Akvaarion veden vaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

kiinnostunut
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 23:57, 15.04.2009
Sukupuoli: Mies

Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Nyt kun on elämäni ensimmäinen akvaario kypsymässä, niin mietin miten veden vaihto sujuu lähinnä siltä kantilta, ettei veden lämpötila heittelehdi liikaa? Yritin tästä löytää netistä, mutten oikein löytänyt. Eli kun akvaariosta poistaa vettä ja laittaa uutta tilalle, niin pitääkö sitä hanavettä ottaa jo hyvissä ajoin astiaan lämpiämään, että se on huoneenlämpöistä (20-23 C) silloin, kun sen laittaa akvaarioon vai miten? lämmintä vettä kai ei voi hanasta ottaa, koska elän sellaisessa uskossa, että siihen liukenee vesijohdoista enemmän raskasmetalleja ja sitäkin joutuisi jäähdyttämään ennen akvaan laittoa. Akvaariossa ei siis ole lämmitintä ja veden on tarkoitus olla huoneenlämpöistä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kyllä mä vaan kaikkiin altaisiin lisään letkulla suoraan hanasta altaan lämpöistä vettä. Jos sitä rupeis huoneenlämmössä ensin saaveissa lämmittämään, niin 10 litran ämpäreitä tarvittais n. 25 kpl.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Hinanaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 13:06, 12.03.2006

Re: akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja Hinanaa »

Minä otan ainakin akvaariovedeksi ihan semmoista käteen sopivanlämpöistä hanavettä. Ennemmin hieman viileämpää kuin liian lämmintä. En ole seisotellut vettä sen kummemmin ja hyvin ovat kalat voineet. Vedenparannuainetta voi aina tietysti käyttää. Mutta täälläpäin sitäkään ei välttämättä tarvitse.
kiinnostunut
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 23:57, 15.04.2009
Sukupuoli: Mies

Re: akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Eli kalat ei visiin ole kovin herkkiä muutaman asteen nopealle lämpötilan vaihtelulle?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kyllä sen veden täytyy olla suht samanlämpöistä kuin altaassa on ennestään. Useiden asteiden heitto on todella suuri rasitus kaloille. Yhden kahden asteen heitto voi vielä olla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

juups, nyt kyllä täytyy todeta se että olen aikaisemmmin vaihtanut vettä(n.50%) kerran viikossa tai kahdessa ja melkein joka kerta joku kala ottaa siipeensä ja lopulta joutunu lopetetuksi. Nyt tässä viimeisen muutaman kk aikana vaihtoväli on pidentynyt 3vko ja mitään ongelmia ei kaloille ole ilmaantunut ennen vedenvaihtoa!Vaihto järkyttää kalastoa ja se altistuu huonoille bakuille :cry:
Joo ja vedenparannuksena on kokeiltu primeä ja palattu takas aquasafeen. Vedessä ei ole raskametalleja jos sitä ihmettelette tai mikään vaihtoprosessissa yleensäkkään väärin tehtynä. Olen keskustellu asiasta useamman ammattilaisten kanssa.
Kalat jotka sairastuvat vaihdon jälkeen(2-3vrk siitä) ovat neontetroja tai kirsikkabarbeja, muilla ei mitään oireita. Aikaisemmin kun oli vielä loistobarbeja niin niissä sama tilanne. Onko ko. kalat liian pitkälle jalostettuja ja täten herkempiä sairauksille?
Olen myös antanut lääkekuurin esha2000 about 2kk sitten......
Seuraavana kokeilussa on se että vaihdan vain 30% vedestä ja katsotaan onko tilanne sama ja kaloja sairastuu?
Jos homma pelittää sillä, vaihtoväli lyhenee 1-2vko:oon kuten alussa oli.
Allaskuva:

http://www.aijaa.com/v.php?i=5739774.jpg
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
snafi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:02, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja snafi »

