Mikähän milliksiä riuduttaa?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ridex
Starting Member
Starting Member

Mikähän milliksiä riuduttaa?

Viesti Kirjoittaja ridex »

Meillä on 100l akva, jossa milliksiä, platyja, partamonni, muutama piikkisilmä. Milliksiä on riutunut tasaiseen tahtiin pikkuhiljaa johonkin kummaan vaivaan/tautiin. Ensin ne alkavat laihtua, sitten uinti muuttuu vaappuvaksi ja selkäruoto vääntyy, jolloin pyrstö alkaa roikkua. Sitten kala räpiköi pyrstö roikkuen laihana ja lopulta kuolee. Näitä on tapahtunut jatkuvasti, mutta hitaalla tahdilla, yksi kala kerrallaan. Välillä kaikki ovat ihan ok ja sitten taas joku alkaa riutua. Nytkin on yksi laiheliini tuolla. Sairaskin kala ryntää aina paikalle, kun ruokaa laitetaan, mutta ei syö. Saattaa ottaa ruokaa suuhun, mutta sylkee sen pois.

Akvassa on englannin jokisoraa, kovetan vettä kipsillä ja lisään vedenparannusainetta ja ruokasoodaa. Arvot on pysytelleet näissä lukemissa: nitraatti 0-20ppm, nitriitti 0, kovuus n. 150ppm, KH 120-180ppm, PH 7,8. Nämä saatu siis Junglen 6 in 1-liuskoilla. Tippatestejä olen aikonut hommata, mutta en ymmärrä niistä mitään, enkä ole vielä ehtinyt perehtyä.

Olis ihana tietää, mikä vois olla syynä! Annan lisätietoja, mikäli tämä ei riitä diagnoosiin. Kiitos :)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Mikähän milliksiä riuduttaa?

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Kalatubi?
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Onko miljoonakalat olleet kuinka kauan suomalaisissa vesioloissa? Toisinsanoen oletko ostanut liikkestä vai harrastajilta?

Jos kalat aasiasta, tarvitsevat todennäköisesti suolaa veteen (laita silloin miljoonakalat kasvamaan ja lisääntymään eri purkkiin kuin muut kalat) ja totuta pikkuhiljaa uudet sukupolvet normaaliin muokkaamattomaan veteen (pieni kovetus voi olla aina tarpeen).

Jos kalat suomalaista kantaa, niin todennäköisesti turhaan nostat pH:ta ja ei varmaan tarvi kovin paljon kovettaakaan.

Tosiaan voi olla tubi, mutta ei yleensä tule esille jos vesiarvot sopivat hyvin kalalle.

Sitten vielä voivat olla liian pitkälle jalostettuja - sisäsiittoisia... Voistiko kertoa hieman enemmän teidän miljoonakaloista, jos muilla kaloilla ei mitään ongelmia.
ridex
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista :)

Mitenkäs tuota kalatubia hoidetaan?

Suurin osa milliksistä on saatu toiselta harrastajalta ja ne on mallia "maatiainen", siis naaraat lähes värittömiä ja urokset sellaisia pieniä monivärisiä. Ostin ehkä neljä kuukautta sitten 7 millistä Faunattaresta (4 naarasta, 3 urosta), niistä on enää yksi naaras hyväkuntoinen ja toinen on tämä riutuva, muut kuolleet pikkuhiljaa. Olen kyllä miettinyt, tuliko kaupan kalojen mukana joku tauti, mutta eikös ne sitten sairastuisi vähän nopeammin ja yhtäaikaa?

En kyllä kysynyt kaupasta, mistäpäin kalat on tulleet ja ne saadut taas saattaa olla sisäsiittoisiakin. Mulla on nyt aika lauma poikasia, jotka kaupan kalat ehti putkauttaa ennen kuolemaansa. Ne on vielä värittömiä ja innolla odotan, mitä miksauksia sieltä tulee :) Kunhan vaan pysyisivät hengissä :(

Harrastaja, jolta sain kalat, neuvoi mulle veden kovettamisen samalla tavalla, jolla on itse jo vuosia tehnyt. Kaupassa käskivät myös kovettaa vettä (toki käskivät käyttää siihen omia kalliita tuotteitaan). Eivät puhuneet mitään suolaamisesta. Kuten varmaan jo arvaattekin, olen aika tuore akvaharrastaja. Purkki on ollut meillä viime kesästä asti ja yritän opetella edelleen...
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Kalatubia ei saa oikein hoidettua. Vain mahdollisimman hyvät olot kalalla voivat ehkä auttaa.
Nämä kannattaa lukea jos kiinnostaa:
http://aquahoito.info/suomi/taudit/kalatubi.htm
http://aquahoito.info/suomi/taudit/taudbakt.php

Eikä välttämättä ole kalatubia, oireet kun sopivat moneen muuhunkin "tautiin". Selkärangan vääntyminenkin sopisi perinteisesti liian pehmeään veteen (en enää kyllä kovettaisi kovin paljon lisää).

Meilläkään kaupan jalostetut miljoonakalat eivät koskaan ole olleet pitkäikäisiä (suolalla tai ilman). Jälkikasvu ollut kyllä elinvoimaista porukkaa.
ridex kirjoitti:Sairaskin kala ryntää aina paikalle, kun ruokaa laitetaan, mutta ei syö. Saattaa ottaa ruokaa suuhun, mutta sylkee sen pois.
Onko tuolla yksilöllä suu aina auki? Silloin voisi olla suuhome. Meillä esiintynyt joskus kun tyttökala stressaantunut liiasta poikien jahtaamisesta. Samalla selkäpuolella näkynyt muutama valkoinen täplä. Muutaman päivän suolakylpy ja siirto rauhallisimpiin oloihin auttanut.

pH:ta en itse keinotekoisesti nostaisi noin korkealla. Mielestäni voisi antaa laskea lähemmäksi seiskaa. Ainakin ammoniakkimyrkytysvaara vähenisi ja sopisi paremmin noille pohjakaloille.
ridex
Starting Member
Starting Member

Selkäranka ei varsinaisesti väänny vaan enemmänkin "lössähtää", siis kala ei jaksa enää pitää itseään vaakatasossa vaan pyrstö roikkuu ja kala on melkein pystyasennossa, mutta pää silti eteenpäin (ei ylös)... Vaikea selittää :(

Mulla oli liikaa poikia altaassa, annoin niitä just pois, kun epäilin tuota stressaantumista, kun tää kala alkoi oireilla. Ei tainnut auttaa, lienee liian heikko jo? Ainakin mennyt huonompaan kuntoon vielä sen jälkeenkin.

Sairaalla kalalla ei ole suu auki koko ajan. Kala vaan laihtuu ja roikkuu tuolla, räpiköi evillään ja vaappuu sivusuunnassa :(
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja srd »

Huono geeniperimä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”