Rantapengertausta turpeesta, silikonista...
Valvoja: Moderaattorit
Rantapengertausta turpeesta, silikonista...
Tuonne yhteen ketjuun jo kirjoittelin, mutta jos sopii, niin laitan ihan uuden ketjun, kun kuitenkin on erilainen tausta kyseessä, eli:
Etelä-Amerikkaan suunnittelen rakentelevani taustaa ja kun siellä vaikuttaisi olevan enemmänkin mangrovejuurakkopengertä kuin kalliotaustaa, niin pohdin tuossa sellaista mahdollisuutta, mitä on ainakin aikoinaan paludaario- ja vivaarioharrastajat tehneet takaseinäksi laatikoihinsa. Eli muotoilisin styroxista juurakkopengermää, jonka sitten päällystäisin akvaariosilikonin ja turpeen sekoituksella. Tuollaiseen ovat joskus ainakin rakennelleet kasvustoja ja kun itsellä on ikuisena haaveena se, että altaan takaseinä jatkuisi paludaarion takaseinäksi altaan yläpuolella ja siihen kasvattelisin kasveja, niin tuolla tavalla saisin yhtenäisen kokonaisuuden. Kastelusta huolehtisi pumppu, joka nostaa altaasta vettä letkulla seinämän yläreunaan, josta reikäletkusta valuu seinämää pitkin 1-2 kertaa päivässä alas.
Miltä tuollainen suunnitelma kuulostaa? Vielä ei siis ole sopivaa allasta edes tässä käsillä, mutta suunnitelmia on pää täynnä.
Etelä-Amerikkaan suunnittelen rakentelevani taustaa ja kun siellä vaikuttaisi olevan enemmänkin mangrovejuurakkopengertä kuin kalliotaustaa, niin pohdin tuossa sellaista mahdollisuutta, mitä on ainakin aikoinaan paludaario- ja vivaarioharrastajat tehneet takaseinäksi laatikoihinsa. Eli muotoilisin styroxista juurakkopengermää, jonka sitten päällystäisin akvaariosilikonin ja turpeen sekoituksella. Tuollaiseen ovat joskus ainakin rakennelleet kasvustoja ja kun itsellä on ikuisena haaveena se, että altaan takaseinä jatkuisi paludaarion takaseinäksi altaan yläpuolella ja siihen kasvattelisin kasveja, niin tuolla tavalla saisin yhtenäisen kokonaisuuden. Kastelusta huolehtisi pumppu, joka nostaa altaasta vettä letkulla seinämän yläreunaan, josta reikäletkusta valuu seinämää pitkin 1-2 kertaa päivässä alas.
Miltä tuollainen suunnitelma kuulostaa? Vielä ei siis ole sopivaa allasta edes tässä käsillä, mutta suunnitelmia on pää täynnä.
Kissani ja minun välillä vallitsee ehdoton sopusointu.
Kissa tekee, mitä sitä huvittaa ja minä teen niin kuin kissani haluaa.
-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Re: Rantapengertausta turpeesta, silikonista...
Miksi et rakenna sitä juurakko systeemia esim. omenapuun oksista? Taustaksi tumma akryylilevy ja siihen törkeesti oksia ruuveilla kiinni.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mikäli päädyt toteuttamaan tuon alkuperäisen idean, Felis, niin laita tänne kuvia. Minusta ainakin se kuulostaa siltä että siitä saattaisi syntyä jotakin hyvännäköistä. 

