Viljelytaulukoiden päivitys on alkaneen vuoden toimintasuunnitelmassa. Se on kuitenkin todella suuri projekti joten en pidättäisi hengitystäni odotellessa että operaatio saataisiin tehtyä vuonna 2009 ainakaan pelkän hallituksen voimin. On ollut puhetta SARFin eli ruotsalaisten listan hyödyntämismahdollisuuksista, mutta heillä pisteytys on nykyään erilainen joten tuokin tulee vaatimaan kovaa miettimistä ja tietysti heidän lupansa josta ei ole vielä neuvoteltu. Myös viljelykilpailun sähköistäminen on edelleen tekeillä, ja nämä kaikki asiat muodostavat yhdessä jokseenkin monimutkaisen kuvion jossa kaikki riippuu kaikesta ja se ei ole kovin helppo pähkinä ratkaistavaksi. Itse pienessä päässäni olevaan aikatauluun olen hahmottanut viljelykilpailun kehittämistoimet myöhäiselle keväälle. Nyt sentään on vuoden 2008 tulosten perusteella täysin selvää että kilpailua
kannattaa kehittää sillä se nousi kuin Fenix tuhkasta jo melko pienellä mainonnalla.
Kulissien takana tapahtuu edelleen hyvin paljon ja liiton asioita edistetään vähintään viikottain, usein niitä pohditaan (ja myös tehdään

) ihan iltakaudet. Olen melko varma että Akvaarioliitolla ei ole ikinä ennen ollut näin paljon suunnitelmia ja tekeillä olevia asioita kuin nyt. Liitto toimii kuitenkin ihan ihmisresursseilla eikä kehittämistyö ole viime vuosina ollut varsinaisesti mitenkään ylitsevuotavilla kiitoksilla palkitsevaa hommaa. Toiminnan nostaminen nykyaikaan ja sen kehittäminen mielekkääksi ovat olleet alusta asti raskaita prosesseja. Muutamat ihmiset ovat olleet niin naimisissa liiton kanssa viime ajat että loppuun palaminen on jo terminä mainittu muutamaan otteeseen - ei onneksi vielä minun kohdallani.
Jos jäsenjärjestöistä löytyy potkua viljelylistojen ajantasaistamiseen niin ilmoittakaa ihmeessä. Olette varoitetut, se ei ole kevyt prosessi eikä välttämättä edes yhtään kivaakaan. Mainetta ja kunniaakin tulee maksimissaan kymmeneltä ihmiseltä ja loput haukkuvat lopputuloksen pystyyn...

Siis oikeasti, kaikki jäsenjärjestöjen jäsenet saavat mieluusti osallistua pienemmällä tai isommalla panoksellaan kunhan tietävät mihin ovat päänsä pistämässä ja arvioivat oman elämänsä realiteetit kunnolla etukäteen.
Tämä ei olisi todellakaan oikea foorumi kirjoitella edes yksityishenkilönä tällaisia että järjestöelämä on toisinaan aika kamalaa pahimmillekin aktiiveille, älkää laittako liikaa painoarvoa sanoilleni.

Viljelytaulukot otetaan kyllä käsittelyyn kun niiden aika on.