Kiiviä plekoille

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Kiiviä plekoille

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tein kokeilun. Viipaleita kiivihedelmästä plekoille.

Kokeilu olikin onnistunut, sillä hedelmä upposi heti pohjalle, ja myöskin kelpasi hyvin.

Kysymys kuuluu, että kuinkahan usein tuota uskaltaa tarjota? Siinähän on aikas rajut määrät kaikenlaista ainakin ihmiselle terveellistä, mutta onko siinä mitään mitä kala ei saisi saada liikaa?
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
KuPLa_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiiviä plekoille

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

Toinen hyvä vinkki! (Ainakin meidän helmipurjeplekolle kelpasi tosi hyvin.)
Jos syöt nektariinia, niin jätä keskellä olevaan siemeneen jonkin verran hedelmää kiinni. Ja laitat sen siemenen sinne akvaarioon. Uppoaa hyvin ja kyllä maistuu. :) Voit sitten onkia siemenen pois haavilla kun on syöty.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuun :) Olen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut :(
Ravinteikas akvaariovesi voisi siinä samalla hoitaa tuon alkusysäyksen :)

Se varsinainen siemenhän on siellä maapähkinämäisen ison kuoren sisällä. Sen saa auki kyllä, mutta sen verran tiukasti se pysyy koossa, että teräaseiden kanssa on syytä varoa sormiansa. :)
En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt. :(

Pidän muuten noista nektariineista todella!
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Heti piti kokeilla :D

Molskautin palan kiiviä altaaseen ja ainakin perhoskirjoahven ja kirsikkabarbit ovat ihan tohkeissaan sen kimpussa. Partis Viljami Koistinen vielä tuumailee kantonsa alla...
KuPLa_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KuPLa_ »

NesteHukka kirjoitti:Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuun :) Olen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut :(

Se varsinainen siemenhän on siellä maapähkinämäisen ison kuoren sisällä. Sen saa auki kyllä, mutta sen verran tiukasti se pysyy koossa, että teräaseiden kanssa on syytä varoa sormiansa. :)
En sitten tiedä, että miten noiden itämisprosessi luonnossa kulkee, mutta olen kokeillut laittaa multaan sekä kokonaista siemen"pähkinää", sekä erikseen sen sisällä ollutta varsinaista siementä, mutta ei ole vielä yksikään itänyt. :(
Olisikohan aivan mahdoton homma saada tuo kasvamaan? :D
Voisi kokeilla joskus. Jospa vaikka onnistaisi.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

hyaSINTTI kirjoitti:Partis Viljami Koistinen vielä tuumailee kantonsa alla...
Ja loistavasti maistuu myös Viljamille! Kiitti vinkistä :D
Ansku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ansku »

Täytyypä kans kokeilla heti huomenna tolle mököttävälle kolumbianperhosplekolle kiiviä jos se edes maistuis nirsolle. Ihan loistavia vinkkejä! Kokeilenki kaikkia niin kauan että löytyy joku mikä plekoa miellyttäis. Tyyppi kun on niin kiukustunu mulle... :roll:
Ansku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ansku »

Meidän kaloille ei kiivi maistunut. Kävivät vaan kattomassa että mikä tää nyt on. Pleko ei vaivautunu liikkumaan luolastaan. Ihme nirsoja noi mun kalat! :?
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Joo ei täälläkään osoitettu mitään mielenkiintoa. Kiivit ovat toista päivää koskemattomina. Plekoja on seitsemää eri lajia. Maissit ja sekavihannekset syödään samantein.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

KuPLa_ kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Ja sitten nektariinin siemen kukkaruukkuun :) Olen yrittänyt nimittäin niitä saada siemenestä lähtemään kasvamaan, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut :(

Meillä kasvaa siemenestä lähtenyt sitruunapuu. Laitettiin siemeniä joissa oli hieman hedelmälihaa ympärillä mustaan multaan noin 2cm syvyyteen. Kasteltiin kunnolla ja kelmua päälle. Kelmussa pieni kulma auki, että ilma vaihtuu ja ei homehdu. Pidetään kosteana suihkepullolla ja valoisassa ja lämpimässä mutta ei suorassa auringonvalossa. Noin kymmenestä siemenestä nousi kolme tainta. Yksi selvisi ja kasvattaa 5 vuotiaana jo hedelmiä. :D
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Murmelitytt8 Ruusu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Murmelitytt8 Ruusu »

KuPLa_ kirjoitti:

Itää viileässä eli jääkaappiin mullalla peitettynä ja kelmun alle kunnes on näkyvää taimea mullan pinnalla.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Eipä kiivit kelpaa meitin nirsoille otuksille. Liian happamia, sanoi pleko. :P
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä se näemmä on sitten todistettu taas, että plekot ovat todellakin yksilöitä :)

Täällä nimittäin vielä akvaarioon vahingossa jääneet kiivin kuoretkin nuohotaan vielä päivien kuluttua :D

Olen jättänyt ne kuoret niihin, koska niissä on kuulemma paljon ravinteita. Luonnollisesti olen ne huolellisesti pessyt.

Olen siis tässä viimeksi laittanut ihan vaan pestyn kiivin, joka on leikattu keskeltä poikki, molemmat puoliskot akvaarioon.

Ainakin levänsyöjäplekoille kelpaa. Piikkiplekosta en ole niinkään varma.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”