Akryyliä en tahdo laittaa, mutta oikeita oksia voin asetella juuristoksi styroksiin, kuten herppipuolellakin on tapana tehdä. Styrox ja silikoni-turve-sörsseli vain voisi olla siinä mielessäkin hyvä, että kasvit juurtuvat siihen ja näin tekevät tuosta ehkä hieman todellisemman oloisen. Joskus 128l altaassani altaan reunalla kasvaneet kasvit tekivät juuristollaan altaaseen hienon pengertaustan, kun erilaiset juuret kurottuivat altaan hiekkapohjaan ja kaloilla oli hyviä piiloja juuristossa.
Nyt vain pitäisi se allas saada, johon tuota alkaisin kehittelemään. Kuvia laitan, jos kestätte kännylaatua
ja kunhan joskus suunnitelma mahdollisesti alkaa edistyä.
Nyt vain pitäisi se allas saada, johon tuota alkaisin kehittelemään. Kuvia laitan, jos kestätte kännylaatua

-Henry Miller-
-Henry Miller-
Mitkä kasvit, ja oliko sinulla samalla joku tausta?Felis kirjoitti:Joskus 128l altaassani altaan reunalla kasvaneet kasvit tekivät juuristollaan altaaseen hienon pengertaustan, kun erilaiset juuret kurottuivat altaan hiekkapohjaan ja kaloilla oli hyviä piiloja juuristossa.
1000, 100 ja 10 litraa
Kun allas oli noinkin pieni ja matala, niin useimmat kasvit tekivät taustaa. Kasvupohjana kasveilla oli altaan pituiseen letkunpätkään kiedottua kookosmattoa takareunalla vesirajanalapuolella. Kasveja oli aika paljonkin, mutta eniten siinä oli kaksiväristä vesifiikusta (Ficus pumila), kultaköynnöstä (Epipremnum pinnatum) joka teki tuossa aivan valtavia lehtiä, verrattuna purkissa kasvaneeseen, herttaköynnösvehka (Philodendron scandens), nuo ainakin olivat ja vaihtelevasti kokeilin milloin mitäkin. Vesifiikus varsinkin teki muhkean juuriston, jota aina välillä oli pakko parturoida ja kun sitä parturoi, lähti liikkeelle aina vino pino pieniä, ohuita valkoisia matoja/toukkia, joiden nimeä en muista, ja kalat jahtasivat niitä suurella innolla. Kultaköynnös teki paksut ja vahvat juuret, jotka kaivautuivat pohjahiekkaan, mutta parhaimman efektin teki fiikus.
-Henry Miller-
-Henry Miller-
Kookosmattoa? Vesirajan ala?puolella. Minulla kun on edelleenkin aikomus laittaa isoja "puita" altaan taakse, kun olen sinne jättänyt 40 cm tilaa. tarkoitus on ettei varsinaista taustaa tulisi lainkaan. 450 l:n allas toimii jo paikallaan, mutta odottelee lisä-inspiraatiota.
Onko joku löytänyt oikeaa moorapuuta kasvatettavaksi. Altaassani on perulainen mukavan kokoinen (lippu) lehtikalapariskunta ja niille olen ajatellut aika suoria puita, oksia, kovaa heinää? kortta? kun olen jossain kuvassa nähnyt niiden pujottelevan moisessa ympäristössä. joten, kertokaahan kasvitieteilijälle
, ja vielä mistä saa!
Onko joku löytänyt oikeaa moorapuuta kasvatettavaksi. Altaassani on perulainen mukavan kokoinen (lippu) lehtikalapariskunta ja niille olen ajatellut aika suoria puita, oksia, kovaa heinää? kortta? kun olen jossain kuvassa nähnyt niiden pujottelevan moisessa ympäristössä. joten, kertokaahan kasvitieteilijälle
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1000, 100 ja 10 litraa
-
- Junior Member
Felis kirjoitti:Tuonne yhteen ketjuun jo kirjoittelin, mutta jos sopii, niin laitan ihan uuden ketjun, kun kuitenkin on erilainen tausta kyseessä, eli:
Mahtava idea.

