Eroon kotiloista (oli: Apuva! Kiire! auttakaa)
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Eroon kotiloista (oli: Apuva! Kiire! auttakaa)
Kerokaapas miten saan nopeasti kaikki kotilot pois altaastani? Kyse on siis roskakotiloista. Tämä alllas olisi tarkoitus laittaa poikasaltaaksi. Auttaako hiekkojen keitto tai muunlainen toiminta? Niitä on ihan tuhottamasti. En jaksaisi käyttää torjunta ainetta koska tutullani on huonoja kokemusia siitä?
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
Edit: Lisätty isot alkukirjaimet ja poistettu välimerkkifloodit.
-Ylläpito
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas
..

Re: Apuva!! kiire! auttakaa
Kotiloansalla sain kuriin meillä roskakotilot entisestä altaasta. Tuossapas olis linkki vastaavaan: http://www.akvaariopuoti.net/tuotteet/V ... nsa-j61367 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Yksi keino ainakin on tyhjentää akvaario ja laittaa siihen uusi hiekka.
Kai ne keittämällä kuolee, mutta itse en ainakaan rupeaisi hiekkaa keittämään,
koska uusi hiekka ei ole kauhean kallista. Mitäs kotiloita siellä on?
Tietystä kotilot voi liiskata lasia vasten ja kirteiset voi pohjatableteilla houkutella hiekan
pinnalle ja kaapata sieltä pois. Tämä tosin hidasta ja työlästä jos kotiloita on paljon.
Sitten on kotiloita syöviä kaloja yms.. mutta ei varmasti ole järkevää hakkia niitä vain tuota tarkoitusta varten.
Kotiloansasta ei minulla ole kokemuksia, mutta varmasti kannattaisi kokeilla. Vaikuttaa ainakin ihan hyvälle
Kai ne keittämällä kuolee, mutta itse en ainakaan rupeaisi hiekkaa keittämään,
koska uusi hiekka ei ole kauhean kallista. Mitäs kotiloita siellä on?
Tietystä kotilot voi liiskata lasia vasten ja kirteiset voi pohjatableteilla houkutella hiekan
pinnalle ja kaapata sieltä pois. Tämä tosin hidasta ja työlästä jos kotiloita on paljon.
Sitten on kotiloita syöviä kaloja yms.. mutta ei varmasti ole järkevää hakkia niitä vain tuota tarkoitusta varten.
Kotiloansasta ei minulla ole kokemuksia, mutta varmasti kannattaisi kokeilla. Vaikuttaa ainakin ihan hyvälle

400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa
-
- Junior Member
Siis korjaus! Kyse on kierteisistä joita on sadoittain ja haluiaisin entisen hiekan säilyttää. Hiekkaa on 60l altaan pohjal joten sen keittäminenkää ei olisi iso homma sinänsä. Eli keitän jos ei muita vaihtoehtoja tule tämän päivän aikana.
..

-
- Junior Member
Re: Eroon kotiloista (oli: Apuva! Kiire! auttakaa)
Miksi altaassasi ei saisi olla kierteisiä?
Jos alat hiekkaa keittämään, niin luulen, että kuolleiden kotiloiden seulominen keitetystä hiekasta voi olla yhtä mahtava urakka, kuin elävienkin. Eli taidat joutua niita hiekan seasta napsimaan pois joka tapauksessa; dead or alive. Eläviä kotiloita voit lahjoittaa muille harrastajille, aina niitä joku tarvitsee!
Jos alat hiekkaa keittämään, niin luulen, että kuolleiden kotiloiden seulominen keitetystä hiekasta voi olla yhtä mahtava urakka, kuin elävienkin. Eli taidat joutua niita hiekan seasta napsimaan pois joka tapauksessa; dead or alive. Eläviä kotiloita voit lahjoittaa muille harrastajille, aina niitä joku tarvitsee!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Haavilla siivilöit aina enimmät pois ja lahjoitat pallokalallisille ruuaksi. Ilmoitus tänne vaan. Jätät sopivan kanna hiekkaa möyhimään.
Mutta jos kaikista haluat päästä eroon, niin hiekat pihalle ja uutta tilalle. Pintahiekka kannattaa säilyttää, koska siinä on hyvät bakteerit, eli pari senttiä pinnasta sitten kannattaa siivilöidä kierteisistä, mutta laittaa takaisin uuden hiekan päälle.
Mutta jos kaikista haluat päästä eroon, niin hiekat pihalle ja uutta tilalle. Pintahiekka kannattaa säilyttää, koska siinä on hyvät bakteerit, eli pari senttiä pinnasta sitten kannattaa siivilöidä kierteisistä, mutta laittaa takaisin uuden hiekan päälle.
Juu, niistä kuolleista keitetyistä kotiloista hiekan seassa tulee hurja vedenkuormitus ja saattaa nitriitti pompata.hyaSINTTI kirjoitti:Miksi altaassasi ei saisi olla kierteisiä?

Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Junior Member
Eli ostan uudet hiekat. Kuulostaa hyvält.
Poikasaltaaseen hyvä hiekka olisi?

..

-
- Junior Member
Maxitin hiekasta olen tykännyt, ei ole ihan niin vaaleaa kuin jotkut toiset puhallushiekat.
Löytyy rautakaupasta, eikä ole niin kauhean kallista.
Löytyy rautakaupasta, eikä ole niin kauhean kallista.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa