Iso valkoinen läikkä helmirihmakalassa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Iso valkoinen läikkä helmirihmakalassa
Huomasin eilen että helmirihmakalan selkään on ilmestynyt melko iso valkoinen läikkä.
Tällä kalalla on ollut selässä pidemmän aikaan pieni valkoinen läikkä, jonka on olen tulkinnut puremajäljeksi (meillä oli samassa altaassa kiukutteleva pikkulehtikala). Nyt tuo läikkä on muuttanut kuitenkin muotoaan ja on selvästi isompi ja näyttää lähinnä yhdeltä suomulta josta on väri lähtenyt. kyljessä on myös yksi samanlainen, tosin pienempi. Mistäköhän voi olla kyse?
Lisäksi huomasin että yhdellä safiiritetralla on pyrstön tyvessä valkoista, hyvin vähän mutta onpa kuitenkin.
Kalasto:
4 pikkulehtikalaa
3 helmirihmakalaa
8 safriiritetraa
20 kerritetraa
1 partamonni
1 punanoitamonni
Vesi noin 26,5 asteista
ja vettä vaihdan 1-2 vkon välein 30%
Akvaario on reilun vuoden ollut toiminnassa ja asukkaat ovat samat edelleen. Uusia kaloja ei ole tullut pitkään aikaan. Yksi kerritetra kuoli tuossa muutama päivä sitten (löytyi kuolleena pohjalta).
--------------------------
Huomasin myös että yhden toisen helmirihmakalan pyrstö on pienentynyt, siinäkin on mielestäni valkoista.
Mikä ihmeen tauti on kyseessä? vai onko tämä edes tauti?
Tällä kalalla on ollut selässä pidemmän aikaan pieni valkoinen läikkä, jonka on olen tulkinnut puremajäljeksi (meillä oli samassa altaassa kiukutteleva pikkulehtikala). Nyt tuo läikkä on muuttanut kuitenkin muotoaan ja on selvästi isompi ja näyttää lähinnä yhdeltä suomulta josta on väri lähtenyt. kyljessä on myös yksi samanlainen, tosin pienempi. Mistäköhän voi olla kyse?
Lisäksi huomasin että yhdellä safiiritetralla on pyrstön tyvessä valkoista, hyvin vähän mutta onpa kuitenkin.
Kalasto:
4 pikkulehtikalaa
3 helmirihmakalaa
8 safriiritetraa
20 kerritetraa
1 partamonni
1 punanoitamonni
Vesi noin 26,5 asteista
ja vettä vaihdan 1-2 vkon välein 30%
Akvaario on reilun vuoden ollut toiminnassa ja asukkaat ovat samat edelleen. Uusia kaloja ei ole tullut pitkään aikaan. Yksi kerritetra kuoli tuossa muutama päivä sitten (löytyi kuolleena pohjalta).
--------------------------
Huomasin myös että yhden toisen helmirihmakalan pyrstö on pienentynyt, siinäkin on mielestäni valkoista.
Mikä ihmeen tauti on kyseessä? vai onko tämä edes tauti?
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Re: Iso valkoinen läikkä helmirihmakalassa
Tässä vielä kuvia läikästä
http://picasaweb.google.fi/timo.parkka/ ... nNSEiLH5Vw#
viimeinen kuva on siis toisesta kalasta, jonka pyrstöstä on kummallisesti kadonnut osa...
Kaikki vinkit ja avut ovat tervetulleita!
viimeinen kuva on siis toisesta kalasta, jonka pyrstöstä on kummallisesti kadonnut osa...
Kaikki vinkit ja avut ovat tervetulleita!
Läikkä näyttää bakteerilta (voi myös olla loinen, selviää vain mikroskoopilla):
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perp ... dPic=005_e
Ja evärutolta, myös bakteeri:
http://www.jbl.de/onlinehospitaluk/perp ... dPic=004_d
Itse aloittaisin bakteerilääkityksellä.
Kiitos!aborre kirjoitti:Läikkä näyttää bakteerilta (voi myös olla loinen, selviää vain mikroskoopilla):
Tuolta nuo oireet tosiaan näyttävät, täytyykin heti tiistaina hankkia noita lääkkeitä.
Mahtaakohan noihin kumpaakin tautiin voida lääkitä yhtäaikaa vai pitääkö ensin lääkitä toinen ja sitten 5 päivän päästä toinen?