Kookoskuitua, siis sellaista mitä esim. kukkakaupoissa on joissain ulkorasveille tarkoitetuissa amppeleissa. Ei siis mattoa, joka on lattioille tarkoitettu, ajatushärö sairastelevalta 

-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Junior Member
Miten tämä kookoskuitu toimii? Tarttumapintana? Saako ihan jokaisesta kukkakaupasta, vai onko harvinaista?Felis kirjoitti:Kookoskuitua, siis sellaista mitä esim. kukkakaupoissa on joissain ulkorasveille tarkoitetuissa amppeleissa. Ei siis mattoa, joka on lattioille tarkoitettu, ajatushärö sairastelevalta
Tässä linkki kukka-amppeliin, missä tuli mukana tuollainen kookoskuitulevy>
http://siirtolapuutarhat.net/oulunkyla/ ... eli_lh.jpg
On siis ulkokukille tarkoitettu, itse tarvitsin muuhun ja pestyäni runsaalla vedellä kookoskuitulevyn, päätin kokeilla sitä tuohon tarkoitukseen. Tuolla oli siis tarkoituksena olla kasvualustana ja kasveille tukena. Ajan myötä tuollainen maatuu, mutta siinä vaiheessa kasvien juuret ovat jo niin muhkeat, että toimivat jo itse kasvualustana. Ainakin omassa pikkualtaassani tuo toimi ja oli erinomainen ratkaisu.
http://siirtolapuutarhat.net/oulunkyla/ ... eli_lh.jpg
On siis ulkokukille tarkoitettu, itse tarvitsin muuhun ja pestyäni runsaalla vedellä kookoskuitulevyn, päätin kokeilla sitä tuohon tarkoitukseen. Tuolla oli siis tarkoituksena olla kasvualustana ja kasveille tukena. Ajan myötä tuollainen maatuu, mutta siinä vaiheessa kasvien juuret ovat jo niin muhkeat, että toimivat jo itse kasvualustana. Ainakin omassa pikkualtaassani tuo toimi ja oli erinomainen ratkaisu.
-Henry Miller-
-Henry Miller-
Vielä siitä kookoskuidusta. Oliko se siis lähellä pintaa ja siitä kasvit alkoivat kasvattaa juuria pohjaan saakka?
Entä tuo turve sitten? Minkälaista? Meinaatko että se säilyy niinkuin biologisesti toimivana, vaikka sitä silikonilla kiinnität styroksiin ynnä muualle?
Itse olen ajatellut kukkalaatikon tapaista akvan taakse, ja sehän voisikin olla hieno ratkaisu, jos sekä altaan sisältä että ulkopuolelta kasvavat kasvit muodostaisivat "sademetsää" akvan ylle. Tietty altaan tulisi olla suurelta osin avoin ja valaistus täytyisi hoitaa riippuvalla ratkaisulla.
Entä tuo turve sitten? Minkälaista? Meinaatko että se säilyy niinkuin biologisesti toimivana, vaikka sitä silikonilla kiinnität styroksiin ynnä muualle?

Itse olen ajatellut kukkalaatikon tapaista akvan taakse, ja sehän voisikin olla hieno ratkaisu, jos sekä altaan sisältä että ulkopuolelta kasvavat kasvit muodostaisivat "sademetsää" akvan ylle. Tietty altaan tulisi olla suurelta osin avoin ja valaistus täytyisi hoitaa riippuvalla ratkaisulla.
Itse olen kovasti pähkäillyt miten toteuttaisin tuon penkereen uuteen altaaseen, todella hyvä idea.Felis kirjoitti: Eli muotoilisin styroxista juurakkopengermää, jonka sitten päällystäisin akvaariosilikonin ja turpeen sekoituksella. Tuollaiseen ovat joskus ainakin rakennelleet kasvustoja ja kun itsellä on ikuisena haaveena se, että altaan takaseinä jatkuisi paludaarion takaseinäksi altaan yläpuolella ja siihen kasvattelisin kasveja, niin tuolla tavalla saisin yhtenäisen kokonaisuuden. Kastelusta huolehtisi pumppu, joka nostaa altaasta vettä letkulla seinämän yläreunaan, josta reikäletkusta valuu seinämää pitkin 1-2 kertaa päivässä alas.

