Onko väärin pitää "tyhjää" akvaariota?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jebuzca
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Onko väärin pitää "tyhjää" akvaariota?

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Kuulin valituksia jopa haukkuja siitä kun akvaarioni näyttää tyhjältä 8O siis mulla ei parveile mitään isoa parvea pyörien allasta ympäri. Kasvillisuuskin on haku vaiheessa ja en meinaakkaan laittaa allasta täyteen kasveja kuitenkaan vaan matalia suojaa antavaa kasvillisuutta (muutama korkea) sekä koloja/luolia muutama that´s it.

Onko siis väärin jos 390l altaassa on uimatilaa esim lehtikaloille ym ahvenille mutta suojaakin löytyy silti niin että allas näyttää välillä täysin tyhjältäkun kaikki ovat "omilla paikoillaan"? Muissakaan altaissa ei ole paljoa kalastoa vaan enempi tyhjää ja ahdistaa jo miljoonakala allas kun poikasia on niin paljon että tahtoisi osan pois... onko mussa siis jotain suurta vikaa kuten kuulin?
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Onko väärin pitää "tyhjää" akvaariota?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mun mielestä ehdottomasti parempi että on vähän asukkaita kuin maksimitäyteen tai liian täyteen ängetty akvaario. Laatu korvaa määrän ;) Mä en muutenkaan millään tajuu kun usein näkee näitä topikkeja, että mitä kaloja ja kuinka paljon vielä mahtuisi lisää sen ja sen kokoiseen altaaseen. Miks ihmeessä niitä kaloja pitäis olla niin paljon kuin altaaseen voi maksimissaan mahduttaa..? Ite olen tyytyväinen 1 kala/akvaario systeemiin, tosin mulla onkin vain taistoja ja pieniä akvaarioita :D
Akvarismia 1992-2014
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Kukin pitää akvaariossaan just sitä mitä huvittaa, eli ei ole ollenkaan väärin.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Monesti on kauniimpaa yksinkertainen sisustus ja muutama upea kala.

Olihan mulla suunnitelmissa laittaa allas joss olisi ollut vain pelkästään yksi tulipuikkokala.
Ja allashan olisi luonnollisesti ollut iso. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
condevil
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja condevil »

Mullakin on tuossa 170L allas jossa ei muuta näkyvillä elelevää kalaa ole kun 1+2 sinileukakirjoahventa. Välillä aina mietin että pitäisikö siihen hankkia joku tetraparvi lisäksi mutta toisaalta tykkään siitä juuri noin.

Ja jo pelkkä otsikko "mahtuisiko vielä jotain?" täällä palstalla saa ihon kananlihalle. Vähempi on parempi ja yksinkertainen kaunista, ainakinomaan silmääni. :mrgreen:
Appenzellinpaimenkoirat
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Thomsonin altaat ovat kyllä siitä loistava esimerkki.
Karuja, mutta todella hienoja :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Mun mielestä se nimenomaan on hauskaa, jos akvaariossa on vain yksi tai pari näyttävää kalaa, eikä sitten mitään muuta :) Eikä todellakaan ole väärin, päinvastoin! Mukavampihan se kalalle on, jos on lääniä millä uiskennella, vähemmän stressiä ja siivoojalle kiva, kun p*skaa ei tule ihan niin paljon :mrgreen: Kunhan ei parvikaloja pidä yksin, siitä ne tuskin tykkäävät :?

Nuo pari lehtikalaa isossa pytyssä kuulostaa tosi kivalle, vähän kasvia ja juurakkoa ympärille, niin ei sinne välttämättä kaloja tarvita lisää, kun katseenvangitsijaa on ihan riittämiin! :mrgreen:

Meiltä lähtee viikonloppuna kardinaalit viileämpiin vesiin uiskentelemaan ja taisto jää ainoaksi pintakalaksi, pohjalla on muutama katinkultamonni. Mä mielelläni jättäisin altaan (63l) tuohon uskoon, eli taisto olisi se altaan kruunu (onhan se muutenkin jo aika pilalle spoilattu ja lellitty persoonallisuus :)) ja pohjalle jäisi ne 3 katinkultamonnia, mitä siellä nytkin on. Ja that's it. Mutta vähän veikkaan, että mies haluaa sinne ainakin pikkuparven tetroja - ja sitten taas väännetään :?

Toiseen altaaseen tulee sitten kääpiöpallosparvi, eikä mitään muuta kalaa. Yksinkertainen lajiakvaario on vaan niin selkeä ja hyvä idea :)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
tamiso
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Myös minä olen pohdiskellut tuon murisijarihma-altaani kanssa kasvien karsimista. Ei siinä, kasvit ovat (yleensä ottaen) akvaariossa mitä kauneimpia, mutta omassa pytyssäni vesi on rihmoille kuuluvasti sen verta ärhäkän pehmeää+ lämintä ja turpeen takia aika "sameaa", ettei päivä niin paista ja kasvit tuppaavat ottaa nokkiinsa ja kituuttavat (paisti papukaijalehti joka rehottaa vaikka päällään).

Joten, ajattelin lisätä pyttyyn vielä hieman puuta piilopaikoiksi. Etualalle viitisen yksilöä ruskomelalehteä "Cryptocoryne wendtii" ja taustalle jotain aavistuksen isommaksi kasvavaa, vaikka soikeamelalehti "Cryptocoryne walkeri". Vallisneriasta tykkäisin taustaheinäksi, mutta jää aikas mitättömäksi liuskaksi erittäin pehmeässä vedessä. Jotain pintakasvia muutama alku, jotta rihmat tykkäisivät edelleen ja kutisivat entiseen samaan tahtiin.

Tietenkin hieman mietityttää tuo kasvien rankka karsiminen juuri rihma-altaasta, kun tuppaavat olemaan hieman arempaa väkeä ja juuri viihtyvät kasvien seassa. Olen kuitenkin päättänyt, että oikeanlaiset vesiarvot puun koloineen ja muutamine kasveineen on parempi kuin valtava kasvipöheikkö neutraalimmalla vedellä ilman pehmentäviä turpeita.

Olisiko jollain tästä rakentavaa mielipidettä tai omakohtaista kokemusta menestyksekkäästä kasvien pidosta erittäin pehmeässä (kh 1,8 , gh 3) vedessä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”