Lehtikalojen ruokinta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Lehtikalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Mites muilla lehtikalojen omistajilla, onko lehtikalat kovia "kerjäämään"? :mrgreen:

Mulla on muutama viikko sitten altaaseen muuttaneita lehtikalan poikasia ja nuo kärkkyy jatkuvasti ruokaa tuolta kulmasta, mistä oon tottunut ruokaa antamaan. Sit sitä ruokaa vedetään, niin kuin koskaan ei ruokaa ois nähty....

Miten vaan, et miten paljon noita nyt pitäis ruokkia? Oon nyt antanu n. 3krt päivässä ruokaa, ja sitä menee kyllä joka kerta se määrä, mitä altaaseen oon tiputellut, sellanen kuhina käy, eikä pohjalle kerkeä leijailemaan yhtään.
317 L (sekala)
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikalojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Kerjäileehän ne siinä missä muutkin kalat :D Kongontetrojen jälkeen aina muutenkin heti toisena paikalla kun kävelee akvaarion luokse. Mä en ole itse lehtikalavauvoja kasvattanut, mutta eikös se niin mennyt, että nuorille kaloille on hyvä antaa pieniä annoksia useasti päivässä ja sitten vähän aikuisempana voi ruokintatahtia vähentää.. :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

[groovehai] kirjoitti: Mä en ole itse lehtikalavauvoja kasvattanut, mutta eikös se niin mennyt, että nuorille kaloille on hyvä antaa pieniä annoksia useasti päivässä ja sitten vähän aikuisempana voi ruokintatahtia vähentää.. :)
Näin mä oon itseni antanut ymmärtää. :mrgreen:

Ja ennen niin vaatimattomat mustatetratkin on ruvenneet ruokakilpasille lehtikalojen kanssa. Edes Sateenkaarikirjoahvenet ei saaneet vipinää noihin, mut lehtikalat kylläkin...
317 L (sekala)
Jebuzca
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Oi niin tuttua tuo. Mulla 3kpl lehtikaloja ja vaikka tilaa olisi kuinka paljon uiskennella niin tuntuu että tuo yksi nurkka on se missä viihdytään "hei muija vähän hiukois" ilme naamalla :mrgreen: ja joo ruokin kalojani montakertaa päivässä pikku annoksin siksi aina norkoilemassa. Kyllä sitä sitten keretään tekemään muutakin kun on massu täynnä ja mieli hyvä. Tuntuu että kaikki ruoka käy, koska tahansa & miten tahansa.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla kaksi tyttölehtistä ja kyllä ne aina tulee kärkkymään jos jotain häärään tuossa lähellä, riippumatta siitä, kauanko edellisestä ruokintakerrasta on. Hauskinta on välillä se, jos oon koko päivän poissa ja sitten kun avaan ulko-oven ja laitan eteiseen valot niin johan mä nään eteiseen saakka kaksi lehtikalaa kiinni lasissa täällä olohuoneessa, varmaan odottaneet koko illan palvelijaa saapuvaksi. Itse ruokin näitä pari kertaa päivässä, joskus kerran jos en ehdi kahta.

Mieheltä nuo ei kerjää koska se ei niitä juuri koskaan ruoki. Mutta jännä tosiaan et miten ne tunnistaa kumpi meistä on kumpi.. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Pullahiiri kirjoitti: Hauskinta on välillä se, jos oon koko päivän poissa ja sitten kun avaan ulko-oven ja laitan eteiseen valot niin johan mä nään eteiseen saakka kaksi lehtikalaa kiinni lasissa täällä olohuoneessa
Haha, sama minulla, suora näkyvyys ulko-ovelle akvaarion toisesta päädystä. Siellä tuijottaa koko neljän hengen porukka suorastaan paheksuvasti että "jaahas, suvaittiin sitä sitten vihdoin ja viimein kotiinkin tulla, nälkään just meinattiin kuolla"
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Amethyst kirjoitti:
Pullahiiri kirjoitti: Hauskinta on välillä se, jos oon koko päivän poissa ja sitten kun avaan ulko-oven ja laitan eteiseen valot niin johan mä nään eteiseen saakka kaksi lehtikalaa kiinni lasissa täällä olohuoneessa
Haha, sama minulla, suora näkyvyys ulko-ovelle akvaarion toisesta päädystä. Siellä tuijottaa koko neljän hengen porukka suorastaan paheksuvasti että "jaahas, suvaittiin sitä sitten vihdoin ja viimein kotiinkin tulla, nälkään just meinattiin kuolla"
Tutulta kuulostaa. :mrgreen: Kyllä täälläkin lehtikaloille ruoka vaan maistuu. Kaikki ahmaistaan silmänräpäyksessä. Pienempi lehtikala (kokoa n. 2€ -kolikon verran) vie voiton jopa ruusutetroista, jotka nekin käyvät ruuan kimppuun kuin pienet piraijat.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Doctorimmune
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Doctorimmune »