Semmonen irrallinen lämpömittari on hyvä olla olemassa. Laittaa vettä valumaan hanasta ja mittaa sen veden lämpötilan, ja sitten letku vaan kiinni ja vettä akvaarioon. Muutama aste tuskin haittaa, mutta ainahan se on parasta hoitaa tämmöiset "stressitilanteet" niin että kaloille aiheutuu mahdollisimman vähän stressiä moisesta.
Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

snafi kirjoitti:Semmonen irrallinen lämpömittari on hyvä olla olemassa. Laittaa vettä valumaan hanasta ja mittaa sen veden lämpötilan, ja sitten letku vaan kiinni ja vettä akvaarioon. Muutama aste tuskin haittaa, mutta ainahan se on parasta hoitaa tämmöiset "stressitilanteet" niin että kaloille aiheutuu mahdollisimman vähän stressiä moisesta.
on jo käytössä.....
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
AquaPro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 22:50, 11.07.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja AquaPro »

Näin talvisin pidän veden lämpötilan noin 24 asteessa, mutta kesäisin se nousee helposti jopa 29 asteeseen :? ... joten onko sitten kannattavampaa laittaa vedenvaihdossa suunnilleen samanlämpöistä vettä vai viileämpää että lämpötila laskisi?

29 astetta ei pitäisi kuitenkaan olla liian lämmintä kaloilleni.
kalasoppaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 23:19, 12.02.2010

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja kalasoppaa »

Juwel180wape: Ei ne yleensä ole raskasmetallit, jotka nykyajan kaloilta ventin heittää. Se miten itse aikoinani järkeilin asian, on tämä:
- Suomen vesi on toodella pehmeää, ja myös KH eli alkaliniteetti on tosi alhaalla, veden pH-vaihtelut ovat siten erittäin helppoja suuntaan ja toiseen
- Hanaveden pH on pakko nostaa emäksiseksi, koska muuten se tuhoaa putket. Esim. meillä hanaveden pH oli noin 7,6
- Akvaariovesi pyrkii happaman puolelle, kalat jo itse hapantavat vettä, mutta sullakin näkyy olevan siellä hiilaripönttö menossa eli varmasti on roimasti seiskan alapuolella
- Kun heität akvaariovedestä puolet menemään ja lisäät parhaimmillaan mitta-asteen verran emäksisempää vettä sisään, pH ottaa aika pompun ylös.. sitten kun vedestä puuttuu puskurointi, tarvitaan ehkä yksi yö ilman että kasvit yhteyttävät ja se hiilaripönttö pörisemässä, niin veden pH romahtaa takaisin alkuperäiseen.

Minäkin kokeilin Seachemin, Tetran ja JBL:n vedenparanteet, vitamiinit ja Easy Balancet, mutta kyllä ton menoveden arvot mittaamalla jo näkee, ettei se ole kaloille nasta homma. Meillä ne seiskan tuntumaan suositellut lajit eivät ottaneet osumaa, mutta esim. suklaarihmakalat, kardinaalitetrat ja safiirirasborat kyllä (eli nimenomaan mutaisessa happamassa vedessä viihtyvät). KH:n nostaminen jollain keinotekoisella aineella nostaa allasveden pH:n, mutta se myös tasottaa pH:n seikkailua vedenvaihdoissa. Eli jos KH:n saa korkeammaksi, saattaa helpottaa. Tosin, se ei taas sitten muuten ilahduta esim. noita edellämainittuja kalalajeja, jos nostamiseen käyttää jotain simpukkajauhe-tyyppistä ainetta, ja myös GH lähtee nousuun.

En tekisi enää 50% vedenvaihtoja, sanoopa asiantuntija mitä vaan. 30% on maksimi, mutta jos kalakantaa haluaa säästää, on parempi tehdä useammin parin ämpärillisen pieniä vaihtoja. (Nyt saan varmasti selkääni, mutta jatkoa ajatellen haluaisin kuulla myös fiksumpien ihmisten neuvot asiaan, sillä olen usein nähnyt, kuinka suoraan letkulla hanasta pistetään se 50% vaihto isoon akvaan eivätkä kalat ole moksiskaan. Kertokaa, miten te teette sen!)
rok
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 20:07, 22.10.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja rok »

.... Uskoisin että paikkakunta heittoja on ,, ja etenkin jos vesi tulee omasta kaivosta. Helsinkiläisenä vaihdan noin 30 % viikottain ja suoraan letkulla hanasta ,,, ei ole ollut ongelmia.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

Kiitos hyvästä vastauksesta KALASOPPA :D
Täällä "harvemmin" saa näin järkeviä vastauksia kysymyksiin....olen samaamieltä kaikesta!!
Todellakin en tullut ajatelleeksi että tuo PH pomppaa noin rajusti ylös noilla vaihdoilla joten siinä yksi mahdollinen aiheuttaja näille kalalajeille?

