Loistokiipijäkala? (oli: Juovakiipijäkala?)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Loistokiipijäkala? (oli: Juovakiipijäkala?)
Eli juovakiipijäkalaa Ctenopoma ansorgii olisi saatavilla Tampereen Viherkalasta postiennakkona, varteenotettava pääkalaehdokas tämäkin!
Kellään kokemuksia? Onko tosiaan ujo? Kuinka sukupuolitus onnistuu? Haaremi vai pari?
Edit: olikin loistokiipijäkala Viherkalan sivuilla, en sitten tiedä kumpi on ns. validi nimi.
Kellään kokemuksia? Onko tosiaan ujo? Kuinka sukupuolitus onnistuu? Haaremi vai pari?
Edit: olikin loistokiipijäkala Viherkalan sivuilla, en sitten tiedä kumpi on ns. validi nimi.
Minä juon nyt kahvia!
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Loistokiipijäkala täsmää tuohon tieteelliseen nimeen (tai siis Microctenopoma ansorgii -nimeen) ja M. fasciolatum taas raitakiipijäkalaan, meiltä löytyy altaasta molempia.
Loistokiipijäkala on melko piilotteleva ja myyntialtaassa ankean näköinen (kotialtaassa ja hyvällä hoidolla selviää syy tuohon nimeen ja rohkeuskin kasvaa). Koiraalla on selkä- ja peräevän kärjet pidentyneet.
Raitakiipijäkala taas on kooltaan ja rohkeudeltaan 1 numeroa suurempi kuin loistokiipijäkala ja väritykseltään 1 numeroa pienempi.
Itse olen noiden kiipijöiden kohdalla kallistunut pieneen ryhmään, lähinnä siksi, että sukupuolien erottaminen pienistä yksilöistä on todella vaikeata ja siksi, että eivät olen niin aggressiivisia toisiaan kohtaan. Mutta piiloja niille on silti syytä järjestää.
Loistokiipijäkala on melko piilotteleva ja myyntialtaassa ankean näköinen (kotialtaassa ja hyvällä hoidolla selviää syy tuohon nimeen ja rohkeuskin kasvaa). Koiraalla on selkä- ja peräevän kärjet pidentyneet.
Raitakiipijäkala taas on kooltaan ja rohkeudeltaan 1 numeroa suurempi kuin loistokiipijäkala ja väritykseltään 1 numeroa pienempi.
Itse olen noiden kiipijöiden kohdalla kallistunut pieneen ryhmään, lähinnä siksi, että sukupuolien erottaminen pienistä yksilöistä on todella vaikeata ja siksi, että eivät olen niin aggressiivisia toisiaan kohtaan. Mutta piiloja niille on silti syytä järjestää.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
Kiitoksia kommenteista! Tämä olisi ihan kiinnostava vaihtoehto pääkalaksi 180 L altaaseen, mutta täytyy nyt vielä harkita... Siis huulirihmakala olisi nyt toinen, mutta äh, saas nähdä, pöpötartunta vaikuttaisi talttuneen kyllä altaasta mutta toisaalta en viitti nyt riskiä ottaa vaan katselen ihan rauhassa vielä.
Edit vielä: kellään selvää tietoa hoitolämpötilasta? Lieneekö pitkäikänenkin?
Edit vielä: kellään selvää tietoa hoitolämpötilasta? Lieneekö pitkäikänenkin?
Minä juon nyt kahvia!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Advanced Member
Mulla on 1 Akvaariokeskuksesta hankittu loistokiipijäkala, toinen oli akvaarioon laiton jälkeen kuollut seuraavana päivänä (kuten näköjään jollain muullakin). Jäljelle jäänyt on kaikien aikaa piilossa kasvustoissa, ja tulee hyökkäilemään surviaiskasan kimppuun vähän jälkijunassa, juuri sopivasti niin että kääpiöpallokalat ehtii syödä osansa ensin ja loistokiipijä sekä punamakkarakala syövät sitten tähteet.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Imperaattori
- Viesti:
Selvää tietoa ei ole, mutta tuollaisessa 26 asteen paremmalla puolella olevassa vedessä noita itse on tullut pidettyä. Elinikä noilla on 5 vuoden paremmalla puolella, taitaapa ylittää 10 vuoden rajapyykinkin parhaimmillaan.jokelamaniac kirjoitti:kellään selvää tietoa hoitolämpötilasta? Lieneekö pitkäikänenkin?
-
- Junior Member
Meillä elelee 4 loistokiipiää kiekkoaltaassa, 5 tuli ostettua mutta 1 kuoli parin päivän päästä. Hengissä olevat kaverit liikuskelevat rohkeasti päivälläkin täysissä väreissä ja olempa nähnyt yhden jopa uhittelevan 12cm kiekko urokselle ( melko huvittavan näköistä
)
Lämmöt on altaassa 29, Ph 6,5 ja Kh 3.

Lämmöt on altaassa 29, Ph 6,5 ja Kh 3.
-
- Advanced Member
-
- Elite Member
Mainosta väliin, näitä on tulossa ensi viikolla Pieneen Akvaariokauppaan, myynnissä ovat parin viikon päästä saapumisesta.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mikä on minimi allaskoko loistokiipijähaaremille esim. 1♂, 2♀. Sopisiko 80 litraiseen? Jos voi,niin mitä kaloja uskaltaisi ottaa kaveriksi? Ottoja tai kääpiömonnisia ajattelin tai hunajarihmakalapariskuntaa.
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
My pics
-
- Advanced Member
Re: Loistokiipijäkala? (oli: Juovakiipijäkala?)
Olisiko jollain lisää kokemuksia loistokiipijöistä? Millaisessa seurassa viihtyy, minkä kokoiseksi kasvaa ym:
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... =0&ndsp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... =0&ndsp=20" onclick="window.open(this.href);return false;
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Advanced Member
Eikös kellään ole kokemuksia näistä kalasista?:marinum kirjoitti:Olisiko jollain lisää kokemuksia loistokiipijöistä? Millaisessa seurassa viihtyy, minkä kokoiseksi kasvaa ym:
http://www.youtube.com/watch?v=b7CQFs_x6b4" onclick="window.open(this.href);return false;
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-
- Imperaattori
- Viesti:
Onhan noita kokemuksia, ei ole allasseuran suhteen kovin kranttu, mielellään ei tietysti halua itseään kiusaavia kaloja seurakseen. Viihtyy enimmäkseen piilosalla pohjan tuntumassa ja kokoa on ehkä hieman taistelukalaa enemmän.
Millaisessa seurassa olette pitäneet loistokiipijöitä? Meillä on ollut näitä parin vuoden ajan ja ovat elelleet ihan seura-altaassa (350 l). Viime aikoina on kuitenkin epäilty niiden näykkineen monnisten pyrstöjä ja hitaina kaloina saavat mielestäni vähän huonosti ruokaakin vilkkaassa seurassa. Ovatko muilla näykkineet muita kaloja?