Kysy kaupasta onko niillä jokin bakteeritartuntojen yleislääke. Jos ei ole niin lähtisin lääkitsemään molempia sillä läikkälääkkeellä koska molemmilla voi olla sama tauti joka ilmenee eri kohdissa. Evät ovat herkkiä monelle taudille.
(muoks) Joku voi suositella suolahoitoa mutta mielestäni oireet ovat sen verran pitkällä että lääkkeet ovat turvallisempia.
(muoks) Joku voi suositella suolahoitoa mutta mielestäni oireet ovat sen verran pitkällä että lääkkeet ovat turvallisempia.
Tämä tarina jatkui niin että marssin silloin ensimmäisenä mahdollisena päivänä liikeeseen ja ostin bakteerilääketta jolla sitten lääkitsin kalat ja kas kummaa, läikät katosivatkin helmirihmakalasta!
Tosi hieno fiilis!
Toivottavasti tauti ei nyt jäänyt jotenkin piileväksi ja uusi kohta taas kun lääke ei enää vaikuta vedessä...
Tosi hieno fiilis!
Toivottavasti tauti ei nyt jäänyt jotenkin piileväksi ja uusi kohta taas kun lääke ei enää vaikuta vedessä...
Nyt samaan kalaan on ilmestynyt uusi läikkä eri kohtaan kuin aikaisempi. Olisiko syytä uusia tuo lääkitys?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Kyllä, joskus vaan ei lähde yhdellä kuurilla pois, voisit lisäksi käyttää jotain muun merkkistä jos löytyy. Et tuossa kertonut mitä ensimmäisellä kertaa käytit, mutta esim fungus clear on hyväksi havaittu. Olethan muistanut aktiivisen vedenvaihdon kuurin jälkeen ja muutenkin. Taistojen kanssa vaan tullut huomattua että vähemmän ongelmia kun jaksaa vaihdella tiuhempaan vesiä. 

Akvaario Kurjessa ohjestetiin helmirihmakaloille vaihtamaan mielummin 2 viikon välein vettä kuin viion välein. Oma vaihtovälini on ollut jossain tuossa välissä noin keskimäärin. Lisäksi neuvottiin ettei lääkityksen jälkeen kannata heti vaihtaa vettä, että lääke vaikuttaa pidempään.
Minulla ei nyt ole lääkettä käsillä eli en osaa sanoa mitä se oli. Oiskohan se just ollut tuo mainitsemasi Fungus Clear (ainakin joku clear se oli
)
Minulla ei nyt ole lääkettä käsillä eli en osaa sanoa mitä se oli. Oiskohan se just ollut tuo mainitsemasi Fungus Clear (ainakin joku clear se oli

-
- Advanced Member
Ompas dilemma, toisaalta mahdollisissa bakteeri ongelmissa kai pitäisi kuitenkin vaihtaa vettä aktiivisemmin, muistaakseni allhson ehdotti toisessa ketjussa esim 20% päivittäistä vaihtoa ongelma aikana mallia toistaiseksi, joka kuulosti fiksulta määrältä ainakin mielestäni(taistoilla tehdään 90/100% sia jos kuntoutetaan, mutta se lienee toinen juttu). Kaikki kunnia kurjelle mikä kuuluukaan, en ole ikinä vieraillut, mutta jotenkin tuntuisi fiksummalta vaihtaa ohjeen mukaisesti kuurin jälkeen vettä, ja jopa ennen kuuriakin. Kyllähän vaikuttavaa ainetta silti jää veteen jos ei tehdä mitään 90-xxx vaihtoa. Summasummarum, jos tauti palasi niin se joko ei lähtenyt pois ensimmäisellä kerralla kaloista tai sitten jokin muu mättää, syyhän tässä pitäisi kanssa varmaan saada hoidettua. Itse varmaan vaihtaisin jonkun 40-50%, antaisin kuurin, sen 4-7pv jälkeen 30-40% ja jatkaisin päivittäisellä pienellä vaihdolla, mikä olisikaan käytännössä helpointa sanko mittoina (kun ei letku homma toimi, vielä;) tuon 20% jotain, tätä voisin jatkaa parikin viikkoa, ja sitten aloittaisin harventamaan väliä joka toiseen päivään jne. Jatkossa myös tihentäisin tuota 1,5-2 vkoa vaikka vähemmän kerralla mutta useammin. Joku lääkinnällisempi vois kommentoida tätä kiitos! Ps.Oletkos arvoja mittaillut yhtään altaasta?
