Miten huollatte / puhdistatte sisäsuodattimianne?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Innocentti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Miten huollatte / puhdistatte sisäsuodattimianne?

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Kertokaas omat niksinne ja tapanne.
Mariell
Starting Member
Starting Member

Re: Miten huollatte / puhdistatte sisäsuodattimianne?

Viesti Kirjoittaja Mariell »

Itse vain otan suodattimen akvaariosta, puran osiin ja huuhtelen huolella osat veden alla lavuaarissa. Kädellä hankaan liat pois ja sitten kuivaan osat, kokoan suodattimen ja laitan takaisin altaaseen. Ei kai siinä sen kummempaa? Hyvähän se olisi puhdistaa ainakin joka toisen veden vaihdon yhteydessä (riippuen altaan koosta, itsellä 60 litrainen ja pitää vaihtaa vesi joka viikko ainakin kerran) jotta kaikki lika ei aivan mätäne suodattimeen ja kai se suodatustehokin siinä heikkenee jos suodatin on täynnä kaikenlaista roskaa.
~Mariell~
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Kiitos vinkeistä, itse teen samalla tavalla, mulla tosin vähän hankala kun on Juwelin suodatin joka on siinä mustassa kopassa. :D
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Hanan alla jos huuhtelee niin pitää vaan muistaa käyttää viileää vettä, koska liian lämmin/kuuma vesi tappaa suodatinpatruunasta tarpeelliset bakteerit. Olen kuullut myös suosituksen, että patruuna olisi hyvä puristella akvaariosta poistetussa vedessä ämpärissä, näin teen yleensä itse.
Akvarismia 1992-2014
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Mikäs sen helpompi kuin Juwelin suodatin, ottaa kiinni kahdesta muovi "läpästä" ja vie kehikossa olevat suodattimet lavuaarin alle ja pesasee, sitten suodatin tyynyt takas kehikkoon ja työnnetään suodattimen sisään, ja vot sehän onki siinä [;)]
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Otan suodatin patruunan mukaan ja huuhtaisen sen käsisuihkulla samanlämpöisellä vedellä kuin mitä akvassa. Pumpun putsaan ehkä 2-3 kertaa vuodessa.
Mä olen tuunannut jokaisen sisäsuodattimen mitä mulla on käytössä (7 kpl). Ne on enimmäkseen Aquaball 1212-pumppuja rullalle kietaistulla suodatinmatolla. Riippuu vähän akvaariosta missä ne on että kuinka usein patruuna tarvii huuhdella. Useimmin ehkä toi 310-litraisen roskan kerääjä, ehkä 2 kk välein. Olkkarin 70-litraisesta taasen putsasin filtterin (perinteinen kulmamatto) ehkä joskus vuosi sitten, tai sitten siitä on jo 2 vuotta. :roll:
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mie putsailen noita miun sisäsuodattimia ihan hanan alla ja varsinkii tuota 128L akvan Fluval 3+ sisäsuodattimen vaahtomuovipatruunat pitää putsata jokaviikko tai jopa parikertaaviikossa, kun käytän tuossa akvaariossa turveuutetta joka tukkii hyvin tehokkaasti tuon suodattimen.
Morrigan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Morrigan »

millia kirjoitti: Pumpun putsaan ehkä 2-3 kertaa vuodessa.
mitenkäs, kun minulla on eheim 2248 ja haluaisin kurkistaa sen moottoriosan sisälle. Vai kertyykö sinne mitään, ja miten se avataan ilman rikkomista?
"That's what I'm here for, to deliver unpleasant news and witty one-liners."
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Meillä on biologinen sisäsuodatin (Eheim Biopower 200). Siinä se alin osa on se mekaaninen suodatin. Putsauksen yhteydessä alaosa irroitetaan ja vaahtomuovipatruuna huuhdellaan ja puristellaan juoksevassa, haaleassa hanavedessä. Biologisiin osiin ei (vielä) olla kajottu. Mekaaninen osa on putsattu kerran parissa viikossa.

Meillä siis 63-litrainen ja hyvin tuo "ylimitoitettu" biosuodin pelaa siinä (ko. malli tarkoitettu 100-200-litraisiin altaisiin...) 8-)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Täällä 450 litrainen allas jossa kaksi eheim 2028 ulkosuodatin, pesen molemmat n. 4kk välein mutta en kummiskaan samanaikasesti. 2kpl sisäsuodatin jonka pesen molemmat kerran viikossa juoksevan veden alla, että vesi on kirkas. Vedet -50% joka 5-7 pv.

Jos on pienempi allas niin sisäsuodatin ei kannata pestä samalla kerralla kun vaihtaa veden ja myllää pohjan.
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Siitä Juwelin mustasta pömpelistä tuli mieleen että mä koin sen hirvittävän rasittavana, kun sen nosti sieltä "kopasta" ylös niin kaikki ne sen sisällä olleet kakat lehahti pitkin akvaariota. Että mieluummin oisin nostanu sen koko kopan pois lietteineen :P

Mut joo, nyt ei sitä koppaa enää oo ku laitoin pienen sisäsuodattimen ulkosuodattimen kanssa pöriseen ja en mä kyllä sitä putsaile ellei se ala vaikuttaa tukkoiselta. Ja ihan nopsasti haaleassa vedessä suuremmat lietteet pois.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
LumiHiutale
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LumiHiutale »

Mulla 400l akvaariossa 1 ulkosuodatin ja 1 Eheimin sisäsuodatin. Sisäsuodattimesta pistän luukut kiinni ja suodattimen muovipussiin ennen nostoa, jottei moskat leijaile pitkin akvaariota. Ja tämän virityksen nostan pesuvatiin, jolla kuljetan sen pesupaikalle. Lavuaarissa pesen suodatinlieriöt käsisuihkulla puhtaiksi akvaarion lämpöisellä vedellä. Lisäksi pesen kotelo-osat pulloharjalla, kun olen huomannut roskakotiloiden pitävän sitä kutualustanaan.
Ja sama uudestaan taas viikon päästä :)
"Ainoa syy ajalle on se, että kaikki ei tapahtuisi samaan aikaan."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”