Lannoitus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monniliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Lannoitus

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Olen perustelemassa kohtapuolin akvaariota ja kasvien lannoitus mietityttää... Hiilidioksidin levitin tulee, mutta lähinnä tarkoitan ravinteita. Olen joskus nähnyt jotakin hiekan alle levitettävää jauhetta, olisiko se hyvää? Mitenkäs nestemäiset, tabletit tms.? Kertokaahan, miten saan kasvit kukoistamaan :D
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Lannoitus

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Itsellä hiekan alle laitettu perustamisvaiheessa JBL:n florapol. Täsmälannoituksena esim. miekoille ja melalehdille JBL:n 7balls, JBL:n ferrotabs ja SATEK:in lanoitepuikkoja. Nestemäisenä PMDD, ehdottomasti paras ja huokea hintainen moneen muuhun verrattuna.

Hiilidioksilannoituksen voi hoitaa joko kiljulitkuhiivateliivatemenetelmällä, nestemäisenä tai sitten hankkia kunnon kaasupullo ja levitin. Myös valaistus näyttelee osaansa kasvien menestyksessä, ja valon määrän tarvetta säätelee pitkältikin taasen altaan syvyys ja kasvilajikkeet, eli ei kannata niitä kovin vaativia välttämättä koittaa jollei valaistus kunnossa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Isompi lannoituss pohjaan allasta perustettaessa! Sen jälkeen savikuulat ja muu vastaava!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
jusi-
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jusi- »

Nostetaanpa vähän vanhempaa topiccia..

Tässä kuukauden saikulla ollessani olen kerennyt säätää mukavasti tuon akvaarion kanssa ja kaloilla kun olot näyttää olevan loikoisat niin olen kiinnittänyt huomion enemmän kasvien kasvuun. No mukavastihan ne kasvaa, mutta vanhat lehdet rupsahtaa todella nopeasti ja nyt nuo suht tuoreet lehdet rupeavat myös pikkasen ns. aaltoilemaan. Lehtisuonet näkyvät myös aiempaa selvemmin. Jostain lukasin että kaliumin puute saisi vastaavaa oireilua aikaan. Lannoitteena olen käyttänyt altaan entisen omistajan tekemää pmdd:tä 5ml/pvä ja nestemäistä hiiltä (EC) 5-7.5 ml/pvä. Hiilidioksidia tulee painepullosta pH säätimen annostelemana. Ai niin ja anubias yrittää kasvattaa valmiiksi repaleisia lehtiä minkä kukkimiselta kerkeää.

Muut tiedot:

Allas: 317L 130x46x53(k)
Valaistus: 2x70W monimetalli 6500K
pH: 6.55
KH: 1.5dKH
GH: 5dGH
No3: ~12,5mg/l (tetran tippa)
No2: 0mg/l
CO2: 13ppm (Taulukko)
Lämpö: 25-26
Rauta-, fosfaatti- ja tarkempi nitraattitesti menee tilaukseen varmaan tänään.. Eli niistä infoa myöhemmin..

Kasvit: Intianvesitähdikki, Rusolehti, Tuntematon vesitähdikki, muutama vesimiekka, Jaavansaniainen ja Anubias.
Eli ei pitäisi liian vaativia ainakaan olla..

Tuolta kaapista löytyy pmdd aineksia joista saisi varmaan jotain kivaa aikaseksi. Eli ohjeita ja kokemuksia esim. Fe-EDTA tökötistä rautalannoitteeksi? Myös kaliumsulfaattia löytyy reilusti jos siitä saisi mahdollisesti erillisen kalium lisän aikaseksi?

Tuosta CO2:sta viellä, että kannattaako nostaa pitoisuutta vai antaa olla. Nosto tapahtuisi minun kohdalla puuttumalla tuohon karbonaatti kovuuteen, koska pH:ta en haluaisi enää laskea.

Mainitkaa toki jos olen unohtanut jotain olellista..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”