Meillä taas ovat tosi nirsoja. Eivät syö juuri mitään kuivaruokaa. Ainoastaan surviaisentoukat kelpaavat ja niitä kyllä ahmivat tosi mielellään.
Pepe
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Doctorimmune kirjoitti:Meillä taas ovat tosi nirsoja. Eivät syö juuri mitään kuivaruokaa. Ainoastaan surviaisentoukat kelpaavat ja niitä kyllä ahmivat tosi mielellään.
Pepe
Itseasiassa meillä taitaakin olla yksi kuivapelletti, joka ei toiselle lehtikaloista maistu ollenkaan. Se on mieluummin syömättä kuin söisi sitä yhtä merkkiä, en tiedä mistä johtuu. Muut kalat syövät sitä(kin) mielellään. :roll:
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
pieniliekki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pieniliekki »

Neljä nuorta lehtistä on meillä ja yksi isompi koiras väliaikaissijoituksessa. Tosi kovia kerjääjiä ovat ja ovat oppineet tunnistamaan eri väriset ruokapurkit, mikä ketäkin eniten miellyttää. Yksi on vain todella nirso, eikä syö mitään hiutaleita tai valmisruokia, vain silputtua katkarapua ja kurkkua. On mieluumin nälässä kuin syö. Mukava sitten monta kertaa päivässä tarjota katkarapua, kun kissa kerjää vieressä. Isoa lehtistä, joka muutti meille eilen en ole saanut vielä syömään mitään. Mahtaako olla muutosta vielä sekaisin? Mitä sille arvaisi tarjota? Mikä on lehtisten parasta herkkua?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ei kannata vielä hermostua jos on vasta eilen saapunut. Mulla nuo syövät mitä tahansa, mutta jos sinulta löytyy surviaisen toukkia niin kokeile niitä, kyllä pitäisi parissa päivässä alkaa ruoka maistumaan. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Heh..

Meillä on hirmu norkoilu altaan etulasissa, jos ohi kävelee.. Ja auta armias jos akvakaapin oven avaa.. Siellä on parvi nälkäkuoleman partaalla olevia lehtikaloja nenä kiinni lasissa. :mrgreen:

Nyt on taas vaihteeksi kutu sillä yhdellä pariskunnalla. Onneksi toisessa nurkassa maton edessä, niin eivät terrorisoi kuin sitä yhtä nurkkaa.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

On kyllä tosi ahneita ja persoja kaikelle mahdolliselle ruoalle, ja jopa joillekin kasveille nuo pikkulehtikalat mitä tuolla altaassa uiskentelee. Syövät jopa pohjakalojen tabletit, vaikka yritän kuinka heittää tabut sinne juuri samalla kun annan lehtikaloille ja ruusutetroille ruokaa; aina mennään koko porukka sen perässä kellä on iso pohjatabletti suussaan, pikkuhiljaa ne sen sitten murentavat...Ihan pimeitä siis. [:I] Ei tarvi kun kissan hypätä altaan vieressä olevan kissapuun tasolle niin porukka on tiukasti nokat lasissa siinä kulmassa tai aina kun joku ohi menee... :mrgreen:
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Oli pakko laittaa automaatti, juuri lehtikalojen takia, kun rupesi ärsimään tuo lasissa hilluminen heti, kun huoneeseen käveli...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Meillä ne kai söis sen automaatinkin... [:I]
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Tungen samaan ketjuun kyselemään.. Onnistuin saamaan (tukusta) muutaman lehtikalan poikasen, jotka muistuttaa hyvin pitkälti lippulehtikalaa, ei tosin varmaankaan niitä aivan orinogon aitoja mutta hyvin paljon on satulaa otsassa sekä evät pitkät, kala itsessään ryhdikkäämmän pystymallisempi kuin ns. se tavallinen lehtikala, joten odotellaan kasvua ja katsellaan mitä niistä kasvaa.. JBL Gala Hiutaleruokaa saavat joka toinen päivä ja hyttysen toukkaa joka toinen päivä.

Hakusessa nyt ravitseva ja parhaaksi todettu hiutaleruoka, eikä haittaisi jos edistäisi kasvua ?
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”