Pari kysymystä miljoonakaloista

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Innocentti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Pari kysymystä miljoonakaloista

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Hei! Olen ensimmäistä kertaa hankkimassa akvaariooni miljoonakaloja, joten haluaisin kysyä ja varmistaa teiltä pari asiaa. Parempi kysyä kuin katua - silloin on jo liian myöhäistä, kun tietämättömyyttäni teen jotain väärää ja tulee kalasoppaa. :>

Akvaariossani, 120l, on nyt 4 neontetraa ja 1 pandamonninen ja 13 intiaaninsulkaa. Monesta lähteestä olen kysellyt, ja intiaaninsulat ja millikset sopivat samaan altaaseen vesiarvojen puolesta - olenhan oikeassa? Pandamonnisen ja neontetrat aion siirtää toiseen altaaseen / antaa kaverille / viedä eläinkauppaan. Akvaarion pH on nyt noin 7-7,5, mutta sitä kohotettaisiin vähitellen ja totutellen milliksiä varten. Lämpötila on 25 astetta. Nyt siis itse kysymysten pariin.

1. Millä voin kohottaa altaan veden kovuutta? Onko esim. eläinkaupoissa veden kovuutta kohottavaa ainetta, vai onnistuuko se esimerkiksi jollain kotikonstilla?
2. Tarvitseeko minun nostaa pH:ta että se olisi milliksille sopiva?
3. Pitääkö minun lisätä jotain ainetta, esim. kovuutta lisäävää, vedenvaihtojen yhteydessä?
4. Minun olisi myös hyvä ostaa veden kovuuden tarkistustesti, eikö niin? :)
5. Miten totutan intiaaninsulat vähitellen veden kovuuden / pH:n nostamiseen?

Nyt lopuksi haluan vielä kiittää kaikkia, jotka vaivautuvat vastaamaan tähän viestiin, ja sanoa:
En ole hankkimassa milliksiä ihan heti, ja en tiedä niistä vielä kauheasti mitään. Nyt kuitenkin otan selvää, ja luen netistä ja kirjoista tietoa niistä. Tällä kyselemisellä yritän juuri kartuttaa tietojani.

KIITOS :)
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Re: Pari kysymystä miljoonakaloista

Ei kaikkiin tarvitse vastata kerralla, mutta jos tiedät esim. yhteen konstin / vastauksen, olisitko niin kiltti ja neuvoisit. :D
tuvu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tuvu »

1. Et kertonut nykyistä kovuutta -> ei voi kertoa tarviiko sitä edes nostaa. Jos tarvii, niin sitä akvaariokaupan ainetta tai kipsiä ja alkuvaiheessa mahdollisesti karkeaa merisuolaa, riippuen siitä mistä miljoonakalasi tulevat. Suosittelisin hankkimaan miljoonakalat toiselta harrastajalta, eikä akvaariokaupasta, niin ei tarvi sen merisuolan kanssa arpoa.

2. Ei tarvi

3. Lue 1

4. Jos meinaat jotain ainetta veteen lisätä, niin ehdottomasti

5. Koita vältää turha vesiarvojen muutosta. Jos intiaanisulat voivat nyt hyvin, niin totuta ennemmin tulevat miljoonakalasi nykyiseen veteen.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

tuvu kirjoitti: 5. Koita vältää turha vesiarvojen muutosta. Jos intiaanisulat voivat nyt hyvin, niin totuta ennemmin tulevat miljoonakalasi nykyiseen veteen.
Tai osta miljoonakalat harrastajalta, jolla on samat vesiarvot kuin sinulla.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Kovuutta en nyt tiedä, löysin laatikosta pari liuskatestiä, joiden tuliksista ei nyt erkkikään ota selvää. :D
Tuleeko suurta vahinkoa, jos kovuus onkin vielä liian alhaalla, kun kalaset tulevat, ja alan nostamaan sitä pikkuhiljaa? Ja oliko se niin, että ruokasoodalla veden kovuus nousee?
tuvu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Innocentti kirjoitti:Kovuutta en nyt tiedä, löysin laatikosta pari liuskatestiä, joiden tuliksista ei nyt erkkikään ota selvää. :D
Tuleeko suurta vahinkoa, jos kovuus onkin vielä liian alhaalla, kun kalaset tulevat
Koita nyt ensin selvittää oman vetesi kovuus ja sitten tulevien miljoonakalojesi aikaisemman veden kovuus.

Innocentti kirjoitti:Ja oliko se niin, että ruokasoodalla veden kovuus nousee?
Lue 1.

eli EI

ja lue myös http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Juu kiitos avusta. : )) tuolla luki että askartelukipsi käy, löytyykö esim. tiimarista?
Koukku 70
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Askartelukipsiä käytän, apteekin mallikipsi n.40e/ 100g, askartelukipsi n2e/1000g. Täällä sanottiin tiimarissa että ei kuulu valikoimaan eli tavan askartelu kaupasta saa.
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Kiitos kaikille vinkeistä. :>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”