parveutuminen tapahtuu hetkessä, ja selkeesti kalat on varuillaan vielä pitkään sen jälkeen.thank kirjoitti:Muistelen joskus pienenä, kun keskellä yötä jostain syystä löi valot akvaarioon päälle, olivat kaikki kalat vitivalkoisia. Vaihtavatko teillä kalat "nukkuessaan" väriä?
Ja onhan noilla jotenkin jonkinmoinen vuorokausi rytmi pakko olla, sillä ei muuten olisi selkeästi yöaktiivisia, taikka selkeästi päiväaktiivisia kaloja

-
- Elite Member
Ainakii sinineontetrat vaalenee selvästi yöllä ja samalla sammuttavat sinisten juoviensa loisteen
,
aamulla niillä kestää vähän aikaa ennen kun niitten se sininen juova alkaa taas loistaa ja muuttuvat muutenkii takasin normaalin tummaksi.

aamulla niillä kestää vähän aikaa ennen kun niitten se sininen juova alkaa taas loistaa ja muuttuvat muutenkii takasin normaalin tummaksi.

Meillä taas Sinileuat ovat tummempia öisin ja muuttuvat muutenkin tummemmiksi säikähtäessään. Myös selkäevä nousee pystyyn säikähtäessä. Seeprakalat taas menevät hulluiksi kun valo sammuu tai menee päälle. Ryntäilevät päättöminä altaassa.
Juu tän mäkin oon huomannu.miljoonakala84 kirjoitti:Ainakii sinineontetrat vaalenee selvästi yöllä ja samalla sammuttavat sinisten juoviensa loisteen,

208l myydään + 40l rapula♥
Tiikerinuoliaisten unenlahjat ovat ainakin melko hyvät. Hankin tässä taannoin salamanteriplekoille sopivia luolia. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että niissä kaikissa on tiikeri asukkaana. Salamanterit menevät niihin aina kun ne ovat välillä vapaana. Tiikerien koko on vielä sellainen, että ne juuri ja juuri mahtuvat putkiin. Siirsin yhtä putkea, kun tiikeri oli sisällä, eikä se tullut edes ravistamalla ulos. Melko syvässä lepotilassa nuo taitavat olla. Tyypillinen nukkumatyyli on kylkiasento.
Meidän isommasta ruskosilmästä huomaa selvästi, milloin se on ollut torkuilla ja on vähän "hidas sytytys", kun ruokaa tulee...
Se on kyllä ajoittain aktiivinen päivisinkin, eikä pelkästään yöeläjä.
Se on kyllä ajoittain aktiivinen päivisinkin, eikä pelkästään yöeläjä.
17 x L046+poikue, L124, 2 x L134, 2 x L165, L190, 2 x L191, L200, L201, L260, 5 x L262, Hypostomus sp., 1 tuntematon pleko, 1 tummalevä ja muutama Ancistrus sp.
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus
Monniset: C. adolfoi, C. similis, C. sterbai, C. trilineatus