Minkälainen on tuo silikooni-turve seos?
Ihan akvaariosilikoonia ja kukkaturvetta purkkiin joka sekoitetaan taikinaksi? Vai silikoonia jonka päälle turvetta?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Joskus jo vuosia sitten tutustuin paludaario- ja vivaarioharrastukseen etsimällä kaikkea mahdollista tietoa niistä. Ikävä kyllä, vanhan tietokoneen hajotessa katosi vino pino eri lähteistä kerättyä tietoa ja vinkkiä ja sivustojakaan ei tietty enää löydy. Mutta asiaan, tuolloin vielä oli monilla käytössään noissa purkeissa nimenomaan kookoskuitua (imee hyvin vettä ja kasvit viihtyy, miinuksena ajan kuluessa maatuminen, mutta on todella hidasta) ja sitten oli käytössä tuo silikonin ja turpeen sekoitus (joka ei yhtä hyvin pidä vettä kuin kookos, mutta kasvit viihtyivät siinäkin). Sittemmin on tullut markkinoille Epi-Web, joka muistuttaa suodatusmattoa, mutta on luonnollisemman väristä, miinuksena= sitä ei saa kai vieläkään Suomesta ja maksaa paljon.
Turpeen ja silikonin sekoitussuhdetta en muista/tiedä, mutta sellainen näppituntumalla sopiva puuro, joka tarttuu kiinni taustaansa. Turpeen pitää olla lannoittamatonta turvetta, jotta se sopii akvaariokäyttöön ja silikonin tietysti akvaarioon sopivaa. Tuossa kasvit eivät tarvitse varsinaista multaa kasvaakseen, vaan tuo on tartuntapintaa ja nuo kasvit tavallaan ovat siis vesiviljelyssä ja saavat uskoakseni mukavasti lannoitetta akvaarion vedestä. Ainakin siinä kookoskuidussa kasvaneet kasvini villiintyivät täysin päästyään akvan pinnalle kasvamaan. Kaikki kasvit eivät tietty tuollaisessa kasvatuksessa viihdy, mutta kokeilemallahan se selviää, mikä sopii ja mikä ei. Vesifiikus on sellainen, että olen jokseenkin varma sen viihtymisestä ja epifyytit varmaan useimmat, kun sopivan kohdan ja kasteluvälin niille keksii.
Kookoskuitu ja putkenpätkä, johon se oli kiedottu ja kiinnitetty vihreillä köynnöskukkien kiinnitykseen tarkoitetuilla pienillä nippusiteen tapaisilla, tuo hässäkkä oli klipsuilla kiinnitetty altaan takareunaan, altaan sisäpuolelle ja tuo allas oli täytetty jokseenkin piripintaan, eli hässäkkä oli veden alla pääosin.
Tässä huono kuva kyseisestä purkista rajun juuriston ja kasviston karsinnan jälkeen, eli tuossa pilkottaa typerä taustamuovi juuriston alta ja takaa. Juuristoa oli pakko välillä riipiä ja leikellä, jottei kasva aivan umpeen

Turpeen ja silikonin sekoitussuhdetta en muista/tiedä, mutta sellainen näppituntumalla sopiva puuro, joka tarttuu kiinni taustaansa. Turpeen pitää olla lannoittamatonta turvetta, jotta se sopii akvaariokäyttöön ja silikonin tietysti akvaarioon sopivaa. Tuossa kasvit eivät tarvitse varsinaista multaa kasvaakseen, vaan tuo on tartuntapintaa ja nuo kasvit tavallaan ovat siis vesiviljelyssä ja saavat uskoakseni mukavasti lannoitetta akvaarion vedestä. Ainakin siinä kookoskuidussa kasvaneet kasvini villiintyivät täysin päästyään akvan pinnalle kasvamaan. Kaikki kasvit eivät tietty tuollaisessa kasvatuksessa viihdy, mutta kokeilemallahan se selviää, mikä sopii ja mikä ei. Vesifiikus on sellainen, että olen jokseenkin varma sen viihtymisestä ja epifyytit varmaan useimmat, kun sopivan kohdan ja kasteluvälin niille keksii.
Kookoskuitu ja putkenpätkä, johon se oli kiedottu ja kiinnitetty vihreillä köynnöskukkien kiinnitykseen tarkoitetuilla pienillä nippusiteen tapaisilla, tuo hässäkkä oli klipsuilla kiinnitetty altaan takareunaan, altaan sisäpuolelle ja tuo allas oli täytetty jokseenkin piripintaan, eli hässäkkä oli veden alla pääosin.
Tässä huono kuva kyseisestä purkista rajun juuriston ja kasviston karsinnan jälkeen, eli tuossa pilkottaa typerä taustamuovi juuriston alta ja takaa. Juuristoa oli pakko välillä riipiä ja leikellä, jottei kasva aivan umpeen