---------------------------------
Kirjoittaja nastamuumio » 19:23, 20.04.2010
Kotirintamalla hellasäröä liikenteessä, joten ei ehdi olla AW ssa tarpeeksi
argg. Mites noi muut tiedot, akvan koko ja suodatuspuoli ja tosiaan ne vesiarvot?
---------------------------------
Kirjoittaja nastamuumio » 19:23, 20.04.2010
Kotirintamalla hellasäröä liikenteessä, joten ei ehdi olla AW ssa tarpeeksi
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vesiarvoissa en ole huomannut mitään muutosta, voin laittaa tänne kyllä liuskatestin tulokset illalla kunhan sen teen.
Lääke oli tosiaan tuo Fungus Clear, eilen kävin ostamassa sitä lisää, tosin huomasin vahingossa ostaneeni Ick Clearia, joten tänään vaihtamaan pakettia
Tein ekalla kerra siten että vaihdoin ennen kuuria 30% vedestä ja sitten reilun viikon päästä seuraavan kerran 30%.
Nyt on kulunut viikko tuosta viime vaihdosta ja eilen vaihdoin taas 30%. Luulen että tällä kertaa teen kuten ohjeessa sanotaan ja vaihdan viikonloppuna (eli 5.päivänä) n. 20% vedestä...
Lääke oli tosiaan tuo Fungus Clear, eilen kävin ostamassa sitä lisää, tosin huomasin vahingossa ostaneeni Ick Clearia, joten tänään vaihtamaan pakettia

Tein ekalla kerra siten että vaihdoin ennen kuuria 30% vedestä ja sitten reilun viikon päästä seuraavan kerran 30%.
Nyt on kulunut viikko tuosta viime vaihdosta ja eilen vaihdoin taas 30%. Luulen että tällä kertaa teen kuten ohjeessa sanotaan ja vaihdan viikonloppuna (eli 5.päivänä) n. 20% vedestä...
Olen unohtanut mitata noita vesiarvoja mutta osaako joku sanoa onko minun hoitorutiineissa jotain vikaa:
Vaihdan keskimäärin 1,5 viikon välein 30% vedestä
Ulkosuodattimen olen putsannut kahdesti tämän vuoden aikana jona akvaario on minulla ollut ja siellä ei kyllä käytännössä ole ollut mönjää yhtään
Sisäsuodattimen putsaan noin kk. välein.
Pohjaa en ole pahemmin laponnut, se on kuitenkin soraa ja kierteisiä on runsaasti. Silloin kun lappoan niin tulee todella mustaa vettä. Pitäisikö lappoamista tehdä useammin? Se on vaan kasvien ja somisteiden takia melko haastavaa puuhaa ja siksi jäänyt aika vähäiselle.
Vaihdan keskimäärin 1,5 viikon välein 30% vedestä
Ulkosuodattimen olen putsannut kahdesti tämän vuoden aikana jona akvaario on minulla ollut ja siellä ei kyllä käytännössä ole ollut mönjää yhtään
Sisäsuodattimen putsaan noin kk. välein.
Pohjaa en ole pahemmin laponnut, se on kuitenkin soraa ja kierteisiä on runsaasti. Silloin kun lappoan niin tulee todella mustaa vettä. Pitäisikö lappoamista tehdä useammin? Se on vaan kasvien ja somisteiden takia melko haastavaa puuhaa ja siksi jäänyt aika vähäiselle.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Ulkosuodatinta ei tarvitse puhdistaa noin usein, etenkään, kun se on ollut mönjätön. Pohja on hyvä pitää puhtaana, sillä muuten se toimii hyvänä kasvualustana haitallisille taudinaiheuttajille. Sisäsuodatin putsataan tarvittaessa, eli, kun sen tehot laskevat keräämistään roskista. Itse putsaan sisäsuodattimen kerran parissa viikossa. Vettä voisi vaihtaa ehkä hivenen enemmän tai useammin.