Tässä juomaveden arvot ja lasken letkulla suoraan akvaan:

pH 8,0
Happi mg/l 9,5
Hapen kyllästysaste % 90
Sähkönjohtavuus * mS/m 16,8
Kloridi (Cl) * mg/l 3,2
Nitraatti (NO3) * mg/l 2,0
Sulfaatti (SO4) * mg/l 11
Ammonium (NH4) * mg/l < 0,01
Mangaani (Mn) * 1) mg/l 0,0006
Rauta (Fe) * 1) mg/l 0,036

*=näyte tutkittu akkreditoidulla menetelmällä. Tuloksiin sisältyy epävarmuutta, joka analyysistä, pitoisuudesta ja näytteestä riippuen vaihtelee. Kemiallisissa analyyseissä vaihtelu on yleensä 3 -20 %. Analyysien mittausepävarmuudet ilmoitetaan pyynnöstä.
1)=näytteen tutkija ALS Czech Republic sro, Praha, CZE, akkr.CAI L1163

Itselläni altaan pyörii PH 6.6-6.8 välillä.
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

No nyt on 30% vedestä vaihdettu ja pari päivää kulunut ilman kalojen oireita....
Jospa se nyt olikin tässä et 50% on liikaa mun akvassa ja herkimmät fisut ottaa nokkiinsa tästä.
Jatkan tätä rataa ja toivotaan ettei tilanne muutu :|
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Onhan se aikamoinen pomppu jos hanaveden ph on 8 ja akvaarion 6.6 - 6.7. Eli akvaariosi vesi on yli 10 kertaa happamampi kuin hanavesi. Pitäisiköhän kokeilla vaihtaa vesi vieläkin useammin pienemmillä vesimäärillä. Näin ph-arvot pysyvät lähempinä toisiaan. Itselläni päinvastoin hanaveden ph on liian alhainen ja joudun nostamaan sitä ja kh:ta ruokasoodalla.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 21:51, 05.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Itse vaihdan n. 30 - 40 % vedestä viikoittain, mutta homma sujuu h i t a a l l a ämpärimeinigillä, eikä koskaan ole esiintynyt missään altaassa mitään oireilua vedenvaihdon jäljiltä. Olisko letkuhomma joskus/jossain olosuhteissa liian rivakka muutos? Kunhan spekuloin.. tuskin noihin ongelmiin on olemassa yleispätevää ratkaisua olemassakaan!
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

hyaSINTTI kirjoitti:Itse vaihdan n. 30 - 40 % vedestä viikoittain, mutta homma sujuu h i t a a l l a ämpärimeinigillä, eikä koskaan ole esiintynyt missään altaassa mitään oireilua vedenvaihdon jäljiltä. Olisko letkuhomma joskus/jossain olosuhteissa liian rivakka muutos? Kunhan spekuloin.. tuskin noihin ongelmiin on olemassa yleispätevää ratkaisua olemassakaan!
Sillä, kaataako veden hitaasti ämpäristä vai tuleeko se hanasta, ei ole merkitystä koska kalojen aineenvaihdunnan sopeutuminen kestää muutaman päivän. Tärkeintä olisi pitää kaikki arvot jatkuvasti tasaisen hyvinä vaihtamalla säännöllisesti vettä. Itse vaihdan noin kolmanneksen viikottain hanasta suoraan. Laitan myös aina Aquasafea akvaarioon ennen veden lisäämistä. Joidenkin mielestä vesi pitäisi lisätä suodattimen kautta, että bakteereja liukenee veteen. En tee näin itse.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Meillä kun tuo allas on niin pikkuinen (60l, tai 63), niin meillä vedenvaihto sujuu siten, että lasketaan hanasta ämpäriin (V = n. 8-10l), lisätään vedenparannusainetta. Imetään lapolla toinen samanlainen ämpäri täyteen ja heitetään kakkavesi viemäriin. Puhdas vesi kaadetaan altaaseen. Tämmöinen vaihto tehdään meillä n. kerta viikkoon, on tässä parikin satsia vaihdettu viikon sisällä.