-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Junior Member
Onpa kyllä kivan näköinen, miten nuo akvaariossa olevat kasvit viihtyvät, kun on hieman varjoisempaa? Kuinka paljon normaalia voimakkaampaa valoa joudut käyttämään? Minulla ajatuksena on tehdä tasanne, jonka pyrin jollain naamioimaan. Mielummin tartuntapinta johon voi kasvaa niin huonekasvi kuin altaassa oleva. Siihen ajattelin ohjata pumpulla vettä. Ei kuitenkaan kokoajan. Tämän korokkeen ongelma on siinä, että tulee olemaan min. 50cm korkeudella. Toteutus on sitten hieman hakusessa. Jotain ideaa on jo, mutta pitää kokeilla sitä ensin. Tuon kookosmaton voi siis laittaa halutessaan osittain veteen?Felis kirjoitti:Joskus jo vuosia sitten tutustuin paludaario- ja vivaarioharrastukseen etsimällä kaikkea mahdollista tietoa niistä. Ikävä kyllä, vanhan tietokoneen hajotessa katosi vino pino eri lähteistä kerättyä tietoa ja vinkkiä ja sivustojakaan ei tietty enää löydy. Mutta asiaan, tuolloin vielä oli monilla käytössään noissa purkeissa nimenomaan kookoskuitua (imee hyvin vettä ja kasvit viihtyy, miinuksena ajan kuluessa maatuminen, mutta on todella hidasta) ja sitten oli käytössä tuo silikonin ja turpeen sekoitus (joka ei yhtä hyvin pidä vettä kuin kookos, mutta kasvit viihtyivät siinäkin). Sittemmin on tullut markkinoille Epi-Web, joka muistuttaa suodatusmattoa, mutta on luonnollisemman väristä, miinuksena= sitä ei saa kai vieläkään Suomesta ja maksaa paljon.
Mulla altaaseen tulee 50cm vettä ja olikos se nyt 25cm ilmavara. Epiwebiä katselin, mutta taitaa olla aika hankalasti saatavilla. Toki jos panostaa haluaisi, niin voihan sitä koettaa tilata. Katsotaan miten käy.

Kiitos
Kasveina tuolla oli noita jotka viihtyvät hieman heikommassakin valossa, vaikka oli tuossa ihan komea ja punainen lummekkin aseteltuna tuohon melkein valaisimen kohdille. Lummetta leikkelin niin, ettei kasvanut suureksi ja silti värit olivat komeat. Altaassa ei ollut muuta valaisinta kuin tuo 80W Floraset elohopeapurkauslamppu ja tuo oli asunnon pimeimmässä paikassa eteisessä, missä kattovalokin oli kauempana.
Kasveina oli anubiasta, sekä pitkää että pätkää, melalehtiä useita, tiikerivallua, jaavansaniaista ja -sammalta, lumme ja välillä suuresta altaasta perkuun jäljiltä konnanlehteä , karvalehteä yms. Konnanlehti viihtyi upeasti ja kasvoi vesifiikuksen kanssa ulos altaasta samaan nippuun ja noita oksia pitkinkin sitä asettelin.