Käytätkö vedenparannusainetta? Oletko jo kokonaan poissulkenut mahdollisuuden kalojen keskinäisistä kamppailuista? Vauriokohdat ovat nimittäin alttiita homeelle ja muille taudinaiheuttajille.
Käytätkö vedenparannusainetta? Oletko jo kokonaan poissulkenut mahdollisuuden kalojen keskinäisistä kamppailuista? Vauriokohdat ovat nimittäin alttiita homeelle ja muille taudinaiheuttajille.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
joo sisäsuodattimen olen oikeastaan putsannut silloin kun tehot on laskenut, siinä on kätevä ilmoitin asiasta. Koskas ne sen sisällä olevat materiaalit tulee vaihtaa (ei tuu nyt mieleen sitä termiä millä niitä kutsutaanTaavetti kirjoitti:Ulkosuodatinta ei tarvitse puhdistaa noin usein, etenkään, kun se on ollut mönjätön. Pohja on hyvä pitää puhtaana, sillä muuten se toimii hyvänä kasvualustana haitallisille taudinaiheuttajille. Sisäsuodatin putsataan tarvittaessa, eli, kun sen tehot laskevat keräämistään roskista. Itse putsaan sisäsuodattimen kerran parissa viikossa. Vettä voisi vaihtaa ehkä hivenen enemmän tai useammin.

Kalat ovat kyllä aika rauhallisia, toista oli viime kesän lopulla jolloin ilmastin aiheutti yhden lehtikalan muuttumisen todella aggressiiviseksi, mutta tuskin nämä nykyiset ongelmat ovat johdannaisia tuosta...
Käytän vedenparannusainetta, minun tankki on siis 240l ja vaihdan siitä 80l. Tuo lienee todellisuudessa lähemmäs 40% kun eihän vettä kuitenkaan ole tuota 240 litraa...
Eli pohjan imurointi voisi olla paikallaa, ehkäpä seuraavan veden vaihdon yhteydessä teen "suurimuroinnin" ja siirtelen kaikki somisteet pois altaasta ja imuroin kauttaaltaan niin hyvin kuin pystyn...
-
- Advanced Member
Onko sulla tietoa noiden rihmakalojen sukupuolista? Hieman epäilen kyllä vieläkin mahdollisia yhteenottoja. Asia olisi hyvä poissulkea kokonaan.
Vesiarvot?
Vesiarvot?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Tuo sukupuoli kysymys onkin mielenkiintoinen, kalat ovat nyt olleet noin vuoden altaassa ja tullessaan koiras oli helppo erottaa kahdesta naaraasta, punaisen rinnan avulla. Mutta nyt en kyllä enää pysty tuota erottelua tekemään. Mutta siis altaassa on 1u+2n.Taavetti kirjoitti:Onko sulla tietoa noiden rihmakalojen sukupuolista? Hieman epäilen kyllä vieläkin mahdollisia yhteenottoja. Asia olisi hyvä poissulkea kokonaan.
Vesiarvot?
Vesiarvot koitan muistaa mitata tänä iltana ja heittää tänne.
-
- Advanced Member
Onko nämä sivustot sulle tutut? http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/index.php
Olisko mahdollista saada kuvaa läikästä?
Olisko mahdollista saada kuvaa läikästä?
Ketjun alussa oli linkki näihin kuviin:Taavetti kirjoitti:Olisko mahdollista saada kuvaa läikästä?
nuo läikät ovat nyt parantuneet, mutta samanlainen on ilmestynyt nyt toiseen kohtaan...
--------------------------------
Kirjoittaja timo1976 » 16:32, 23.04.2010
Noniin tässä nyt vesiarvot altaasta, (otettu liuskatestillä) :
No3 = 10-25
No2 = 0
GH= 4-7
KH= 3-6
PH= 6,8
Lämpötila 26-27 (aamulla 26, illalla 27)
No nyt lapposin pohjan kauttaaltaan ja parin somisteen kohdalta tuli paha haju, pohja lienee siis ollut tukossa noissa kohdissa. Vaihdoin normaalin 80l nyt ja vesi jäi todella sameaksi vaihdon jälkeen. Mitä pitäisi tehdä seuraavaksi? Olen hieman huolissani....
