120l akvaarioon värikkäitä asukkaita
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
120l akvaarioon värikkäitä asukkaita
Allas on 100cm pitkä, 40cm korkea ja 30cm leveä. Altaan vesiarvoista en tiedä muuta kuin pH:n, mutta ensi kerran kun käyn kaupungilla, ostan muitakin testejä. pH on siis 7, ja lämpötila 25. Akvaarion nykyisiä asukkaita ovat n. 15 intiaaninsulkaa, 4 neontetraa ja pandamonninen. Neontetrat ja pandamonninen on tarkoitus viedä lajitovereidensa joukkoon takaisin eläinkauppaan tai kaverilleni. Ennen ajattelin, että voisin ottaa miljoonakaloja, mutta tulin toisiin aatoksiin, koska vettä pitäisi kovettaa ja miljoonakalan poikasista voisi olla hieman riesaa. Mitä värikkäitä katseenvangitsijoita voisin siis ottaa intiaaninsulkien seuraksi?
-
- Advanced Member
Re: 120l akvaarioon värikkäitä asukkaita
Miten olisi pohjalle loistokääpiöahven 1+2, safiirimonnisia ja keskiveteen (jos toisen parven sinne haluat) kuparitetroja? 

-
- Junior Member
Varjon kirjaa selaillessani mieleeni jäivät erityisesti nämä kalat:
Loistobarbi
Hohtoseeprakala
Hehkupurjebarbi
Kulmajuovatetra
Korumonninen
Purjemonninen
Täplämonninen
Kiiltomonninen
Loistokääpiöahven
Jos noista + esim. joistain tetroista, vaikka kuparitetroista saisi jonkin järkevän vaihtoehdon?
Loistobarbi
Hohtoseeprakala
Hehkupurjebarbi
Kulmajuovatetra
Korumonninen
Purjemonninen
Täplämonninen
Kiiltomonninen
Loistokääpiöahven
Jos noista + esim. joistain tetroista, vaikka kuparitetroista saisi jonkin järkevän vaihtoehdon?

-
- Junior Member
Kenelläkään vielä ideoita? 

Mä kattelin justiin tänään tuolta Varjon kirjasta, että jos mulla olis sopiva allas, niin ottaisin kyllä hehkubarbeja (puntius melanampyx), punapääbarbeja (puntius nigrofasciatus)tai ihan noita tiikeribarbeja (puntius tetrazona). Jotenkin niin hauskan näköisiä kaloja, joku kymmenenkin kipaletta näyttäis jo hienolta ja äkkiseltään katottuna sopis sun altaaseenkin
.
Tai sitten otat jotain kivan värisiä sukarapuja tai kotiloita?

Tai sitten otat jotain kivan värisiä sukarapuja tai kotiloita?
Ahaa, mä olin ihan vaan Varjon kirjan varassa ja katoin viel et on pitkän mallinen allas. Mutta varmaan täältä hakemalla löytyy perusteluja miksi ei, vai haluatko tässä jakaa vähäsen tietämystäsi?condevil kirjoitti:Ei tiikeribarbeja 120L akvaarioon.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Voi kasvaa oikeasti isoksi barbiksi, en laittaisi niin vilkasta kalaa noin pieneen. Tiikeribarbille vähintään 150 litraa, sekin on hyvin vilkas parvikala.Innocentti kirjoitti:Loistobarbi
Kerttu, minkä vuoden kirja sulla on käsillä? Mulla on muistikuva, että uusimmassa minimi on 150l. En ole ihan varma.
Loistobarbi voi kasvaa yli 10cm kokoiseksi ja vaatii ympärilleen parven, joten ei missään nimessä sitä tuon kokoiseen akvaarioon!
Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
Uusimmasta mä nää tilasuositukset katson. Tuossa sanotaan 128 litraa. Hyvä kun korjasit, uskon kyllä ettei ton kokoinen vilkas kala ihan noin pieneen mahdu! Tosin tuo oli toki pidemmänmallinen akvaario kuin normaalit ton kokoiset, mutta enivei, varmaan löytyy parempiakin vaihtoehtoja.naatti kirjoitti: Kerttu, minkä vuoden kirja sulla on käsillä? Mulla on muistikuva, että uusimmassa minimi on 150l. En ole ihan varma.
-
- Junior Member
Joo, kiitos kun huomautitte tuosta loistobarbista, ja tiikeribarbista myös. Minulla on -2007 Varjo ja tässä lukee että 100-litraiseen mahtuu.