Tänään, kun tuli lisää kaloja (meillä oli ensin tuo yksi taisto), niin nyt minimi on varmaan se 2 krt/vko. Tänään vaihdettiin vettä ennen uusien kalojen kotiuttamista.

Meillä veden pH on pysytellyt aika tasaisesti siinä välillä 6,8-7,2. Tuo kovuus vain hiukan mietityttää, kun kypsytyksen ohessa tuli lisättyä vedenkovennusainetta ja nyt kok.kovuus GH keikkuu jossain 7-14 välillä (mitä liuskatesteihin on uskominen). Karbonaattikovuus ollut uskollisesti n. 6. Nitriittiä ei kypsytyksen jälkeen vedessä ole ollut, nitraattia jonkin verran (n. 10-25 mg/l).
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

mc82 kirjoitti:Meillä kun tuo allas on niin pikkuinen (60l, tai 63), niin meillä vedenvaihto sujuu siten, että lasketaan hanasta ämpäriin (V = n. 8-10l), lisätään vedenparannusainetta. Imetään lapolla toinen samanlainen ämpäri täyteen ja heitetään kakkavesi viemäriin. Puhdas vesi kaadetaan altaaseen. Tämmöinen vaihto tehdään meillä n. kerta viikkoon, on tässä parikin satsia vaihdettu viikon sisällä.

Tänään, kun tuli lisää kaloja (meillä oli ensin tuo yksi taisto), niin nyt minimi on varmaan se 2 krt/vko. Tänään vaihdettiin vettä ennen uusien kalojen kotiuttamista.

Meillä veden pH on pysytellyt aika tasaisesti siinä välillä 6,8-7,2. Tuo kovuus vain hiukan mietityttää, kun kypsytyksen ohessa tuli lisättyä vedenkovennusainetta ja nyt kok.kovuus GH keikkuu jossain 7-14 välillä (mitä liuskatesteihin on uskominen). Karbonaattikovuus ollut uskollisesti n. 6. Nitriittiä ei kypsytyksen jälkeen vedessä ole ollut, nitraattia jonkin verran (n. 10-25 mg/l).
Vesiarvot ovat ihan hyvät. Kovuuskaan ei ole liian korkea 4-14 on ihan ok (eri kalalajit tosin viihtyvät eri kovuuksissa).
Kannattaa hieman tarkkailla nitriittiä ja nitraattia kalakannan ja ruokinnan lisäämisen jälkeen. Noin pienessä akvaariossa asiat muuttuvat todella nopeasti ja jyrkästi. Itse vaihtaisin hieman enemmän vettä, kolmasosa viikottain on hyvä sääntö.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mc82 »

mnbvcxz kirjoitti: Vesiarvot ovat ihan hyvät. Kovuuskaan ei ole liian korkea 4-14 on ihan ok (eri kalalajit tosin viihtyvät eri kovuuksissa).
Kannattaa hieman tarkkailla nitriittiä ja nitraattia kalakannan ja ruokinnan lisäämisen jälkeen. Noin pienessä akvaariossa asiat muuttuvat todella nopeasti ja jyrkästi. Itse vaihtaisin hieman enemmän vettä, kolmasosa viikottain on hyvä sääntö.
Ok, kiitos tiedosta. Hyvä tietää, että arvot eivät ole ihan surkeat :) Tarkoitus onkin, kuten aikaisemmin sanoin, ruveta seuraamaan veden laatua aktiivisemmin ja pyrkiä vaihtamaan vettä tuo sama satsi pari kertaa viikossa. Eli se tekee suunnilleen sen kolmasosan viikossa, mikä onkin suositus.