-
- Advanced Member
No just, jos tosiaan et ole lappoillut pahemmin ennestään, niin alkaisi tuo bakteeri juttukin selkenemään. Itse olisin melkein vielä voinut lappoilla 40L lisää, jolloin olis tullut joku 50-60% vedenvaihto. Se likaisuus laskeutuu kyllä sinne pohjalle, ja jos sisäsuodattimesi on oikeasti toimivaa mallia niin kyllä senkin pitäisi auttaa. Itse yleensä lappoan pohjan puhtaaksi ja vaihdan sen jälkeen vasta vesiä lisää jos putsaus sujui nopeasti. Voisit harkita esim yhtä välisiivousta ennen seuraavaa isompaa, lappoa parin päivän päästä koko pohja taas ja korvaa vain poistunut vesi. Sitten vaikka siirryt toistaikseksi tuohon kerran viikossa lappoaminen + mahdollinen vedenvaihto vaikka luokkaa 40% niin eiköhän se pohja siitä alkaa toipumaan ja bakteerikanta normalisoitumaan, ei se pohja kuitenkaan määräänsä enenpää pysty hajottamaan tuota kakulia, joten auttava käsi on paikallaan. Eron varmaan huomaa "nenällä" pikkuhiljaa siivouksen yhteydessä. Tsemppiä 

Ja tuo oireilu nyt ei vaan millään liity tuohon. Ja aikamoista liioittelua. Normaali lappoaminen kerran viikossa riittää. Mahdolliset kaasut nousevat kuplina pintaan. Bakteeriläikät johtunevat huonosta vedenlaadusta muuten mutta tuskinpa hiekan kaasuista jotka kuplivat pintaan.nastamuumio kirjoitti:No just, jos tosiaan et ole lappoillut pahemmin ennestään, niin alkaisi tuo bakteeri juttukin selkenemään. Itse olisin melkein vielä voinut lappoilla 40L lisää, jolloin olis tullut joku 50-60% vedenvaihto. Se likaisuus laskeutuu kyllä sinne pohjalle, ja jos sisäsuodattimesi on oikeasti toimivaa mallia niin kyllä senkin pitäisi auttaa. Itse yleensä lappoan pohjan puhtaaksi ja vaihdan sen jälkeen vasta vesiä lisää jos putsaus sujui nopeasti. Voisit harkita esim yhtä välisiivousta ennen seuraavaa isompaa, lappoa parin päivän päästä koko pohja taas ja korvaa vain poistunut vesi. Sitten vaikka siirryt toistaikseksi tuohon kerran viikossa lappoaminen + mahdollinen vedenvaihto vaikka luokkaa 40% niin eiköhän se pohja siitä alkaa toipumaan ja bakteerikanta normalisoitumaan, ei se pohja kuitenkaan määräänsä enenpää pysty hajottamaan tuota kakulia, joten auttava käsi on paikallaan. Eron varmaan huomaa "nenällä" pikkuhiljaa siivouksen yhteydessä. Tsemppiä
-
- Advanced Member
Hmm, olen kai ihan kuutamolla kun kerta pohjan puhdistaminen tehostetusti tässä vaiheessa ei auta veden laatuun, nopeimpana metodina siis. En noihin kupliin edes ottanut kantaa. Sitä vaan että jos pohja on ollut lappoamatta pitkään niin ihan helposti tule kerrasta siihen malliin että voisi siirtyä viikko rytmiin, ja ongelmat olisivat pois suit sait. Mutta ketjun aloittaja tekenee omat päätöksensä asiassa, millä tilanne saadaan konkreettisesti parempaan suuntaa, myös omaa "stetson knowledgeä" kandee käyttää, tää virtuaali helppari kun ei aina pysty eikä voi hahmottaa koko tapausta. Peace!
Nojoo, anteeksi nastamuumio. Nitraatti- ja nitriittitestit kehiin niin saa osviittaa.
-
- Advanced Member
Soot aborre välillä vähä hätäänen.timo1976 kirjoitti:Noniin tässä nyt vesiarvot altaasta, (otettu liuskatestillä) :
No3 = 10-25
No2 = 0
GH= 4-7
KH= 3-6
PH= 6,8
Lämpötila 26-27 (aamulla 26, illalla 27)
No hitsi, niinpä olen. Arvothan ihan hyvät. Oisko kutupuuhissa tullut haava ja home tai bakteeri iskenyt?