Kasveina tuolla oli noita jotka viihtyvät hieman heikommassakin valossa, vaikka oli tuossa ihan komea ja punainen lummekkin aseteltuna tuohon melkein valaisimen kohdille. Lummetta leikkelin niin, ettei kasvanut suureksi ja silti värit olivat komeat. Altaassa ei ollut muuta valaisinta kuin tuo 80W Floraset elohopeapurkauslamppu ja tuo oli asunnon pimeimmässä paikassa eteisessä, missä kattovalokin oli kauempana.
Kasveina oli anubiasta, sekä pitkää että pätkää, melalehtiä useita, tiikerivallua, jaavansaniaista ja -sammalta, lumme ja välillä suuresta altaasta perkuun jäljiltä konnanlehteä , karvalehteä yms. Konnanlehti viihtyi upeasti ja kasvoi vesifiikuksen kanssa ulos altaasta samaan nippuun ja noita oksia pitkinkin sitä asettelin.
-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Junior Member
Juu, pitänee kokeilla sitten noilla nopeasti kasvavilla kasveilla niitä pimeimpiä kohtia. Toki tuossa altaassa on jo itsestään kokoa ja vesi alue tulee olemaan n.390Litraa. 
Voin laittaa tänne päivitystä jahka projekti starttaa. Mikäli kiinnostusta löytyy.

Voin laittaa tänne päivitystä jahka projekti starttaa. Mikäli kiinnostusta löytyy.
Laita ihmeessä päivitystä, kiinnostaa kovasti. Itsellä vielä allastakin vaille koko suunnitelma, tosin silmäni jo pariinkin iskenyt... Katsotaan nyt, pikku hiljaa etiäppäi 

-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Junior Member
Juu, nää on niitä projekteja, joita ei haulua hosua pilalle. Pitäisi alkaa kauppoja käymään läpi, jotta saan lasia lisää ja tiiliskiviä.
KAtsotaan miten onnistuu niiden palastaminen minulta. Idea olisi päässä, mutta toteutuksesta en ole varma, joten lähden kokeilupohjalta.

Linkki sademetsäterraarioon jossa tehty tuolla turvemenetelmällä.
http://www.blackjungle.com/gallery2/mai ... temId=2108
http://www.blackjungle.com/gallery2/mai ... temId=2108
-
- Junior Member
Olipa kyllä hieno tuo terraario! Siitä saa ideoita vaikka mihin.
Kiitos, Paul, mielenkiintosesta ja inspiraatiota tuovasta linkistä! 

-Henry Miller-
-Henry Miller-
Nyt on ostettu finfoam-levy, uretaania, akvaario-silikoonia, turvetta sekä kasveja. Tänään olisi tarkoitus aloittaa taustan teko.
------------------------------
Kirjoittaja paul » 13:47, 16.02.2010
Mietiskelin tässä, että kun laittaa tuota uretaania niin pursuttaisiko sitä poikittain vai pystysuunnassa? Ideana on rantatöyrä. Eli suon reunassa oleva veden kuluttama maaseinämä.
Mietiskelin tässä, että kun laittaa tuota uretaania niin pursuttaisiko sitä poikittain vai pystysuunnassa? Ideana on rantatöyrä. Eli suon reunassa oleva veden kuluttama maaseinämä.
Mielessäni olen kuvitellut, että uretaanilla saisi juuri sellaista sotkuista mangrovejuuristoa tehtyä, mutta onko tuo uretaanivaahto millaista myrkkyä kaloja ajatellen? Vaikka sitä päällystäisi silarilla ja turpeella, niin se ei välttämättä tule kuitenkaan niin tiiviisti, etteikö sinne pääsisi vettä ja jotakin mahdollisesti liukenisi altaaseen, jos siinä on myrkkyjä. Tietääkös kukaan tästä?
Paul, ota kuvia koko prosessista ja lätkäse sitten tänne
Paul, ota kuvia koko prosessista ja lätkäse sitten tänne

-Henry Miller-
-Henry Miller-
-
- Junior Member
Minä laittaisin poikittain, mutta viistoten ylös tai alas. Tulee hieman epätasaisuutta. Eikös ne niin yleensä kulu?paul kirjoitti:Nyt on ostettu finfoam-levy, uretaania, akvaario-silikoonia, turvetta sekä kasveja. Tänään olisi tarkoitus aloittaa taustan teko.