Kiiviä plekoille
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Kiiviä plekoille
Tein kokeilun. Viipaleita kiivihedelmästä plekoille.
Kokeilu olikin onnistunut, sillä hedelmä upposi heti pohjalle, ja myöskin kelpasi hyvin.
Kysymys kuuluu, että kuinkahan usein tuota uskaltaa tarjota? Siinähän on aikas rajut määrät kaikenlaista ainakin ihmiselle terveellistä, mutta onko siinä mitään mitä kala ei saisi saada liikaa?
Kokeilu olikin onnistunut, sillä hedelmä upposi heti pohjalle, ja myöskin kelpasi hyvin.
Kysymys kuuluu, että kuinkahan usein tuota uskaltaa tarjota? Siinähän on aikas rajut määrät kaikenlaista ainakin ihmiselle terveellistä, mutta onko siinä mitään mitä kala ei saisi saada liikaa?
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kiiviä plekoille
Toinen hyvä vinkki! (Ainakin meidän helmipurjeplekolle kelpasi tosi hyvin.)
Jos syöt nektariinia, niin jätä keskellä olevaan siemeneen jonkin verran hedelmää kiinni. Ja laitat sen siemenen sinne akvaarioon. Uppoaa hyvin ja kyllä maistuu.
Voit sitten onkia siemenen pois haavilla kun on syöty.
Jos syöt nektariinia, niin jätä keskellä olevaan siemeneen jonkin verran hedelmää kiinni. Ja laitat sen siemenen sinne akvaarioon. Uppoaa hyvin ja kyllä maistuu.

400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa
-
- Advanced Member
Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuun
Olen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut 
Ravinteikas akvaariovesi voisi siinä samalla hoitaa tuon alkusysäyksen
Se varsinainen siemenhän on siellä maapähkinämäisen ison kuoren sisällä. Sen saa auki kyllä, mutta sen verran tiukasti se pysyy koossa, että teräaseiden kanssa on syytä varoa sormiansa.
En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt.
Pidän muuten noista nektariineista todella!

Se varsinainen siemenhän on siellä maapähkinämäisen ison kuoren sisällä. Sen saa auki kyllä, mutta sen verran tiukasti se pysyy koossa, että teräaseiden kanssa on syytä varoa sormiansa.

En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt.

Pidän muuten noista nektariineista todella!
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Junior Member
Heti piti kokeilla
Molskautin palan kiiviä altaaseen ja ainakin perhoskirjoahven ja kirsikkabarbit ovat ihan tohkeissaan sen kimpussa. Partis Viljami Koistinen vielä tuumailee kantonsa alla...

Molskautin palan kiiviä altaaseen ja ainakin perhoskirjoahven ja kirsikkabarbit ovat ihan tohkeissaan sen kimpussa. Partis Viljami Koistinen vielä tuumailee kantonsa alla...
-
- Junior Member
Olisikohan aivan mahdoton homma saada tuo kasvamaan?NesteHukka kirjoitti:Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuunOlen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut

Voisi kokeilla joskus. Jospa vaikka onnistaisi.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa
-
- Junior Member
Ja loistavasti maistuu myös Viljamille! Kiitti vinkistähyaSINTTI kirjoitti:Partis Viljami Koistinen vielä tuumailee kantonsa alla...

Täytyypä kans kokeilla heti huomenna tolle mököttävälle kolumbianperhosplekolle kiiviä jos se edes maistuis nirsolle. Ihan loistavia vinkkejä! Kokeilenki kaikkia niin kauan että löytyy joku mikä plekoa miellyttäis. Tyyppi kun on niin kiukustunu mulle... 

Meidän kaloille ei kiivi maistunut. Kävivät vaan kattomassa että mikä tää nyt on. Pleko ei vaivautunu liikkumaan luolastaan. Ihme nirsoja noi mun kalat! 

Joo ei täälläkään osoitettu mitään mielenkiintoa. Kiivit ovat toista päivää koskemattomina. Plekoja on seitsemää eri lajia. Maissit ja sekavihannekset syödään samantein.
Meillä kasvaa siemenestä lähtenyt sitruunapuu. Laitettiin siemeniä joissa oli hieman hedelmälihaa ympärillä mustaan multaan noin 2cm syvyyteen. Kasteltiin kunnolla ja kelmua päälle. Kelmussa pieni kulma auki, että ilma vaihtuu ja ei homehdu. Pidetään kosteana suihkepullolla ja valoisassa ja lämpimässä mutta ei suorassa auringonvalossa. Noin kymmenestä siemenestä nousi kolme tainta. Yksi selvisi ja kasvattaa 5 vuotiaana jo hedelmiä.KuPLa_ kirjoitti:Olisikohan aivan mahdoton homma saada tuo kasvamaan?NesteHukka kirjoitti:Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuunOlen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut
En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt.![]()

Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: N/A
Itää viileässä eli jääkaappiin mullalla peitettynä ja kelmun alle kunnes on näkyvää taimea mullan pinnalla.KuPLa_ kirjoitti:Olisikohan aivan mahdoton homma saada tuo kasvamaan?NesteHukka kirjoitti:Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuunOlen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut
En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt.![]()
-
- Elite Member
Eipä kiivit kelpaa meitin nirsoille otuksille. Liian happamia, sanoi pleko. 

-
- Advanced Member
Kyllä se näemmä on sitten todistettu taas, että plekot ovat todellakin yksilöitä 
Täällä nimittäin vielä akvaarioon vahingossa jääneet kiivin kuoretkin nuohotaan vielä päivien kuluttua
Olen jättänyt ne kuoret niihin, koska niissä on kuulemma paljon ravinteita. Luonnollisesti olen ne huolellisesti pessyt.
Olen siis tässä viimeksi laittanut ihan vaan pestyn kiivin, joka on leikattu keskeltä poikki, molemmat puoliskot akvaarioon.
Ainakin levänsyöjäplekoille kelpaa. Piikkiplekosta en ole niinkään varma.

Täällä nimittäin vielä akvaarioon vahingossa jääneet kiivin kuoretkin nuohotaan vielä päivien kuluttua

Olen jättänyt ne kuoret niihin, koska niissä on kuulemma paljon ravinteita. Luonnollisesti olen ne huolellisesti pessyt.
Olen siis tässä viimeksi laittanut ihan vaan pestyn kiivin, joka on leikattu keskeltä poikki, molemmat puoliskot akvaarioon.
Ainakin levänsyöjäplekoille kelpaa. Piikkiplekosta en ole niinkään varma.