Paratiisikalojen lisääntyminen

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
reetass
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Paratiisikalojen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja reetass »

Yllätyksekseni aamulla kaloja ruokkimaan mennessäni huomasin vaahtopesässä mätimunia. Paratiisikala-uros Kullervo oli pesän alapuolella ja hätisteli muita kaloja pois pesän luota. Poikasten emo Kielo oli haalistunut ja huomasin sen pyrstössä ja muualla evissä ruhjeita. Tiesin että Kullervo oli ollut asialla pesää puolustaessaan. No, siirsin Kielon varulta toiseen akvaarioon ettei Kullervo tappaisi sitä.

Onko kellään kokemusta paratiisikalojen viljelystä? Olen lueskellut akvaariokirjoja mitä itselläni on, eikä niissä tarkemmin puhuta paratiisien viljelystä, poikasten varttumisesta ym.

Tällä hetkellä minulla ei ole oikeastaan akvaariota, joka voisi toimia viljelyakvaariona.. Poikasethan eivät varmasti selviydy seura-akvaariossa? :/ Akvaariossa, jonne siirsin paratiisikala-naaras Kielon, on miljoonakaloja ja pari platya, pohjalla partamonni. Kultakala-akvaariokin minulta löytyy, mutta sinne nyt poikasia ei ainakaan voi laittaa.

Poikasten ruokkiminenkin huolestuttaa, (jos ne siis selviävät edes siihen vaiheeseen asti), luin kyllä netistä että uros vartioi poikasia pesällä siihen asti kunnes ne kuoriutuvat. Ja että poikasia ruokitaan likoeläimillä muutamia päiviä? Saako likoeläimiä/valmisteita eläinkaupasta? Artemiantoukilla sitten myöhemmin. Mistäs niitä saa?

Kuten näkyy, minulla ei ole aiempaa kokemusta kalojen kutemisesta akvaarioissa.
buke
Junior Member
Junior Member

Re: Paratiisikalojen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja buke »

Minulla on rihmoja, mutta oletan lisääntymisen olevan samantyylinen..

Jos poikaset ovat seuralassa, ei kannata lähteä sinne ruokkimaan. Ensinnäkin likaa veden ja monesti altaassa on esim. pintakasveissa jotain mitä näykkiä. Minulla rihmat kutivat tuolla muiden seassa ja osa poikasista on näemmä kasvanut kiitettävästi pintakasvillisuuden suojassa. ;) Ne mitkä ei tullut pienenä syödyksi. Julmaahan se on, mutta toinen vaihtoehto on että pidät erillään vanhemmat jotta eivät lisäänny enää.

Omassa altaassa voit kasvattaa poikasia. esim. 20L ja sinne alkuun likoeläimiä, joita saa kasvattamalla banaanin kuorta käyttäen tai ostamalla ymppiä akvaarioliikkeestä. Sitten kun näet poikasten syövän voit harkita artemian ostamista. Päivittäin vedenvaihto ja se pääaltaasta, jossa syntyneet.

Korjatkaa muut jos on jokin väärin. :roll:
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Re: Paratiisikalojen lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Olen kasvattanut muutaman poikueen paratiisikaloja. Yleensä olen kalanpoikasten kanssa täysi tumpelo, mutta paratiisikalanpoikaset ovat niin sitkeitä, että jopa minä pärjään niiden kanssa. 8-) Yksi selvisi seura-akvaariossakin, keltabarbien, isojen monnien ja muiden ahmattien keskellä, mutta aika heikot mahdollisuudethan siellä tietenkin ovat

Likoeläimiä saat helposti laittamalla poikasaltaaseen palan banaaninkuorta tai tupon kuivaa heinää. Joissain lähteissä ehdotetaan banaanin hedelmälihaa, maitoa tai piimää, mutta sitä hajua ei kestä kukaan. Akvaarioliikkeet myyvät myös nestemäistä poikasruokaa, jonka pitäisi olla suunnilleen vastaavaa. Likoeläinkausi ei poikasilla kestä kauankaan: hyvin pian ne pystyvät syömään artemiaa ja poikasille tarkoitettua pölymäistä kuivaruokaa. Paratiisikalanpoikaset kasvavat kiitettävää vauhtia monen muun lajin poikasiin verrattuna, kunhan ruokaa lappaa tarpeeksi ja huolehtii veden puhtaudesta.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”