Aikaisemmin kun oli vain tuo yksi kala, niin se ei ollut niin nöpönuukaa seurata vesiarvoja ;)

Mietin tässä vain, että millä tuota kovuutta saisi laskuun, kun meillä on nyt viiruimunuoliaisia, jotka ymmärtääkseni ovat hiukan valikoivampia vesiarvojen että kovuuden suhteen. Turvelisäyksellä tms? Pohjassa on vieläkin joku valkoinen laikku vedenkovennusaineen lisäyksen johdosta, se varmaan pitänee tuon kovuuden suht korkealla (omaan makuuni) :?
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
jube
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 21:18, 09.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kotka

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja jube »

Itse vaihdan kaikkien akvaarioiden ja terraarioiden vedet käyttämällä puutarhaletkuja(on myrkyllisiä sammakoita yms. niin jää letkuun varmaankin jonkin sortin jäämiä niin taitais kaloille tulla ainakin jonkin sortin silmävaivoja, jos samaa letkua käyttäisi). Eli letkun pää veteen, hana auki ja kun on letku vettä täynnä niin hanasta irti ja lappoilmiöllä lähtee vesi tulemaan. Itse olen laittanut toisen pään letkusta aina suoraan wc-pyttyyn ettei turhaa moskaa mene normiviemäriin.
Esim. Oskuille uutta vettä noin 50% viikoittain ja sormella kokeilee, että vesi olis suht ok. Ton vanhan veden lämpötilahan jo muutenkin kompensoi tuon uuden veden lämpöä jo suht hyvin varsinkin jos vaihtaa n.20-30% vedestä kerralla. Kesällä varsinkin olen laittanut välillä huomattavasti viileämpää vettä niin oskut on vain menneet hieman normaalia vilkkaimmiksi, pienempien kalojen kohdalla olen ollut tarkempi, yhden kerran meni lehtiveikoille hieman viileämpää ja heti meni pariskunta nurkkaan jöllöttämään ja olivat melko huonovointisen näköisiä, niin sen jälken ollut paljon huolellisempi lämpötilojen suhteen.

Hurjin juttu mitä olen nähnyt oli kaverini malawi allas. Mistään sisätilan vesihanoista ei saa suutinosaa irti eli ei pysty vaihtamaan pihaletkulle sopivaa liitintä. Ainoa paikka mihin letku menee on pihalla ja vesi on kesät ja varsinkin talvet aivan jääkylmää. No ei siinä muuta kun allas tuota jäätävää vettä täyteen ja lopuksi vedenkeittimestä tulikuumaa vettä joukkoon 8O .( Ei siinä voinut muuta kuin ihmetellä, että mitä kaikkea viisasta ihminen voikaan keksiä näin ruudin ja polkupyörän ohella). huom. kaikki kyseiset kalat ovat kuolleet, mutta eivät tuosta vedenvaihdosta johtuen :roll: . Allasta siivotessa ison linnakkeen takaisin laiton aikana yksi oli kuulemma jäänyt alle ja kuollut, siihen perään kahden viikon lomareissu(akvaariossa valaistus ajastettu ja ruokinta automaatti, eli kaiken pitäisi olla OK), reissusta palatessa kaikki kalat olivat kuulemma kuolleet ja linnakkeen alta paljastui tuo märäntynyt yksilö.
Epäilen silti suuresti, että tuosta vedenvaihtomeiningistä ei seurannut ainakaan mitään kaloille suotuista, epäilen myös että taisivat kalat ihan vedenvaihdon yhteydessä myös sen henkensä heittää. Taitaa varmaan tollanen 400e menetys syödä miestä kun ei viitsinyt ahkerasti vaan ämpäreitä käyttää :mrgreen:, JOO...Kyllä se varmaan kirpasee..
Pepsi Max, mustaa kultaa
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 18:41, 25.02.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

mc82 kirjoitti:Mietin tässä vain, että millä tuota kovuutta saisi laskuun, kun meillä on nyt viiruimunuoliaisia, jotka ymmärtääkseni ovat hiukan valikoivampia vesiarvojen että kovuuden suhteen. Turvelisäyksellä tms? Pohjassa on vieläkin joku valkoinen laikku vedenkovennusaineen lisäyksen johdosta, se varmaan pitänee tuon kovuuden suht korkealla (omaan makuuni) :?
Veden pehmentäminen on käsittääkseni todella työlästä. Kannattaa etsiä joku viestiketju, jossa aihetta käsitellään.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

[}:)]
Taas kun vaihdoin veden 30% niin yllätys 3vrk sen jälkeen sinirihmamarmorinaaras (poikanen) turposi ja vääntyi mutkalle hetkessä!Muissa ei mitään merkkejäkään ongelmista. Tämä poikanen tuli minulle 2kk sitten eli on viimeisin kala jonka olen ostanut.
Nyt vaihdoin veden 1kk vaihtovälilla ja mitään ongelmia ei ollut ennen vedenvaihtoa?? Pitääkö tässä lopettaa vedenvaihtaminen jotta kalat ei kuole?
Ennen vaihdoin kerran 1-2vko ja 50% ja tilanne sama mutta silloin sairastuneet kalat oli aina loistobarbeja, neontetroja,kirsikkabarbeja ei ikinä mitään muita lajeja.
Mitään en teen mielestäni väärin(ja niin sano myös tampereen akvaseuralainen kun keskustelin asiasta 6kk sitten.) mutta niin vaan kalat sairastuu JA VAIN silloin ku vettä vaihdetaan.
Laskin 25C vettä altaaseen eli samanlämpöistä mitä siellä on ja laitan myös aina Aquasafea akvaarioon ennen veden lisäämistä.
Alkaa pikkaisen vi....aa tämä ongelma!!
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
Räähkä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 163
Liittynyt: 02:34, 11.06.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Båtsfjord, Norja

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Onko altaasi ylikansoitettu? Tuli vain mieleen yksi tosi juttu siitä, että kun eräällä henkilöllä oli kiekkoja, eikä vaihtanut puoleen vuoteen vettä. Kalat olivat näyttäneet voivan oikein hyvin. Sitten kun vaihtoi, niin kaikki kuolivat. Toisin sanoen, voisiko altaaseesi olla kertynyt niin paljon myrkkyjä, että ne kuolevat äkillisen muutoksen takia? Tästä antaisi jonkilaista osviittaa nitraattiarvo juuri ennen vedenvaihtoa. Jos näin on, niin joudut vaihtamaan vettä todella usein tai karsimaan kalakantaa.
juwel180vape
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 18:19, 11.02.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja juwel180vape »

Räähkä kirjoitti:Onko altaasi ylikansoitettu? Tuli vain mieleen yksi tosi juttu siitä, että kun eräällä henkilöllä oli kiekkoja, eikä vaihtanut puoleen vuoteen vettä. Kalat olivat näyttäneet voivan oikein hyvin. Sitten kun vaihtoi, niin kaikki kuolivat. Toisin sanoen, voisiko altaaseesi olla kertynyt niin paljon myrkkyjä, että ne kuolevat äkillisen muutoksen takia? Tästä antaisi jonkilaista osviittaa nitraattiarvo juuri ennen vedenvaihtoa. Jos näin on, niin joudut vaihtamaan vettä todella usein tai karsimaan kalakantaa.
Ei ole ollenkaan liikaa kaloja ja kaikki arvot ovat JUURI kuten pitää niinkuin on ollut alusta lähtiin.
Suodatus jne.. pelaa viimeisen päälle.
240l Akva
Atman At-3338
Feirplast CO2 classic
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarion veden vaihto

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Joidenkin mielestä vesi pitäisi lisätä suodattimen kautta, että bakteereja liukenee veteen. En tee näin itse.
Mikä juttu tää on? Ei vedessä ole mitään hyviä bakteereja!
Ei ole ollenkaan liikaa kaloja ja kaikki arvot ovat JUURI kuten pitää niinkuin on ollut alusta lähtiin.
Suodatus jne.. pelaa viimeisen päälle.
Tee pienempiä vaihtoja useammin, niin ei vesiarvot heilahtele.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”